Komu nabídnout vlastní hru?

Ahoj. Vyvíjím deskovou hru. Zahraničních zdrojů na téma: komu a jak ji nabídnout k vydání je mnoho. Ty české jsem však nenašel. Má někdo zkušenost s nabízením her v češtině místním vydavatelům? Jaké naše firmy jsou k tomu nakloněny? Nebo je to blbost, hru mám rovnou tvořit v ENG a nabídnout ji v zahraničí?
PS: Kickstarter ani jiné vlastní formy vydávání v tuto chvíli nechci.
22.2.2021 15:47:30

Herald & Wuuduu
To se pak omlouvám, nějak jsem to přehlédl.

Fleder:
K tomu bodu dva ohledně obšlehnutí hry či pravidel - pro mně je to jaksi "otázka charakteru" a doufám, že takové individuum, co by se pak chválilo cizím peřím, nikdo z nás nepotká. Dnes je spíš asi problém přijít s něčím novým, neotřelým, protože tu už téměř vše v některé hře bylo - mechanismy, téma, atd., - čímž samozřejmě nechci takové konáni (obšlehnutí) nijak ospravedlňovat.

Ještě doplním, že jako amatérský překladatel, který už má pár pravidel za sebou (a protože jsem většinou překládal nebo překládám pravidla k hrám, které nevlastním anebo jsem si je až pak koupil), můžu prohlásit, že z dobře udělaných pravidel si snad každý (deskovkář?) dokáže udělat názor na hru, aniž by si ji předem zahrál - pokud opomeneme vskutku složité a komplexní hry...

* * * * *
Board games klub, Trenčín

23.2.2021 13:00:30 | Upraveno autorem (porovnej)

Wooduu + Volcano atd
Woodoo, no nechci opravdu být nějak útočný, ale jelikož mám dost jasnou představu toho, kolik stojí ilustrace od profíka, kolik stojí grafické úpravy a kolik stojí příprava dat pro tiskárnu /byť u knih/, tak ti můžu s klidem v duši říct, že cos napsal, je utopie, aby tyhle věci už měl někdo komplet hotové a vydavateli řekl..tady mi vydej hru, dej do toho svoje prachy a běda, jestli k tomu budeš mít připomínky. Jo, možná když si i to vydání zafinancuje. :-D
Snad leda mě napadá možnost pokud máš hodné kamarády se spoustou volného času, co dotyčné věci umí..pak dejme tomu.

Vulcano + Joe
Plagiátorství a určité forma neúcty k autorským dílům kvete celkem slušně nejen na netu ;-) a tady je to i o tom, že někdo může přijít s velmi neotřelou kombinací nějakých mechanismů a může mu to někdo vyfouknout a okopírovat. Případně i velmi hypoteticky přijít s něčím zcela novým (byť to je asi celkem utopie) . Jasně, asi těžko vezme někdo celou hru jako takovou...ale vyzobat rozinky, obšlehnout téma a vydávat za vlastní?
Pochopím zveřejnění pravidel u kampaně na KS /kde to pomáhá pro představu/ nebo před vydáním nějaké hry /aby se rozjel hype/, ale nikoli v okamžiku, kdy přicházím s domácím nápadem a nějakým domácím nástřelem, co má do realizace zatím ještě daleko. Je rozdíl to poslat výrobci/vydavateli k posouzení a jen tak to fláknout veřejně na net...nicméně, každého věc.

23.2.2021 19:14:36

Nejméně nákladná možnost
Ještě je jedna možnost dokonce nejméně nákladná. Vydat hru jako Print and Play. Je jedno jestli za drobný peníz nebo zcela zdarma.

23.2.2021 19:45:16

Joe

Fleder
Nemas pravdu. Na BGG sa pravidla novych hier zverejnuju bezne davno pred Kickstarterom, plus je tam hafo kvalitnych PnP hier. Sledujem to od 2008 a za tu dobu boli maximalne tak nejake cinske fejky existujucich hier a jeden-dva pripady nejakej formy "skopirovania napadu". A to sa bavime o anglickom trhu, xxxx-nasobne vacsom a medzinarodnom. Vydavanie stolnych hier nie je vynosny biznis.
---------------
Prekladateľ Joe

23.2.2021 19:52:10 | Upraveno autorem (porovnej)

supr
Já vidím velmi zajímavý rozdíl názorů na to, jestli sdílet nebo nesdílet pravidla. Prozatím na nich budu pracovat tak, aby byly pochopitelné a podle nějakých zákonitostí. Třeba se poté odhodlám je někomu ukázat.
Co se týká investic do hry před pitchnutím vydavatelům, zatím hodlám investovat opravdu minimálně. Pokud je pravda, co se všude, i tady říká, první hra nebude nikdy vydaná. Proto je to spíš o tom se na ní naučit celý proces od prvního nápadu po nabídnutí vydavatelům. Najímat si grafika mi proto teď přijde zbytečný.
Nápad na TTS prototyp zatím nechám u ledu, nejsem ajťák, takže by to byl velký krok a spousta času, kterou můžu raději investovat do fyzického testingu.
PnP je taky zajímavá myšlenka, musel bych se o tom dozvědět víc...

23.2.2021 19:59:06

Zajímavé téma
Kolik stojí vydání nějaké menší hry? Dejme tomu v rozsahu Malé velké galaxie. To kdybych si chtěl hru nejen vymyslet, ale i sám zafinancovat a hledal bych jen někoho, kdo tomu umí dát finální podobu, vydat to a dostat do obchodů.

23.2.2021 21:42:52

Nemyslím si, že by bylo třeba mít hotovou hru komplet
Jak už někde říkal Petr Čáslava, tak třeba CGE nepožaduje dokončenou hru, jak psal Wuuduu. Naopak se na jejich testováních setkáš i s prototypy jen z papíru, popsaného obyčejnou tužkou, případně vybarvené pastelkami (např. moje první setkání s prototypem Projekt L). Další věc je, že každý vydavatel má určité portfolio, případně představu, jaké hry chce dále vydávat, a tak se může stát, že i dobrou hru odmítne, ale třeba doporučí konkurenci (viz opět Projekt L, který CGE nechtělo vydat, a dohodlo spolupráci Adama Španěla s klukama z Boardcubatoru). Myslím, že když se teď díky Covidu nepořádají žádné deskoherní akce, by také pomohlo i print&play demo - pár karet, standees... Touhle cestou zase šel Tomáš Uhlíř s Under Falling Škoda (i když to nebylo úplně demo, ale plnohodnotná 9ti kartová hra). Jestli figurky nebo meeply či žetony v tuto chvíli neřeš, to je práce právě vydavatele, ohledně nákladů na výrobu a určení konečné ceny hry v obchodě. Ohledně jazyka, tak opět vezmu příklad CGE, kam můžeš donést prototyp v češtině, a pokud je zaujme, tak jeho vývoj pak poběží v angličtině, protože CGE vydává hry v angličtině a do češtiny to pak jde přes MindOK. Jakmile to situace dovolí a budou se moci uspořádat nějaké deskoherní akce, tak tam vezmi svůj prototyp a zkus na něj nalákat nějaké cizí hráče a pak si vyslechni jejich názory. Jak jsou pochopitelná pravidla, jestli je hra baví a proč, stejně tak, pokud je hra nebaví, tak proč. Jestli máš Facebook, přidej se do skupiny CGE deskotestování. Ať se dozvíš, kdy bude další testování prototypů pod křídly CGE, až to situace dovolí.

23.2.2021 21:54:28

dvanáctero pravidel
Taky si vyrábím různé prototypy, bez jakýchkoliv další ambic, prostě mně potěší, když si je někdo ochotný to alespoň jednou zahrát. Sepsal jsem si dvanáctero pravidel naprostého amatéra, které je ale myslím obecně platné:

1. Nová hra hobíka není vůbec o grafice, ale o nápadu (na super grafiku (nebo plast) jsou jiné hry, jiných vývojářů, hlavně v Crowtfunding kampaních).

2. Kolikrát jsi prototyp hrál? Pokud víc jak 50x baví tě ještě?

3. Jak moc baví tvé testery? (spoluhráče co ti ji pomáhají testovat)

4. Vyprdni se na nějaké "patenty", dej si cíl aby si ji nějaká herní skupina (třeba na herní akci) chtěla zahrát víc než jednou.

5. Nikdo na Tvoji hru nečeká, nápad má skoro každý, vychází stovky her a málo která je úspěšná.

6. Co od toho chceš? Máš na to riskovat např. 200-300 tis Kč na investici.

7. Pošli hru nějakému hernímu guru, ale nečekej ovace, tvorba her je o zkušenostech a matematice. Měj za cíl, že ji vůbec zkusí, nebo že mu vůbec bude stát za to Ti odpovědět (byť negativně).

8. Zkus si vyrobit digitální prototyp (možností je dnes mnoho - TTS, Tabletopia, Vassal) a ohromně to usnadní testování a feedback. TTS zvládne i neprogramátor.

9. Pozor na příliš mnoho pravidel, ošetřování nevyváženosti hry (nebo rozbitých pravidel) novými pravidly vede do záhuby.

10. S každým novým pravidlem musíš začít testovat od začátku, nezkušený vývojář většinou neposoudí na první pohled dopad změny.

11. Sepiš pravidla a nech si je někým zkušeným zkorigovat – dobře napsat pravidla je možná těžší, než hru vymyslet.

12. Připrav se na to, že na Tvé hře nemusí být dobrého vůbec nic


Bod 7) jsem vyzkoušel a dostal drtivou reakci. Ale dotyčný mi oromně pomohl s restrukturováním pravidel a byla to ohromná zkušenost (podotýkám, kdyby to nebyl bývalý kolega z práce asi by s reakcí vůbec neztrácel čas)

23.2.2021 23:35:44 | Upraveno autorem (porovnej)

Základní info ENG

Tady zasílám základní informace o hře v angličtině. Budu rád za komentáře přímo do dokumentu, nebo soukromě zprávou / mailem. Díky předem:
https://drive.google.com/file/d/17B2BtAv5vZp0N5NLVJfYNZdnJcyVjuri/view?usp=sharing

24.2.2021 01:03:03

Joe

just a game
Dik, ale stale to je zalostne malo, prakticky nic sa clovek nedozvie. Plus tam je hafo gramatickych chyb v anglictine.

---------------
Prekladateľ Joe

24.2.2021 04:42:11 | Upraveno autorem (porovnej)

Vydání deskové hry
Doporučuji záznam přednášky Petra Murmaka z CGE na YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=iLvmchOgubs&t=1213s, cca. od 48. minuty mluví o vydávání her, které někdo přinese (ale za zhlédnutí stojí všechno).

K "vykradení" deskových her může docházet (viz soudní spory R. Knizii), případně na tom už skončila minimálně jedna kampaň na KS (kdysi se o tom mluvilo v Deskofobii, ale teď už si nevzpomenu, o jakou hru šlo - Petr Čáslava by určitě věděl).

24.2.2021 08:29:52

2 Fazul and Fleder
Vy ste ma vobec nepochopili, to je tym hosi...

Nikde som nepisal, ze sa to VYZADUJE mat vsetko 100% pripravene, ale ze to je najrychlejsia a najlahsia cesta, ako uspesne niekoho najst, kto by sa na to podujal to vydat. Pripravene data neznamenaju, ze sa nemozu menit, ale nemusia sa robit odzaciatku s plnymi nakladmi.

A pls, mne to fakt vysvetlovat nemusis, co a ako a kolko stoji, grafika robim uz 20 rokov, a dost casu som pri tom stravil aj s ilustratormi knih.

24.2.2021 09:12:39

.
Ten popis je stále natoľko obecný, že na to môžeš napasovať takmer hocijakú hru. Skús bližšie popísať mechaniky, napr. pohyb po mape, súboj, sú tam nejaké suroviny? Kartičky? Iné komponenty? K čomu slúžia? Popíš detailnejšie jedno herné kolo. Písal si, že hra bola hraná asi 10x, teda predpokladám, že máš nejaký prototyp. Nebál bych sa pridať fotku nejakých komponentov na ukážku.

Na oslovenie vydavateľstva nemusíš mať hotovú grafiku ani komplet hru. Ale musíš tú hru mať aspoň vo fáze funkčného prototypu, ideálne spísané pravidlá a byť tak schopný povedať, čo od tej hry očakávaš, ako by mala fungovať, mať ošéfované všetky situácie, ktoré v hre môžu nastať, a samozrejme mať to otestované vo viacerých herných skupinách.

24.2.2021 09:58:40 | Upraveno autorem (porovnej)

Wuuduu
Ještě jednou, cos napsal je sice hezké, ale je to absolutní utopie, aby to někdo reálně měl připravené a s takto "připravenou" hrou přišel za vydavatelem.
Protože náklady takového řešení přesahují možnost klasického běžného uživatele/nabízejícího, pokud si ony práce neprovede sám či mu je neudělá nějaký kamarád jen tak z plezíru, protože nemá do čeho píchnout.
Pokud ti to tedy nemusím vysvětlovat vzhledem k nákladům takového řešení, proč tady někoho mystifikuješ?

Abych odpověděl na tvůj původní post ještě jednou a opravdu naposledy - doplním původní citaci: ............... musis mat spravenu a pripravenu pre tlac finalnu grafiku, finalne urobeny manual (vykorigovany, zalomeny a pripraveny do tlace, 3D modely postav, ak take hra pouziva ci technicke podklady pre vsetky potrebne drevene komponenty - prave preto vznikol kickstarter....

S takto pripravenymi podkladmi, do ktorych nasypes vlastne prachy uz bude riziko, aby niekto vydal hru (nasypal do nej dalsiu kopu prachov) uplne neznamemu cloveku bude nizsie a mozno sa chytia.

Tedy je to něco jiného, než co nyní píšeš.

Takže ještě jednou, NE, nemusíš a takto to /podle mých zkušeností z knižní branže/ opravdu nefunguje. Odkážu i na svůj post níže, kde jsem psal zkušenost s nabídkou deskové hry - co je vyžadováno - po dohodě s mě známým člověkem z deskoherního vydavatelství.

Navíc, pokud nebude potenciální vydavatel spokojen např. s ilustracemi, vzhledem atd atd atd, znamená ty náklady spláchnout do kanálu, pokud se tedy tvůrce nerozhodne oslovit někoho jiného, abymu vydal v přesně jím dodané podobě.
Ročně ve firmě děláme cca 1500 titulů a jelikož mi jich v určité fázi tak 2/3 projdou rukama, můžu tě ujistit, že tímto stylem (autor dodá komplet vše a má vše připraveno až do tiskárny) nemáme ani jednotky promile případů a podobný případ bych spočítal za deset let na prstech jedné ruky, že autor takto dodá vše ještě v nějaké nabídkové fázi a taktéž je to bez jakýchkoli připomínek akceptováno a nějak neměněno.
Dodání takových podkladů tedy navíc absolutně nezajištuje, že vydavatel takto výsledný produkt skutečně vezme a bude akceptovat, protože vydavatel má nějakou představu a požadavky, co chce /jakou hru/ a jak má výsledek vypadat.
Pokud si někdo dělá komplet vlastní projekt /např. přes Kickstarter a spol/, je to něco zcela jiného, než pokud přijde za vydavatelem s nabídkou jím vytvořené hry a nabídne ji k vydání...a o druhé možnosti zde zakladatel hovořil...

24.2.2021 10:27:19 | Upraveno autorem (porovnej)

Wuuduu
Promiň, ale vždyť si jasně psal, co všechno MUSÍ být hotové, a teď píšeš, že jsi nikde netvrdil, že je to vyžadováno. Tak to asi máme každý jinou definici slova musí.

24.2.2021 10:29:43

no jo
tak hej, slovo MUSI bolo moc silne, ak by som pouzil slova MOHLA BY MAT znie lepsie ;) uznavam.

Este raz: moj navrh sa tykal NAJLAHSEJ CESTY, ako najst niekoho na vydanie hry.

Ak si pozries tie vzorky hier, ktore autori poslu recenzentom, alebo prezentuju niekde na hernom veltrhu ci KS, oni to casto maju fakt vsetko TAKMER hotove.

24.2.2021 12:06:53

Eric lang a Ignacy Trzewiczek
Nekdy jsem videl dva designery/vydavatele jak se bavili neco ve smyslu: "Spravny vydavatel nepotrbuje na hre drahou grafiku, je schopny prohlednout mechaniky a videt, zda se za necim ukryva dobra hra", pak byla par vterin pauza a myslim Ignacy rika: "... ale neni to pravda - kdyz prinesete hru, ktera nevypada dobre, tak budu predpokladat, ze ani herne neni dotazena a vydavat ji nebudu".

Myslim ze neni potreba mit pripravenou verzi do tiskarny, ale aspon trochu vyfesakovany prototyp mit je potreba.

24.2.2021 12:36:14

Grafika
Jasné, chápu že člověk vydavatelovi neprezentuje "jen" hru. Prezentuje všechno. Jak sám sebe a svoje přednosti, hru z hlediska originality/zábavnosti/toho jak zapadá do portfolia vydavatele, a samozřejmě taky grafiky. U té grafiky to beru tak, že během blind playtestingu, kdy už bych měl mít dost jasnou představu o finální verzi hry pro pitchnutí vydavateli bych měl strávit nějaký čas alespoň základní grafikou tak, aby si vydavatel uměl představit mou vizi.

24.2.2021 14:41:23

OT
just_a_game: Nemám nic proti tvojí hře, ale začínám být alergický na "slovo" pitchnutí.
Proč tu hru prostě nechceš normálně představit? Možná je "IN", když něco pitchneš v práci ve firmě, ale používání podobného slovníku se nemusí každému líbit, i když je to podružné, ale co si budeme povídat - i takové věci můžou mít vliv. Ber to jako drobnou zpětnou vazbu :)

24.2.2021 20:13:12

Zahraniční zdroje :D
Jop, máš určitě pravdu, já naprosto upřímně nemohl přijít na český ekvivalent toho slova :D. Jak to slyším z těch videí a podcastů tak mi to už hold zůstalo :D. Ale díky moc za usměrnění :-).

24.2.2021 21:19:20

ekvivalent pitch

...taky se dá říct "prezentovat".;-)

24.2.2021 21:37:44

hmmm
Jak už tu někdo psal, hru bys měl tvořit pro někoho, ideálně pro skupinu s kterou hraješ, my to tak v naší skupině máme, celkem čtyři námi vytvořené hry, které jsou přímo šité na lidi, které je hrají a hraním se také často pozměňovaly a upravovaly, nakonec nás baví víc než většina her na trhu, účel to tedy plní, graficky jsou taky hezky udělané, protože máme šikovné lidi a 3D tiskárnu. Nikdy by mě nenapadlo to vydávat nebo šířit dál.

Trh je přesycen hrami i když většina jen "vypadá" dobře, lidem se nezavděčíš, a riskovat to? Proč? Hrajeme pro zábavu, samozřejmě pokud ti jde o peníze, tak jsou lehčí způsoby jak prorazit, u deskovek většinou stačí jen spousta hezkých figurek za spoustu peněz. Ostatně jak už tu padlo vícekrát, většina lidí už jsou jen sběratelé :)


26.2.2021 08:09:42

Vybíráme z Bazaru

Le Havre
Le Havre
Akt. cena: 900 Kč
Končí za: 20 hodin

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas