Co je ve hře "náhoda"?

Kostky nepadaj? Jsem silnejší,ale stejně jsem prohrál? Přišla Ti lepší karta! To je náhoda!?
..."Tak to asi těžko !"...
Nemám na mysli hry typu .... Sahni do pytliku,a pokud vytahneš broučka,jsi vítěz.
Která hra je o náhodě, nebo "náhoda" podle Vás,hraje podstatnou roli?
Otázky jsou v podstatě dvě. Tak pokud bude chuť se rozepsat,je možnost.
Mužete i uvádět hry..... Náhoda..... Bez náhody. Jen prosím treba velkym pismem vypíchnout. Při dostatku vstupních informací stvořím žebřík. Děkuji předem.
P.s. Nahodou jsem jen rozklikl jeden odkaz. Nic proti nikomu.
9.1.2016 08:33:24 | Upraveno autorem (porovnej)

Špatňák
No nevím, jestli už to není na diskuzi u hry Příšerky z podzemí, ale ještě jednou, protože to fakt vidím jinak.

1/10 hodnoty – ano zabere to další čas vypiplat další, pokud to máš nachystáno na nějakého pána dostatek potřebných symbolů potřeb i tak můžeš prodat za slušnou cenu.

Žetonek strádání – pokud hrajete pokročilou variantu, tedy uspokojujete dvojité potřeby na kartě, tak žetonek strádání sráží cenu, ale dá se pomoci dobře nakomebených potřeb vyšroubovat cenu vysoko (ne tak vysoko jako bez strádání, ale obstojně).

Hrát opatrně – ty se na tu hru díváš špatně z hráčského pohledu. Ta hra není o tom mít co nejvíc příšer, mít co nejvíc klecí atd. Ta hra je o tom vypiplat příšerku a prodat ji za co největší sumu, nejlépe na podiu za co nejvyšší cenu a přihlašovat ji na soutěže.

Teď se zeptám – co jediné ve hře vždycky, zdůrazňuji vždycky, sráží cenu prodeje nebo obdržené body za soutěže? Je to žetonek strádání!!! Co by tedy mělo být snahou hráče? Žetonky strádání eliminovat, protože pak je cennější příšerka, která přinese víc bodů a hráč může vyhrát hru.

Citace: „Hrát tak opatrně, jak jsi popsal, si fakt neumím dost dobře představit. V té hře je potřeba občas zariskovat, abys získal lepší akce a z toho plynoucí výhody.“ – no a tohle je přesně důvod proč to hraješ špatně a pak remcáš na náhodu. Náhoda tam není, protože informace jsou veřejné – ty víš jaké typy karet ti dojdou. To co děláš extrémně špatně je to, že se proti tomu vůbec nezajišťuješ, to přece není chyba hry! Ty víš, že je ve hře riziko a máš velice jednoduchou možnost jak s ním pracovat a to „volný imp“.

Navíc nechápu proč volného impa nepovažuješ za dobrou akci a je pro tebe „držením se zpátky“. Volný imp ti dává tyto možnosti – 1- pořešit zuřivost, 2 – pořešit magii, 3 – pořešit klubíčko, pokud nevyužjieš na tohle můžeš 4) vykydat prázdnou klec (tím snižuješ možnost v budoucnu, aby tě trápila nemoc a následně žeton strádání). Pokud ani tohle tak voný imp bez akce 5) přinese zlatou minci, takže díky minci budeš mít příští kolo v podstatě o impa víc. Tohle má být špatná akce nebo držení se zpátky? Je to extremně variabilní herní možnost!

Trošku mi to připadá, jako kdyby sis koupil ferari a pak se vztekal, že ti to auto při vyšší rychlosti řve a přehřívá se. Ale urputně bys odmítal zařadit vyšší rychlost než dvojku, protože to není ten správný adrenalin. Tvým závěřem by bylo, že to auto je špatná protože ty chceš jezdit rychlostí 130 se zařazenou dvojkou a auto ti to neumožňuje, proto je auto špatné.

Zkus ty příšerky znovu a zkus na tím přemýšlet jiným stylem než dosud. Ta hra je fakt dobrá, to že ji hraješ špatně z ní špatnou hru nedělá …

11.1.2016 14:58:33

špatňák
Jo, každý má svůj názor, ale fakt, že je to náhoda, jak se posadíš ke stolu mi vyvrátit nemůžeš. Nemáš to na začátku určený. A nešťourám do toho, já akorát píšu, že u některých her to je výrazný náhodný prvek a to včetně Puerta rica a pexesa. Představ si, že bych měl stejně dobrou paměť jako moje přítelkyně. Pak by rozhodovalo kdo hraje předkým a kdo to tomu druhému všechno sebere ;) Takže už na začátku hry bychom skoro jistě věděli kdo vyhraje... ale to je už jedno. Jinak s tebou plně souhlasím, že hra s hráčema, kteří záměrně škodí (myšleno ve hře, kde to není primární prvek, takže třeba ostrov tam je to jedno), nebo dělají jiný blbosti, ničí hru třeba (jakože jim to pravidla umožňují), tak s nima fakt nemá cenu hrát a vítězství taky neberu. Je to vlasntě Pyrrhovo vítězství. A taky plně souhlasím s nováčkama, ty hry neberu vůbec vážně, rád je do toho zasvětím a udělám jim radost, klidně i prohraju, aby je to bavilo. Ale co mě zase přijde (a to také bez jakéhokoliv náznaku urážky), že si nechceš ani zkusit připustit, že by to náhoda být mohla ;)

11.1.2016 16:16:27

matewr84
Aj keď som si všimol, že špatňák ide dosť často proti prúdu :) , tuto s ním súhlasím, rozostavenie okolo stola nie je náhodný prvok hry, stačí sa na rozložení okolo stola dohodnúť pred začatím hry a náhodný prvok je eliminovaný.. a vlastne, má to niečo s hrou samotnou a hernými mechanizmami?? :)

11.1.2016 17:08:45

Náhoda
Můj pohled na náhodu je podobný jako tu padl již níže at to že čím více atmosféry, tím více náhody si hra může dovolit, takže takový descent je jednou z mích oblíbených her právě proto, že je zde velká náhoda vyvažována tématem a atmosférou. Nadruhou stranu Battles of Westeros a Battlelore (možná i figurkobvý wargaming) se tváří jako strategické hry a přitom může jednotka s minimálním útokem zasazovat mnohem větší ztráty než třeba jenotka dvakrát silnější, jen proto že to tak padlo.
Hra s mimnimem náhody je podle mě desková Hra o Trůny. Ano, je tu fáze Západozemí, která je ovšem pro všechny stejná (tím neříkám, že nanastane situace, kdy hráč vyloženě nutně potřebuje například verbování, které nepříjde, ale i tomu se dá zabránit promyšlenou hrou). Jinak každý útok se dá předem vypočítat, pokud víme jaké karty druhý hráč již použil. pak tedy platí použít sílu o 3-4 více (eliminace náhody z karet zvratů) než je protihráč schopen zahrát a boj je vyhraný.

11.1.2016 17:19:57

Můj poslední příspěvek na toto téma :-)
A co když nikdo nechce sedět vedle nejsilnějšího hráče? Musí přijít náhodný los. A s mechanismy puerto rica to má společného dost, když si vyberu roli dozorce před hráčem který může nalodit kvanta kávy a nikdo jiný kávu nemá, tak jsem mu skoro vyhrál hru. zkušený hráč by udělal něco jiného. Vím, vypadá to že rejpu, ale spíše se mi zdá že jste mě moc nepochopili, proto to stále řeším. Ale už dost z mé strany. Puerto rico je má nejoblíbenější hra, takhle to vypadá že jí haním. Akorát prostě za 200 odehraných partií už jsem poznal co mi vyhrává nebo prohrává hru ;-) jinak další hra s minimem náhody: tzolkin (btw: začínám mu přicházet na chuť)

11.1.2016 18:19:51

to matewr84
Teda mě připadá, že ty jedeš při hraní deskovek na co největší sportovní výkon. Vždyť ty z toho hraní ani nemůžeš mít radost.

11.1.2016 18:34:14

náhoda?
náhodu při hrách nahrazuji slovem pravděpodobnost.
I poker je o náhodě, díky které může amatér porazit mistra,
ale to je na hře krásné... Díky pravděpodobnosti mohu náhodu ovlivnit... a nebo taky ne

11.1.2016 19:27:12

kren
ne, neboj. Hraní zbožňuju a je mi ejdno jestli to projedu ;-) jenom rád zkoumám hry do detailů, což mi dává skoro největší radost z hraní. Úplně největší, je ale radost ostatních háčů a to hlavně nováčků ze hry. Jak jsem napsal níže, někdy záměrně polevím a pomáhám novým hráčům a nebo jenom těm co se jim něco nepovedlo. Zase jsem byl špatně pochopen, což přisuzuji opět tomu povrchnímu příjímání informací, kdy vyznění příspěvku nebo jedna věta přesvědčí čtenáře o uritém závěru, který může být milný. psal jsem celou dobu ve všeobecných rovinách, jenom s příklady, které jsem nasadil na sebe aby to bylo lépe pochopitelné. Ah :D pardon, občas rád moralizuju z přechodem do určité filosofie, nemyslím to ale zle. A koukám, že se také rád obhajuji. Dobrá od teď už vážně budu mlčet :D

11.1.2016 19:50:29 | Upraveno autorem (porovnej)

jak kde
Jaký vliv náhody může ve hře být dost záleží na tom, kam bychom hru zařadili, s kým bychom si ji zahráli.

Nejčastěji hraji rodinné hry, do kterých náhoda rozhodně patří. Nesmí jí být moc, ale bez ní by to nebyla rodinná hra. Pokud tatínek vždycky vyhraje, protože to prostě nejlépe propočítal, asi už s ním rodina nebude chtít hrávat. Naopak hry, ve kterých mají šanci na vítězství všichni, budou rodinu bavit dlouho. Podle mne nejlepší rodinné hry jsou Elasund - The First City, Anno 1701: Das Brettspiel a další hry od Klause Teubera, nebo například Notre Dame, Yspahan a další.

Naopak do strategických her náhoda nepatří. Ne že by neměla být ve hře vůbec, ale měla by hráče ovlivňovat spíše nepřímo, tedy měnit například průběh hry spíš než určovat výsledky akcí hráčů. Mezi strategickými hrami mám nejraději hry Caylus, ve které náhoda v podstatě není vůbec, Troyes ve které je 24 kostek a přitom minimální vliv náhody, jejich karetní varianty Caylus Magna Carta a Tournay, ve kterých je pochopitelně náhody více, kvůli kartám, nebo třeba Vysoké napětí.

Náhoda také rozhodně patří do různých párty her, při kterých jde nejvíce o zábavu a hra je spíše prostředníkem zábavy a bez náhody by to nemělo tu správnou atmosféru. Hry jako Fazole, Bang! nebo třeba Dice Town.

Za náhodu ve hře nelze považovat rozhodnutí jednotlivých hráčů, které je možné předpokládat, i když nikdy s jistotou nelze jejich tahy určit.
Stejně tak není náhoda sezení hráčů kolem stolu. Hráči přece ví, v jakém pořadí sedí kolem stolu. Není přece možné něco, co je zřejmé, a co se v průběhu hry nemění, považovat za náhodu.

11.1.2016 20:11:11 | Upraveno autorem (porovnej)

kren
Kdo říkal cokoli o lezení samotným drakem do bitvy? :D Prostě nezasáhl a následně v boji pomřel spolu s ostatními.

11.1.2016 23:17:09

souhrn
KEW
Nemohu, než souhlasit s Křenem. Čím silnější jednotka, tím více je ji třeba chránit levnými jednotkami. Pokud jsi zariskoval, OK, ale musel jsi s tím počítat. Mohlo ti to vyjít a brutálně bys na tom vydělal, nebo taky nemuselo. A ono se to štěstí taky jednou unaví ;)
Zbytek těžko hodnotit, protože jsem tu partii nehrál. Je to i na inteligenci a úsudku protihráčů. Samozřejmě pokud ti někdo beze ztrát vykidlil draky, byl hned vedle tvé základny a snadno za tebe sbíral body, OK. To by udělal každý. Ale zase tím dává šanci někomu, kdo vede (pokud tě nekidlil ten, kdo vedl). Další věc je ta, žes mohl využít přítomnost své báze, naverbovat jednotky a vrátit mu to i s úroky. Jo a jestli ti draci byli sami samotincí ťutínci daleko od základny, nechránění, nebránění, tak to se fakt není čemu divit.

iSTOKYi
Trefil jsi mě naprosto přesně :) Obecně nemám potřebu psát souhlasné příspěvky. Když to vidím stejně, pokývnu hlavou a jdu dál. Ozvu se jen mám-li opačný názor, takže asi vypadám jako věčný rejpal. No je to těžká práce, ale někdo ji dělat musí :D

matewr84
Ty si myslíš, že já tu náhodu odmítám vidět, z mého úhlu pohledu to je zase tak, že ty ji vidíš tam, kde není. Analogie. Pistole zabila dvacetiletého mladíka. Jak? Nezabíjí zbraň. Zabíjí ten, kdo s ní namířil a zmáčkl spoušť. Pravidla Puerto Rico jsou jasná a náhodné prvky jsou dané. Tj. jaké přijdou další plantáže a kdo bude začínat, protože podle toho dostane plantáže. To je za zbraň, respektive její charakteristika. A zasedací pořádek je zase to, kdo vystřelil. Pokud to budeme hrát jako náhodu, tak to není náhoda daná tou hrou. To už bychom mohli jít o krok dál a brát jako náhodu to, jak jsem se vyspal, jestli mě něco vyrušilo, jestli mám na tu hru náladu atp. To vše může ovlivnit mé mentální schopnosti či soustředění, má to vliv na hru a je to náhodné. (Třeba se mi stalo, že jsem bedlivě sledoval hru, zazvonil pracovní telefon, musel jsem ho zvednout, hovor trval 12 minut, všichni už byli nervní, já mezitím zapomněl, jak to mám promyšlené, protože se řešil fakt průšvih, honem honem jsem táhl - v tu chvíli to vypadalo jako dobrý nápad - a pak se ukázalo, že mi to prohrálo hru. Samozřejmě to s původním plánem mělo pramálo společného. Je to náhoda. Resp, je to náhoda? Kdyby potřebovali poradit o 40 minut později, tak jsem s drtivou pravděpodobností vyhrál. Takto jsem byl o 3 body druhý. Šlo o Terru.)

tarnow
Příšerky znám velmi dobře a zpravidla končím první, nebo druhý. Tys ale zcela nepochopil pointu příspěvku.
1) Tvůj popis situace mi silně připomíná návody, jak hrát hrdiny v DotA, nebo třeba jak hrát frakce v Cthulhu Wars. Popisuje situaci, co udělat, jak to dopadne, co to má za následek, na konci je už vylíčeno, jak jsi díky tomu vyhrál, ale..... Nějak to nebere v potaz ostatní hráče, že ti také hrají svou hru a sviňáci jedni.... oni tu strategii narušují. To cos popsal je pravda od A do Z, ale vůbec nebereš v úvahu, že abych tu příšerku dobře prodal, tak někdy musím na to pódium jít. A když odhadnu (dobře, nebo špatně), že tam chce někdo jiný, tak prostě musím přisypat impy. Pak chybí. Kdyby jich bylo dost na všechny akce, o čem by ta hra byla? Jasně. Mohu ho nechat pro všechny případy doma, kutat zlato a v dalším kole tam jít s větší šancí. Ale co když už je pozdě? To už mi posílí prodej příšerky, za kterou budu mít 1 bod. Vytrhne mě trojnásobek? Atd. atd. Těch situací je nepřeberné množství.
Vzhledem k omezeným zdrojům této hry (což je OK) si prostě musím rozmyslet, co má prioritu, co nemá a co risknu. Dokud jsem hrál na 100% jistotu, býval jsem 3.-4. Je to prostě můj herní styl, takže tu náhodu akceptuji.
2) Zcela mylně se domníváš, že mi vadí náhoda v Příšerkách. Jako šance, že dostanu dvě stejné karty a pak už s tím nic neudělám je fakt sux a z principu prostě nemá cenu se na něco takového cíleně připravovat. Zabezpečovat se na něco, co přijde s 2% pravděpodobností (střílím od pasu) je nelogické, když mi díky tomu na 100% uteče akce, kterou na 150% potřebuji. Co mi na Příšerkách vadí je to, že se Vláďa tak zoufale brání kostkám, protože přinášejí do hry náhodu, až ji tam dostane přesně z opačné strany. A dobírání karet náhoda je. To se prostě ukecat nedá. Přičemž když se něco jednou pořádně posere a definitivně tě to zařízne a už se z toho nevymotáš, tak je to příliš. Nelíbí se mi to.
A vadí mi to i v jeho ostatních hrách. Proto pořád tvrdím, že si raději dám hru, která s tou náhodou počítá, umí ji tam vkusně zahrnout, férově mě na ni upozorní a je to takové čisté.
Ale stejně se nikam nedostaneme. Vláďa je jako imigranti. Rozděluje hráče na ty, co jeho hry milují a na ty, co v nich vidí jen předraženou briketu do kamen. Kam kdo z nás patří je jasné, takže se stejně nikdy neshodneme ;)
A o tom to je. Kdybychom měli stejné názory, byla by to nuda. Ale zase bychom fest ušetřili za deskovky, protože by stačila jen jedna a hráli by ji všichni :D :D :D

12.1.2016 01:08:50

špatňák
Tak, tak. Krásné shrnutí na závěr. Stejně ale nesouhlasím s tím segmentem pro mě, ale budiž tato nikam nevedoucí doskuze ukončena :D

12.1.2016 01:42:21

Špatňák
Stejně jako matewr84 :-) S tím co píšeš o příšerkách nesouhlasím. Vlaadu jako modlu nemám, jsou hry, které mi od něj nesedí a považuji je za špatné.

Každopádně respekt k tvému názoru i když se neshodneme. Jsou to přece jen hry :-)

12.1.2016 07:46:42

Náhoda prvního a druhého druhu
Někde jsem četl, že Vláďa nemá rád náhodu prvního druhu, ale má rád náhodu druhého druhu (a tu zakomponovává do svých her):

Náhoda prvního druhu: hodím kostkami a dozvím se, jak dopadla akce - většina AT her, ale i některé eurovky (třeba Doba kamenná). Ano, můžu se připravit, mít podpůrné karty, extra schopnosti atd., ale stejně nakonec rozhodne hod kostkou (táhnutí karty, otočení žetonu atd.)

Náhoda druhého druhu: hodím kostkami a dozvím se, jaké mám možnosti akcí. Třena níže zmiňované Malé velké galaxie, ale našla by se spousta her.

Při odlehčené zábavě určitě nikomu náhoda prvního druhu nevadí, při vážné hře, turnajovém hraní atd. nejspíš trochu ano...

Ale když je hra výborná, lze náhodu jakéhokoli druhu jen vítat. Třeba já už se svým synem (15 let) prohrávám většinu her, co s ním hraju (Eclipse, Mage Knight, Terra Mystica, Imperial Settlers atd.), tak se utěšuju, že mu prostě líp padají kostky... :-)

8.3.2016 09:41:06

mblatny
To se utěšuješ marně, v Terra Mystice kostky nejsou! "Emoticon Smile"

8.3.2016 10:56:16

dobry topic
Jedna z naj diskusii ake som mal moznost citat tu na ZH, a to som sa ku nej dostal nahodou cez Blood Rage. Kolko tu toho takto zapadnuteho este moze byt?

6.3.2017 13:39:27

hry bez náhody
Mezi hry bez náhody bych rozhodně zahrnul i Niagaru či Diplomacii. Diplomacie dokonce eliminuje i "pseudonáhodu" (rozsazení okolo stolu + začínající hráč).

A ano, je mi jasné, že je tohle těžká nekromancie, ale nemohl jsem si pomoct.

6.3.2017 19:14:08

...
když už jste to oživili, jaký máte názor na toto:
tak nějak omylem jsem nedávno zahlédl AZ kvíz a jeden z hráčů dával náhradní otázku (ta černá pole ve kterých je vždy odpověď ano či ne). Odpověď nevěděl a tak si jen tipnul, správně. Hned mi v hlavě vytanula otázka: je to náhoda, či ne. Jde o to, že z jednoho hlediska se to dá brát jako náhoda, jelikož zde byla pravděpodobnost 50% a vlastně si mohl v hlavě hodit virtuální kostkou a na výsledek 1 -3 říci ano a na 4 - 6 říci ne. Na stranu druhou ten výsledek, v tomto případě odpověď ano či ne, neurčuje nějaký randomizer (hezky česky, nástroj na určování výsledků založený na čistě náhodné bázi), ale člověk sám, což je tvor u kterého dochází k myšlenkovým procesům, k analýze atd, tedy nelze jej určit jako strůjce čisté náhody.
Co si myslíte vy? Je tip od boku náhodný či ne?

7.3.2017 06:57:04

matewr84
matewr84 > coze? ;). Clovek samorejme rika, co chce. Nahoda je pak to, co ten pocitac v AZ kvizu vylosoval, resp. zda se rozhodnuti clovek bude shodovat s tim, co "vybral" ten pocitac.

7.3.2017 07:25:04

:)
to matewr84: Není. Vždy i kdybys nechtěl zapojíš minimálně intuici.
to onas: Konkrétně v AZ kvízu je těžce nevyvážená náročnost otázek a rozhoduje podle mně jakou otázku si kdo vytáhne, a také strategie braní polí, která je v zásadě primitivní a většina soutěžících ji vůbec neovládá :)

7.3.2017 09:04:19

matewr84
Nie je to nahoda, ten clovek mal len stastie. 8-)

Mna teda hry bez nahody nebavia. I ked ma napada jeden kral, Dungeon Twister. V jednej teme a aj tu sa rozoberala nahoda v podobe tahania kariet z balicku verzus kocka. Co si o tom myslite? V tomto kontraste najviac vyhravaju Chvaatilove hry.

Spatnak to na priklade priseriek z podzemi pekne vystihol.

7.3.2017 09:46:13

matewr84
Aby to byl nahodny jev, musel by soutezici pri dostatecne velkem poctu otazek ANO/NE u kterych zvoli tipovani (tzn je presvedcen, ze na ne nezna odpoved) dosahnout priblizne 50% uspesnosti. Pro ceskeho souteziciho v ceskem AZ-kvizu (prosel kvalifikaci, takze je gramotny, ma alespon prumernou inteligenci) bude vysledna uspesnost vyssi, a to i v pripade ze skutecne tipuje, viz nize - intuice. Jedna z odpovedi se nam treba libi o trosku vic. Nebo se nam naopak jina moznost zda mene "pravdepodobna".

Pokud by ale cesky soutezici odpovidal na otazky Japonskeho AZ-kvizu, kde by netusil co znamena jakykoliv znak, dalo by se mluvit o nahodnem jevu (kdyby 50% otazek melo spravnou odpoved ANO, dosahoval by ~50% uspesnosti).. Nahoda by spocivala v tom, jakou otazku pocitac vybere a zda je odpoved ano nebo ne. Bylo by to v podstate podobne jako sazet na hod minci, cervena-cerna na rulete bez nuly, barvu karty atd..

7.3.2017 09:59:24 | Upraveno autorem (porovnej)

...
díky za názory :) automaticky předpokládáte, že soutěžící má alespoň základní šajnu o otázce, ptal jsem se spíše na hypotetickou situaci, kdy soutěžící nemá vůbec na čem položit a opodstatnit svou intuici, prostě jí jen může mít, ale důvod je naprosto neznámý... jak píše mefi, v japonském az kvíz by soutěžící nerozuměl otázkám, takže by jen střílel od boku. I přes to, si nejsem jistý zda to na stopro označit za náhodu, stále se člověk snaží své výpovědi něčím podložit, třeba intonací hlasu moderátora, nebo třeba souzvukem přízvučných a nepřízvučných hlásek, či co já vím :D takže spíše souhlasím s názorem, že náhoda to není, byť je to přinejmenším zvláštní jev, jelikož i některé věci, které za náhodné považujeme mohou tím pádem být něčím hlubším ovlivněny, co nemáme šanci zaznamenat. Třeba sázení na černá a červená jak píše mefi. Zažil jsem člověka, co si na tomhle vydělával a byl si jistý, že ví co dělá, prý to vycítil kdy která barva přijde. Odporošťoval se prý vždy od zajetí principů pravděpodobnosti a sázel čistě dle své intuice, prý mu jednou vyšla 15x za sebou červená. Nutno však podotknout, že nevím jestli nekecal, páč zase tolik prachů nemá :D
A nebo mě napadlo, že už bychom za nenáhodné v hodně teoretických rovinách mohli označit třeba i tahání karty, protože ten co to míchal, mohl nějakým prapodivným jevem, třeba na povrch nevědomky si zamíchat určitou kartu na určité místo... ale to už zřejmě moc přeháním :D

7.3.2017 12:54:56

ad magor
co se týče karty vs kostka. Byť jsem v minulém příspěvku napsal hodně teoretickou věc, že tahání karet by mohlo být v nějaké šílené konstelaci hvězd něčím ovlivněno a nebyla by to náhoda, tak určitě jí ve hrách jako náhodný prvek beru. A myslím si, že jí lze použít dvojím způsobem stejně jako kostky, jak napsal mblatny. To je normálně užívaný dizajnérský proces, že se někdy přidává náhoda prvního druhu a jindy druhého, tak aby se přidalo do hry něco nebo něco ubralo. Někteří vývojáři se jednomu druhu, spíše tomu vyhodnocovacímu brání a dle mého názoru zbytečně, páč jak napsal správně špatňák, stejně ta náhoda přijde od někud jinudy a je pak mnohem bolestivější, jelikož ses na to nemohl připravit. Určitě jsou hry bez náhody, jako některé níže zmíněné, ale ve většině případů zde nějaký minimalistický podíl náhody máme a ten může v zásadě někomu vyhrát hru, aniž by o tom věděl. Někde na bgg jsem četl zajímavou teorii, podloženou výpočty, že hra ve které se hodí 100x kostkou ale jinak je strategická či tatkická a nutí se hráče rozhodovat, má vlastně menší podíl tak zvané rozhodovací náhody než hra kde je jen jeden hod kostkou a má jinak stejnou strategickou a taktickou hloubku jako ta se sty. Jde o to, že se těch sto hodů nějakým způsobem sám o sobě vyváží a hlavně hráči s tím počítají a když jim něco nevyjde, mohou se díky náhodě zase vrátit do hry. Zatímco ve druhém případě se může stát, že jeden hráč hraje celou hru lépe a stejně prohraje, protože mu nevyšel jeden závěrečný hod třeba a už s tím nic neudělá...
A právě karty jsou podle mě spíše ten druhý příklad, tedy že s tím moc nic nejde udělat. Pokud si dolíznu mega kombo tak díky němu můžu vyhrát celou hru. Pokud mi padne 6 a uspěji, tak mi to dá jen jednu výhodu, kterou "6" přináší a příště mi může padnout "1" která mi může teoreticky tu výhodu ubrat. Samozřejmě může mi padat "6" celou hru, ale to už je přehnané a také mnohem zajímavější než jedno karetní kombo. Krásným příkladem tak trochu rozbité karetní náhody je Inovace, byť tu hru mám rád, tak některá komba vám mohou vyhrát hru aniž byste se o to nějak zasloužili.
Abych to shrnul: karta je v naprosté většině případů komplexnější tvůrce náhody než kostka díky svým efektům. A tak také ten náhodný jev má více potencionálních rovin, které mohou nastat. A ty roviny se od sebe mohou diametrálně lišit svým dopadem, narozdíl od hodu kostkou kde ten rozdíl v rovinách není takový.

7.3.2017 13:15:28 | Upraveno autorem (porovnej)

matewr84
Priklad s Japonskym AZ-kvizem predpokladal, ze skutecne z otazky nepoznas vubec nic.. jeste lip si predstav ze moderator otazku necte, jen se vypise.. nepoznas vubec jestli je spravne ano nebo ne.. jesou to pro tebe jen znaky co vypadaji jak rozsypana ryze. Pak je to skutecne nahodny jev.

Lip si to uvedomis takto.. Pokud hrace vymenis za jineho hrace (opet nevi ani znak japonsky) a das mu dostatecne velkou sadu otazek - dopadne stejne jako predchozi.. Pokud mezi tisici ceskymi hraci (bez znalosti japonstiny) AZ-kvizu ANO-NE nenajdes mistra co by dokazal pravidelne vyhravat, je to dokonale nahodna hra. Poker to kuprikladu neni, protoze mas nejakou elitu, co umi vyhravat siky svemu skillu.

Dulezite je si uvedomit, ze to neni o volbe toho hrace, ze si nahodne vybere ano-ne, ale je to o vylosovani dane otazky. (a pak uz je jedno jestli na vse rikas ano, stridas to pravidelne, nebo se treba podivas na hodinky a pokud je vterinovka na sude, tak das ano..)

K te rulete:
U pravdepodobnosti je dulezite si uvedomit, ze male kratkodobe jevy nejsou vubec zvlastni. Na rulete ti klidne kratkodobe muze padnout 15x cervena a vubec to neni nic neobvykleho. Pokud se prave toci kulicka, neni nijak podstatne co padlo posledne. Kdyz 15x padla v rade cervena, tak pro prave tocici se kulicku je stale 50% pravdepodobnost ze padne cervena. Jen my mame pocit, ze je mnohem vetsi sance pro cernou, protoze uz tam preci musi padnout.

Aby jsi mohl mluvit o nahode - ve smyslu stejna sance pro kazdou moznost, je treba zajistit, aby pro kazdy mozny jev (barva karty, cislo na kostce atd..) byly dlouhodobe (tisice tahnuti, hodu..) stejne sance aby nastaly. Pokud spatne zamichas balicek karet, nebo mas kostku ktera neni dokonale vyvazena, tak to zajistene nemas. Ale i u cinknute kostky mas stale nahodu, jen mas jine pravdepodovnosti pro kazde cislo (napr sestka pada o 5% vice nez jednicka)..

7.3.2017 13:52:53

Vybíráme z Bazaru

Tapestry CZ
Tapestry CZ
Akt. cena: 1000 Kč
Končí za: 4 dny

Nejnovější otázky

další >>

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas