Space Hulk - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2 - 2
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 45 min
Herní svět: Sci-fi
Herní kategorie: desková hra, strategická
Čeština: ke stažení
Vydavatelé: Games Workshop
Autoři: Richard Halliwell
Rok vydání: 1989
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

Faktor nahody

Dneska jsme znovu po dlouhe dobe zahrali Space Hulka a chtel bych se podelit o svuj osobni dojem. Delsi dobu jsem nehral zadnou hru od GW, oproti tomu jsem zahral celou varku euroher a klasickych stolnich her z minulych stoleti, tedy o to vice me prekvapil ci zasahl v nazvu tematu zmineny Faktor Nahody, nebo-li kostka.
Ve Space Hulku se pouzivaji kostky, jeden hrac haze az tri kostky zaroven. Tyto kostky urcuji, zpravidla jednoznacne urci, zda-li je cil na miste znicen nebo nikoliv. Na vetsi pocet zasahu nebo zivotu se nehraje. Bud je cil znicen anebo je nazivu.
Pripadlo mi ze z poloviny se hra sklada z taktiky. Pokud netaktizujete, prohrajete. Druhou polovinu dale tvori kostky, ktere dokazi s prubehem hry velice zamichat. Obcas staci jeden nebo dva spatne hody a jeden z hracu se dostava do situace, blizici se katastrofe.
Jaky je Vas nazor na nahodu ve Space Hulku? Od GW jsem hraval Warhammer, Battlefleet Gothic, Necromundu, Mordheim, Blood Bowl a Mordheim a ve Space Hulku mi pripadla ze nahoda ma mnohem vetsi podil, nez ve vyse minenych hrach.

Na druhou stranu, vzhledem k tomu, ze hra s jednou jednotkou Terminatoru trva cca 30 minut, pro mnohe hrace se nemusi jednat o tragedii, kdyz par hodu odsoudi jednoho z hracu k nezdaru.
26.4.2009 00:47:13

náhoda v SH
Máš pravdu v SH je opravdu velký podíl náhody. Už se toho tady o náhodě napsalo dost, takže se budu spíš opakovat.
Při větším podílu náhody musíš prostě více myslet na jištění. Důležité chodby mít kryté více vojáky, kdyby jim selhaly zbraně, přizpůsobovat vzdálenost od odboček rychlosti nepřítele. Za genestealery se snažit útočit ve větších počtech při delších chodbách. Je to čistě o taktice a o tom něco nepřehlédnout. Prostě počítat s tím, že se může něco pokazit.
Obecně mi méně vadí prohrajuli kvůli hrozné smůle než kvůli své hrozné neschopnosti (jako v axisech, viď Siarone:-))
Za další záleží na tom jak moc to bude vyhovovat tobě, ano v této hře je velký faktor náhody, vadí-li mi to nehraju ji. V SH je naštěstí tento faktor dobře vyvážen a je naprosto (nebo alespoň ve velké míře) stejný pro obě strany.
Náhoda mi zde nevadí taky kvůli vysvětlení:-) Jakou má procentuální šanci na zásah voják (i když je to geneticky vylepšený nadčlověk hvězdné pěchoty), který musí co nejrychleji dojít do určitého místa tam splnit úkol a to vše v klastrofobických chodbách otřásejícího se vraku pod neustálými útoky nadlidsky hbitých vetřelců:-) uf
toť vše jdu si zdřímnout:-D

26.4.2009 03:04:31

to StevensonJunior
Souhlas, náhoda má ve Space Hulku svou nezastupitelnou roli. Ovšem výrazně větší ve druhé edici, kde je všechno více méně postavené na Overwatchování. V té první - jakkoliv je faktor náhody díky kostkám opět přítomen, se dá lépe taktizovat.

Je to především díky bohatší nabídce zbraní a terminátorů. Potom též díky možnosti vstupovat do hry během tahu Stealerů nejenom skrzevá mód Overwatch. A do třetice všeho dobrého se sluší zmínit výrazně větší šance na zásah vybraného cíle.

Nejlepší na tomhle všem je, že lze kombinovat to nejlepší z první a druhé edice a díky modifikaci pravidel (třeba automatický zásah u plamenometu či granátů) podíl náhody ještě více eliminovat!

27.4.2009 16:48:04

Náhoda
Musím říct, že podíl náhody je trošku větší než by se mi líbilo, statistika holt selhává :-)
Včera jsme hráli druhou misi, je pravda, že jsem v prvním tahu zariskoval a poslal mariňáka do chodby hlouběji, ale přece jen měl tři výstřely proti emzákovi. Prvním výstřelem zásek a pak rychlá smrt. Na druhé straně mapy postupuje seržant s kladivem a štítem v Guardu. Pátý emzák ho zabíjí. Vzdávám a prohodíme role. Povede se mi obklíčit mariňáka s assaultem, který v guardu rozseká 4 stealery! Na druhé straně mapy rozbíjím o seržanta cca 8 stealerů, než mi zablokuje Entry pointy. Při postupu na druhou stranu mapy o něj rozbíjím svých posledních 6 stealerů, hotovo dvacet. Druhá hra mě bavila, i když jsem prohrál, ale ta první mě vyloženě naštvala...

ad Mart, v druhé eidic byly granáty? Tak to mě mrzí, že ve třetí nejsou :-(

13.10.2009 10:07:24

Eyron
No když nepadají kostky, tak se nedá nic dělat :). Člověka to zamrzí, ale nedá se to ovlivnit. Já jak projdu komplet třetí edici, tak se vrhnu i na čistá pravidla jedničky, pak dvojky a pak z toho asi udělám vlastní mix ... ale je to běh na dlouhé zimní večery.

13.10.2009 10:21:14

nahoda
Náhoda tam samozřejmě je, ale právě proto je potřeba hrát strategicky, rychle obsazovat důležité posty, neriskovat, při overwatchi mít před sebou vždy aspoň čtyři prázdné políčka. Tři a méně je smrtelné, zvlášť když stealeři na vás stojí frontu :) řekl bych, že problém je v tom, že hra svádí k hrdinskému pobíhání a střílení ve stylu Vetřelců, ale to většinou končí neslavně.
Na BGG je spousta článků a tabulek s výpočty pravděpodobnosti zásahu různých zbraní. Stojí to za pohled.

13.10.2009 11:13:55

to náhoda
souhlas s kamdelabrem. ostatně dobrá taktika je rozhodující. samozřejmě ještě de o mapu. jsou-li v ní dlouhé chodby, relativně lehce dostupné pro marínu z 80% vyhraje (já prohrál i to:-), ale blbě jsem nasadil drapáka, že marte:-)). je-li tam více krátkých odboček spíše vyhrají genolupiči

13.10.2009 12:05:25

2 Eyron
Ve druhé edici nikoliv, granáty byly jenom v první edici. Jednak tam byl kapitán (lepší verze seržanta) s granátometem. A potom klasičtí mariňáci v power armor zbroji, pohyblivější, ale mnohem zranitelnější, kteří disponovali granáty - na rozdíl od kapitána jich sice měli neomezeně, ale s hodně malým dosahem.

13.10.2009 14:05:50

trochu je skoda
ze nahoda znamena uspech/neuspech. Staci jen jedna blba nahoda a hrac to muze abalit, chybi mi tu trochu faktor napravy, protoze staci kdyz tonevyjde jednou a celou misi muze hrac za marinaky zabalit.

15.11.2009 15:41:32

ringo
ale zde musím nesouhlasit, jak se potom musí cítit hráč za stealery, ten vyhraje jen když má mariňák smůlu
;-D

moje zkušenost je, že po několika hrách má genestealer dost malou šanci na úspěch

15.11.2009 16:10:05

Boldrick
muj zaver je zatim, podotykam zatim, az odehraji vice her, tak uvidim, ze GS muze prohrat opravdu jen hrac s laxnim pristupem a pripadna vyhra marinaku je opravdu vysledek stesteny, samozrejme stesti se musi jit naproti a marinaci se museji chytre rozestavovat.

15.11.2009 18:09:25

ringo
tak to jsem zvědavý, dej vědět až toho odehraješ víc.
já mám problémy vyhrát s genestealery, když jdu proti zkušenějšímu hráči
samozřejmě záleží na štěstí a scénáři, ale podle mne je třetí edice docela pohoda

15.11.2009 19:38:15

2 Ringo
Už jsem to tady určitě říkal. Třetí edice přeje spíše mariňákům, většina misí je při dobré strategii zvýhodňuje, v některých misích dokonce způsobem, že stealeři jsou dost zbyteční!

15.11.2009 20:23:58

mart
nevim jak v dalsich misich, ale prvni je o tom, ze GS staci vysilat na me hordy a cekat kdy mi nepadne sestka ci petka v souvosle strelbe. Jednodussi uz to GS fakt mit nemohou:-)

15.11.2009 20:53:43

2 Ringo
Inu tak s jednou hrou, resp. misí, je na hodnocení SH asi trochu brzy, ne?:o)) Jinak je jisté, že pokud je klíčový střet odvislý jenom od kostek, že náhoda zde musí mít svou roli.

Osobně mi to místy také vadí, ale přes četné testování jsem nepřišel na způsob, jak ji zcela eliminovat. Některé věci jsem aspoň zautomatizoval, jako zásah plamenometem.

Možnost vidím ještě v garanci 100% zásahu investicí určitého počtu akčních bodů, atp. Ale jakkoliv je případná modifikace pravidel lákavá, může se pak dosti rozhodit jistá vyváženost hry... jakkoliv to z některých misí moc vyváženě nevyhlíží.

15.11.2009 21:11:24

mart
jj, na hodnoceni je opravdu brz, problem je ze mi odpadava jeden potencialni spoluhrac za druhym, abych mel s kym vubec zkouset:-)

15.11.2009 21:35:29

malá obhajoba SH a náhody obecně, zase :-)
s náhodou máte pravdu, v této hře o ni jde hodně.
jde o "simulaci" střetu lidských obrněnců s nelidsky rychlími monstry na pozadí temné budoucnosti. Jak se dá vyhodnotit souboj těchto dvou skupin? Jak obstojí hvězdný pěšák, na kterého se sypou hordy nepřátel ve stísněném prostředí poničeného vraku? Když zruším náhodu budu hodnotit jeho stupeň vycvičenosti, chladnokrevnosti, nervového spojení oko, mozek, sval, atd. U genolupičů, nicméně nebudu znát jejich míru zkušenosti, protože i oni se mohou učit (dle backgroundu). Pak snad budu moci rozhodnout plnohodnotně o jeho šanci na úspěch. Nebo si hodím kostkou.
Je pravdou, že v tak malém počtu posílat bojovníky do nepřáteli zamořeného vraku je šílenství. Ale co vše je v sázce? A naděje na úspěch tu je, vždyť se deset mariňáků vrátilo a zachránili celý systém.
O tom je space hulk. Jinak tu jsou šachy a Napoleon´s triumph:-) oboje super hry:-)
kdyby souboj nebyl o náhodě tak sázkařské firmy už zkrachovali
tfuj, to sem se zase rozepsal
:-D

15.11.2009 23:05:16

Boldrick
To je všechno moc hezké, ale mě osobně zatím (také podotýkám zatím :) ) vůbec nesedí to že jeden vrh kostkama může rozhodnout o celé hře a člověk se může třeba po***at a neudělá vůbec nic. Nejsou tu ani životy ani statistiky ani schopnosti (když nebudem počítat Librariana) prostě nic. Jen vrh kostkama a rozdílné zbraně (GS mají ještě méně než nic, jsou všichni stejní, jen rychle běhají a hážou třema kostkama :) ). Jediná chyba rozhoduje o všem. Tohle mě moc nebere - chystat půl hodiny mapu, rozehrát skvělě hru, skvělě se rozestavit nastavit hlídky a třeba po půl hodince odolávání, skvělých hodů a atd. přijde třeba jeden špatný hod - zaseknutí zbraně, nebo série špatných hodů - střelba mimo cíl na hlídce a všechno je v pytli, jdem to zkusit znovu, třeba to padně lépe a znovu a pak ještě jednou a pak to jdu raději další půlhodinu sklízet než tu hru rozkoušu :).

I v "hloupém" Nexus Ops je házení kostkama spravedlivější a i když vícekrát hodím blbě, tak to neznamená konec a dá se to zvrátit. Já chci rozhodně zkusit další mapy ale obávám se, že SH je z 85% nejen o rozestavení mariňáků, ale i z 85% o hodu kostkama (ne-li více) a to už tu máme s trochou nadsázky luxusně vypadající hru v kostky :).

Nevadí mi náhoda, nevadí mi kostky, ale vadí mi když kostky rozhodují ve smyslu zásah=mrtvý a když se to stane ještě ze dvakrát tak to prakticky můžu zabalit...

Btw šachy ani trochu nevidím ve SH. šachy vidím v Dungeon Twisteru, kde má každý stejné postavy na obou stranách a šance je 50:50. To ve SH rozhodně nehrozí, tam se mi to zatím jeví tak, že v jedné mapě mají výhodu GS a statisticky mají největší šanci na výhru a v jiné zase Mariňáci. Ale není to férový boj. Očekával jsem že ve SH budou mít obě strany relativně stejnou šanci na výhru, jen každá strana hraje odlišným stylem

15.11.2009 23:42:36

Boldrick
ale jo, nahoda ano, nic proti, jenze SH mi prijde jako loterka, hodim,uspech, nehodim, prohra. Nic mezi tim. Zahrajes 10 misi za sebou a defakt ose nesnazis vylepsivat rozestaveni, protoze to nejlepsi mas uz vymyslene. Jenom proste potrebujes deset nebo dvacet pokusu s tim, ze mozna v jednom z tech pokusu ty kostky napadaji a vyhrajes. Docela premyslim, jestli si tohle muze dovolit vubecdeskova hra. Souboje v SH mi prijdou na urovni hry v kostky. Zamichas v kelimk ua hodis. Treba to vyjde.
Kdyz nahoda, tak do te miry, aby ji hrac mohl napravovat, kdyz se stane negativum, nebo naopak vyuzit, kdyz padne pozitivni hod. V Space Hulku clovek muze jen doufat v ten pozitivni hod, protoze negativni zpravidla znamena konec, rozehrani hry znova. Ja treba osobne nechapu, proc marinak ma takovy problem se trefit do GS kteryzabira prostor cele chodby. To se trefi snadi slepy. Zaseknuti zbrane ok, tam je to naprosto v poradku. Nahoda je blbec.

Zasadni problem SH je v tom, ze GS vlastne ani nepoznaji spatnou ci dobrou taktiku a marinaci rovnez ne. Blbe hozne cisla hrac neovlivni nicim. Idealni rozestavena pozice muze drzet v sachu GS 5 kol, vsestem senehodi kostky a cely pilir obrany se zesype.

15.11.2009 23:43:19

2 Beholder
byl jsi rychlejsi:-)

Jinak ty sachovite hry Boldrick zminoval jako priklady her, ktere si mame radeji zahrat nez SH, kdyz nam ta nahoda tam tak vadi, tak jsem to teda pochopil ja.

15.11.2009 23:46:26

Co by ze SH udelalo ferovou taktickou hru
proc neni ve hre ukazatel treba unavy, ktery by rikal hraci pozor, jeste par utoku muzes odolavat a pak potrebuje tvuj vojak pauzu, jinak hrozi ze uz se netrefis, vojak je prilis unaven. Proc neni nekde ukazatel zahrivani zbrane treba, kteryby signalizoval - pozor, jeste parkrat spustis nekontrolovatenou salvu a zbran se prehreje a zasekne. Tohle by ze hry skutecne udelalo taktiku, kdy by hrac musel brat v uvahu, ze nebude jen tak naoverwatchi palit jak zbesily, cimz jakoby sice dostava vyhodu oproti GS ,kteri padaji jak hrusky, proto jim jsou dany veskere vyhody jako neomezene posily, hod tremi kostkami na utok z blizkaa pod., nicmene staci jednou blbe hodit a z jejich vyhody je totalni triumf.

Takhle je to jen vyhodne rozestavit marinaky a skutecne rozjet tu jak Beholder rika luxusni hod v kostky, kdy hra za GS jen proste se svymi neomezenymi posilami ceka, kdy hodi hrac za marinaky blbe a hrac za marinaky se modli, aby mu padla alespon petka a nezasekla se mu zbran.

15.11.2009 23:52:09

aha
tak s těma šachama jsem to asi blbě pochopil, to se omlouvám...

15.11.2009 23:54:37

ještě že jsem si SH nekoupil
No jak to tady tak čtu, tak jsem rád, že jsem nepodlehl šílenství a že jsem si SH nekoupil. To si raději za ty peníze koupím 2 až 3 jiné hry, nad kterými musím víc přemýšlet a které navíc budu mít s kým hrát :-).

16.11.2009 00:01:12

kren
ještě mehažme flintu do žita :). Mám trochu úchylku všechno hned komentovat (ať už kladně nebo záporně). Sice jsem napsal to co jsem napsal až pošesti odehraných hrách jedné mise a těch misí je 12. Ale mechanismus boje, který mě zatím rozhodně neuchvacuje bude určitě ve všech misích stejný. A taky jak vidíš kromě mě a Ringa si tady na SH nikdo nestěžuje, takže to ber s velkou rezervou ;)

16.11.2009 00:07:32

ad mevi
No když se podívám na historii diskuze "reprint", tak takový mevi byl taky natěšený a nadšený a teď už SH prodává na Aukru.

16.11.2009 00:11:51

Ringo, Beholder
s šachama jsem si trochu rýpnul:-)
ale teď vážně
Ringo:s těma vylepšeníma, který jsi zmiňoval by to bylo lepší, to máš pravdu, znějí zajímavě
SH je hodně o náhodě, ale každou náhodu můžeš do jisté míry posunout ke svému prospěchu. Už o tom psal mart.
Pravdou je i fakt, že záleží na uspořádání chodeb.
Tam kde jsou krátké chodby, mají navrch genestealeři a naopak.
Podle fotky, Ringo, která je tu nová, je vidět postavení zadního mariňáka nejhorším možným způsobem (myslím obecně, nechci nijak hodnotit tvojí hru), no a to je způsob kterým musí š ovlivňovat náhodu.
ale je to o ní hodně uznávám

16.11.2009 00:12:11

Vybíráme z Bazaru

Codex naturalis
Codex naturalis
Akt. cena: 300 Kč
Končí za: 10 dnů

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas