Dune - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2 - 6
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 240 min
Herní svět: Sci-fi
Herní kategorie: desková hra, strategická, budovatelská, intriky, diplomacie
Čeština: ke stažení
Vydavatelé: Avalon Hill
Descartes Editeur
Hobby Japan
Autoři: Bill Eberle
Jack Kittredge
Peter Olotka
Rok vydání: 1979
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

Report

Tak včerejší hra se vskutku vydařila. Tři nováčci hru dostali do krve během chvíle a vedli si více než dobře. Zvláště Podoklopcik a jeho Fremeni už sahali po vítězství. Hra byla dost agresivní už od začátku. Moji Harkonneni využili toho, že Atreidi odešli kamsi do pouště (pod vidinou tučné zásoby koření) a přímo za Arrakeenem si trochu natěžili. A když už byli na Atreidském prahu, proč toho nevyužít - Feyd-Rautha se chopil pistole, vzal si malý oddíl a vtrhl do Arrakeenu. Chvíli jsem se rozhodoval mezi protijedem a štítem a pak zvolil protijed. Smůla, jeden zásah z pušky a Feyd padá k zemi spolu s Gurney Halleckem. Jenže bez velitele nemá můj partyzánský oddíl šanci a Atreidi se za cenu těžkých ztrát ubrání. Do Kartága mezitím vtrhnou Bene Gesserit a vyplení ho - moji Harkonneni jsou defakto eliminováni a odsouzeni k partyzánským výpadům. Jen díky pomoci Gildy jsme se dostal aspoň na chvíli zpět. V zápalu bojů jsme si nevšimli Gildovního agenta, který se motal kolem Shield Wall. To většinou znamená jen jedno, ale dlouhá herní pauza udělala své a my si jen mysleli, že tam hledá koření. Nehledal, pokládal atomové nálože a Shield Wall vyletěla do vzduchu. V tom samém kole se nad Arrakeenem a Kartágem přehnala bouře a nechráněná města vyčistila (mrška Gilda si od Fremena koupila informace o pohybu bouře, měla to zkrátka vychytané). Bene Gesserit prohlásil cosi o zadku už kul pomstu. Zmatku využili Fremeni a za chvíl jim byly dvě pevnosti malé, podařilo se je však vytlačit zpět do jejich děr. Další vývoj ukončila až hostinská, která nás zkásla a šli jsme. To je tak, když někdo přichází pozdě :) Ale příští pondělí se pomstím (hra se líbila i nováčkům, takže z toho snad uděláme pravidelnost)! Opět jsem se utvrdil, že Dune je opravdu moje nej-hra. Kdyby šlo dát víc než 10, dávám z fleku. A vy, pokud je vás šest, neváhejte a hru si vyrobte, to se musí zkusit.
6.10.2009 09:18:26

jsem jeden
hru jsem si vyrobil a jen na ni mlsne koukam a zavistive ctu tvuj report:-)

6.10.2009 09:43:00

mnaaam!
..fakt neuveritelna hra!! este dlhoo do zaspatia som nad tym s baznou meditoval ..a musim hlboko smeknut..;)

..no a keby ta predposledna burka nebola 2kova ale napr 6kova, Fremeni by sa uz nikdy nemuseli s cervami schovavat v zemi!

.btw Tvoj report mi pripomenul, ze niektore informacie ani korenie nevyvazi;))) nesmiem na to zabudnut..aaa..:D:D

pondelok na tutaca (berem si zas Fremenov:P:);)

6.10.2009 10:15:02

Podoklopčík
Fremeny máš zamluvené :) Už se těším na pondělek, jestli kluky zase nenabourá nějaký taxikář, tak bychom to snad mohli i dohrát :D

6.10.2009 10:59:49

Dík
Moc pěkný report, hned bych si hru vyrobil, kdybych na tyhle věci nebyl totalní lama...

6.10.2009 11:22:49

Eyron
Ha, tos neviděl mojí verzi! Karty jsem nalepil na Magic karty a strčil do jednostranných UltraPro obalů, vůdci a zrádci jsou jen nalepení na Magicu a vystřižení, na rubovou stranu jsem kašlal :) Jednotky jsou dřevěné kostičky :) Nicméně si to plánuji trochu vytunit, alespoň udělat pevnou desku a o něco menší. Tahle má skoro metr na metr a je to jen olaminovaný papír, takže jí skladuji v roli a je pak boj jí narovnat.

6.10.2009 11:26:35

Lákavé
Taky mám v plánu to vyrobit, ale bohužel kde vzít lidi na hraní. Stále jsme dva, občas čtyři. Šest lidí je jenom muška zlatá ...

6.10.2009 11:31:20

vyroba
to ja mam vyrobeno dle puvodni Avaloni verze, pekne starou kalsicku, viz obrazky:-) Akorat to nemam zalaminovane, tak doufam ze se mi to brzo neosoupe:-)

6.10.2009 11:45:09

kurňava
Pomalu jste mi zvedli hladinu hormonu printandplayinu v krvi. Jestli to tak půjde dál, asi se neudržím. Jen jedna otázka: hráváme ve 4, občas v 5. Ztrácí Duna v menším počtu hodně z hratelnosti?

6.10.2009 12:37:44

výroba
včera jsem se pustil do příprav na výrobu, dnes spočítám náklady, pokud nakoupím potřebné komponenty na spielmaterial.de, pokud suma přesáhne 1200kč, zvážím, jestli není vhodnější investovat 100doláčů a koupit na ebay. Jako jednu z možných variant hrací desky uvažuji o přelepu desky z Dostihů a sázek. Na cestě už je originál CD od Avalonu.

6.10.2009 12:47:42

husak
6 je jediný počet, ve kterém lze Dunu hrát. Aby hra byla vyvážená a zajímavá, musí být všechny frakce ve hře. Nelze to ani vyřešit tak, že jeden hraje za více frakcí, to by bylo moc silné.

6.10.2009 13:21:16

DoubleP
Až budeš objednávat ze Spielmaterialu, mohl bych se k tobě přifařit a šábli bychom se o poštovné? Potřebuju dřevěné disky, ty kostičky jsou na prd a navíc se mi už ztratil jeden Harkonnen :(

6.10.2009 13:22:39

2 sydo - spielmaterial
Jakmile to vše spočítám a bude se mi to jevit finančně zajímavé a budu objednávat, určitě se ozvu.

6.10.2009 13:28:06

Tangram
..to je presne TEN dovod.. hru v inom pocte, ako 6 ludi, si zial v tomto pripade "neviem" predstavit:)) ..najme preto sa do toho pravdepodobne nepusitm.. :(


(..inak by som sa s tym isto vymazlil uplne nanovo-podla obrazov a postav z imho dost az moc podarenej tv sagy DUNE: http://www.imdb.com/title/tt0142032/ a CHILDREN OF DUNE: http://www.imdb.com/title/tt0287839/ ...totiz presne tu atmosku a vobec som si predstavoval pri hrani, ziadny uleteny LYNCH:) a btw:hraju tam aj napr. M.Vasut ci B.kodetova;))

6.10.2009 13:56:26

Podoklopčík
Fuj, hrát Dunu s Vašutem, brr. To i ten Sting v plovkách je možná menší zlo :)

6.10.2009 14:02:23

sydo
Moc pěknej report hned bych se k vám přidal,obzvlášt když sem jí před pár dny po dlouhé době viděl v televizi.

6.10.2009 21:25:28

Nováčkův report
Report z mého vůbec prvního hraní (díky Deathmersovi & spol., že mě tam trpěli :-))


Věc: poznámky k hlášení šedouta Randira o bojích na Arrakisu
Zpracovalo: oddělení válečné cenzury, hlavní štáb, polní štáb Polar Sink

1) V odstavci 1 nahradit větu "s ohledem na zkušené velitele ostatních rodů a očekávaný nepřátelský postoj Bene Gesseritu, Imperátora a Atreidů byly naše šance minimální" větou "proti vojenské mašinerii vetřelců na naší domovské planetě jsme nasadili perspektivní, nadšené mladé velitele".

2) V odstavci 3 škrtnout obrat "v prvních fázích jsme dostali na budku všude, kam jsme šlápli, přičemž rozvinutí našich sil lze označit přinejmenším za chaotické". Navržena náhrada: "Zaměstnávali jsme nepřátelské jednotky nečekanými údery v odlehlých územích."

3) Velmi dobře sepsaný odstavec o meteorologických službách prodávaných ostatním frakcím, na základě nízkého zisku podstoupeno oddělení marketingu. Zisky z předpovědí počasí je třeba posílit.

4) Formulaci "říkal jsem vám, že hrnout se do boje beze zbraní, štítů a čichačů je hovadina" škrtnout bez náhrady.

5) Obrat "neměli jsme dost peněz na nákup techniky" nahradit výrazem "snažili jsme se vybojovat maximum i s tím málem, co jsme měli".

6) Poznámku o přípravě překvapivého útoku na Habbanya Ridge Sietch na samém konci bojů za vyhlášení svatého putování (hadž), které by zlepšilo pohyblivost našich jednotek ponechat. Budoucí velitelé se budou učit z našich chyb - konkrétně v tomto případě ze špatné práce s předpovědí bouře, která nám zabránila v přesunu.

=============================

Ještě jednou díky všem za hru. :-) Už se nemůžu dočkat, až zkompletuju svou Dunu. :-)

19.2.2011 17:08:35 | Upraveno autorem (porovnej)

Zkušební hra
Tohle neni ani tak report, jako spise poznamka ke zkusebni hre, kterou jsem zkousel s manzelkou. Nechtel jsem se to ucit sam, protoze nektere akce vyzaduji utajeni a hrat sam se sebou souboj, kdy dam jednomu hraci utok a druhemu automaticky obranu by nemelo smysl.

Hru jsme nedohrali uplne do konce, ale musim teda kacirsky napsat, ze ono se to v tech dvou da hrat taky, jenom je treba vypustit nejaka ta pravidla pro vice hracu a vypustit nektera volitelna. Jako ukazka, jak se ta hra hraje a jaky je jeji hlavni mechanismus to proste stacilo, zazili jsme par fakt napinavych a prekvapivych bitev.

No a dojem ze hry je takovy, ze jako tohle mi faktnedelejte, jak ja mam ten svuj TOP TEN jako sestavovat:-) Fakt nadherne smichane tema s mechanismem, ktery funguje naprosto dokonale a navic perfektne odrazi realie duny. Fakt se hraje o koreni, boje, zrady, blafovani a kdyz se ve vice hracich pridaji Aliance, tak z toho vychazi naprosta dokonalost. Az se to zabehne a budeme to casteji hravat, tak to vidim docela na dilema, jak propasovat Dunu na celni mista k Starcraftu a Space Empires. Jasne je, ze u me Sci-Fi hry vedou na plne care.

A i tohle je pro me dalsim impulsem k vylepseni me Duny. Asi si necham vyrobit zalaminovany herni plan. Samozrejme podle puvodni predlohy od Avalonu, protoze ta se mi proste libi ze vsech nejvice.
Karty bych mel taky nejradeji zalaminovane, ale to uz bude tezsi. Navic bojuji s dilematem, mam vyrobenou tu Avaloni verzi, take se mi libi ze vsech nejvice, ale ty karty od Malkav v cestine jsou fakt natolik suprove, ze si je asi vyrobim a budu to mit 2x. Jednou puvodni a jednou cesky. Asi se pokusim o nejakou dokonalejsi vyrobu nez jsem zvolil u te verze co mam ted:-)

5.2.2012 22:38:10 | Upraveno autorem (porovnej)

posledni
Posledni hra me dost pobavila na to ze se nam zatim se zradcema moc nedarilo v posledni hre se zahrali 4 z toho muj harkonen pouzil 3 ...kvuli tomu pohledu na Fremena kteremu pri setkani s trema jednotkama harkonnenu odeslo do vecnych lovist 10 jednotek vcetne dvou fedu stoji za to zit :D

13.2.2012 14:33:35

Dnesni hra ve 4
Dneska jsme zasedli k první hře ve čtyřech. Ja (Emperor), Beholder (Harkonnen, jak jinak:-), manželka (Fremen), Mialee Beholderova pritelkyně (Atreides).

Volby rodů proběhly tak, že jsem si vzal co zbylo. Zklamán, že jsem nedostal své oblíbené Atreidy a když už ne je, tak bohuželani Frenmeny. Ale rozhodl jsem se hrát roli jak se sluší a patří. Pobavila mě Beholderova hláška, když si z referenční karty četl příběhovou charakteristiku Harkonnenu, že chtěl být sice zlý, ale až tak hnusný ne (nějak mu nesedlo znásilňování žen a lov lidí v aréně:-).

Hodinu a půl jsem vysvětloval Beholderovi a Mialee pravidla - opět poučen, že takhle už ne. Prostě začít hrát a vysvětlovat za pochodu, nikdy ne vysvětlovat pravidla bez hraní. Mialee asi nebaví poslouchat pravidla stejně tak jako mě:-)

Nakonec jsme překousli první kolo, které proběhlo ve jménu zběsilých dražeb a narůstání tučného konta Císaře. Zatímco se ostatní hnali po koření, já se hnal do pevnosti, přeci nebudu těžit, když mi stačí při dražbách hrabat z toho, co natěžili ostatní, že:-) Zjistil jsem, že hra je s příběhem Duny provázána silněji, než jsem si z počátku dokázal představit, a to jsem věděl, že je provázána opravdu silně. Každý rod se takticky musí prakticky nějak chovat a když jsem sledoval to využívání schopností, přežívání na Duně a formu boje, hned bylo jasne kdo je Fremen, kdo Harkonnen, Kdo Atreides a kdo proradný Emperor.

První kolo jsme měli za sebou, koření vytěžené, proběhly první nesměle bitky, kde získal navrch Harkonnen. Já se nenápadně vylodil do jedné pevnosti. V dalším kole jsem se vylodil do druhé, svedl boj s Fremeny a už jsem ovládal dvě pevnosti. Ostatní šli opět neuváženě po koření. V třetím kole si Harkonnen uvědomil, že klíčem už není koření, když má ruku už plnou proradnostních karet a všechny jednotky na Arrakisu a šupnul do dalších dvou pevností své jednotky.

V tomto momentě bylo jasné, že třetí kolo je poslední. Takto rychlá hra byla jasně způsobena nezkušeností . Fremeni vyklidili pozice poměrně záhy, Areidi se místo hlídání pevnosti hnali za kořením, Harkonnen zaůtočil na dvě další pevnosti pod vidinou celkového vítězství.

Neváhal jsem a jako správný Emperor nasadil své poslední jednotky do vylodění se do nejméně bráněné Harkonnenovy pevnosti. Bylo to buď a nebo. Kontroloval jsem dvě pevnosti a třetí stačilo dobýt. Kdybych nedobyl, byl by na tahu Harkonnen, pod kontrolou dve pevnosti a stačilo dobýt Atreidům Arraken, což nebylo nic těžkého, Atreidi se vyčerpali předchozími boji, nadsazenými aukcemi proradnostních karet a ve vidině zisku se z Arrakenu pustili napříč pouští za těžbou.

Emperor porazil Harkonnena jen díky remíze a statusu útočníka. Získal jsem třetí pevnost a na konci třetího kola vyhlásil vítězství. Bylo to ryhlé, ale za ty tři kola se toho stalo tolik, že se dá o tom docela dlouze vyprávět. No a herní doba s nějakými těmi prostoji byla necelé dvě hoďky, což zase není tak málo:-)

Mě osobně se hra moc líbí. Byť se tohle moc za plnohodnotné zahrání považovat nedá, tak jsem si vyzkoušel hru ve více hráčích a je to prostě nádherná kombinace strategie, taktiky, těžby, bojů, dražby.

Takže z mé strany nadšení, doufám že brzy zasedneme k dlaší parti a tak trochu doufám, že ženská část naši skupiny na hru nezanevřela, protože z jejich pohledu byla statická a značně nevyrovnaná.

Harkonnen má opravdu řekl bych velmi mnoho výhod oproti ostatním, ale i tak nevyhrál. Bylo to sice dílem štěstěny, protože nerozhodný stav rozhodlo pořadí ve hře, ale i to se počítá:-)

A ponaučení do příště. Ve 4 hráčích rozhodně nastavit pravidlo na 4 dobyté pevnosti.

18.2.2012 01:03:19 | Upraveno autorem (porovnej)

hra
No já se moc ke hře (hratelnost, mechanismy, vyváženost, atd.) vyjadřovat nemůžu, protože to ani moc nejde, jelikož to byla první hra. A dělali jsme hrubé chyby, nebyli jsme 100% spjati s rolí a nevěděli jak správně využívat výhody a nevýhody národností. Hra skončila extrémně rychle, na aliance ani nedošlo.

Hraní na 3 pevnosti asi nebylo úplně ok, 4 by byly lepší a natáhly by hru.

Takže těžko můžu vyjadřovat pocity, opravdu to bylo extrémně krátké a plné fatálních chyb.

Souboj se mi celkem líbil, jednoduchý, elegantní a s možnostmi blafování a nutností odhadování (ten co má možnost nahlížet na karty si ho asi užije nejvíce :) ).

Jelikož znám Cosmic encounter, tak jsem z Duny cítil, že to je hra právě od pánů Eberle, Olotka, Kittredge.

Určitě to bude potřeba ještě zahrát abych mohl říct něco více k pocitům ze hry. Tohle prostě není euro, které hráč pochopí během pár kol a už ví jak na to. Pokud člověk nezná potenciál svých výhod a neumí využít nevýhod ostatních, tak je to o ničem. A chce to opravdu buď maximum lidí nebo změnit podmínky vítězství.

Každopádně jsem zvědav na toho Rexe. Včera jsem si trochu detailněji pročítal pravidla a zaregistroval jsem několik změn oproti Duně, tak jsem zvědav jaké to bude.

18.2.2012 10:09:16

Do příští hry
určitě to dát na 4 pevnosti a vzhledem k tomu, ze kdyz nekdo neumi jeste narody ovladat, nema cenu se drzet Scottova doporuceny, ktere nbarody vyloucit ze hry v pripade mene hracu nez je 6. Klidne bych zapojil i Guildu a Bene Gesserit. Trochu jsem jeste pak koukal na moznosti Fremenu, kteri si ani neskrtli a ono je fakt, ze kdo jejich roli nezna a neumi hrat, tak si ani neskrtne. Hra je opravu svazana na Herbertovou Dunu natolik, ze mechanismy jednotlivych rodu proste odpovidaji predloze a jako v Herbertove Dune neni cilem, Fremenu teztit koreni a z kraje utocit na pevnosti. Fremeni jsou prakticky urceni k tomu, aby splnili svuj cil a ponechali planetu obrazu svemu popripade se pripojili k jinemu rodu a spolecne s jejich silami obsadili potrebny pocet pevnosti. Jinak si proste fakt neskrtnou. Hrat to zpusobem - natezim koreni, nakoupim proradnostni karty a pak silou dobudu 3 pevnosti bylo opravdu velmi chybne.

Ono by to chtelo pro kazdeho hrace si udelat pribehovou prupravu kdyz uz ne ctenim knih, tak alespon shlednuti serialu Duna z roku 2000 a Děti planety Duna, ktere prakticky vystizne predstavuji pribeh prvnich 3 Herbertovyc knih. Pak hraci pochopi motivace jednotlivych frakci, ktere svymi mechanismy maji toto chovani vepsano i v samotne hre.

18.2.2012 10:56:56

Ringo
Hezký report :) Úplně na mě působí atmosféra hry, až bych si ji hned taky zahrál :)) Ale koukám, že absence guildy dělá opravdu mnoho. Hráč hrající za ní je takovým policajtem, který hlídá, aby bylo vše v rovnováze, jelikož nemá tendence k okamžitému vítězství :)

BG jsou zvláštní v tom, že mají hodně pomalý rozjezd, takže za ty tři kola by téměř nic nestihly. Proto je určitě nedoporučuji v menším počtu hráčů..

18.2.2012 13:45:12

Deathmer
asi máš pravdu, BG ve čtyřech by bylo asi fakt nevyrovnané, ale zase mají docela zajímavé výhody, které by nezkušenému hráči kapku usnadnily hru a měl by pocit, že si zahrál. Každopádně mám do příště v plánu si vzít fremeny. Přijde mi za ně hrát nejtěžší, respektive jejich cesta za vítězstvím vede úplně jinou cestou než je těžba a dobývání pevností. Docela se mi zalíbila představa sebevražeddných útoků za účelem oslabení rodů, které je třeba pro jejich vítězství v 15. l kole vystrnadit z Arrakisu:-)

Mě vždycky ta Duna nadchne tak, že mám chuť si pak i přečíst všechbny knihy znovu a dohrát na PC všechny hry s tímto tématem:-)

18.2.2012 14:09:52

Ringo
Super report! Je hezke videt lidi, kteri na hru nezanevreli po prvni partii. Duna neni na nauceni nejlehci, ale teprve, kdyz vsechny strany znaji svoji ulohu, pak vynikne genialita designu. Snad sezenete jeste dalsi dva, v sesti je to opravdu mistrovske dilo. A jak rika Deathmers - report me naladil, hned bych si zahral :)

18.2.2012 15:53:26

další malý reportík
Dneska jsme dali zase minihru, tedy hru ve dvou. Výběr dle Scottovych pravidel, kde uvádí ideaální zapojení frakcí při různém počtu hráčů, jiném než je 6. Taže Emperor vs Fremen. Když si manželka včera vylámala zuby s Fremenem, tk jsem si ho dnes vzal já. A zjistil, jsem, že není vůbec slabý, naopak. Ale hcce to fakt s ním hrát tak jak se správně hrát má.

Musím řící, že tento výběr frakcí je opravdu ideální a hra byla do posledního kola prakticky vyrovnaná a přetahovali jsme se o dvě pevnosti na jihu. Já jsem vůbec nešel po ovládnutí 4 pevností, jen jsem se celou hru snažil docílit požadavků pro Fremeny na vítězství po 15. kole.

Asi kolem 12. kola udělal ale Emperor fatální chybu. Místo aby se vrhnul na těžbu, jelikož mu došly zdroje a nemohl již vyloďovat, tak se naopak ze strachu před blížící se bouři stáhnul do pevnosti.

Mí Fremeni se rojili v poušti jak vosy, útočil jsem ,umíral a zase útočil a to dalo Emperorovi opravdu zabrat. Prostě jsem mu vyčerpal jednotky a došly mu zdroje na vyloďovačky. Ve 14 . kole jsem po třech nájezdech obsadil Tuek Siege, v 15. kole byly splněny všechny nutné podmínky a Fremeni zvítězili.

Zajímavé bylo, že i při dvou hráčích byla mapa docela zaplněna jednotkami, proháněli jsme se po poušti a docela dost jsme bojovali.

Nejdůležitější ale bylo, že si manželka uvědomila své chyby a přesně věděla, kdy se staly. Konečně jsem nemusel poslouchat, že to bylo nevyvážené, že si nemohla ani škrtnout a bylo předurčeno, kdo vyhraje. MYslím že si při hře ve dvou dobře nacvičíme různé taktiky, pak zkušebn zapojíme i další frakce, abysme se je naučili hrát a nemůžiu se dočkat další partie alespoň ve čtyřech hráčích.

19.2.2012 00:04:16

Vybíráme z Bazaru

Dune (1992) - francouzská verze původní Duny
Dune (1992) - francouzská verze původní Duny
Akt. cena: 1500 Kč
Končí za: 11 dnů

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas