Žebříčky nejlepších her

Dlouhodobě (několi desítek až stovek hodin práce) a poměrně detailně jsem se zabýval vytvořením žebříčku nejlepších deskových her vůbec. Samotný postup je popsán zde:

https://deskovky8.webnode.cz/mechanika-hodnoceni-her/

Výsledkem je hromada žebříčků rozdělených ještě podle počtu hráčů. Jejich zatím ještě neúplný seznam jsem nahrál na nově vytvořenou stránku, protože výsledek není možné jednoduše replikovat na tomto fóru:

https://deskovky8.webnode.cz/zebricky-her/

Budu rád za jakékoliv názory a podněty. Začlenění her do kategorií je poměrně hodně subjektivní, ale držel jsem se vesměs rozdělení na BGG. Samozřejmě jsem všechny hry nehrál ani je všechny detailně neznám. Tedy pokud by se někomu zdálo, že je v některém z žebříčků zařazená nesmyslně, prosím dejte mi vědět.
18.3.2018 19:39:09

dprikryl
asi je to věc vkusu a zvyku... já, když nějakou hru chci, tak se do pravidel opravdu podívám a samozřejmě je nemusím číst celé, abych pochopil, jak hra funguje... navíc právě orientace v pravidlech naznačí, jaká hra bude jako celek, když jsou pravidla chaotická, tak mě to může také odradit... díval jsem se na Tvé stručné popisy her a je mi jasné, že to musí být extra pracné... mě osobně by to přidalo tak 5% informací, ale pro Tebe to bude 50% práce a ještě se Ti to bude dělat pěkně blbě - zvlášť u her, které jsi nehrál a hrozí tam chyby... podle mě by bylo zajímavější věnovat sílu do cizojazyčné mutace webu, připojení linků, údržbu o další novinkové hry...

20.3.2018 11:14:35

dprikryl
Já vidím trochu problém v tom, že zdejší komunita je vesměs her znalá a tudíž to není cílová skupina tvé plánované publikace. Buď hry známe z různých zdrojů ještě než se taková hra dostane na stůl (recenze, KS, BGG apod.) nebo nám stačí říct, že to je "euro kooperativka s deck-buldingem" nebo "ameritrash s workplacementem s dice fest souboji" příp. "vytuněné Carcassonne s těžbou ala Osadníci z Katanu" a já vím, jestli to budu chtít hrát nebo ne, protože si dokážu představit jak ta hra bude fungovat, což se pochopitelně u běžného zájemce o příležitostné hraní nedá očekávat.
Pro ně určitě má smysl nějaký grafický náhled na mechaniku hry, která ovšem podle mě je možná udělat zase jen u her pro běžného hráče. Nevím, jak by kdo dokázal zpracovat např. Runewars, This War of Mine, Dominant Species apod. na jednu A4 přehledu.
Takže jak jsem psal dříve, podle mě by mělo smysl popsat základní mechaniky hry a druhy her a k nim přidat nějaké základní představitele těchto kategorií, případně základní hry pro běžné hráče z TOP žebříčku, mezi kterými má smysl si vybírat tak, jak jsi psal, když se sejdete na nějakou hru.

20.3.2018 12:22:29

na druhou stranu

kdyz muze vychazet kniha o taktice jak hrat monopoly tak určite i toto by melo své misto pod sluncem.

20.3.2018 12:52:04

paladin91
:-) Knihy podobného rázu už určitě jsou. Třeba:

1001 knihy které musíte přečíst než zemřete
501 filmů které musíte vidět

dokonce i:

1001 golf holes you must play before you die
1001 building you must see, beforu you die

Jenom o deskovkách nic...

20.3.2018 13:21:53

kren
Metodiku co používám jsem původně vyvinul pro porovnání hodnocení knih. Uznávám, že BGG zohledňují i počet hlasů a jsou v tomto ohledu podle mě jediní. Třeba servery o filmech (IMDB, CSFD), o knihách (goodreaders) a jiné toto vůbec nezohledňují a uvádějí jednoduchý aritmetický průměr. Já jsem se pokusil posunout ještě trochu za. A to zohlednit v jednom číselném vyjádření i hodnocení odborné kritiky. Snažil jsem se tak vykompenzovat slabinu, které žebříčky čistě na základě hodnocení mají - pomíjejí vyjímečná nebo důležitá díla, která ale nejsou průměrným konzumentem hodnoceny nijak vysoko. U deskových her zmiňované šachy, u knížek třeba Hledání ztraceného času, u filmu Beztarostná jízda, u počítačových her Pac-Man. A bez nich mi jakýkoliv žebříček nepřijde kompletní

20.3.2018 14:52:34

dprikryl
Kolik lidí bude číst knihu od autora, který se ani neumí podepsat? Hned v úvodní grafice na webu i facebooku máš "David Přikyl", v zápatí už je ale "David Přikryl".
Přečíst "uřvanou" (doporučuji vypnout caps lock - je to to tlačítko na levém kraji klávesnice) kapitolu o mechanice hodnocení působí fyzickou bolest. Nedá se to bezbolestně přečíst ani na desktopu, ani na mobilu a nepůjde to pohodlně přečíst ani vytištěné. A to nemluvím o té hromadě pravopisných i gramatických chyb, překlepů, nejasností a nesmyslů v textu. Text rozdělený do sloupců navíc patří do novin a časopisů - pro knihy se toto běžně nepoužívá.

Na druhou stranu, grafické vyvedení samotných žebříčků je opravdu nádherné.

Bez toho, aniž bych řešil má-li cenu vydávat takovouto knihu, to na mne momentálně působí velice nedotaženě a odfláknutě.

Tímto Tě určitě nechci nijak odrazovat, spíš pošťouchnout k zlepšení se.

20.3.2018 15:24:56

Dorgen
No jo, napsat překlep ve vlastním jméně je opravdu úsměvné:-) Pustím se do korekcí.
Ke CapsLocku se nevyjadřuju. Je to prostě součást grafického stylu. Celá jedna strana je zatím určená k tisku na A5, jinak než kapitálkama by to nebylo čitelné.

20.3.2018 15:54:36

@dprikryl
Pod to, co napsal Dorgen bych se podepsal, obzvlášť poznámka o textu psaného velkými písmeny - to je největší typografický prohřešek, který totálně odrazuje od čtení jakéhokoliv textu - nepřehledné a špatně se to čte ... ale to jen na okraj, na úvod.

Takže pár mých zkušeností a postřehů:

- Pokud to myslíš vážně, tak bys měl spolupracovat s někým zkušeným v této oblasti, který ti bude dělat oponenturu, protože si myslím, že hodně věcí máš nedotažených a v mnohém objevuješ svojí složitější cestou už dávno vynalezené kolo. Celému dílku by pomohlo převzít něco, co už bylo v téhle oblasti zpracováno a nevydávat se třetími cestami.

- Takové dílo se nezačíná vymazleným grafickým zpracováním. Napřed se "vymazleně" zpracují fakta a text. Grafické zpracování je to poslední co se u knihy na závěr řeší. Samozřejmě je třeba mít v hlavě ideu, abych věděl, jak jednotlivé kapitoly zpracovávat, ale tyhle grafické a typografické vychytávky se řeší až nakonec.

- Ohledně těch statistických metod nemáš pravdu, že to řeší jen BGG - jsou to běžně využívané modely.

- Míchat v jednom hodnocení odbornou kritiku s uživatelským hlasováním jen proto, aby se ta nebo ona hra nevypadla ze žebříčku je totální blbost - z toho bude pak kočkopes, který k ničemu nebude. Proč nezpracovat oba žebříčky, nebo zpracovat to podle toho, komu bude kniha určená. Každopádně se mi zdá, že metodicky ve svém dílku dost tápeš.

- Neřeš to přes diskuzi na fóru, kde si přečteš desítky rozporuplných hodnocení od nadšení, jak jsi úžasný až po sepsutí, že je to naprd. a kde ti do toho bude kafrat kdejaký jouda, ale obrať se s odbornou konzultací na známé lidi v tomhle oboru od autorů her, správce herních webů, organizátory herních festivalů, organizátory herních klubů až po dlouholeté odborníky, jako je třeba Jakub Dobal.

- Nakonec těchhle mých poznámek, ale pro tebe na začátek veškeré práce by sis měl ujasnit:
1) Co od toho chceš a co si od toho slibuješ konkrétně ty
sám a z toho pak vychází všechny ostatní body.
2) Co si myslíš, že od toho budou chtít ti, pro koho to má být určeno.
3) Jak to budeš financovat, aby to mělo úroveň a k něčemu to bylo.
4) Kdo ti to posoudí odborně, kdo ti udělá korekturou, kdo ti to zpracuje typograficky, kdo ti udělá výslednou grafiku, kdo ti to vydá.

Může se zdát, že jsem ti celé tvé úsilí jen pohaněl. Není tomu tak - na závěr bych ti chtěl říct, že celé je to docela dobrý nápad, ale bylo by třeba to dobře dotáhnout do konce, aby to mělo smysl a k něčemu to bylo.

Toto opravdu nemyslíš vážně:
"Je to prostě součást grafického stylu. Celá jedna strana je zatím určená k tisku na A5, jinak než kapitálkama by to nebylo čitelné."
Prosím tě konzultuj to opravdu s odborníky - to není styl, ale opravdu jeden z největších typografických prohřešků !!!
A znovu opakuju - neřeš prosím teď v téhle fázi žádnou grafiku, ale věnuj se metodice a celkovému textu. Stavíš střechu, aniž bys měl vykopané základy.

20.3.2018 16:30:17 | Upraveno autorem (porovnej)

CAPS LOCK není "grafický styl"
Mám doma několik desítek knih formátu A5 a menších. Žádná z nich není psána kapitálkami nebo verzálkami (samozřejmě krom pasáží, kde je tento styl potřeba). Všechny z nich jsou perfektně čitelné.

Tvůj text není psán kapitálkami nýbrž verzálkami. To je velký rozdíl. Ten Tvůj text působí jako jeden velký nadpis. Opravdu velmi špatně se to čte a bolí z toho oči.

20.3.2018 16:44:12

dprikryl
Jak už zmínil kren, žebříčky, které zohledňují i počet hlasů, nejsou tak nebvyklé, jak píšeš.
Vedle BGG to používá třeba i Legie.info - databáze knih fantasy a sci-fi (uvádím i proto, že píšeš, že jsi tu svou metodiku chtěl používat pro hodnocení knih). A měl jsem dojem, že autor Legie tu myšlenku převzal z CSFD (o té píšeš, že to nepoužívá, já nevím, filmy sleduju minimálně, ale zarazilo mě to).

Jinak krenových připomínek se drž, mají hlavu a patu.

Za sebe ještě napíšu, že kniha mi také nepřijde zas tak zajímavá (i když může mí své uplatnění, ale označil bych to jako "víc práce než užitku").
Nejzajímavější mi přijde varianta online žebříčků. A k tomu mi tam trochu chybí čísla (body, kolik která hra má). A samozřejmě to má problém s aktualizací dat. Nicméně vydat žebříček jednou a konec je takové o ničem, za rok už prostě bude zastaralý, nehledě za 5 let.

20.3.2018 21:44:19

Vybíráme z Bazaru

Festival zvířátek KS verze CZ verze
Festival zvířátek KS verze CZ verze
Akt. cena: 2700 Kč
Končí za: 3 dny

Nejnovější otázky

další >>

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas