Vydavatelé: Descartes Editeur
EuroGames
Autoři: Serge Laget
Rok vydání: 2003

Mare nostrum - recenze

Autor: Shark | 6.1.2011 | 9

Nad Středozemním mořem vychází krvavě rudé slunce. Jeho paprsky ozařují disciplinované římské legie, mramorové řecké chrámy, stupňovité zikkuraty Babylónie, monumentální egyptské pyramidy a četné kartaginské flotily. Boj o to, kdo učiní z tohoto moře svou doménu, může začít...

Hra Mare nostrum vyšla v roce 2003 a je dílem známého autora her Serge Lageta, který si podle svých slov takto splnil svůj sen vytvořit strategickou hru s budovatelskými i válečnými prvky, zasazenou do atraktivního prostředí starověkých civilizací. Hráč si může vybrat, zda si zahraje za Řecko, Řím, Egypt, Kartágo nebo Babylónii. Toto rozhodnutí bude určující pro celý průběh hry, protože každá civilizace vyžaduje jiný strategický přístup. Hra je určena pro 3 až 5 hráčů a je dostupná ve specializovaných českých a zahraničních herních obchodech, mnohdy za velmi příhodnou cenu.

Hrací plán znázorňuje Středomoří bez nejzápadnější části a je rozdělen na mořské zóny a provincie. Provincie jako základní kameny každé říše obsahují vhodné lokality pro založení měst (vynášejících peníze v podobě daní) a/nebo potenciální zdroje celkem 12 druhů zboží, za kterými se vydávají kupecké karavany. K tomu, aby je hráč opravdu získal, musí v dané provincii skutečně založit město či vypravit karavanu. Tyto herní komponenty mají podobu kartónových žetonů a jsou vázány na danou provincii a nikoli na hráče, takže slouží tomu, kdo oblast momentálně kontroluje. Kromě toho má každý hráč svou sadu figurek, jimiž si zajišťuje kontrolu nad svým územím. Jedná se o kameny vlivu (označující ovládané provincie) a vojenské jednotky – pevnosti, legie a flotily.

Cílem hry je rozšiřování vlastní říše a shromažďování zboží či peněz, aby za ně hráči mohli stavět divy světa či najímat do svých služeb slavné starověké hrdiny. Každá civilizace má svého specifického hrdinu, vedle nich jsou však k dispozici další „nezávislí“ hrdinové, které může získat kdokoli. Hra končí v momentě, kdy některý hráč postaví div světa Pyramidy nebo získá celkem čtyři divy a/nebo hrdiny (v libovolné kombinaci).

Každé herní kolo se skládá ze tří fází: obchodování, stavění a strategie. Pro každou z nich je navíc důležitý hráč s největším množstvím určitých staveb či vojenských jednotek. Ten totiž na základě své vedoucí role (jako obchodník, státník či vojevůdce) výrazně ovlivňuje průběh jednotlivých fází. Tyto role tak během hry mohou přecházet podle momentální situace mezi jednotlivými hráči.

Ve fázi obchodování nejprve hráči získají výnosy ze svých staveb v podobě daní či zboží. Poté obchodník určí, jak rozsáhlý bude následný obchod. Za tímto účelem vybere určitý počet karet zdrojů, který všichni hráči s dostatečným počtem karet musí nabídnout lícem dolů k výměně. Zde může určit libovolný počet od nuly (tj. v daném kole se obchodovat nebude) až po tolik karet, kolik drží v ruce. Pak všichni hráči své nabídnuté karty otočí a hráč obchodníka si vybere jednu kartu od libovolného spoluhráče. Ten si následně zvolí také kartu od někoho jiného a v tomto duchu se pokračuje, dokud není všechno nabídnuté zboží přerozděleno.

Fáze stavění umožňuje rozšiřovat a posilovat říše. Státník postupně vybírá hráče, kteří používají své zdroje k budování staveb, vojenských jednotek, zabírání provincií apod. Každý objekt má určitou cenu, kterou musí hráč zaplatit buď výhradně penězi, nebo kombinací různých druhů zboží (nejlevnější vyžadují 3 karty, divy a hrdinové 9 karet a Pyramidy dokonce 12). Další záludnost spočívá v tom, že hráč si po ukončení stavění smí ponechat pouze malé množství peněz, ale veškeré nepoužité zboží musí zahodit.

V závěrečné strategické fázi hráči pohybují svými flotilami a legiemi. Mohou tak posilovat své potenciálně ohrožené provincie, zastrašovat soupeře či cíleně vyvolat konfrontaci, která může skončit i výrazným územním ziskem. Boj se vyhodnocuje pomocí šestistěnných kostek: v závislosti na použitých jednotkách si hráč hodí a za každých pět bodů dosaženého výsledku musí soupeř eliminovat jednu svou bojující jednotku podle vlastní volby. Zde se mohou uplatnit nejrůznější schopnosti, např. hod za pevnost znamená automaticky šestku, Hannibal přidává +1 k výsledku hodu každé kartaginské legie, Periklés podobně posiluje řecké flotily. Jestliže se útočníkovi podaří zničit bránící síly, má určité možnosti, jak s danou provincií naložit (v závislosti na tom, zda mu jde o krátkodobý či dlouhodobý zisk).

Herní dojmy

Hráče zvyklé na vysoký výtvarný standard moderních společenských her možná trochu zklame herní plán, který je do značné míry schématický. To je však na druhou stranu vyváženo jeho přehledností a bezproblémovou orientací. Ostatní materiál, tj. karty a figurky, je velmi pěkný a stylový.

Velkou slabinou základní hry Mare nostrum jsou pravidla. Původní sešit působí, jako by byl šit horkou jehlou, a výsledek tomu odpovídá. Navíc bylo zanedbáno či podceněno testování hry, takže většina hrdinů a divů musela být upravena a některá herní pravidla změněna či doplněna. Všechny tyto změny byly zahrnuty do pravidel rozšíření Mythology. V češtině je dostupný například můj překlad na těchto stránkách – ten je navíc doplněn i o postřehy samotného autora hry Serge Lageta.

Problematickým se může jevit i nevyrovnanost jednotlivých rolí a civilizací. Z rolí je jednoznačně nejsilnější obchodník, protože jeho hráč si může diktovat tempo hry a výrazně tak pomáhat své strategii či škodit ostatním hráčům. Státník a vojevůdce umožňují především operativní reagování na plány soupeřů. Jestliže například nechám stavět nejprve svého souseda a vidím, že si buduje legie, mohu stavět až po něm a místo plánovaných karavan stavět rovněž vojenské jednotky. Vojevůdce zase umožňuje využívat početní převahy vlastní armády – jestliže například v jednom kole budu hrát ve fázi strategie jako poslední a v následujícím jako první, mohu soupeře výrazně poškodit. Ale pozor na kostky, protože občas dokážou zbořit i sebelepší plány.

Z civilizací mají největší šanci na vítězství na počátku Řím a Kartágo, jejichž domoviny jsou bohaté na zdroje zboží, takže jsou schopny zmocnit se snadno role obchodníka a velmi rychle se probít k výhře. Jestliže toto ostatní hráči nepochopí a včas nezasáhnou, zbudou jim jen oči pro pláč. Naproti tomu Řecko a Egypt mají na začátku k dispozici řadu lokalit pro stavbu měst, takže mohou dominovat při stavění. Babylón musí svou strategii přizpůsobovat, protože u něho jsou zboží a daně zhruba v rovnováze.

A právě tady vstupuje na scénu diplomatická komunikace. Navazování a rušení spojenectví, rozdělování dosud nedobytých území (neutrálních i cizích), demonstrativní přesuny armád – tento prvek dává hře neopakovatelné kouzlo. A jestliže se vám podaří zvítězit nikoli hrubou obchodní či vojenskou silou, ale tím, že jste vhodně přesvědčovali a „radili“, může vás hřát pocit z dobře vykonané práce. Vypjatě agresivní hra totiž může vést i k velmi nepříjemným situacím. I když se tomu pravidla snaží zamezit, může se relativně snadno stát, že říše některého z hráčů se ocitne v troskách ještě dříve, než se stačila rozvinout, a takový hráč už nemá prakticky šanci hru svým jednáním ovlivnit.

A co dál?

Jestliže vás Mare nostrum zaujalo, rozhodně vám doporučuji rozšíření Mythology. Obsahuje v podobě bájné Atlantidy možnost zapojení šestého hráče, spoustu dalších hrdinů se zajímavými schopnostmi a dva nové prvky – silné mýtické bytosti pro každou civilizaci a vedle toho možnost naklonit si přízeň některého ze starověkých bohů. Bohužel toto rozšíření je u nás prakticky nesehnatelné a dá se opatřit zpravidla pouze v zahraničních obchodech (a mnohdy za cenu výrazně přesahující cenu základní hry).

Verdikt

Mare nostrum představuje relativně přístupnou hru zasazenou do atraktivního prostředí pro všechny, jimž se líbí stavění, dobývání a diplomacie. Herní pravidla nejsou složitá a do krve přejdou velmi rychle. V podobě kostek obsahuje někdy značně nevypočitatelnou náhodu a i nerovné počáteční šance se nemusí líbit každému, ale na druhou stranu dosažení výhry za každou civilizaci už představuje zajímavou výzvu. Jestliže jste schopni se s těmito skutečnostmi smířit, nemělo by Mare nostrum uniknout vaší pozornosti.