Space Hulk - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2 - 2
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 45 min
Herní svět: Sci-fi
Herní kategorie: desková hra, strategická
Čeština: ke stažení
Vydavatelé: Games Workshop
Autoři: Richard Halliwell
Rok vydání: 1989
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

Faktor nahody

Dneska jsme znovu po dlouhe dobe zahrali Space Hulka a chtel bych se podelit o svuj osobni dojem. Delsi dobu jsem nehral zadnou hru od GW, oproti tomu jsem zahral celou varku euroher a klasickych stolnich her z minulych stoleti, tedy o to vice me prekvapil ci zasahl v nazvu tematu zmineny Faktor Nahody, nebo-li kostka.
Ve Space Hulku se pouzivaji kostky, jeden hrac haze az tri kostky zaroven. Tyto kostky urcuji, zpravidla jednoznacne urci, zda-li je cil na miste znicen nebo nikoliv. Na vetsi pocet zasahu nebo zivotu se nehraje. Bud je cil znicen anebo je nazivu.
Pripadlo mi ze z poloviny se hra sklada z taktiky. Pokud netaktizujete, prohrajete. Druhou polovinu dale tvori kostky, ktere dokazi s prubehem hry velice zamichat. Obcas staci jeden nebo dva spatne hody a jeden z hracu se dostava do situace, blizici se katastrofe.
Jaky je Vas nazor na nahodu ve Space Hulku? Od GW jsem hraval Warhammer, Battlefleet Gothic, Necromundu, Mordheim, Blood Bowl a Mordheim a ve Space Hulku mi pripadla ze nahoda ma mnohem vetsi podil, nez ve vyse minenych hrach.

Na druhou stranu, vzhledem k tomu, ze hra s jednou jednotkou Terminatoru trva cca 30 minut, pro mnohe hrace se nemusi jednat o tragedii, kdyz par hodu odsoudi jednoho z hracu k nezdaru.
26.4.2009 00:47:13

kren
opravdu je to vsechno predcasne, zatim sesumirovavame dojmy a tezke vyrovnavani se z toho, jak probiha souboj, proste fakt nezvyk zatim. Jestli je to fatalni se ukaze fakt po vice hrach. Mimochodem ty souboje jsou asi tak nahodne, jako ze Jack utece:-)

16.11.2009 00:23:23

kren
tak z rozbalování a skládání figurek musel být hotový snad každý. SH vypadá opravdu výborně. Bohužel, jak už to tak bývá Není vše zlato, co se třpytí :). Klasický příklad v opačném smyslu je Through the Age - zoufalé hnusné zpracování, ale atmosféra a hratelnost boží :)

16.11.2009 00:28:05

Boldrick
postaveni marinaku - udelam na tohle zvlastni vlakno kde privitam jakekoliv rady jak to hrat a tomu stesti v nahode vychazet vstric. Mam totiz mozna chybne zazite rozestaveni z pocitacove verze, kde byla kampan ktera byla o nekolik trid jednodussi nez origin mapy, proste aby to slo hrat, tim padem se mi vzilo rozestaveni - kazdy marinak hlida jednu pristupovou chodbu a kdyz je prostor a poradne vystrileno, ta ksup sup se presunout o pozici dale a co nejrychleji opet zaujmout blokacni pozice do chodeb, z kterych by mohli vbihat GS.

Ten marinak vzadu se kapku unahlil a chtel vbehnout do te mistnosti vzadu a strilet to hned jak budou GS vybihat z jejich lihne. Pak jsem si to rozmyslel a hodlal jsem s marinakem couvat a dostat se zpet ke skupine s tim ze by byl otocen ke skupine zady a kryl ji zada v te dlouhe chodbe s krizovatkama. Taky sis jiste vsiml ze uz je po smrti serza s mecem:-) Rady proc takove a takove postaveni marinaka je chybne rad privitam a poucim seod zkusenych hracu, protoze to je jedina cesta, jak tu flintu do zita fakt nehodit a nakonec si tu hru od ktere jsem toho tolik ocekaval poradne uzit.

16.11.2009 00:31:48

ad Ringo
"Mimochodem ty souboje jsou asi tak nahodne, jako ze Jack utece:-)"

Chachacha. Neměl by ses léčit z nenávisti k této hře :-))). Zmiňuješ ji při každé příležitosti. Na rozdíl od stříleček simulovaných kostkami tahle hra všechny v mém okolí baví a nestěžují si :-). Ale uznávám, že jsou takoví hráči, kteří preferují zpracování a atmosféru před mechanismem hry.

16.11.2009 00:41:28

kren
zadnou nenavisti k Mr. Jack neoplyvam, jen byl tak o nahode, ze jsem to nezkousnul, doufam ze ve Space Hulkovi najdu nakonec vice prostoru pro taktiku, ktera bude jen vyzadovat jiti tomustesti proste naproti:-)
Co setyce posledni vety co jsi napsal, ak je naprosto irelevantni a nejak vubec nechapu k cmu ji ted jako vztahujes:-)

16.11.2009 00:49:17

to Ringo
Větou, že jsou takoví hráči, kteří preferují zpracování a atmosféru před mechanismem hry jsem myslel to, že jsou takoví hráči, kteří preferují zpracování a atmosféru před mechanismem hry :) - nic víc a nic míň.

16.11.2009 01:35:59

kren
já to chápu a dobrovolně se přiznávám jako jeden z nich:-)

16.11.2009 02:02:40

kren
to jsem pochopil, ze jsi to tim myslel, ale nevim co to ma spolecneho s tim co tady resime

16.11.2009 09:42:00

Space Hulk a šachy
Já tady nechcu vystupovat jako nějaký nekritický obhájce Space Hulku, z toho už jsem dávno vyrostl. Jakkoliv se mi hra moc líbí. Nicméně Dungeon Twister s minimalizací prvku náhody a šachovým propočítáváním variant to opravdu není.

Přesto přese všechno jsem však Space Hulk k šachům v některé diskusi přirovnal a má to své opodstatnění. Jak už tady naznačil Boldrick, třeba nutným propočítáváním tahů (ideálně ještě kolo dopředu) způsobem, aby se náhodě dalo vyjít vstříc a marína měla statisticky co nejlepší šance na úspěch.

Aby se minimalizovaly situace, kdy jeden či několik špatných hodů znamená ztrátu celé mise. Samozřejmě, pokud to bude extrémně špatně padat, sebelepší taktika nakonec nepomůže. Ale platí, že zkušení hráči se dostanou k mnohem lepším výsledkům třeba tím, že se nebojí zariskovat v pravý čas, že dokážou znovu v pravý čas obětovat některé figury a že mají zažité některé klíčové herní mechanismy, na něž nováček přichází leckdy nepříjemným způsobem pokus-omyl.

Ano, Space Hulk je hra o náhodě a o štěstí, ale je na hráčích, jestli mu dokážou vyjít vstříc. Rozhodně to není jako Okko, kde špatný hod kostkou devalvuje veškeré předchozí úsilí.

16.11.2009 13:39:25

to Ringo
Myslel jsem tím to (a z diskuze to taky tak vyplynulo), že hra je pro někoho špatná (pro mne), protože je tam příliš náhody a pro někoho vynikající (...nevím, sem ať se dosadí kdo to tak cítí), protože má nádherné herní komponenty a atmosféru (taky pro někoho ne třeba pro mne - nemám rád střílečky, plamenomety, kulomety a prvoplánové zabíjení).

16.11.2009 13:56:07

kren
tak me jde treba predevsim o zabavu, pekne zpracovani je +, nebudu si to zapirat ,mam rad pekne hry, ale pokud je samozrejme napln hry na nic, nebudu se tvasrit ze je to dobre jen proto, ze to pekne vypada. Space hulk je podle me dobra hra, jen trochu valcim sam se sebou jestli mi v nem sedi ci nesedi nektere veci, na ktere si budu muset holt zvyknout, pak se budu u hry bavit vyborne. Kdyby to nestalo vubec za nic a bylo to jen o vzhledu, tak se tou hrou vubec v diskusi ani nezabyvam, maximalne, ze bych ji zepsul na ultimu:-)

16.11.2009 15:09:03

Ve Space Hulku náhoda hraje velmi malou roli
Pravděpodobnost není náhoda, a při hodu kostkami vstupuje do hry právě pravděpodobnost, nikoliv náhoda. O té je možné mluvit při pár hodech kostkou, ale nikoliv dlouhodobě. Kdyby náhoda hrála takovou roli, je poměr vyhraných:prohraných her pro každého hráče přibližně stejný +- nějaká odchylka. Ale to se v reálu neděje, naopak. Jsou hráči, kteří velmi často vyhrávají a hráči, kteří velmi často prohrávají, bez ohledu na to, kterou hrají misi, nebo za kterou stranu hrají.

Navíc pravděpodobnost při hodech kostkou vstupuje do hry jen v některých pasážích hry, na které se může ten či onen hráč připravit (rozmístění mariňáků, postup atd.), a tato příprava je čistě v režii hráče, nikoliv kostek. Hráč dopředu ví, podle toho, kterou zbraň má jeho mariňák, které hodnoty potřebuje hodit na zneškodnění GS, a jestli jde v tu chvíli o risk, nebo sázku téměř na jistotu. Nebo by to vědět měl, a měl by to zohlednit při svém postupu. Space Hulk se přece nehraje jako Člověče, nezlob se, aby svými figurkami-mariňáky šel předem připravenou trasou a jen čekal, jak dopadne házení kostkou, až narazí na GS. Jestli někdo takto SH hraje, tak chápu, že mu hra připadá jako házení kostkou, ale to není chyba hry, ale hráče, protože SH hraje jako vrhcáby :-), ne jako strategickou hru, kterou je SH především. A dost se tím ochuzuje.

Zajímavá diskuze na toto téma je tady:
http://boardgamegeek.com/thread/449916/skill-or-luck-based/page/1


27.9.2014 23:38:29

Dodatek
"To je všechno moc hezké, ale mě osobně zatím (také podotýkám zatím :) ) vůbec nesedí to že jeden vrh kostkama může rozhodnout o celé hře a člověk se může třeba po***at a neudělá vůbec nic."

Jestli jeden vrh může rozhodnout o celé hře, je chyba hráče, že na ten jeden jediný vrh spoléhá, má zvolit jiný postup, aby jeden vrh kostkou nebyl klíčový. A upřímně, moc si nedokážu přestavit situaci, kdy jeden hod kostkou rozhoduje o okamžité výhře jedné nebo druhé strany, to spíš hráč hrál blbě od začátku a dostal se do situace, kdy poslední hod kostkou jen zpečetil to, k čemu se celou dobu schylovalo.

"Myslel jsem tím to (a z diskuze to taky tak vyplynulo), že hra je pro někoho špatná (pro mne), protože je tam příliš náhody "

Protože několik lidí někam napíše, že ve hře XYZ rozhoduje náhoda a štěstí či smůla, neznamená to, že tomu tak skutečně je.

"Ale uznávám, že jsou takoví hráči, kteří preferují zpracování a atmosféru před mechanismem hry."

Zpracování SH v minulosti nebylo kdovíjaké, to až třetí a čtvrtá edice vypadají skvěle, SH si získal fanoušky právě "mechanismem" hry. Kdyby šlo o náhodu a házení kostkou, jak tu skoro všichni píší, nebyl by SH tak populární a nebyl by populární mezi dost ostřílenými a zkušenými hráči, které těžko hody kostkou a hrou na náhodu uspokojí.

"Já chci rozhodně zkusit další mapy ale obávám se, že SH je z 85% nejen o rozestavení mariňáků, ale i z 85% o hodu kostkama (ne-li více) a to už tu máme s trochou nadsázky luxusně vypadající hru v kostky "

Když je hra založena z 85 % na něčem, zbytku zbývá jen 15 % ;-)

"Náhoda tam samozřejmě je, ale právě proto je potřeba hrát strategicky, rychle obsazovat důležité posty, neriskovat, při overwatchi mít před sebou vždy aspoň čtyři prázdné políčka. Tři a méně je smrtelné, zvlášť když stealeři na vás stojí frontu :) řekl bych, že problém je v tom, že hra svádí k hrdinskému pobíhání a střílení ve stylu Vetřelců, ale to většinou končí neslavně.
Na BGG je spousta článků a tabulek s výpočty pravděpodobnosti zásahu různých zbraní. Stojí to za pohled."

Přesně tak. Je škoda, že možná i kvůli této diskuzi, dají lidé v ČR od SH ruce pryč.

28.9.2014 00:02:06

Vybíráme z Bazaru

Prodám Zimu mrtvých: cesty osudu
Prodám Zimu mrtvých: cesty osudu
Akt. cena: 1225 Kč
Končí za: 1 den

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas