Ukončené hledání RPG

Děkuji všem za tipy, ale žádné deskové RPG už NEHLEDÁM. Klidně v diskusi pokračujte, ale nemrhejte svým časem na psaní nějakých příspěvků adresovaných přímo mně. Pro mě je toto téma už uzavřené.
16.6.2017 17:26:26 | Upraveno autorem (porovnej)

Dungeon Saga
Díky za tip, ale pro mě skončilo hledání deskového RPG jediným akceptovatelným výsledkem, a tím je Gloomhaven. U Dungeon Sagy jsem viděl několik gameplay videí a celkově mě ta hra zaujala mnohem víc než Descent. Ale ani Dungeon Saga nesplňuje to, co od RPG očekávám. Já mám totiž dohráno na 40 různých RPG her na PC a konzolích (např. Baldur's Gate, Neverwinter Nights 1 a 2, Dragon Age, Mass Effect, Oblivion, Fallout 3, Gothic 3, Zaklínač, několik dílů Final Fantasy, Diablo 1 a 2, Titan Quest a hlavně pro mě nejlepší hra vůbec Vampire the Masquerade: Bloodlines) a desková RPG (a hlavně dungeon crawlery) mi oproti těm počítačovým příjdou neskutečně plochá. Já chápu, že na stůl se nikdy nedá přenést zážitek z kvalitního počítačového RPG, ale tady mi ten rozdíl příjde až moc velký.

Vybereš pár hrdinů, vrazíš jim nějaké to vybavení, pár karet schopností a jdeš do dungeonu, abys vyzkoušel, jestli ti budou padat kostky líp za hrdiny než za monstra. Příběh minimální, vylepšení vlastností prakticky nulové, jen chodíš z místnosti do místnosti a hážeš kostkami. Víceméně všechny dungeon crawlery bych se nebál označit za hack and slash RPG, která jsem sice taky hrál, ale nikdy jsem jim moc nepřišel na chuť.

A právě Gloomhaven mi připadá, že je něco jiného než všechna ostatní desková RPG. Obrovská nelineární kampaň. Svět, který se mění s ohledem na hráčův průchod hrou. Postavy, které mají vlastní cíle a motivace. Rozhodnutí, která mají vliv na další vývoj příběhu. Taktické souboje, kde hráč musí skutečně promýšlet svůj postup, ne jen vybrat předmět či vlastnost a hodit kostkou na výsledek. Tohle je to, co hledám.

Všem, kteří mi v téhle diskusi dávali tipy, moc děkuju za snahu. Bohužel většinou zbytečnou. Deskové hry mi mají hodně co nabídnout, ale RPG v tuto chvíli pouze jedno jediné. Gloomhaven.

3.7.2017 19:54:40 | Upraveno autorem (porovnej)

tipy z KS
Mrkni na hry z KS kampaní (všechny tyto tituly by měly být do konce roku vydané):

Darklight: Memento Mori
https://www.kickstarter.com/projects/53406598/darklight-memento-mori-miniatures-dungeon-crawler
http://www.darkicegames.com/
(tvůrci dříve dělali na PC hrách, věřím, že se to dost otisklo do hry)

Dungeon Degenerates - Hand of Doom
https://www.kickstarter.com/projects/seanaaberg/dungeon-degenerates-hand-of-doom-fantasy-board-gam

Sword & Sorcery
https://www.kickstarter.com/projects/1402889231/sword-and-sorcery-epic-fantasy-co-op-board-and-min
http://www.aresgames.eu/games/sword-and-sorcery-line/sword-and-sorcery-starter-set

Middara
https://www.kickstarter.com/projects/succubuspublishing/middara
http://succubuspublishing.com/

7.7.2017 09:43:06

Kickstarter
Díky za tipy, bohužel jsem viděl akorát další příklady toho, proč stolní dungeon crawlery nejsou nic pro mě. Předražená sbírka plastu, na kterou je už teď možné si za přemrštěnou cenu koupit spoustu plastu navíc. Za posledních 14 dní jsem viděl hodiny a hodiny videí z hraní snad všech existujících dungeon crawlerů a jediné, co jsem zjistil bylo, že tenhle žánr se až moc liší od toho, co od dobrého RPG očekávám. Silný příběh, dobře napsané postavy a atmosféru, která by se dala krájet. Proto jsem se rozhodl, že v případě deskovek dám šanci jiným žánrům, než které jsem vyhledával na počítači. Já tím neříkám, že jsou ty hry špatné, jen jsem zkrátka neviděl nic, co bych považoval za nutnost si zahrát. Kromě Gloomhavenu ;-)

7.7.2017 19:18:00 | Upraveno autorem (porovnej)

RPG
Když chceš dobré RPG, zapomeň na deskovky. Deskovky se s RPG míjí (levelování postav a získávání lepšího vybavení NENÍ RPG). Najdi si partu kamarádů a rozjeďte regulérní RPG - výběr je dneska více než bohatý, a to i v češtině.

7.7.2017 21:21:14

to aradraug
To zní, jako hodně dobrý nápad. Protože deskovky v mých očích jako RPG celkem obstojně pohořely. Já z těch zhruba 20 her, na jejichž videa jsem se díval, viděl prakticky jenom šoupání s figurkami, sbírání a používání karet s vybavením a hlavně hodně házení kostkou. Příběh, pokud byl ve hře vůbec přítomen, se většinou skládal z pár vět na začátku, jedné až dvou vět poté, co hráči dospěli do určité fáze a opět pár vět na konci. Navíc často ti hráči vypadali, že je těch pár vět ani nezajímá, protože je zdržují v dalším házení kostkou. Možnost příběh ovlivnit nebo si sám určit, kterým směrem se bude ubírat, se prakticky nekonala. Postavy sice měly jména, ale hráči je často ani neznali, takže prostě říkali můj elf, trpaslík, čaroděj atd. Z čehož vyvozuju, že na těch postavách prakticky nezáleželo, protože o nich nevěděli vůbec nic. A pokud nezáleží na postavách ani na příběhu, nelze podle mě danou hru s klidným svědomím označit za roleplaying. Z těch her, co jsem viděl, bych nejvíc za roleplaying s ohledem na dobře napsané postavy a příběh asi označil Earth Reborn.

7.7.2017 22:24:04

rpg a deskovky
vzdy, min 90 percent, sa vsetko odvija od pana jaskyne, a samozrejme, nie kazdy hrac hlada nami pozadovanu hlbku. Ako vyborne rpg mozes zahrat aj obycajne zombicide . Treba mat len chut, trosku si prerozpravat uvodny pribeh , namiesto cervenej figurky zahrat za mladu zlodejku Nelu, ktora je na uteku atd....ja s vnucencami hram tak, ze na zaciatku tahu ma kazdy povinny komentar k momentalnej situacii, a pred tahom zombikov taktiez vsetci povinne komentuju- cuduvali by ste sa ake paradne grady hra dostava. Uz davnejsie som detska naucil oslovovat postavy menom, utok je velkym mecom a nie len 2kocky a 4zasah. Paradne rpg netvoria dokonale pravidla, ale parta nadsenych hracov. Zrovna dnes som po troch neuspesnych hodoch jedneho z nestastnych vnukov musel povolat padlého anjela, ktory ho nakopal do zadnice- teda jeho postavu / strata 1 zivota/ a musel opakovat vsetky hody ...nie je to v pravidlách, ale vadi to, ked je prima zabava ? Poznam velkych teoretikov rpg, ktori vsetko poznaju,maju nastudovane najlepsie systemy, ale este nic nezahrali...Netreba s toho robit velku vedu, ved je to len o chuti vzit sa do neakej postavy, a trosku si s nou uzivat.

7.7.2017 22:53:52 | Upraveno autorem (porovnej)

to dedodusi
Naprosto souhlasím, že vždy samozřejmě záleží na hráčích. Jenže ono by ty autory a vydavatele her taky nezabilo, kdyby do tvorby příběhu a postav vložili trochu víc snahy. Příkladem mi budiž již zmíněný Earth Reborn. Stačí si jenom stáhnout a pročíst knihu Scénáře a historie, kterou tady skvěle přeložil laredo. Prvních 18 stran pouze popisuje příběh a jednotlivé postavy. A ten příběh bych klidně v rámci deskových her označil za výborný. Stejně tak před každým kolem hry je k dispozici skoro celá jedna stránka, která perfektně navozuje atmosféru a dál rozvíjí příběh. A díky tomu všemu hráči atmosféru cítí hned od začátku přes celý průběh hry, aniž by si museli příběh dotvářet sami. A nutně mi z toho vyvstává otázka, jestli by nebylo lepší, aby tvůrci her občas vrazili peníze do kvalitních scenáristů místo do další hromady plastu?

7.7.2017 23:50:15

rpg a deskovky
ja som trosku zjednodusene reagoval hlavne preto, ze znami si po mojom priklade teraz kupili cerny mor, a ked sme tam dnes boli na navsteve, prave dohrali 1 scenar. Slabota, nezazivne. Ked som sa opytal, co riesili - uvodny pribeh ani necitali - je to treba? Zabijali sme zombikov....ale bolo to neake nudne...Zahrat si trosku rpg a malinko sa vzit do pribehu ani zdaleka nie je pre kazdeho. Mam v parte ludi, ktori si ani minimalne vedlajsie pribehove texty absolutne nevsimaju. Samozrejme, vsetko co argumentujes je pravda, ale z praxe tvrdim, ze dolezitejsia je parta a pan jaskyne - ti aj z minima urobia zabavu. Opacne to neplati, ziadny dokonali pribeh ani system este zabavu nezarucia. No, a este zaverom, dobre rpg bez toho overlorda ci pana jaskyne zrealizujes asi tazko. Nesplnaju sice tvoje poziadavky, ale v pohode sa da vyblaznit na : arkham, eldritch, dorn, proroctvi,zombicide -vsade sa da inprovizovat, doplnat, bavit sa. Ten, koho rpg skutocne bavi a rad to hra, nezdiela tvoje poziadavky o akomsi hotovom ucelenom diele, lebo tvorba a improvizacia pri priprave aj hre je vlastne to dolezite korenie. No a sice nerad, ale musim konstatovat, ze dobre rpg uz hram iba s dorastencami, seniorom v tejto dobe uz chyba fantazia aj romantika...

8.7.2017 00:06:04 | Upraveno autorem (porovnej)

to dedodusi
Opět s části souhlasím a s části nesouhlasím. Souhlasím s tím, že pokud čtou hráči doprovodný text na kartách nahlas, jsou Arkham Horror a Eldritch Horror jedněmi z nejatmosferičtějších her, které navíc díky vlastnostem, které jdou vylepšit a množství předmětů a kouzel v inventáři, patří mezi málo deskových her, které se skutečně dají označit za RPG. A to i v jednom hráči.

A tady je právě ta část, se kterou nesouhlasím. Kvalitní příběhový zážitek by měli mnohem víc připravit tvůrci hry než sami hráči. Spousta dungeon crawlerů se po stránce herního systému dá bez problémů hrát i v sólo variantě. A ani v tomto případě by hráč neměl být ochuzen o nějaký ten příběh. Teď použiju příklad z počítačové hry. Konkrétně z prvního Zaklínače. Jako součást balení deluxe edice byla i povídka Zaklínač od Andreje Sapkowského, kterou jsem doslova zhltnul. A ačkoliv jsem ten svět do té doby vůbec neznal, po přečtení té povídky jsem byl atmosférou naprosto pohlcen a hned jsem se zkrátka musel pustit do té hry. A tím pádem se mi opět vrací stejná otázka. Byl by při tom, jaké obrovské množství fantasy literatury vychází, takový problém angažovat nějakého solidního spisovatele nebo scenáristu, aby pro hru napsal nějakou 30-40 stránkovou povídku, která by hráči navodila atmosféru nebo dala nějaký příběh postavám? Třeba pro mě osobně by to mělo větší cenu než 20 figurek navíc.

A při správné partě zažiješ kopu legrace i u Prší a Člověče, nezlob se. A hráči samotní pomáhají dotvářet skoro každou existující hru. Jenže opět opakuji, že roleplaying by už ze svého principu měl stavět na příběhu, postavách a volbách a hráči samotní by se měli sami snažit si ten zážitek umocnit, jenže aby to šlo lépe, měli by taky do ruky dostat nějaký kvalitní základ, obzvlášť když se jedná o hry kooperativní bez overlorda. To je stejné jako bys ve strategii ze druhé světové války dal jako pozadí hry větu: "Kdesi ve Francii kolem roku 1944." Jenže hráči samotní chtějí vědět, že dělají vylodění v Normandii. Samozřejmě, že spoustě z nich je to ukradené, hlavně, že posouvají figurky. A pro ty ostatní není problém si tuhle část dotvořit, jenže stejně tak není problém pro tvůrce tam to pozadí dát už do samotného základu. A když hra sama uvádí, že je roleplaying pro jednoho až třeba 5 hráčů, měl by tam ten kvalitní základ být už při tom jednom hráči. Ty další hráči potom zážitek prohloubí, ale ten základ by tam prostě měl už být.

8.7.2017 06:45:04 | Upraveno autorem (porovnej)

rpg
Ono je si potřeba uvědomit, že plnohodnotné RPG se do deskovky nacpat úplně nedá. Není to možné. Kdysi dávno, ještě na základce, jsme hrávali Dračí Doupě a později jsme přešli na D&D. I když bych si rád zase někdy zahrál, vím, že je to v podstatě nereálné. To množství času, které tyhle hry sežraly už dneska prostě nemám. Tenkrát jsme byli rádi, že jsme horko-těžko sehnali někde pravidla, o nějakých předpřipravených dobrodružstvích jsme si mohli nechat tak akorát zdát. Ale jako parta jsme si časem vybudovali svůj vlastní svět, který měl i nějakou historii, národy, politiku... Měli jsme mapy a stohy popsaných a pokreslených papírů. PJ se točil a každý tak při přípravě přidal svou trošku do mlýna a svět se vyvíjel a žil. Později jsme přešli i ke stavbě hradů a tvrzí :D Postavu měl každý jednu nebo dvě, výjimečně tři a s ní hrál. Když se stalo neštěstí a postava padla, byla to tragédie... Ale znovu říkám, tohle byly stovky hodin "práce" asi 6ti lidí. A to mluvím jen o přípravě dobrodružství a rozšiřování světa. Samotné hraní taky sežralo moře času. Tohle prostě deskovka nikdy nemůže nabídnout. A ani by neměla - deskovka != RPG v pravém slova smyslu.

Dneska navíc máš těch RPG systémů mraky a stačí si jen vybrat. Spousta má i vymyšlené světy, takže odpadne spousta práce, ale to už (podle mě) není ono. Nicméně nutno dodat, že RPG stojí a padá na lidech. Pokud nenajdeš dobrou partu, která bude mít čas, chuť a zápal se tomuto oddat, tak si prostě nezahraješ. Nebo zahraješ, ale neužiješ si to tak, jak bys mohl.

Co se týče Zaklínače, tak povídky i celá sága vznikla mnoho let před tím, než vůbec kdo pomýšlel na nějakou PC hru :D Ta stavěla právě na onom základě. Proto přihodit povídky ke krabici není problém. Psát ale povídky pro deskovku problém je. Pokud stavíš na něčem hotovém, máš opletačky s licencí, držitelé práv ti kecají do práce co a jak máš dělat... Pokud stavíš na vlastním základu, musíš počítat, že napsaní povídek ti neskutečně zdrží produkci. Pak bys musel sladit psané dílo s tím herním, aby vše sedělo. To není lehká práce a už vůbec ne levná. Cena deskovky by pak byla nejspíš z těch vyšších.

U Earth Reborn je sice nějaká historie, popis postav a krátká příběhová kampaň, to je ale jen tutorial, abyses naučil pravidla. Zbytek je tzv. SAGS, kdy si mapu a scénáře generuješ automaticky a tam už příběh není, nebo si jej musíš vymyslet. I když tu hru považuji za naprostou špičku, RPG to není ani zdaleka. Podle mě se nejblíž RPG nachází Descent. Na BGG je tuna různých MODů, které tu hru dokážou změnit k nepoznání. Dá se z toho pak nejspíš udělat celkem slušné RPG, ale opět to bude stát čas a spoustu úsilí. Tomu se u RPG prostě nevyhneš. Ono v podstatě se dá udělat solidní RPG z čehokoli. Ohneš pravidla, necháš jen to, co se ti líbí a zbytek si domyslíš, upravíš, změníš... Výhoda pak je, že máš už nějaký základ pravidel, mapové dílky, figurky, staty monster... Descent má třeba oficiální nástroj na vytváření scénářů a map, který je pro tohle jako dělaný.

Pořád je ale potřeba počítat s tím, že tohle prostě nikdy v krabici nekoupíš a bude tě to stát moře času :) Mám s tím zkušenosti.

8.7.2017 09:35:19

Dodatek
Ve svých požadavcích ještě píšeš, že nechceš hru, kde by jeden hráč hrál za OL, což je podle mě neslučitelné s RPG. Někdo prostě musí ovládat druhou stranu. RPG se nedá jednoduše naskriptovat. U PC her je to o něčem jiném, ale to sem tahat nebudeme. Pokud chceš stejný nebo srovnatelný zážitek jako u PC hry, nezbude ti než sáhnout po klasickém PnP RPG. Tam je ale potřeba PJ, což neodpovídá požadavkům a v jednom je to nehratelné. Na druhou stranu právě PC hry vznikly z těchto systémů a nic lepšího neexistuje.

Deskovky jsou jiná kategorie, kdy za úsporu času a snížení celkových nároků platíš plošším příběhem a menší hloubkou. Je potřeba se rozmyslet, co vlastně chci a jestli bude to s kým hrát a pak vybírat.

8.7.2017 09:56:18

Descent - hlavne kampan Heirs of Blood
Zkus Descenta a výše zminenou kampan. Pokud ti jde o příběh tak tahle je hodne propracovana. 5 stran uvodniho textu, příběh který se vyviji podle toho jak se dari/nedari hrdinum a ne jen zda nějaký scénář vyhráli ale i zda nějaký artefakt/predmet ziskaji atd. O každém hrdinovi/zaporakovi mas nějaké info co je zac (to platí pro celého descenta) a nakonec jsou i koop varianty s apkou i bez apky. Variabilita je taky slušná at už jednotlivých kampani tak i hrdinu/povolani a každé povolani ma i slusnej strom dovednosti.

8.7.2017 10:07:32 | Upraveno autorem (porovnej)

to Behe
Nesouhlasím skoro s ničím. To, že plnohodnotné RPG v deskové podobě stvořit lze, dokazuje několikrát zmíněný Gloomhaven. S tím, že by napsání nějaké povídky zabralo spoustu času a hru prodražilo už vůbec nesouhlasím. Vymyšlení a výroba hry netrvá 2 týdny a 30 stránek nějaké obstojné povídky zvládne solidní a klidně i prakticky neznámý autor, který by nestal žádný velký balík, napsat do měsíce. Nemusí se hra nutně situovat do známého světa jako v Zaklínači, to jsem použil pouze jako příklad, jak nějaký příběh navíc dokáže hru prokreslit. A když umí kdejaká kravina z Kickstarteru stát přes 3000 jen kvůli kvantu figurek, tak pár stránek příběhu by už hru o tolik neprodražilo.

Právě ten Earth Reborn dokazuje, že lze ke hře dodat i nějaké solidní pozadí. A je úctyhodné, kolik snahy tvůrci vložili do příběhu pro pouhých pár misi de facto tutoriálu. A kdo brání hráčům vytvořit si příběh i pro ty generované SAGS mise? Naopak by to mělo být o něco snazší, protože máš prostředí, do kterého můžeš děj zasadit a solidní postavy, o kterých něco víš a tudíž jim můžeš nějaký další příběh domyslet. Bohužel není Earth Reborn tak známý jako třeba zmíněný Descent a proto mu bylo ze strany hráčů věnováno málo úsilí. To ale nic nemění na tom, že v samotné hře máš bez jakýchkoliv dalších úprav kvalitní základ pro vybudování dalších příběhů, jelikož se dá bez problémů stavět už na tom, co do té hry dali její autoři.

A je sice hezké, že napíšeš, kolik je u Descentu na BGG různých módů, které hru změní k nepoznání, to ale nic nemění na tom, že v holém základu máš bandu hrdinů, o kterých nevíš vůbec nic a procházíš světem, který je ti v podstatě cizí. To, co máš v základu Descentu by na počítači stěží stačilo jako základ pro průměrnou hack and slash rubačku.A to pro mě není RPG ani zdaleka. A to, že potřebuješ tuny módů, abys ze hry udělal "celkem slušné RPG", je pro mě důkazem, že je něco špatně. S dostatečným množstvím módů a úprav bys udělal "celkem slušné RPG" nejspíš i z Agricoly.

8.7.2017 10:31:44

to Mejlo
To, co popisuješ zní opravdu dobře. Ale teď už mi vůbec nikdo nevymluví, že by tohle měly mít kvalitní RPG deskovky už v samotném základu, protože to evidentně jde ;-)

8.7.2017 10:35:47

heirs of blood - zaklad
Zapomněl jsem poznamenat ze se ta kampan stala v dotisku descenta součástí zakladu

8.7.2017 10:45:16

RPG
Tak jsem dlouho hledal nějaké aspoň trochu RPG v podobě deskové nebo karetní. Dobrý pokus byl Pathfinder ACG(má vše co chceš od RPG), ale ty hody kostkama někdy bylo na vraždu. Výborný je Arkham Horror: Card Game, tam postavy mají svůj příběh, každé hraní je jiné(základ má 3 nebo 4 ukončení), leveluješ postavy.
U nás hrajeme i Descenta s apkou a není to špatné, ale jak tady bylo řečeno tohle klidně mohlo být už v základu a ne si to autoři schovávat nějakých 5 let po vydání.
Co mě nechytlo jsou Zombicide a podobnoé kousky, s každým scénářem začínat znovu si říká o nudu.

8.7.2017 10:58:08

to VitekS
No dobře, Descentu to sice trvalo několik let, ale evidentně se k tomu časem dopracoval. Mně spíš hlava nebere, proč se tímhle směrem nevydává víc dungeonů. Prostě do toho vložit trošku víc úsilí a ne jen vizuální pozlátko. Vždyť když se člověk podívá na deskovky jako celek, tak se jedná o velice rychle se vyvíjející záležitost. S výjimkou dungeonů. Ty se z velké části drží principů, které nastavil v roce 1985 HeroQuest. Nezbývá než doufat, že se začne blýskat na lepší časy.

8.7.2017 11:17:55 | Upraveno autorem (porovnej)

...
Nejde a za tím si stojím. Plnohodnotné RPG prostě nejde nacpat do krabice. Možná si nerozumíme v tom, co já považuju za RPG a co ty považuješ za RPG. Jasně, RPG může být jakákoli hra, kde se člověk vžije do postavy a koná v souladu s ní. Ale to je podle mě jen část RPG systému jako takového. Chápu, že k tomu potřebuješ příběh a pozadí postav abys byl schopen za tu postavu jednat a to samozřejmě do krabice nacpat lze. Ale to jen jen malá část RPG tak, jak ho vnímám já. Pokud ti jde jen a pouze o tento jeden aspekt, tak je jasné, že nesouhlasíš s tím, co jsem napsal. Já osobně mám tohle všechno zažité jinak a RPG pro mě není jen "chování se jako postava". Je to fungování celého světa, ve kterém se daná hra odehrává. A TO do krabice nenacpeš - pokud nepřibalíš i tvůrce hry, kteří budou hru dotvářet během hraní.

Deskovka ti nikdy nedá všechny ty možnosti, které máš v klasických RPG hrách. Tam je jediným limitem tvoje fantazie. Příkladem může být třeba situace, kdy by postava, za kterou hraješ, chtěla provést něco, co není v pravidlech hry, ale sedí to do role dané postavy. Co teď? U deskovky s tím nic moc nenaděláš. U klasických RPG můžeš dělat v podstatě cokoli tě napadne. Nejsou tam tak striktní pravidla a je vždy na PJ, jak si s tím poradí. To je alfa a omega RPG. Proto tvrdím to co tvrdím. RPG nelze nacpat do krabice a hrát ho v solo módu.

Snažil jsem se reagovat na to, že hledáš podobný zážitek jaku u PC hry. To ti desková hra v takovém rozsahu nikdy nenabídne. Ty mraky rozhovorů, rozhodnutí a podobně do deskovky nenacpeš. Navíc tam vždy budou hranice, které bez zapojení fantazie a úprav nepřekročíš. Ty jsou ostatně i v PC hrách, i když jich je podstatně méně.

Podle mě prostě u RPG musíš zapojit fantazii a tvořit ho ty a tvoji spoluhráči - proto zmiňuji Descent (když už hledáš deskovku). Dá se hrát v mnoha různých variantách a i základ bez úprav není špatný. Pokud tomu věnuješ čas, můžeš si vytvořit a užít dobrodružství srovnatelné s epickou PC hrou. Ale chce to vlastní invenci. Přece i u PC her si postavu tvoříš. Jasně, můžeš k ní dostat nějakou předdefinovanou historii, ale není lepší si ji vymyslet? To je taky podstata RPG přece. Pak se s postavou lépe sžiješ a víc ti sedí. Přece nechci hrát každé dobrodružství se stejnou postavou, stejnou historií a stejným chováním. Navíc je zábava poslechnout si příběhy postav od hráčů, kteří za ně hrajou. Tohle všechno tvoří atmosféru RPG. Jasně, je fajn to mít od tvůrců nachystané pěkně v krabici, abych jen začal hrát a na nějaké přemýšlení se vyprdl. Ale je to pak ještě vůbec RPG?

A jak jsem psal, pokud chceš, můžeš si vzít základ hry která se ti líbí a upravit si ji tak, aby seděla tobě a užil sis ji tak, jak chceš ty. A nebo sáhnout po např. D&D a začít tvořit. Ideální hra neexistuje, vždycky bude něco, co ti bude vadit. Ale chceš-li skutečně zažít stejný nebo lepší zážitek než klasické PC RPG hry, budeš muset sáhnout po PnP RPG systému. V deskovce to nenajdeš. A už vůbec nečekej, že tvůrci ti to naservírují přímo pod nos.

8.7.2017 11:20:48

to Behe
Jasně, už to chápu, ty za plnohodnotné RPG považuješ to klasické hraní s kamarády prakticky bez jakýchkoliv omezení. Tohle jsem bohužel nikdy neměl šanci vyzkoušet, takže já vycházím z počítačových RPG. Proto mně třeba tolik nevadí, že se nemůžeš rozhodnout jakkoliv, protože i na počítači máš pevně dané volby, ze kterých si musíš vybrat. Jenže problém s deskovými RPG je ten, že tam většinou nemáš možnost si vybrat vůbec nic. Prostě jdeš pevně nalajnovaným dobrodružstvím. Já jim nevyčítám, že tam nejsou vedlejší postavy, rozvětvené dialogy a podobné věci, to naprosto chápu, že na stůl převézt nelze.

A k té tvorbě postavy. Rozhodně jsem měl radši, když jsem si postavu vytvořil sám, jenže tady narážíme na kámen úrazu. Ty si tu postavu v deskovkách skoro nikdy nevytváříš (výjimkou je snad jen rozšíření Dungeon Ságy). Můžeš si ji akorát vybrat. Její jméno, rasa, povolání a většina vlastností jsou pevně dané. A proto by mi daleko víc vyhovovalo, kdyby mi k ní dali i minulost.

Mně jde především o to, že když už mi autoři skoro všechno dopředu určili, tak proč mi k tomu nedali i něco, na základě čeho bych si to dobrodružství víc užil. Mně nevadí, že hraju něco, co někdo celé dopředu nalajnoval. Mně vadí, že to není udělané pořádně.

8.7.2017 12:06:19 | Upraveno autorem (porovnej)

RPG
z toho co pises chces RPG hru, ktora ma vlastnosti a pravidla ako RPG na pocitaci a ktoru by si nasledne vdaka tomu hral ako stolovku asi tak rok a pol - vkuse :-)
Sam sebe odporujes, ked si kupis Ferrari, nebudes nan snad chciet nalozit tonu hnoja a odviezt to niekam, na to su nakladne vozidla. A nik tym padom nemoze tvrdit, ze Ferrari je zle auto... ale ani TATRA 815 nie je zla - kazde vsak sluzi na daco ine, inak vypada a inak sa soferuje a aj pocit z jazdy je iny.

8.7.2017 13:41:28

Pro všechny
Prosím, přečtěte si tohle vlákno celé a neadresujte ty příspěvky mně. Já OPAKUJU, že jsem hledání deskového RPG vzdal, což jsem ostatně už napsal před 5 dny. Prostě jsem si vybral Gloomhaven, protože jediný splňuje moje představy a žádné další deskové RPG NEHLEDÁM. A jestli to jde, prosím admina, aby tohle vlákno smazal, protože o RPG tady existuje spousta dalších vláken.

8.7.2017 14:35:28

Dungeon crawler s pořádaným příběhem
Přečetl jsem si celé vlákno a prostě se musím na něco zeptat. Nechme úplně stranou všechna počítačová i PnP RPG a soustřeďme se teď pouze na dungeon crawlery. Já prostě nechápu, proč spousta z Vás vidí problém v tom, když bych chtěl, aby si autoři těchto her dali mnohem větší práci s postavami a příběhem.

Za prvé stejně si v těchto hrách nikdo postavy nevytváří, ale pouze vybírá. Navíc postavy jsou pokaždé stejné. Jména, rasy a základní statistiky jsou pevně dané. Za druhé ani overlord příběh nevytváří, ten je daný scénářem. Maximálně ho může svojí invencí obohatit, ale kostru má rovněž předem danou. Za třetí většina dungeon crawlerů o sobě prohlašuje, že se jedná o hry kooperativní nebo aspoň umožňuje nějakou formu kooperace, takže nikdo z hráčů nic nevypráví a většinou se soustředí na společné plnění úkolu. Za čtvrté stejně tak o sobě většina dungeon crawlerů prohlašuje, že je lze hrát i v jednom hráči, tak proč by ten jeden hráč, který notabene za tu hru zaplatil, měl být ochuzen o příběh jen proto, že si nemá zrovna s kým zahrát. Za páté při pohledu na Kickstarter je možné zjistit, že kvůli velkému množství plastových figurek, barevných dlaždic a graficky propracovaných karet, se dungeon crawlery řadí mezi nejdražší hry vůbec a 30 stránková knížečka s příběhem by hru nijak zvlášť neprodražila. Za šesté dungeon crawlery se snaží tvářit jako hry, kde na příběhu záleží. Jinak by každá kapitola nebyla doprovázena nějakým textem.

A teď mi teda vysvětlete, v čem je takový problém, když bych chtěl, aby každá postava měla nějaký svůj příběh, potažmo i minulost a aby svět, ve kterém se hra odehrává byl trochu víc propracovaný? Protože z reakcí některých uživatelů tady mám dojem, jako bych jím říkal, že chci s Trabantem vyhrát Velkou cenu Monaka. Ale podle mě se jedná o naprosto legitimní požadavek. Nikdo přece hráče nenutí si ten příběh přečíst, ale pro hráče, které ta hra chytne a chtěli by se do toho světa víc ponořit, by tam podle mě být měl a to tak, že už v základu. Vždyť i s dobře napsaným příběhem se dají vytvářet vlastní dobrodružství, pokud by to někdo chtěl zkusit. A dokonce si myslím, že by to mělo být i snazší, protože by měl případný vypravěč některé základní kameny, o které by se mohl opřít.

8.7.2017 17:51:24 | Upraveno autorem (porovnej)


1. cize hladas nieco, co tu uz par rokov je a vola sa to Dungeons and Dragons.
2. metaforu s Ferrari a Tatrou: ano, ty chces s Trabantom vyhrat velku cenu Monaka, lebo si videl zavod Formule 1 a pacilo sa ti to. Nie, nikdy ho nevyhras a aj ten zazitok bude naprd a daleko od toho, co si videl v TV. Ale jazdit u vas po meste s Formulou? Niee, asi by si si radsej vybral ten Trabant… (Tatra a Ferrari boli vhodnejsie :-) )
3. Takze mas ludi na to, aby s tebou hrali hru 8 hodin vkuse, celu dobu sa z nej tesili, boli uplne ponoreni do pribehu? Toto je v pocitacovych hrach lahke, hras sam, ulozis si poziciu a pokracujes, ked chces. Kludne o mesiac. Toto pri skoro vsetkych stolovych hrach moc nejde, vsakze.
4. Alebo hladas superzlozitu vymaknu velmi do hlbky a kazdeho detailiku prepracovanu RPG, ktoru dohras do troch hodin, aby ti polovica ludi neusla?
5. A ak to chces hravat sam, na to mas furt lepsi Skyrim, nie? Tak vznikli pocitacove hry, aby priniesli zazitok stolovej hry aj samotnemu hracovi a ponukli moznost ovela vacsej a detailnejsiej prepracovanosti prvkov v hre... od pribehu, po postavu a jej vlastnosti, cez navyse aj hudbu a ovela vacsie vizualne moznosti.

Mne to pride, ze ty chces vsetko naraz, ako horolezec co chce dnes vyliezt na Mount Everest, ale ma na to len dve hodinky…

8.7.2017 18:45:20 | Upraveno autorem (porovnej)

to Wuuduu
Opakuju, že už nic NEHLEDÁM. Já jsem pouze položil otázku týkající se příběhu ve hrách, které tvrdí, že příběh mají. A chtěl bych požádat, jestli mi na ní odpověděl KDOKOLIV JINÝ, kdo četl můj předchozí příspěvek na téma dungeon crawlerů?

Kdo tady v souvislosti s dungeon crawlery psal o komplikovaném do detailu propracovaném RPG na osm hodin? Nic takového tu vůbec zmíněno nebylo. A možná sis toho nevšiml, ale většina těchto her má kampaň rozdělenou na jednotlivé kapitoly, které jdou bez problémů dohrát do dvou hodin. A kdo tady píše o ponoření do příběhu po celou dobu hraní? Mně stačí, aby ten příběh byl k dispozici. A jestli sis toho nevšiml, tak ty hry sami uvádějí a některé dokonce zdůrazňují, že jsou určené i pro jednoho hráče, takže nechápu proč sem taháš Skyrim?

V předchozí reakci nebyla jediná odpověď na to, proč by dungeon crawlery nemohly mít lépe zpracovaný příběh nebo postavy. Proto bych ocenil odpověď někoho, kdo bude reagovat na to, co jsem napsal já a ne se do mě bezdůvodně navážet kvůli něčemu, co tady vůbec nikde zmíněno nebylo.

8.7.2017 18:57:24 | Upraveno autorem (porovnej)

Příběh a pozadí
Já osobně si myslím, že hlavním důvodem je cena. Proč by ji výrobce zbytečně navyšoval najímáním autorů a psaním příběhů? Příběh dnes není to, co deskovky prodává. Lidi chtějí, aby to na stole vypadalo dobře, aby tam byly detailní figurky a aby se to dobře hrálo. Samozřejmě je výhoda jednoduchá pravidla, rychlý setup a přiměřená hrací doba. Tam 30 stran příběhu asi nemá moc místo.

Představ si, že se sejdeš s partičkou, vysvětlíš pravidla a začneš jim předčítat příběh. Hodinku, dvě... pak historii postav, aby si mohli náležitě vybrat... to ti všichni rychle utečou. Cenu by to možná mělo pro sólo hru, ale sólo ve společenských hrách není asi úplně tahák. Takže podle mě se to prostě nevyplatí. I když by to bylo hezké.

8.7.2017 20:08:25

Vybíráme z Bazaru

Vládci podzemí - festival
Vládci podzemí - festival
Akt. cena: 455 Kč
Končí za: 1 den

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas