Měsíc jako prémiová turistická destinace

Autor: Hyman | 29.1.2024 | 3

Stojíš v nekonečném tichu měsíční pouště, kde si nekonečná tma a vzdálené hory podávají ruce. Světlo slunečního paprsku pomalu osvětluje první osadu, kterou tvoje jednotka pomáhala postavit. Do této nehostinné krajiny proudí pravidelné expedice přinášející s sebou nejen další obyvatele, ale také materiál a vybavení pro osidlování jediného satelitu naší modré planety. Putují sem ve velkých karavanách, zabydlují se tu noví osadníci… a ti, kterým již vypršel čas, se vrací zpět na Zemi. Nehostinné a tak jiné prostředí si jinak vyžádá svou daň. Jak prchavý pobyt na Měsíci postupně ohrožuje zdraví osadníků, stává se každá cesta zpět na Zemi zároveň i cestou šíření informací o vaší osadě. Oči celé planety jsou obráceny k nebesům, sledují váš pokrok a hodnotí vědecké výsledky, kapacity pro potravu a bydlení. Tato neustálá migrace mezi světy vytváří pulzující teplo informací a zkušeností, které ovlivňují budoucnost každé osady.

Vaše osada ale není pouhým stanovištěm. Soupeří o titul hlavního města, srdce nové kolonizace. Budoucnost Měsíce závisí na vašich rozhodnutích, na vůdcovském pohledu a na schopnosti přesvědčit leadery na Zemi, že právě vaše osada by měla být tím, co spojí oba světy v jedinečný celek.

Hra Moon doplňuje předcházející dva tituly od Sinister Fish (a autora Haakona Gaardera), které hráče přivádějí do středověkého prostředí Vesničanů a následně do současné Ulice. Třetí počin nás již pak směřuje mimo naší Zemi – a to na našeho nejbližšího vesmírného souseda. Vizuálně si sice hry udržují stejné formáty krabic, nicméně uvnitř vždy najdete naprosto jiný zážitek.

Na Měsíci hráči budují základny, které se stanou budoucími místy k životu pro lidi. Nejprestižnější základna se pak stane novým měsíčním hlavním městem! Najdeme zde mechanismy, jako jsou uzavřený výběr karet, jejich správa a vzájemné posílání mezi hráči společně s umisťováním pracovníků. Na konci každé z partií pak získávají účastníci bonusy, které mohou významným způsobem ovlivnit, kdo nakonec bude vítězem.

Hra je určena pro jednoho až pět měsíčních budovatelů a papírově byste se měli vejít do devadesáti minut. Vzhledem k tomu, že se jedná o náročnější počin, doporučený věk směřuje na více jak čtrnáctileté hráče.

 

Komponenty

Majoritní komponentou jsou karty. Najdeme zde:

  • 104 karet staveb pro všechny tři éry
  • 20 expedičních karet a to včetně těch, které označují prvního hráče
  • 24 reputačních karet
  • 30 karet určených pro sólo hraní
  • pomocná deska odměn, podle které (po ukončení příslušné éry), dojde k vyhodnocení úspěchů jednotlivých hráčů
  • karty základen a lama karty pro všechny hráče
Privátní: komponenty.jpg
Komponenty, karty

Posledním typem komponenty, kterou zde najdeme, jsou dřevěné:

  • siluety vesmírných vozítek (roverů)
  • žetony bodů ve tvaru srdcí a různých hodnot
  • žetony zdrojů typů energie, vody, biomasy a železa v celkovém počtu 80 
Privátní: rover.jpg
Rover v akci…

 

Jak se to hraje

Partie je rozdělena do tří pravidlově totožných částí, které se zde nazývají érami. V realitě by to představovalo prvních sto let osidlování Měsíce. Struktura každé éry se skládá z těchto kroků:

  • Produkční fáze
    • Slouží pro produkci surovin, roverů a dokonce také vítězných bodů (speciální produkční karty, které generují žetony srdcí).
  • Fáze výstavby
    • Hráči si vyberou kartu z ruky, se kterou chtějí pracovat (postavit, případně asimilovat = odhodit). Zbytek pak předají dalšímu hráči (draft).
    • Tento proces se opakuje, dokud nejsou všechny ruce prázdné. Účastníci mohou v této fázi také provádět různé dodatečné akce, jako jsou používání své karty výprav a odesílání vozítek (roverů) na karty staveb ostatních, aktivace vlastnosti své postavené (růžové) budovy a konečně zisk karty reputace (v případě, že došlo ke splnění příslušné podmínky).
      Karty reputací přinášejí nejen bodový zisk, ale také dodatečnou akci. Ta má formu buď její aktivace v okamžiku výskytu příslušné události, a nebo okamžitého efektu.
  • Zisk vítězných bodů
    • Hráči postupně vyhodnotí svůj vliv na desce odměn pro každý typ karet, a získají tak vítězné body (srdíčka).
    • Hráči také inkasují vítězné body za srdíčka umístěná na svých kartách staveb a reputace.
Privátní: srdicka.jpg
Deska odměn

Po ukončení třetí éry nastane finální napočtení všech vítězných bodů. Ty hráči získávají jak v průběhu partie (a mají podobu růžových srdíček), tak v této závěrečné fázi na šedivých budovách a reputačních kartách.

Privátní: hrac.jpg
Základna na Měsíci

Součástí pravidel je také popis hry jednoho hráče. Ten se pustí do boje proti AI, která je  představována GURPS korporací (Generic Universal Robotic Profit System).

 

Moje resumé k této hře

V mnoha hrách je cílem teraformace příslušné planety (například Marsu). Zde jsou cíle jiné. Nesnažíte se měnit měsíční povrch, uzpůsobit atmosféru, teplotu a další přírodní podmínky, a přiblížit se tak Zemi. Zde je předmětem snažení to, aby se Měsíc stal prémiovou turistickou destinací a vaše měsíční základna byla pro lidi co nejžádanější. 

Sinister Fish (a autor Haakon Gaarder) již přinesl dvě hry, které jsou velmi podobné v kontextu velikosti a designu krabice (Vesničané, Ulice). Velikost komponent a karet je tak do jisté míry dána touto strategií. Jejich uložení do nezvyklého rozměru krabice je však dobře vymyšleno. Ke kvalitě komponent nemám žádnou připomínku až na jeden aspekt – vlastnosti, které najdeme zejména na kartách, jsou sice vyobrazeny pomocí ikonografie (kterou se rychle naučíte), nicméně na některých z nich (a to zejména na těch, které přinášejí hráčům přidanou reputaci) se bez čtení textů neobejdeme. Ty zde nejsou bohužel úplně dobře čitelné.

Ostatní komponenty jsou pak prémiové kvality – dřevěné rovery, dále jsme také ocenili použití dřevěných žetonů na zdroje a vítězné body ve tvaru srdce. Jedinou výtkou může být to, že dřevěné žetony jsou téměř všechny oboustranné s jinou hodnotou na rubu. Pokud tak dojde k jejich náhodnému otočení, nemáte žádnou možnost dobrat se původní správné hodnoty a musíte se spolehnout na paměť postiženého hráče.

Herně je tento počin (na první pohled) podobný s It's a Wonderful World, navíc  je tu ale implementována mnohem významnější interakce. To pocítíte okamžitě při plnění cílů, využívání destinací protihráčů parkováním svých roverů a v neposlední řadě kolováním omezené skupiny karet. které jsou rozděleny mezi účastníky partie pomocí draftu.

Interakce mezi hráči přináší nutnost vykonávání jednotlivých tahů postupně, což u přemýšlivějších účastníků bohužel znamená prodlužování prostojů mezi jednotlivými tahy. Parametry hry sice umožňují, aby ke stolu zasedlo až pět lidí, nicméně prodlevy mezi tahy se mohou neúměrně natáhnout, a tak ideální počet je tři, maximálně čtyři soupeři.

Zajímavým rysem je možnosti užívání základny jiných hráčů a to výše zmíněným parkováním roverů pro jednorázové využití příslušného zdroje či typu budovy. Samo o sobě využívání vlastností základny ostatních není ničím novým. Co však přináší zajímavý aspekt, je faktické předání lunárního vozítka soupeři. Jejich síla však nespočívá pouze ve využívání ostatních. Je to také tie-breaker při rozhodování o získávání vítězných bodů na desce odměn. Pomocí nich se lze výrazně přiblížit k vítězství.

Pro zkušenější hráče zde herně není nic, co by rychle nenavnímali. Vše je navíc dobře popsáno a ukázáno v pravidlovém sešitě, což přispívá k rychlému pochopení všech vlastností a schopností. Možností k výběru je, zejména v pozdějších fázích partií, mnoho a je nutné zvážit i negativní stránku předávání roverů soupeřům. Existuje zde mnoho různých cest k vítězství. Během tří herních ér je nutné se soustředit jak na vybudování základních parametrů vaší stanice (a to například přidáváním žlutých a modrých karet, abyste zvýšili svou produkci a schopnosti vaší stanice), tak na zisk bodů. Jak ale bude bude hra postupovat, pravděpodobně budete chtít  vybudovat růžové karty, které vám poskytnou silné speciální akce. Podobné to bude s šedými kartami, které zvýší vaše skóre na konci hry…

…a ano, je to bodový salát, ve kterém je těžké během partií odhadovat, kdo finálně bude vítězem. Nicméně stále máte během partií pocit, že něco budujete a nenastává zde pocit totálního zmaru, kdy nemůžete během svých tahů nic dělat a hru si neužíváte.

Celkově vzato… tato hra mě velmi mile překvapila. Na jednu stranu z ní máte zpočátku podobný pocit jako z It's a Wonderful World (či případně 7 Wonders). Nicméně jak začnete pronikat hlouběji do jejích tajů, zjistíte, že se hra Moon v lecčems liší a s odstupem času jsem si tyto hry přestal vzájemně spojovat. Svoje místo tak na herním stole tato hra má. Bohužel však musím říci, že předchozí počiny stejného autora (Vesničani, Ulice) jsou tímto trochu zapomenuty. 

Pokud máte Kickstarter verzi, naleznete v krabici také rozšíření Valkyrie. Nebojte se jej co nejdříve přidat – nejedná se o nic složitého a rozšiřuje již tak dobré možnosti strategií hráčů během partií.

 

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Díky za recenzi. Z osobní zkušenosti mohu jen souhlasit.

--------------------------------------------------
Lazy - Cat - BG
No Game - No Life

29.1.2024 12:05:17

Vybíráme z Bazaru

Munchkin CZ - 1.-3. díl
Munchkin CZ - 1.-3. díl
Akt. cena: 155 Kč
Končí za: 20 hodin

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas