nepřihlášený

přihlásit

registrovat

Lewis & Clark: Cesta na severozápad

Počet hráčů: 1 - 5
Doporučený věk: od 14 let
Herní doba: 120 min
Herní svět: Divoký západ
Herní kategorie: neuvedeno
Čeština: v balení hry
Vydavatelé: Ludonaute
REXhry
Autoři: Cédrick Chaboussit
Rok vydání: 2013
Sdílej: Facebook, Google+

Popis hry

Upravit

Den dvacátý třetí: Výprava pokračuje podle plánu. Naši indiánští tlumočníci nám vyjednávají volný průchod přes území jednotlivých kmenů. Většinou výměnou za jídlo nebo zboží. Pár rudokožců se k nám dokonce rozhodlo přidat. Jejich znalosti okolí by pro nás mohly být zásadní.

Hra Lewis a Clark je závodní hrou, kdy se hráči budou snažit jako první dosáhnout se svou výpravou břehu Pacifiku. K tomu budou muset dobře hospodařit s dostupnými surovinami a využívat členy své výpravy i okolních indiánských kmenů.


Příprava hry:

Každý hráč obdrží startovní sadu karet, surovin a jednu figurku indiána. Podle návodu se připraví herní plán, suroviny a figurky indiánů ve společné zásobě a jsou rozloženy počáteční karty členů výpravy k najmutí. Jeden z hráčů je zvolen jako začínající a zahájí hru.


Průběh hry:

Hráči se střídají v tazích. Ve svém tahu hráč musí provést jednu povinnou akci a k tomu může provést akci volitelnou (žádnou, jednu, nebo i obě).

Povinné akce:

  • Vyložení karty postavy – Hráč ze své ruky vyloží jednu kartu postavy a posílí ji jedním až třemi indiány. K tomuto posílení může využít figurky indiánů ze své zásoby a/nebo jednu další kartu z ruky (na každé kartě ve hře najdete jednoho až tři indiány). Podle počtu indiánů pak jednou až třikrát provede akci, kterou postava umožňuje (pokud postava umožňuje provedení více akcí, může si hráč vybrat, že provede různé akce). Hraná karta postavy i její posílení zůstávají vyloženy před hráčem.
  • Aktivace místa ve vesnici – Použitím jedné figurky indiána ze své zásoby může hráč využít některou z akcí indiánské vesnice. Jakmile je políčko obsazeno indiánem, je až na výjimky akce znepřístupněna, dokud není pole uvolněno. To leze provést speciální akcí, kdy se všechny figurky shromáždí ve středu vesnice, do hry se přidá nová figurka indiána (pokud nedošla zásoba) a hráč si smí vzít libovolný počet figurek indiánů ze středu vesnice do své výpravy.

Volitelné akce:

  • Najmutí nové karty postavy – V nabídce karet postav je vždy pět karet a hráč si může jednu z nich najmout zaplacením požadovaného počtu surovin. Při tom má možnost také jednu kartu odhodit, tím si vyčistit sadu karet od nepotřebné karty a navíc získat slevu na nákup.
  • Přesun tábora – některé z akcí posunují figurkou zvěda po plánu. Hráč může přesunout tábor na aktuální pozici zvěda. Předtím ale musí spočítat, kolik mu zbylo karet na ruce, kolik má ve své zásobě indiánu a kolik surovin. Platí, že všeho moc škodí a tak, pokud má hráč příliš mnoho zbylých zdrojů, musí nejprve svým zvědem zacouvat o určitý počet polí a až poté tábor přesune. Jakmile tábor přesune, vrátí se mu do ruky všechny vyložené karty a do zásoby případné figurky indiánů použité na posílení karet.

Ve hře je nutné snažit se spotřebovávat průběžně suroviny tak, aby při přesunu výprava „cestovala nalehko“. Také je dobré udržovat sadu svých karet co nejužší, aby hráč mohl co nejčastěji využívat klíčové akce – postavy totiž po použití nejsou k dispozici, dokud nepřesunete tábor. Některé karty postav (zejména ty, kterými hráči získávají suroviny) profitují i z karet vyložených sousedními hráči. Je tedy dobré „tempovat“ hru a vhodným přesunem tábora např. znemožnit soupeři získat více surovin najednou.

Také indiánská vesnice nabízí možnost získat snadno zboží a další výhody, je však potřeba mít u sebe figurky indiánů, které představují zátěž při dalším postupu výpravy.

Postup je samostatnou kapitolou, protože zvěd bude překonávat dva druhy terénu – vodu a hory. V základu má hráč jedinou kartu umožňující přesun zvěda, důležité tedy většinou je pořídit ještě další karty na posun.

Zkušení hráči si mohou zahrát buďto sólo hru proti hrou řízenému soupeři, nebo si ztížit podmínky pomocí přiložených žetonů vody a hor, kterými se dá komplikovat průchod severoamerickou divočinou.


Konec hry:

Jakmile některý z hráčů provede akci přesun tábora a jeho tábor se ocitne za hranicí vyznačenou na mapě, okamžitě se stává vítězem hry. Podle oficiálních pravidel se dále nedohrává, je ale možné domluvit se a dohrát pro určení celkového pořadí hráčů.

Autor: Kew

Další názvy této společenské hry

  • Lewis & Clark