Formátování CZ karet - velikost papíru, ořezové značky atd.

Jelikož jsme s krenem nakousli tohle téma, rád bych tady otevřel diskuzi, kde bychom se my překladatelé a tvůrci česky lokalizovaných karet mohli vyjádřit ke svým postupům, možnostem a omezením, sdílet svoje nápady a postřehy.
A naopak ostatní uživatelé našich výtvorů by zde mohli vzést požadavky, jak je pro ně vlastně nejlepší výslednou práci udělat, podle toho na čem tisknou případně kde tisknou, kdo jim karty krájí a jak, kdo zaobluje rohy a proč atd.
3.3.2011 09:15:45

moje verze
Já osobně tisknu v grafickém studiu, kde mi dělají komplet karty včetně laminace a zaoblení rohů.

Z toho vychází moje verze, což je formát papíru A3, karty těsně u sebe, přední i zadní strany, ořezové značky pouze na zadních stranách.

Takže při řezu ruby sedí přesně jeden jako druhý, což je asi při hře hlavní, aby všechny karty vypadaly stejně a neyly jakoby cinknuté. I když líc třeba někam ujede, při hře to vůbec nevadí.

3.3.2011 09:24:36

rbx

Tangram
jak to mas s laminaci? Drzi ti to lamino? Me se prave tenke lamino na 300gr papiru pri digi tisku zacalo pri hre odlupovat.

3.3.2011 09:29:35

co nemusím
Co mi třeba vůbec nevyhovuje, je konečná úprava od mortheho. A neberte to prosím jako kritiku, jenom tady rozvíjím téma a třeba dospějeme k závěru, že většina lidí chce něco docela jiného než co vytvářím já a já se tomu potom přizpůsobím a nebudu sem dávat výtvory, které jsou pro většinu uživatelů nepoužitelné.

U morthe mi vadí to, že karty jsou od sebe a je potřeba hromada řezů, abyste měli výsledek. Morthe to vysvětloval a já to respektuju a akceptuju, ale když sem si od něho stahoval překlad Descentu, komplet jsem všechno rozbil v corelu a znovu to seskládával dohromady :).

Takže pokud se sem vyjádříte a přednesete svoje vize, návrhy a postřehy, pokud budu dělat další překlady, rád je přizpůsobím tak, aby vyhovovaly vám. Přeskládat karty je to nejmenší, co se na konci práce s překladem dá udělat. Takže se těším na vaše postřehy :).

3.3.2011 09:29:39

rbx
No nejvíc jsme teď hráli EVO, a tam mi to na kartách drží dobře. Ale je pravda, že člověk tam zase ty karty tak moc nepoužívá. Co jsem třeba zjistil, kde mi lamino nedrží, je herní plán ... už se mi na jedno stalo, že jak se pořád rozkládá, tak se někde u zlomů kousek odloupne ... ale je to velice málo.

Co mám karty, tak to zatím drží všude, i když jsem měl obavu, že se to začne odlupovat.

3.3.2011 09:31:51

můj pohled
Jelikož vše tisknu doma levným inkoustem a laminuju, tak to vidím takhle:
- obecně nejsem posedlý naprosto maximální kvalitou a klidně občas něco ošidím, pokud mi to ušetří x hodin práce
- formát karet přesně do velikosti laminovací kapsy (moc rozměrů na výběr není, takže většinou přizpůsobit), laminuju do hotových kapes a rohy nezakulacuju
- karty u sebe, aby se ušetřil počet řezů
- oboustranný tisk, obrázek na zadní straně je výrazně zmenšen, aby se ušetřil inkoust a aby to nebylo vidět, když se to o milimetr rozjede

3.3.2011 09:36:24

mě vyhovuje
to jak to dělá Morthe nebo třeba sappho. Prostě naskenované přední strany. Já si to doma vytisknu na inkoustovce na takovém lepším tenkém papíře, pak stříhám řučně (takže mi naopak vyhovují ty mezery mezi kartami a ořezové značky jsou mi šumák :) ) a rohy zaobluji ruční zaoblovačkou. Výsledek vložím do obalu spolu s originál kartou a jsem spookjený. Respektive jsem spokojený, protože to můžu pak hrát doma s přítelkyní, jinak mám úplně nejraději originál karty, protože ten sken nikdy nebude takový (karty s textem jsou ok, ale karty s obrázky už jsou horší).

Jinak paklíkům občanek (zalaminované karty :) ) nefandím :)

3.3.2011 09:38:21

to Beholder
Co člověk, to názor ... já poté, co jsem potkal několik originálních her s kartama měkkejma jak z h***zl papíru, tak jsem radši začal laminovat :-) To vydrží všechno, na druhou stranu to docela nabyde, třeba Arkham v 250 mikronech se skoro nevejde do krabice :-)

Naopak nemám rád obalený karty, v obalech hraju jen Call of Cthulhu, jinak nic.

3.3.2011 09:41:58

Moje vyzkoušené postupy
na úvod bych chtěl říct, že při lokalizaci karet se snažím ve výsledku vždy dobrat stejného výsledku jako originální karta. Proto nepoužívám třeba Merlinovy zrychlené postupy a třeba zjednodušení okraje rubu.

Pokud je grafika karet složitá, tak ji dělám většinou v bitmapách ve vrstvách ve photoshopu, kdy poslední photoshop má vynikající možnosti retuší. Karty k war games dělám komplet ve vektorech (včetně zvektorizovaného pozadí) a naskenované používám jen ty vyříznuté obrázky, co jsou na kartách. Výsledek je pak mnohem profesionálnější než pouhé skeny karet. Vektorové karty dělám ve vrstvách v Adobe Ilustratoru. Stejně tak dělám teď i karty a referenční tabulky pro Here I Stand. Pokud vytvářím pro karty nové jednoduché vektory, tak se snažím dodržet barvy a jejich vzájemnou sladěnost tak, jak jsou na originálních kartách. Pokud je revers karet hodně tmavý a umožňuje změnu pozadí, tak pro reversy jsem třeba dělal u Twilight Struggle dvě varianty. Originální revers s černým pozadím a pak ještě revers se světle šedým pozdím pro tisk a šetření toneru a inkoustu na domácích tiskárnách. Na rozdíl od některých zdejších grafiků - lokalizátorů se snažím vždycky dělat i reversy karet, protože z 90% karty komplet tisknu a zalaminovávám a nestrkám pouze lokalizované líci do obalů k původním kartám.

Ořezové značky a hotové karty z vrstev photoshopu nebo z vrstev Ilustratoru nasázím na šablonu tiskové strany v Adobe InDesignu, kde jen pak zapínám vrstvy jednotlivých rozmístěných karet. Má to tu výhodu, že v InDesignu je vlastně jen odkaz na Ilustrátorový nebo photoshopový soubor a jestliže měním nějaké texty, tak to změním ve photoshopu nebo ilustrátoru a v InDesignu na tiskové straně se mi to všechno přegeneruje samo.

S oboustraným tiskem také souvisí umístění ořezových značek. Kromě některých odůvodněných výjimek, by ořezové značky měly být z rubové strany karet, kvůli nepřesnému soutisku. Je lepší, když je mírně posunutý líc různě na různých tiskových arších, než když se totéž děje na rubu, protože pak jsou rubové strany karet každá jiná a jsou eventuelně rozeznatelné.

Co se týče jednoduchého pozadí karet, tak ho dělám s přesahem přes ořezové křížky, aby při nedokonalém soutisku rubu a lícu a při nedokonalém ořezávání nebyly na okrajích karet bílé nepotištěné pruhy. U složitého naskenovaného obrázkového pozadí je to poněkud problematičtější, ale řeším to tak, že obrázek pozadí mírně zvětším, aby přesahoval okraj karty a pak při ořezu je holt část obrázku ufiknuta. Není to ale žádná hrůza, protože ten přesah dělám tak milimetr na každé straně (viz moje zpracování karet micro mutants). Ještě je problém, že v rozích naskenovaných karet část obrázku chybí a tak tam tu část doretušuju, aby se nestalo, že při nepřesném ořezu dojde k tomu, že na kartě zůstane část prázdného rohu, ze zaoblení naskenované karty. Naštěstí poslední photoshop si s tímhle umí perfektně poradit a jediným kliknutím do těch prázdných rožků doretušuje zbytek obrázku (viz moje lokalizované karty Micro mutants).

Ořezové značky dávám nejen k okraji, ale ořezové křížky i do rohů karet, protože když nařežu pásy karet a pak řežu jednotlivé karty, tak už pak nevím, kde mám řezat. U amatérských tisků a amatérského řezání nejde přesně nastavit řezačka jednou a pak to sekat podle zarážky, protože každý tísk může být jiný. Z toho důvodu teď už také nejen u složitých pozadí ale i u jednoduchých karet dělám tiskovou stranu s oddělenýma kartama a tedy se zvlᡚť ořezovýma značkama pro každou kartu (nemám karty u sebe pro oddělení jedním řezem). Každá karta se odřezává zvlášť, aby u nepřesného řezu nedošlo k zařezání do vedlejší karty.

Jinak pro ty, kteří tisknou oboustraně, tak někdy nestačí mít rub i líc graficky stejně vycentrovaný, aby byl dokonalý soutisk, ale i některé přesné fototiskárny mají mírný jednostranný offset vzhledem ke kraji tisku a je to třeba u vlastní tiskárny vychytat.
Na co chci ale VÝRAZNĚ UPOZORNIT je problém nejednotnosti velikosti fotopapíru z výroby. Pokud tisknete oboustraně, tak si raději před tiskem přeměřte, jestli vaše třeba A4 je skutečně přesná A4 a jestli jim to třeba ve výrobě o nějaký milimetr neujelo, protože o ten milimetr to pak budete mít při obrácení listu papíru na rub otočené.

Na závěr bych chtěl říct, že nejsem profesionální grafik, jsem pouze samouk a všechny tyhle postupy jsem se postupně učila za pochodu při lokalizaci zdejších her.

3.3.2011 09:59:35

Joe

ad kren
Mať tak toľko času ako kren, ach jo...

3.3.2011 10:11:18

Tangram
Ono je to strašně o tom, jaký máš výsledné možnosti zpracování. Pokud nemáš profesionální možnosti, tak často nesedí soutisk stran, potřebuješ mezery kvůli nůžkám nebo řezačce (tady je to možná sporný, našel bych důvody pro i proti =)). Proto to vyjíždím tak, abych si to pak mohl zbastlit sám doma.
Ovšem souhlasím, že kdyby to bylo určeno pro profesionální tisk, tak by to zdrojáky vypadaly naprosto jinak... bohužel ty možnosti nejsou a tak to dělám tak, jak to dělám... i když dneska jsem přemýšlel nad některými změnami. A bohužel taky není v mé moci dělat to ve dvou verzích, už takhle je toho až nad hlavu.

3.3.2011 10:30:06

to Morthe
Nevím jak děláš ty výsledné tiskové strany, ale mým níže uvedeným postupem, lze více verzí udělat velice snadno. Tím neříkám, že to pro někoho budu dělat :). Prostě bych měl v InDesignu dvě šablony a naskládání do šablony a pozapínání vrstev je tak u stovky karet záležitostí maximálně půlhodinky. Jde ovšem o to, jestli to původní zpracování karet umožňuje. Pokud je jednolité pozadí, tak se může jedna karta vedle druhé nasázet jen s možností jednoho řezu, ale když pozadí není jednolité, tak musí být určitě řezy dva, protože nikdo není tak přesný, aby to oddělil zrovna v té přímce mezi kartami (notabene u soutisku rubu a líce).

3.3.2011 10:36:27

Morthe, kren
Já vím a naprosto to respektuju. Merlin to taky dělá svým způsobem. Já zase svým, kren taky. Proto jsem tohle vlkno založil.

Beru to tak, že se ozvou i pouzí uživatelé našich výtvorů a třeba řeknou, jak by to chtěli oni. Já toho zatím nemám tak moc ... i když teď se chystám na karty asi do 6-ti her ... takže to udělám klidně ve dvou verzích, aby to vyhovovalo většině.

kren má taky hromadu postřehů ... třeba to o té sbíhavosti líce a rubu je hold problém, chce to udělat si záměrně třeba posun, pokud používám pořád jednu tiskárnu, jinak se to asi nedá vychytat a každý jsme přišli časem na nějaký fígl, jak to ošetřit.

Já třeba když dělám komplet karty (např. Railroad Tycoon) bez lemovaných okrajů, tak prostě na líc i na rub dám černý (nebo jiný) lem (buď zvětším kartu nebo hold oříznu obrázek) ... abych zachoval jeden řez.

3.3.2011 10:40:06

to tangram
Když jsi zmínil ten Railroad Tycoon, tak já jsem si dal při lokalizaci (Railways of the World - nové vydání Railroad Tycoon) práci najít na netu ten originál obrázek co je jako ilustrace a je na rubu karet (ten vlak ve stanici jak ho vítají lidé), abych mohl udělat přesah přes okraj a abych ho měl bez toho názvu hry (protože jsem pozadí použil i pro fandovské karty k railways of Mexico a musel jsem tam dát jiný název hry :).

3.3.2011 10:49:45

Tangram, Kren
To je přesně o tom, že každý to dělá pro svoje možnosti... vím, že barevka mi při oboustranném tisku uhazuje rub. Jenže když tomu přizpůsobím zdroják, kde to manuálně pošoupnu, tak mi všichni ostatní zas vrazí kůl do zadnice, protože jim to v ideálním případě nešoupne, v méně ideálním uhne ještě úplně jinam.
Nicméně protože všechno co jsem dělal v poslední době je určeno do obalů, tak ruby už ani nedělám. Když bych je potřeboval, tak si jsem schopnej udělat během chvilky.

Kren: Nejde o šablonu karty, to prostě jen člověk pozapíná/povypíná vrstvy, udělal-li to chytře, jde o pozicování na stránce - těsné přiléhání karet vs. mezery. To prostě bez toho, abys to manuálně přeskládal neuděláš. No možná bych uzvládl na to napsat nějakej VBAskript, ale asi si to nechám ujít.

3.3.2011 10:49:54

kren
Zrovna Railways si dneska scanuju :D ... ani jsem se nedíval, že už někdo překlad udělal :). Dobrá práce s tím obrázkem.

3.3.2011 11:04:24

to Morthe
Možná jsme se nepochopili. Já jsem mluvil o dvou šablonách rozložení karet v InDesignu - jedna s mezerami a jedna bez mezer. Šablona je podle mne rozložení objektů do kterých všech šoupnu odkaz na jeden soubor ve kterém mám ve vrstvách nad sebou všechny karty a pak jen v jednotlivých objektech (okýnkách) zapnu vrstvu karty, kterou v okýnku chci mít. Jinak ofset mé fototiskárny řeším tak, že celou tiskovou stranu rubu v indesignu šoupnu o ten můj ofset a jen vyexportuju do pdf. Dělám to z originálu, ze kterého exportuju normálně přesné pdf pro zveřejnění. Jen prostě moje pdf je proti tomu zveřejněnému na rubu šoupnuto o jeden milimetr. Času ta úprava zabere zhruba asi 15 vteřin včetně exportu a pdfka si ukládám s původním názvem a příponou _EPSON, abych věděl o co jde :).

3.3.2011 11:09:30

to Křen
"při lokalizaci karet se snažím ve výsledku vždy dobrat stejného výsledku jako originální karta" - to se ti ale moc nedaří, ve většině případů jsou tvoje karty hezčí než originál :-)

3.3.2011 12:11:57

Dík za poklonu
:D

3.3.2011 12:31:22

rbx

okraje a bez okraje
ja to delam takto: pokud je to jednolita barva, jako ma vetsina wargame, nema cenu delat presahy. Pokud je tam grafika, jako ma vse od FFG, jsou presahy nutne. Takze to podle vseho delam dobre, kdyz jsem si tu diskuzi precetl celou :-)

7.3.2011 15:32:06 | Upraveno autorem (porovnej)

ořezové značky
Kren napsal v diskusi k (mnou nahranému) souboru s kartami pro Nexus Ops toto:
"Pokud nejsou ořezové značky křížky, tak je to celkem na houby, protože ořezáním v jednom směru si odřežu ořezovou značku pro ten druhý směr řezu. Já to dělám vždycky malými křížky a zbytky po křížku co na kartě po řezu zůstanou se odcviknou zaoblením karty."

Má reakce:
"Díky za komentář. Asi je to o stylu ořezávání, já neřežu jedním dlouhým řezem, ale vyřezávám každou kartu zvlášť, takže mi dvě čárky nevadí - na kartě nic nezbyde a ne každý zaobluje. Každopádně díky za materiál k přemýšlení."

A protože si myslím, že to není až tak úplně od věci a že by stálo za to tuhle problematiku (tedy ořezové značky - ano, ne, jaké) probrat a u souboru by to zapadlo, co vy ostatní?

11.7.2012 08:54:03

to aradrauq
Když pominu to, že řezat každou kartu zvlášť při stovkách karet je opruz, tak jsem tě stejně nepochopil. Ať přece řežu po jedné kartě, nebo po vícero, tak když odřežu jeden směr, tak ve směru kolmém na řez mi ořezová značka zmizí. I kdyby mi stačila značka jen na jedné straně (při dodržení kolmosti řezů), tak u třech řezů značku mám, ale u toho posledního jsem v pytli. Leda že bys ty poslední řezy, dělal na doraz s rozměrem karty.

11.7.2012 09:48:35

kren
Nerozumíme si z jediného důvodu - já neřežu karty na řezačce. Všechny, co jsem měl v pracičkách, nebyly dostatečně přesné. Respektive byl docela problém srovnat ořezové značky přesně do řezu.
Na řezání karet používám (pro mě) osvědčené a levné kombo lámací nůž a ocelové pravítko. V podstatě stačí nedořezávat až k okraji stránky a řezat jen uprostřed, kolem karet, takže až do posledního řezu drží karty na papíru a v pohodě se můžu řídit značkami.
Až se dostanu na slušnou síť, zkusím kdyžtak někam hodit soubor s tím, jak řežu.

Jinak většinou neřežou stovky karet najednou - rozhodím si to do několika večerů :-)

11.7.2012 12:15:53

rbx

kren
postup, co popisuje aradraug neni az tak uplne od veci. Ma nad tim stoprocentni kontrolu. Uplne stejne doporucuje treba rezat karty autor redesignu Magic Realms na BGG.

Ja to tak nedelam, alebrz pouzivam rezacku a pak mam stejny problem jako Kren. Proto tam davam krizky a karty pak zaobluju. Kazdemu podle jeho vule, nemuze se nekomu prikazovat, aby to delal tak, jak to potrebuje zrovna nekdo jiny a naopak on nema pravo rikat, aby se specialne kvuli nemu ty krizky vyhodily. Vsichni to delaji dobrovolne, tak se tomu holt musi prizpusobit. A pokud nekdo chce delat dvojite verze, tak to prece neni problem, staci mit krizky v jinem layeru a vypnout, nebo zapnout.

11.7.2012 12:30:08

ad rbx
Já jsem se naučil dělat ty pdf s uživatelským vypínáním a zapínáním ořezových značek (viz moje nejnovější karty pro BSG). V tom případě by tam mohly být dvě tlačítka, kde to druhé by zaplo nebo vyplo ty ramena křížků, které zasahují do karty. To by byl ideální stav a spokojení by byli všichni. Chce se to jen naučit jak dělat ta PDF s uživatelským ovládáním prvků.

PS: Jinak já jsem nikomu nic nepřikazoval, jen jsem vyjádřil svůj názor.

11.7.2012 12:42:48

kren, rbx
Asi se budu muset pohrabat v pokročilejším programování pro PDF - to uživatelské zapínání části křížků mi přijde jako super nápad.

11.7.2012 12:51:20

Vybíráme z Bazaru

Království divů
Království divů
Akt. cena: 250 Kč
Končí za: 5 dnů

Nejnovější otázky

další >>

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas