Dune - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2 - 6
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 240 min
Herní svět: Sci-fi
Herní kategorie: desková hra, strategická, budovatelská, intriky, diplomacie
Čeština: ke stažení
Vydavatelé: Avalon Hill
Descartes Editeur
Hobby Japan
Autoři: Bill Eberle
Jack Kittredge
Peter Olotka
Rok vydání: 1979
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

Report

Tak včerejší hra se vskutku vydařila. Tři nováčci hru dostali do krve během chvíle a vedli si více než dobře. Zvláště Podoklopcik a jeho Fremeni už sahali po vítězství. Hra byla dost agresivní už od začátku. Moji Harkonneni využili toho, že Atreidi odešli kamsi do pouště (pod vidinou tučné zásoby koření) a přímo za Arrakeenem si trochu natěžili. A když už byli na Atreidském prahu, proč toho nevyužít - Feyd-Rautha se chopil pistole, vzal si malý oddíl a vtrhl do Arrakeenu. Chvíli jsem se rozhodoval mezi protijedem a štítem a pak zvolil protijed. Smůla, jeden zásah z pušky a Feyd padá k zemi spolu s Gurney Halleckem. Jenže bez velitele nemá můj partyzánský oddíl šanci a Atreidi se za cenu těžkých ztrát ubrání. Do Kartága mezitím vtrhnou Bene Gesserit a vyplení ho - moji Harkonneni jsou defakto eliminováni a odsouzeni k partyzánským výpadům. Jen díky pomoci Gildy jsme se dostal aspoň na chvíli zpět. V zápalu bojů jsme si nevšimli Gildovního agenta, který se motal kolem Shield Wall. To většinou znamená jen jedno, ale dlouhá herní pauza udělala své a my si jen mysleli, že tam hledá koření. Nehledal, pokládal atomové nálože a Shield Wall vyletěla do vzduchu. V tom samém kole se nad Arrakeenem a Kartágem přehnala bouře a nechráněná města vyčistila (mrška Gilda si od Fremena koupila informace o pohybu bouře, měla to zkrátka vychytané). Bene Gesserit prohlásil cosi o zadku už kul pomstu. Zmatku využili Fremeni a za chvíl jim byly dvě pevnosti malé, podařilo se je však vytlačit zpět do jejich děr. Další vývoj ukončila až hostinská, která nás zkásla a šli jsme. To je tak, když někdo přichází pozdě :) Ale příští pondělí se pomstím (hra se líbila i nováčkům, takže z toho snad uděláme pravidelnost)! Opět jsem se utvrdil, že Dune je opravdu moje nej-hra. Kdyby šlo dát víc než 10, dávám z fleku. A vy, pokud je vás šest, neváhejte a hru si vyrobte, to se musí zkusit.
6.10.2009 09:18:26

další hra ve dvou - pokrocila pravidla
Dneska jsme si prohodili z manželkou role, ona Fremen, ja Imperator. Clou hru to bylo velmi vyrovnane, v poslednim 15. kole zvitezil Fremen ve vyrovnane bitve, ale byl utocnik. Takze vyhral. Dobyl nazpet Sietch Tabr. Vsiml jsem si, ze jsme se blokli bezcennymi kartami a museli jsme to resit schvalne prohravanymi bitvami, abysme se jich zbavili. Docela jsme diky tomu polovinu hry stagnovali, tak zacinam skutecne uvazovat o zapojeni rozsirujicich karet s Residual Poison. Byl jsem z pocatku zastancem jen tech 33 karet bez rozsireni, proste Duna v zakladu a hotovo, ale tohle me presvedcilo, ze to pravidlo s vydiranim s residual poison a blafovanim proste do hry zapojim.

Co se tyce pravidel, zapojili jsme uplne vsecny pravidla ze zakladni Duny bez rozsireni - tedy zakladni pravidla, volitelna a pokrocila. Takze specialni schopnosti frakci, karma karty, pocasi, zrychleny tok koreni, otaceni dvou spice karet v jednom kole + souboje s polovicni hodnotou jednotek + platba jednim korenim za zplnohodnotneni sily jedne jednotky.

Pokrocila pravidla se mi hned zalibily, koreni ve dvou mistech za tah da do hry vetsi dynamiku a placene souboje z toho udelaji dalsi takticke caxhry okolo toho, kam sve chude zasoby koreni investovat a kde ziskat - zda se vycerpat v drazbe,, vylodeni nebo to spravne rozlozit tak, aby mi zbylo i na pripadnou bitvu. Fakt super. Takze odted pojedu uz jen ty Advanced pravidla.

19.2.2012 22:53:59 | Upraveno autorem (porovnej)

Ringo
"A to jsme teprve na osmdesátém šestém stupni. Což teprve na pólu."

...aneb počkej, až si to zahraješ v šesti. ;-)

20.2.2012 10:38:14

Vcerejsi/dnesni hra ve 4
http://mh.ringo.sweb.cz/Dune25.2.2012.JPG

Design - mapa, stity, kola - Ilja Branovsky, karty Malkav.
Mapa Ilji vytistena z verze 1.0 fixed na 4X A3, zalaminovane. Nepodlozene deskou, jen podlepene lepici paskou, aby se jednotlive ctvrtiny nerozjizdely. Pro hru naproto dostacujici. Nepodkladal jsewm deskou, cekam na verzi mapy natistenou na plastove plachte:-)

Hra byla dneska dlouha a skoncila v 9. kole. Zvitezila aliance Emperora a Atreidu.
Ve hre se udalo nekolik zvratu. Kdyz to vypadalo na vitezstvi aliane Fremen + Harkonnen, vytahl Atreides kartu Hajr, dalsi pohybova akce navic a dalsi pohyb Atreidu v tom kole vse zmenil. Doslo nasledne k nekolika megabitvam, ktere by sly nazvat genocidou. Nezustal kamen na kameni, vse skoro v Tleilaxskych nadrzich, vsichni s korenim na nule a cela hra jakoby jela od nuly, nebo psise od -2. Pomalu jsme se dalsi kola vzpamatovavali, coz sedlo Atreidum a Emperorovi, ktery v jedne fazi odpalil stitovy val atmomovou zbrani, nacez sice sejmul slne pozice sveho Atreidskeho spojence v Arrakenu, ale zaroven silne Harkonnenske pozice v Carthagu. Nasledovalo par vylodovacek, par zoufalych Fremenskych utoku na Babbana Sietch a Tuek Sietch, vse remeni projeli. Cisar ce nasledne vylodil v Carthagu a Atreie v Arrakenu a byl konec hry.

Me osobne hra sedi. Mechanismy, souboje, tezba, decimujici boure, blafovani, taktizovani, ruzne zakernosti. Proste ideal. Libi se mi i pokrocila pravidla, ktera jsme pouzili. projevujici se v bitvach. Ale pravda je, ze tyto pravidla jsou decimujici co se tyce zasob rakci a po velke cistce jsem mel pocit, ze nekteri spoluhraci upadli do jakesi letargie s pocite,m, ze s timhle uz nic nejde delat a odehrali jsme asi 3 docela staticke kola, kdy nikdo nemel ani na drazbu, ani na vylodeni.
Me osobne se pokrocila pravidla libi hodne moc. Otaceni dvou karet koreni a utracei koreni v bitvach mi prijde jako docela jina a lepsi takticka liga oproti zakladu:-)

Pro me sosobne se stala Duna jendou z nejlepsich deskovek vsech dob. Mozna o to vice me tesi, ze jsem se musel na spouste komponent nadrit a vyrobit si je, protoze hra je uz davno out of print a vyrabet vsechny ty ruzne remaky od fandu mi cini jakousi radost jest navic:-)

25.2.2012 01:59:42

Včerejší hra
Včera jsme zkusili hrát bez jednoho konkrétního druhu domluvy - bez upozorňování "hele, tamhleten může tohle kolo vyhrát, pojďme se v pěti lidech dohodnout, jak ho zašlapat". Dosud jsme domluvy nijak neomezovali, vedlo to ale k tomu, že si hráče útočícího na vítězství vždycky někdo všiml, "nahlásil" ho, po pětiminutovém brainstormingu se podařilo vymyslet, jak ho co nejbezpečněji zarazit - a poslední hry proto bezpečně směřovaly k vítězství Gildy na status quo po 15 kolech.

Džentlmenskou dohodou (protože přesně to definovat a zakázat všechny náznaky nejde) jsme všeobecně rozšířené upozorňování zařízli s tím, že hru musí každý sledovat a že jediná přípustná forma je rychlá dohoda o sponzoringu výsadku tam a tam, bez dalšího hlášení "...chci tam, protože jinak vyhraje" a podobně.

Eh, no... fungovalo to dobře, vyhrál jsem. ;-)
Bylo to asi opravdu zajímavější než systém "pět proti jednomu". Finále šlo tak, že jsem měl pět jednotek v Tueku (poblíž zevlovaly 4 BG), tři v Tabru (a nikdo další) a devět jsem vysadil do Kartágu (kde stálo 10 gildovních). Hrál jsem Atreidy.
Imperátor vysadil 4 sardaukary a 4 obyčejné - vše, co měl - do Tabru. Bene Gesserit si řekl, že on mě zastavovat nemusí a nechal mě být. Gilda utekla z Kartága, přesvědčená, že to imperátor s poměrem jednotek 12:3 zvládne. Ten ale nejdříve mou káramou přišel o sardaukarský bonus, věděl jsem, že nemá štít (= crysknife will do it) a měl jsem na ruce obě obrany, tak to byla snadná atreidská práce... Bene Gesserit se rozhodl nezakázat mi Kwisatze Haderacha ani předzvěst (asi chyba, dost jsem se bál, že mě má tipnutého).

Pěkné entrée předvedla Fremenka - naprostý nováček - kterou si chtěl mazák hrající Harkonneny na začátku vysvačit, což odstartovalo jeho pohnutý příběh "jak jsem ve druhém kole dostal na prdel tak, že jsem zbytek hry sledoval jako divák". :-)

Na konci se strhla výživná hádka o to, kdo to v posledním kole pokazil víc, jestli Gilda, nebo Bene Gesserit nebo někdo další. Počítám, že jak budem hrát víc her bez blokačních domluv napříč stolem, bude takových hádek víc a víc. :-)

7.3.2012 15:54:13

Randir
Heh asi to prubnu taky prosadit :) Ale jinak to vypada na jasnou prohru gildy pokud jsi mel nekde 3 nebo 5 jednotek byla obet deseti gildaru jasna ... pokud ma jednotky mela zadrzovat :)

Jinak gratulace me se porad nedari vyhravat ... u nas stale dominuje gilda a status quo :/

7.3.2012 17:15:21 | Upraveno autorem (porovnej)

ValMor
Gilda asi nemohla dělat nic, vyjma vyhlášení "Harkonnena vysadím na Atreida zadarmo". Ale ani baron nebyl moc vybavenej...

Nicméně podstatou je, že hra získala trošku napínavější náboj a i šanci, že domů pojedeme ještě denním spojem. ;-)

7.3.2012 17:53:06

Randir
na aliance hrajete? Tam si moc dobre neumim predstavit, ze by aliancni spojenec nekonzultoval taktiku.

Ale faktem je, ze je velmi neprijemne, kdyz hrac, sahajici po vitezstvi, je nakonec odsouzen porazce, protoze jej ostatni spolecnymi silami roznesou.

7.3.2012 19:00:03

Ringo
Nehrajeme. Ale je logické, že by v případě hry s aliancemi spojenci postup konzultovali.

7.3.2012 20:30:49

Randir
Hmmm ... ale politika a paktování k Duně patří. My vyjednáváme veřejně (jako rada Velkorodů) a i tajně jeden s jedním. Pořád pletichaříme a je právě umění na sebe moc neupozorňovat, protože pak přijde akce spojených nepřátel:-)

7.3.2012 20:54:33

randir
proc gilda nemohla nic delat? pokud mela 10 jednotek na planui mohla ti je presunout do zad a mel bys o zabavu postarano :)

8.3.2012 06:41:43

ValMor
Pravda, teoreticky mohla, za cenu ztráty hrdiny a deseti jednotek, což Gildař vyhodnotil tak, že to imperátor nemůže prohrát a tak Gilda ušetří jednotky.. :-)

Marvin: Teď nevím, jestli narážíš na absenci aliancí v naší skupině, nebo na to omezení domluv. Pokud jde o aliance, nechal bych na každé skupině, jak jí to vyhovuje (argumentem "co k Duně patří" bych třeba mohl vyloučit jakoukoliv kooperaci A+H, protože ta k Duně nepatří...). Pokud jde o omezení domluv - napsal jsem to níže a lépe to asi neumím, prostě hra, kde pravidelně začala vyhrávat Gilda po 15 kolech, zábavná nebyla. :-)

8.3.2012 09:29:52 | Upraveno autorem (porovnej)

Randir
co si gilda neuhaji sama jako by nemela ... a spolehat na cisare je osidne. U nas je to druha nejcasteji zrazovana frakce po fremenech. Ovsem fremeni vedou hlavne diky jedne hre kdy je v bojich zradili 3 generalove :D

8.3.2012 09:55:54

Randir
Aliance jsou podle vkusu každého soudruha, mi je hrajeme, ale jen max. dva členové a musí mít jednu citadelu navíc.

Narážím na zákaz komunikace, to by mi Dunu úplně zkazilo, protože ta je o komunikaci. Pokud nejsou hráči "slepí", tak přeciž nenechají vyhrát Gildu v 15 kole na status. Už jen tedy BG to Gildě může vždy vyfouknout (a to sakra motivuje Gildu hrát aktivně), no a taky Fremen se do toho v 15. kole většinou dost zamíchá. A jedním z umění ve vesmíru Duny, je nepřilákat závistivý pohled ostatních.

A pokud Tě to zajímá, tak u nás se většinou Atreides a Harkonnen nespojí (90%), právě proto, že jsme všichni Dunu četli a máme ji rádi:)
Na druhou stranu sňatky z rozumu s Harkonnenem u Fremena jsou kupodivu OK:)

Jinak tedy naše domluvy musí být RP. Žádné takové to: "Hele, von Pavel posune tudle tři kostičky a támhle dvě kostičky a pokud ma v ruce šíld tak to má." Musí to být pěkně: "Dovoluji si upozornit, že Atreides zesílel natolik, že ohrožuje nejen moje zájmy, ale i těžbu koření na které je Gilda životně závislá. Navrhuji tedy společnou akci ...":)

8.3.2012 11:48:21 | Upraveno autorem (porovnej)

Marvin
Přesunu se do pošty, tohle už by asi nebyl report z hraní. ;-)

8.3.2012 13:57:02

Marvin
Jenom drobná poznámka - BG nesmí predikovat automatickou výhru Fremenů, nebo Gildy v 15. kole, takže zrovna toto Gildu moc nepohání ;-)

8.3.2012 14:07:35

amis
Aha, tak to nám uniklo:-)

8.3.2012 14:47:08

ha
Prvni vitezstvi za BG silou :) V 8mem kole jsem se otocil na 4mistech a cekal me jeden krasny souboj 7jednotek carodejnic proti 10ti jednotkam imperatora snizeno na 7 diky karame, pak 2 jednotky sestrer proti 6ti atreidum a jako male finale 3 jednotky sester proti 8mi atreidum ... Tuekuv sic jsem uz chvili drzel a do boje gilda ani nezasahla anebrz ji po nekolika poslednich kolech zustala v ruce jen drsna armada 3 jednotek :) Tentokrat jsem ani hlas nepotreboval .... atreid i cisar meli v ruce posledniho generala a nemeli obrany :)
Proste takova mala pohadka o ktere sestry ctou maly carodejnicim na dobrou noc :D

18.3.2012 17:28:58

Re: ha
ValMore, teď jsem si všiml jedné věci - jak jsi třema jednotkama zdolal osm, respektive dvěma jednotkama šest, když jsi potřeboval, aby ti v sídlech nějaká jednotka zůstala? Chyboval ten Atreid, že prostě neposlal do boje všechno?

27.4.2012 13:50:14

Randir
2 na 6 to by šlo, pokud byl agresor a jedna jednotka by mu zůstala ... předpokládám, že vůdce zabil jedem anebo střelou:)
3 na 8 tedy taky nechápu, jedině pokud hrají desítkové vůdce z rozšíření, pak by to samo šlo:)

27.4.2012 14:16:22

Randir
jak jsem psal mel jsem uz jedno mesto jiste ...tzn atreidum stacilo sejmout jen jedno mesto :) a jak psal marvin 2 na 6 jako utocnik das :) 3 na 8 se samozrejme vyhrat neda ale da se pouzit jako mozna priprava na eliminaci generala kterej uz pak nemuze bojovat v dalsi bitve :)

27.4.2012 22:53:43

ValMor
Tak to jo. :-)

14.5.2012 16:45:55

Vybíráme z Bazaru

Terra Mystica: Obchodníci
Terra Mystica: Obchodníci
Akt. cena: 760 Kč
Končí za: 10 hodin

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas