Kvalita hier sucasnosti

Stolovym hram sa venujem uz vyse 20 rokov a boom, aky tu je posledne roky tu este nebol. Malo by ma to tesit, ale netesi a mam pocit, ze uz hry nie su to co byvali. Vsetko je robene prvoplanovo a napriklad taky rebricek na BGG kedysi nieco znamenal. Mna najviac zaujimal thematic rank, ale v sucasnosti mam pocit, ze mnoztvo hier je teraz napr. prostrednictvom Kickstarteru overhyped a svojou kvalitou, hlavne hratelnosti nedosahuju ani zdaleka to co kedysi. Napriek tomu strielaju na vrchol bez akejkolvek znamky kvality. Chyba mi v hrach to zanietenie, ta vasen, inovativnost a taku tu trochu undergroundu (napriklad ako u K.Wilsona),ktoru ti autori v minulostiach hram davali. Mozno len naberam roky dochodcu i ked sa tak necitim, ale za posledne roky mna a moju hernu skupinu uz nove hry ani zdaleka nedokazu tak bavit ako tie starsie klasiky, ktore hravame mimochodm do teraz. Su to len nase pocity, alebo nasa skupina 12 hernych klasikov od 42 do 55 rokov je len vynimka a len zijeme v nostalgii v bubline historie a konzervy?
11.7.2017 01:19:08

Moje troška
Já sem měl rád hry od malička (ročník 77), když jsme ukecali někoho z dospělých na Dostihy a sázky na chalupě, byl to svátek, když vyšli hry jako Maršál a špión nebo Lovci podkladů byl to odvaz, protože člověk sám přišel na to, že jen házet kostkou a pak něco udělat není to nejlepší co hry můžou nabídnout.

Později sem měl deskovkovou pauzu, protože sem se věnoval MTG (Magic kartičky) a k deskovkám se vrátil až po té co sem přestal hrát, odhadem 16 let zpět. V té době se aspoň u nás začínali deskovky pomalu rozjíždět. Mám doma pár starých pecek z té doby, ale většiny jsem se zbavil, protože mi přijdou překonané. Dnešní hry kombinují dřívější "nové" mechanismy a staví na tom, co se dřív povedlo a vyhybají se tomu co se nepovedlo (alespoň ty dobré). Takže podlě me jde vývoj jednoznačně dopředu.

Hodně se mi líbí, jak se prolínají principy tzv. euro a american trash, to dělení už IMHO přestává dávat smysl a je to dobře. Když jsem se vrátil k hraní deskovek, zkoušel sem pár AM her (Doom první edice, Warcarft) a nezaujalo mě to, přišlo mi, že hry mají příliš složitá a těžkopádná pravidla pomocí kterých simulují efekty, které jsou tématické. Takže jsme hráli v naší skupině hlavně euro hry, ale po letech sem zjistil, že už mě tolik netáhnou, ať přišla na stůl jakákoliv hra, vždy sem za tím viděl ten herní mechanismus napastovaný na téma. Takže jsem zase začal koukat co je k mání a jsme strašně rád, kam se herní hobby posunulo.

Dnešní hry leckdy kombinují příběh s dobrou mechanikou, využívají technologie (např. aplikace). Přitom stále vychází dost klasických euro her, které jsou postavané hlavně na mechanice, akorát se klade větší důraz na téma, což mi vyhojvuje. Zkrátka IMHO se hry vyvíjejí a zlepšují.

Co se týká kvality - s tím, jak roste trh, roste i nabídka a přibývá her dobrých i špatných, ale celkově mi přijde, že kvalita komponentů jde nahoru, at už jde o artwork, figurky nebo materiál, neplatí to pro všechny hry (např. Teraformace Marsu je pro mě v tomhle trochu zklamání), ale standard jde nahoru.

Kickstarter - ano je tam hype, vychází hry co recyklují sami sebe a přináší hlavně tunu plastu a půlku z toho jako KS exclusive (CMON), ale neplatí, že jsou bez KS nehratelné, spíš naopak na KS člověk dostane spousta plastu co vlastně nepotřebuje, je to spíš pastička na sběratele a kompletovače. ALE na KS je stousta her, která si na tohle nehraje, například Gloomhaven což je jeden z největších hitu nemá jediný KS exclusive, autor sám řekl Kickstarter exclusives sucks! Ted ma na KS Founders of Gloomhaven což je heavy euro, opět bez jakýholiv KS exlusive. Tj. to že CMON a podobné hry mají nějakou svojí marketingovou strategii ještě neznamená, že takové jsou všechny KS hry.

Cena - ceny jdou nahoru, v deskovek se stává masovější záležitost, objevuje je více lidí hlavně na větších a ekonomicky silnějších trzích, takže si vydavatelé mohou říct o více peněz. Další s tím související věc jsou expanze, dřív vyšla expanze jen k pár hrám, co byly fakt dobré a obsahově hru skutečně rozšiřovala. Dneska není problém vydat hru a k ní expanzi, která přidá obsah co měl být jasně v základu (Eldritch) nebo expanzi co umožní přidat jednoho nebo dva hráče a nic víc apod... Takže celkově se deskovky rozhodně zdražují, částečně to je tím, že se zvyšuje produkční hodnota (lepší komponenty, více kompunentu, lepší design atd...), ale hlavně tím, že zákazníci jsou ochotní platit víc.

@Magor - ono je to taky hodně o tom, že hrajete co sem pochopil ve stejné skupině, takže už jste zajetý ve svých názorech. Ono hru nedělají jen pravidla, ale zážitek a pokud hraješ se skupinou lídí co jsou z nějaké hry nadšení, můžeš si to užít jinak než když přineseš hru co tě zaujala do skupiny lidí, u kterých je malá šance, že se jim bude líbit.

18.7.2017 11:56:08

Je to přirozený vývoj v informační společnosti
Uvědomme si přátelé, že za posledních 25 let šly informační, mediální a s nimi spojené výrobní technologie obrovským způsobem dopředu. Dříve bylo vydání knížky, hry, filmu, hudby záležitostí úzkého okruhu odborníků ať už tvůrců nebo výrobců. Bylo to drahé nepřístupné a tak toho bylo samozřejmě méně a většinou ve větší kvalitě, protože nekvalita by si na drahou technologii nevydělala. Už jenom nechat si vytisknout pitomé vizitky bylo před 30 lety záležitostí jen nějaké oficiální tiskárny a na zakázku se čekalo 14 dní. Dnes jsou mediální technologie lehce přístupné a informace k nim také. Vše je propojené a každý má doma počítač a tiskovou a kopírovací technologii, která byla dřív 100x dražší a záležitostí jen větších firem. Dnes není problém si vydat svým nákladem knížku a nebo i hru. Tím obrovským způsobem narostla kvantita nabídky a největší problém dneška je se v tom houští informací a nabídek vyznat a mezi širým lánem plevele vyzobat ty opravdu cenné obilné klasy.

18.7.2017 12:16:40 | Upraveno autorem (porovnej)

Vybíráme z Bazaru

Bolide
Bolide
Akt. cena: 700 Kč
Končí za: 3 dny

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas