Herní kategorie: válečná
Vydavatelé: Editrice Giochi
Autoři: Spartaco Albertarelli
Rok vydání: 1992

Futurisiko

Autor: monkeyml | 17.11.2010 | 1

„Napriek mohutným snahám sa nadnárodným korporáciám nepodarilo dohodnúť na celkovom usporiadaní sveta a tak došlo k tomu, čo aj tak každý očakával. Začal sa celosvetový globálny konflikt, od ktorého nebola uchránená žiadna krajina. Fabriky spustili naplno výrobu a tanky, bojové lietadlá a ponorky vychádzali z ich útrob dňom i nocou. Po zemi sa rozpútali krvavé boje a každá zainteresovaná strana využívala rôzne úskoky a intrigy k tomu, aby získala dominanciu vo svete.  Avšak konečné víťazstvo nakoniec dosiahla iba jedna z bojujúcich strán.“

Futurisiko je hra pre štyroch až šiestich hráčov, kde ide predovšetkým o získanie cudzích území a tým dosiahnutie celkového víťazstva. Hra končí v momente, kedy jeden z hráčov ovláda 20 teritórií. Hra pozostáva z veľkého a prehľadného herného plánu, 60-tich hracích kariet (za každého hráča 10 kariet v jeho farbe), 10 bojových kociek, pravidiel a plastových figúrok v šiestich farbách. Herný plán je rozdelení na 36 pozemných teritórií a 8 morských území, pričom treba počítať s tým, že východné a západné územie sú prepojené, resp. susedné (keďže zem je guľatá) a dá sa cez ne plynule pohybovať.

Na začiatku hry si každý hráč vezme herné komponenty v jednej farbe. Ide o plastové modely tankov, stíhačiek, ponoriek a vlajok, ktoré reprezentujú vojenské posádky daného hráča a signalizujú, že dané územie je pod jeho kontrolou. Balík s kartami sa zamieša a vytiahne sa prvá karta. Farba karty zobrazuje začínajúceho hráča pre nasledujúce prvé kolo. Ak sa vytiahne farba nehrajúceho hráča, karta sa ignoruje a potiahne sa ďalšia karta do tej doby, kým sa neurčí začínajúci hráč. Potiahnuté karty sa dávajú na spodok balíčka. Po celú hru platí pravidlo, že balík sa nesmie miešať. Použité karty sa stále odkladajú na spodok balíčka. Začínajúci hráč si vezme jednu vlajku a položí ju do jedného teritória. Potom to isté urobí hráč po jeho ľavici a takto sa to opakuje do doby, kedy bude obsadené každé pozemné teritórium na hracej ploche. Morské územia nemôže nikto vlastniť a preto sa do nich vlajky nevkladajú.

Keď je už každé územie obsadené, môže sa začať samotná hra. Tá pozostáva z jednotlivých ťahov, ktoré sú rozdelené na štyri fázy.

1. Určenie poradia hráčov – z doberacieho balíčka kariet sa vyberie vrchná karta. Farba na karte zobrazuje začínajúceho hráča. Ak sa vytiahla karta nehrajúcej farby, proces sa opakuje, kým sa nevytiahne karta s farbou hrajúceho hráča. Začínajúci hráč bude prvý v každej nasledujúcej fáze kola. Vytiahnuté karty sa opäť odložia na spodok balíčka.
  2. Pridelenie kariet  - v tejto fáze si každý hráč doberie jednu špeciálnu kartu za každé tri územia, ktoré ovláda. Tieto územia zároveň tvoria maximálny povolený počet kariet na ruke, takže ak by hráč na začiatku tejto fázy mal viac kariet, ako je povolený limit, musí daný počet kariet odhodiť.
  3. Produkcia – za každé ovládané územie si môže hráč počítať jeden produkčný bod (PB). Následne môže za svoje PB produkovať vojenské jednotky (tank – 1PB, stíhačka – 2PB, ponorka – 5 PB) a umiestniť ich kdekoľvek do svojich území v akejkoľvek kombinácii.
  4. Pohyb a boj – v tejto fáze každý hráč pohne svojimi jednotkami a v každom území, kde sa nachádzajú jednotky dvoch hráčov súčasne sa začne bojovať. Iniciatívu (prvý hod) získa ten hráč, ktorý má na území viac stíhačiek. Ak je remíza, hádže prvý obránca. Následne sa hádže kockami až do doby, kedy nevyhrá jeden z hráčov. Odstúpiť z boja nie je možné.

Počas jednotlivých fáz sa môžu využívať karty, ktoré si hráči ťahajú v druhej fáze kola. Ich podrobnejší popis a preklad je v priložených súboroch.

Táto hra je vcelku zábavná ak to hráte s ľuďmi, ktorý vedia trošku zariskovať, nebrať si osobne masívnejšie útoky voči nim a brať prehru s rezervou. Je treba podotknúť, že hra a úspech v nej je výrazne ovplyvnení šťastím avšak to sa dá do istej miery ovplyvniť správnymi taktickými rozhodnutiami. Odporúčam hru hrať v počte štyroch hráčov. V piatich a šiestich hráčoch to môže byť príliš zdĺhavá hra vzhľadom k tomu, čo poskytuje. Prípadne odporúčam zaviesť pravidlo vytvárania aliancií, čo by hru v plnom počte hráčov určite urýchlilo. Prejem pekné chvíle s touto hrou.