Lewis & Clark: Cesta na severozápad

xxxxxxxxoo hodnoceno 141x (Seznam vlastníků)

Lewis & Clark: Cesta na severozápad - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 1 - 5
Doporučený věk: od 14 let
Herní doba: 120 min
Herní svět: Divoký západ
Herní kategorie: neuvedeno
Čeština: v balení hry
Vydavatelé: Ludonaute
REXhry
Autoři: Cédrick Chaboussit
Rok vydání: 2013
Sdílej: Facebook

Otázky ke hře

Proveditelnost akce

Už jsem hru hrál několikrát a až dnes jsem si uvědomil jednu zákeřnost. Možná je to hloupost, možná ne. Prosím o objasnění popř. názory. Protože mně teď hryže v mozku brouk velikosti křečka :-) Jestli se to někde už řešilo a mně to uniklo, omlouvám se.

V pravidlech jsou uvedeny dvě věci.
1. K přesunu tábora dochází buď nepovinně nebo povinně, když hráč není schopen provést povinnou akci.
2. V kapitole "Akce postavy" na straně 4 se doslova a tučně uvádí, cituji: "V KAŽDÉM PŘÍPADĚ bude akce postavy provedena tolikrát, jaká je celková velikost indiánské podpory.".

Je jasné, že pokud můžu akci provést několikrát a chci jen jednou popř. nechci vůbec, je to moje volba. Mě ale zajímá, co je myšleno tou řekněme povinnou proveditelností. Uvedu konkrétní příklady.

1. Rozhodnu se využít kartu velitele výpravy. Mám ve člunu pouze jedno jídlo, ale kartu velitele podpořím kartou se sílou 2. Vzhledem k tomu, že mám jen jedno jídlo, nemám možnost provést akci dvakrát. V tom případě bych to bral jako nemožnost akci provést tzn. nesmím to takhle zahrát.

2. Podobná situace, podpora 2, ale mám dvě jídla. Jsem dvě políčka od hor (myslím pouze hor, ne kombinace hory-voda). Kdyby políčka byla tři, smůla a posunu se jen o ta tři (kromě výjimky, že na tom třetím někdo stojí). Ale když jsou dvě, je akce v maximálním rozsahu tak, jak jsem ji zahrál tj. s podporou 2, opět neproveditelná. Tudíž taky nelze?

Podobně by se to dalo aplikovat na Sakagaweu, Charbonneau (karta 15), šamana apod. Popř. na karty na získání surovin, když díky nim můžu získat mnohem víc surovin, než je kapacita mých člunů. Uznávám, že tady už to skřípe.

Stejně jako u karet číslo 1 a 2 nebo 16, které můžu podpořit jak chci, ale stejně se ten efekt provede jen jednou. Tohle je vyloženě v rozporu s tím, co jsem napsal na začátku.

Takže se ptám znovu a jinak. Je proveditelnost akce dána tím, že lze akci provést alespoň za podpory 1, a když podpořím 2 nebo 3, je to už jedno? V tom případě by bylo všechno ok a vysvětluje to i ty rozporuplné případy. Jenže pak o to víc nerozumím už zmíněné větě: "V každém případě bude akce postavy provedena tolikrát, jaká je celková velikost indiánské podpory."
21.5.2017 00:05:09

Proveditelnost akce
Zbytečně nad tím přemýšlíš a komplikuješ to. Můžeš dát jakou chceš indiánskou podporu (maximálně 3), ale akce můžeš provést 1x, 2x nebo 3x podle toho jestli máš na vícenásobné provedení suroviny NEBO jestli ji vícenásobně chceš hrát (nemusíš, i když máš dostatek surovin).

Věta na 4. straně pravidel u akce postavy za body A), B), C):
"V každém případě bude akce postavy provedena tolikrát, jaká je celková velikost indiánské podpory ..." je myšlena tak, že slova "V každém případě..." znamenají v případě A), B) i C).

Možná jsem pro překlad zvolil špatnou formulaci. Asi by tam spíš mělo být:
"V případě A), B) i C) je možné provést akci tolikrát, jaká je celková velikost indiánské podpory, ale jen za předpokladu, že máte k několikanásobnému provedení akce dostatek zdrojů." - takhle je to snad už úplně polopatisticky.

..... Taky třeba u dřevorubce, když těžíš dřevo, tak taky nemusíš vytěžit tolik dřeva, kolik můžeš, ale smíš vytěžit jakékoli menší množství.
Zamysli se nad tématem hry - nikdo přece nenutil členy výpravy, aby něco těžili, nebo něco dělali, když sami nebudou chtít - proč by rubali v lese 15 stromů, jenom proto, že jim pomáhají 3 indiáni, když jim jako palivo třeba bohatě stačilo jen 5. A co se týče cestování, tak je to to samé a dokonce je to i v pravidlech - když máš díky akci třeba 8 pohybů po řece a řeka je už jen 4 políčka a pak jsou hory, tak se pohneš jen o ty 4.

21.5.2017 00:24:31 | Upraveno autorem (porovnej)

To beru> Ok, pak to do sebe zapadá. To neměla být kritika. Jen moje pochybnost, jestli tomu dobře rozumím. Rozhodně jsem to nemyslel nijak zle. Vím, že se ta hra dost drží historie. což ale neznamená, že tam nemusí být něco, s realitou úplně nesouhlasí. tohle je u spousty her a Lewis & Clark nutně nemusí být výjimka. I tak bych hru stejně pokládal za skvělou. Musím mít možnost provést akci alespoň jednou čili mít i dostatek surovin na to jedno použití. To mi stačí. - Targanar

kren
Ona ta tematičnost hry trpí třeba na příkladu zpožďování přesunu tábora - proč bych dobrovolně neodhodil např. přebytečné dřevo, nebo nevysadil přebytečné indiány, aby mě nezpomalovali po cestě? Všechno se tím prostě vysvětlit nedá :)

21.5.2017 00:50:20

Souhlas> Ale chápu, proč to tak autor vymyslel. Chtěl tam dát prostě nějaký dramatický prvek. Zrovna tak by se dalo kritizovat to posunutí zvěda o jedno pole dál, když už na tom cílovém jiný stojí. Z hlediska reality dost divné. Tábory můžou být na stejném místě a zvědové ne? Proč? V rámci hry je to ale zajímavý a dobrý nápad. - Targanar

tematičnost> No s tím dřevem bych to ještě bral, i když i to skřípe, protože, proč bych nakládal na čluny fůru dřeva a pak je zase vyhazoval (členové výpravy byly dost zkušení a věděli, co si můžou dovolit a proč toho vezou tolik - mysleli dopředu) a s těmi indiány je to už úplně blbost, protože s nimi měli hodně přátelské vztahy a nekašlali vzájemně na sebe. Nicméně je pravda, že jsem ovlivněn tím, že mám přečtenou knížku o téhle výpravě a byl jsem překvapený, jak ta hra (v rámci svých možností) odpovídá historii té výpravy. - kren

zvědové na stejném místě> No tohle zase chápu. Zvědové nepřátelských, nebo konkurenčních výprav nemohli být na stejném místě. Nezapomeň, že připravovali cestu pro svou výpravu a konkurenci se museli vyhýbat a připravovat cestu, vztahy s místním obyvatelstvem a místo pro tábor co nejvýhodněji. - kren

.> Targanar> Je to tak, já taky chápu, proč to tam je, přidává to další level do promýšlení toho puzzle, kterým ve výsledku většina eurovek je.

kren> ad dřevo: Ano, v realitě ano, ve hře pak člověk (pokud chce hrát optimálně) propočítává dopředu, kolik toho bude potřebovat a hru to paralyzuje. V realitě si nabrali "bei oko" a když došlo, prostě zastavili a nasekali další :)

ad indiání> Ale když je pošlu do vesnice např. pro kánoi, tak se jich zbavím a je mi jedno, že vesnice, kde jsem je nechal je o stovky kilometrů dál, než kde jsem je nabral? :) - Kew

Tématičnost her
Ono ohledně té tématičnosti jsem tady na Trolovi zrovna nedávno diskutoval. Je různý přístup k deskovkám. Já hledám vždycky především silné téma - to je pro mne u deskovky prioritní. Potom se snažím u takové deskovky o jednotlivých mechanismech přemýšlet v souvislosti s tématem hry a spíš se snažím hledat proč ten mechanismus s tématem hry může souhlasit než naopak, abych byl plně ponořen do tématu hry. Kdybych hledal to, co s tématem nesouhlasí a co je v rozporu, hru by mi to jen kazilo.

Opačný přístup je ten, když hráč jde především po dokonalém mechanismu hry a téma je pro něj jen doplněk důležitý třeba kvůli grafice hry. Pak je hráči jedno, jestli mechanismus s tématem nijak moc neladí a spíš má tendenci šťourat se v tom, že "ve skutečnosti to muselo být jinak, než jak funguje hra".

Asi proto já moc nemusím fantasy hry, kde je možné téměř vše a tíhnu spíš k hrám, které vycházejí z reálného světa nebo z historie. Tohle jsou moje názory a pocity a každý hráč je může mít a má jinak, takže neříkám, že takhle je to správně, ale takhle to cítím já.

21.5.2017 12:28:45

kren> Trošku už zabředávám do offtopicu, asi by to chtělo najít příslušné vlákno v obecné diskuzi a přesunout se tam :) Každopádně ještě jednou zareaguju.

Mě tematičnost ve hrách taky baví a potěší (a v poslední době častěji vyhledávám hry s přidanou historickou/faktickou hodnotou) I když ve mě pořád z dřívějška zůstává to, že hodně kriticky posuzuju přínos hry z hlediska inovativnosti mechanismu a mechanicky dobré hře tím pádem odpustím i téma, které mě třeba jinak moc nebere. A na druhou stranu hry s precizně zvládnutou faktografií mě občas nezaujmou, pokud jsou herně slabší (což je např. moje dosavadní zkušenost s Eklundovkama). Ale každopádně ne vždy se z tématu dá odvodit, co bude ve hře povoleno a co ne.
Na tohle jsem četl i nějakou polemiku ve stylu "historická přesnost vs. hratelnost v designu her", kde se řešilo, jestli se přiklonit k reáliím, nebo dát hráčům vyrovnané šance (např. umožnit Polákům zvítězit ve Varšavském povstání atp.). - Kew

to Kew> ... tak samozřejmě, že by se měla umožnit alternativní historie, jinak to přece není hra, ale jen nezáživná simulace historické události. Nevím, jestli bych byl ochoten hrát s takovým napětím Studenou válku, kdyby bylo jasné už od začátku, že musí vyhrát USA. U toho Lewise a Clarka tam taky neputovalo 5 výprav najednou ;D. - kren

Vybíráme z Bazaru

Donuty
Donuty
Akt. cena: 205 Kč
Končí za: 1 den

Nejnovější otázky

další >>

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas