Principy her

Herních mechanik a mechanismů je mnoho, ale principů, na kterých jsou hry založeny je podle mne jen omezené množství - pokusím se to vysvětlit.

Našel jsem několik principů her a tvrdím, že každá hra je založena na minimálně jednom z těchto principů. Některé hry jsou založené jen na jednom principu - šachy jsou dle mne téměř 100% strategie, ač se pomocí náhody určuje začínají hráč, který má dle mne trochu výhodu, takže řekněme 99%
Většinou je to ale kombinace těchto principů, takže stolní hry jsou často více či méně založeny na náhodě a strategii. Pokud na konci piškvorek vyhrává vítěz jen na 75% a poražený vyhraje na 25%, pak jsou piškvorky z 50% strategie a 50% náhoda.
U každého principu dávám pár příkladů her, kde se vyskytuje. Každý princip se dá samozřejmě ještě rozdělit na různé podkategorie, často je hra založena na jejich různém poměru.

Psal jsem to dost narychlo, tak mne neukamenujte

# Fyzické dovednosti - Kulečník, Fotbal, Skok do výšky, Kloboučku hop, Curling
Vyhrává ten, kdo má lepší fyzické dovednosti, především rychlost, sílu, obratnost a výdrž.
Podkategorie : Síla, Rychlost, Přesnost, Obratnost, Výdrž, Rovnováha...
Mechanismy: Dostaň se nejrychleji z bodu A do bodu B, Tref se předmětem do nějaké plochy...

# Náhoda - Člověče nezlob se, Bingo, Ruleta, Sportka...
Vyhrává ten, kdo má větší štěstí - ten komu náhoda více přeje.
Podkategorie: házení kostek, tahání karet, tahání z pytlíku, házení mincí...
Mechanismy: Hoď třemi kostkami a sečti dvě největší, Pokud hodíš šestku házíš znova...

# Strategie - Šachy, Dáma, Go, Piškvorky, TIKAL...
Vyhrává ten, kdo si lépe spočítá, co se mu více vyplatí. Lépe promyslí tahy dopředu. Lépe dokáže zhodnotit riziko.
Podkategorie: logika, taktika, analýza...
Mechanismy: Aukce, Worker Placement, Drafting...

# Odhad protihráče - Kámen nůžky papír, Aréna...
Vyhrává ten, kdo dokáže lépe odhadnout, co provedl nebo provede soupeř.
Podkategorie: ???
Mechanismy: Odhad v kombinaci s Náhodou vytváří Bluff, kterým je proslulý Poker

# Diplomacie - prakticky jakákoliv válečná/bojová hra hraná ve třech hráčích.
Vyhrává ten, který dokáže diplomaticky přesvědčit ostatní, že právě on by měl vyhrát. Vyhraje ten, kterého ostatní nechají vyhrát.
Podkategorie: ???
Mechanismy: King-making, Leader-bashing

# Znalosti - Chcete být milionářem, Česko, Scrabble, AZ-kvíz, vědomostní hry
Vyhraje ten, který má potřebné znalosti a ví více než ostatní hráči.
Podkategorie: Historie, Biologie, znalost protihráčů, znalost pravidel...
Mechanismy: Nápověda, Více pokusů...

# Umělecké cítění - Krasobruslení, Activity, Soutěže talentů
Vyhraje ten, který lépe oslní porotu, Vyhraje ten, který dokáže lépe předat informaci jinému hráči
Podkategorie: Zpívání, Kreslení, Choreografie, Herectví...
Mechanismy: Hodnocení uměleckého výkonu nebo díla, Rozpoznávání toho, co chce hráč říct...

Zajímalo by mne, jestli s tím souhlasíte/nesouhlasíte a jestli to vidíte jinak, jak to vidíte, jak byste to upravili, vylepšili a tak... případně jestli Vás napadá nějaký další princip hry.

Mne napadá ještě Spolupráce jako princip hry - poslední dobou se objevila spousta kooperativních her a pokud by byla soutěž ve skládání puzzle v týmech, tak by samozřejmě záleželo na rychlosti, strategii, ale právě i na spolupráci. Ještě mne napadá jeden.
8.3.2018 22:35:21 | Upraveno autorem (porovnej)

Azur
Predstav si, že na bojisku stoja dve delá. Každé delo má svojho veliteľa. Veliteľ prvého dela vie presne kam treba strieľať, ale obsluha sa nevie trafiť. Obsluha druhého dela vie presne mieriť, ale veliteľ nevie kam treba strieľať. Obe delá dosiahnu v boji len priemerné výsledky. Povedať názor, že technika hry je len iné pomenovanie pre stratégiu je samozrejme hlúposť. Technika hry je hodne o tréningu, talente, skúsenostiach a vyhratosti. A netýka sa to len špičkových hráčov, platí to aj pre dedinskú ligu ;-)

11.3.2018 12:43:54

...

springb: ale to už je jen slovíčkaření, azur si myslím několikrát napsal, že slovo strategie míní jako všeobecné rozhodovoání hráče, do čehož, podle definice kterou nadhodil azur, spadá právě i ta technika hry. A právě proto jsem psal v mém prvním příspěvku, že považovat strategii jako množinu všeho kde se rozhoduje není moc šťastné. Přeci jen, strategii já chápu jako plánování. Ale to je jedno, bavíme se fakt o blbostech už :-D

11.3.2018 13:12:02

Aha, jasné
Tak až teraz som to pochopil. Azur chce porozdeľovať hry podľa vlastných definícií ktoré si sám vymyslí :D
Celkom dobré ;-)

11.3.2018 13:18:45

Strategie
Strategií jsem myslel strategii v teorii her a ne vojenskou strategii.
https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Strategie_(teorie_her)

11.3.2018 13:45:56

Děla



Spingb: nevim co ma spolecneho prvni odstavec o dělech s odstavcem o technice hry.
Myslim ze ty dela nebudou strilet prumerne, ale netrefi ani jedno. Myslim ze jde o součin a ne pruměr. Tedy pokud je velitel 100% a posadka 0% pak je vysledek 0% a ne 50% a pokud je velitel pako a posadka 100% tak to plati taky. Jde o součin od slova součinnost :) V kazdem pripade to asi nebude prilis o rozhodovani nebo technice, ale spise o přesnosti, spolupráci a mozna taky o rychlosti, neda se to takto jednoduse urcit.
Mam pocit ze si vubec nerozumime :) a to se fakt snažim, ty ale jen pises jak je vsechno nesmysl.

11.3.2018 14:34:48

Azur
Na šachovom turnaji sa stáva, že hráč dosiahne strategicky vyhratú pozíciu, ale technicky ju nezvládne a prehrá. To je celkom bežný jav ktorý sa opakuje dookola a nie je to nič výnimočné. Naopak sú technicky vyspelý hráči ktorí neporozumejú pozícií a ťahajú jedno oslabenie za druhým. Takíto hráči dosahujú priemerné výsledky, lebo občas sa im niečo predsa len podarí.
Obsluha dela ktorá nevie strieľať práve najpresnejšie občas niečo trafí a aj zlý veliteľ predsa strieľa a spôsobuje škodu a občas má aj svetlú chvíľku ;-) Technika a stratégia nie je to isté!

11.3.2018 16:00:15

Vybíráme z Bazaru

The Light in the Mist EN
The Light in the Mist EN
Akt. cena: 150 Kč
Končí za: 13 dnů

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas