Doporučený věk: od 11 let
Herní svět: Divoký západ
Vydavatelé: Jirasgames
Autoři: Jiří Mikoláš

Kolty proklatě nízko

Autor: prebio | 27.10.2009 | 6

„Tady jsme, hombre, na Západě, co neukradneš, to nemáš. Banka naditá zlatem a ty se tady válíš jak smrad, tak koukej vstát a ukaž, že jsi chlap. Takový flinky ve svý bandě nesnesu. Čapni koně, pušku a zezadu ať tě jistí Gringo. Ale bacha, dostal jsem avízo, že ti mizerové odvedle si na to naše zlato brousí zuby, tak se s nima nemaž, mrtvá konkurence, dobrá konkurence... „

Zapadákov je odlehčená hra na bandity na Divokém západě. Začínáte jako osamělý bandita vykrádající místní banku, vlak a dostavník, ale ve zdejším vězení sedí pár nadějných zelenáčů, které stačí osvobodit, a ti se k vám rádi připojí. S každým vykradeným podnikem a vyhranou přestřelkou narůstá nejen vaše bohatství, ale i zkušenost a možná se nakonec odvážíte vykrást i Centrální banku, kde na vás čeká vysněných 2000 amerických dolarů. A o peníze tu jde především. Vaše protihráče však peníze zajímají neméně a tak se nejednou strhne přestřelka a ta může mít jen jednoho vítěze... a vítěz bere vše.

V krabici najdete karty objektů k loupení, banditů, karet plánu akce a událostí, papírové peníze a především terč a plastové žetony představující náboje vašeho virtuálního koltu. Samotná hra je z velké části založena na humoru, čemuž odpovídají i ilustrace jednotlivých karet, které sedí k tomuto typu hry a přitom netrpí kýčovitostí vídanou u jiných „žertovných“ her. K celkovému velmi příjemnému vizuálnímu dojmu přispívají i takové maličkosti jako je výborně zvolené pískové pozadí karet, nebo rub karet plánu akce, který představuje neuměle vyryté schéma akce. Co se týká obsahu a jeho ztvárnění, lze zkritizovat pouze dvě věci. Za prvé chybějící marker hráče, který vytahuje kartu událostí (tento detail lze bez problému napravit a především v rodinách s dětmi nebude problém nalézt nějakou pistolku, u nás ji musel zastoupit banán) a za druhé malé rozměry peněz, se kterými se špatně manipuluje.

Během hry se hráči snaží vykrást jeden ze čtyř objektů (banka, vlak, dostavník , vězení). Pro jejich dobytí je nutné vybavit svého banditu dostatkem předmětů, které budou mít v součtu vyšší hodnotu vlastnosti (rychlost, strategické plánování, odhodlání, nebo technika) než obranná hodnota toho kterého objektu. V každém kole je proto nutné navýšit kapitál, jednotlivých objektů (aby bylo co krást), dobrat karty plánu akce (předměty) a každému banditovi nějakou přidělit, nejlépe takovou, která co nejvíce posílí vlastnost nutnou pro úspěšné vyloupení vybraného objektu (aby se bandita moc nenadřel), rozhodnout se, zda jít do toho, nebo ještě chvíli počkat, popřípadě postřílet všechny protivníky (protože amatéři a civilisti tady nemají co pohledávat) a nakonec shrábnout kořist a pořádně si jí užít. Na konci kola vždy jeden z hráčů vyhodnotí kartu událostí, které přinášejí do hry nové objekty k loupení, nejrůznější vylepšováky, nebo posilují schopnosti vašeho bandity apod. Při úspěšném dobytí vězení místo krádeže peněz osvobodíte dalšího banditu, který se z vděčnosti připojí k vaší bandě, a v dalších kolech všichni loupí dál a dál exponenciální řadou, dokud se z vás nestanou naprosto nechutní boháči. Hra končí ve chvíli, kdy některý z hráčů vyloupí Centrální banku, na kterou potřebujete překročit hodnoty všech čtyř vlastností zároveň, takže musíte mít buď hodně banditů (4), nebo za uloupené peníze nakoupit speciální předměty, které některého z banditů plně nahradí.

Středobodem celé hry jsou přestřelky. Ve chvíli, kdy se více hráčů rozhodne, že vyloupí stejný objekt, dochází k přestřelce. Podle toho, jak jsou jednotliví bandité zkušení (dáno počtem úspěšných loupeží a přestřelek), a jaké mají odhodlání, obdrží příslušný počet nábojů, kterými se hází na terč. Přesnější střelec se samozřejmě stává vítězem, získává právo vyloupit objekt a prohrávající je penalizován dle rozdílu ve střelbě. Házení nábojů na terč je příjemným realistickým prvkem, který jistě potěší každého, komu by se zdálo pouhé vyložení karty s velkým tlustým nápisem PIF PAF příliš abstraktní.

Zapadákov staví na humoru, který vychází především ze situací kolem přestřelek, což je jeho největším kladem, ale i záporem. V případě, že máte chuť na hru, která je o šikovnosti, humoru, atmosféře, zábavě a hrané konfliktnosti, zcela jistě neprohloupíte, sáhnete-li po Zapadákovu. Hru si s námi zahráli s chutí i příležitostní hráči a předpokládám (byť jsme netestovali), že pro mladší hráče bude mít Zapadákov také své kouzlo. Pravdou ale je, že u nás doma tato hra není ze šuplíku vytahována příliš často, což je dáno hlavně tím, že málokdy máme chuť testovat vlastní zručnost (kdo nejlépe střílí, téměř vždy vyhraje) a málokdy se nás sejde víc, což je nutnou podmínkou pro plné prožití hry. Pravděpodobně největší slabinou je prakticky nulová možnost rozhodovat se, co dělat. Karty plánu akce jsou vykládány v každém kole prakticky bez ohledu na jejich hodnotu (lepší málo než nic), takže jedinými rozhodnutími ve hře je volba objektu, který napadnu, a možnost zariskovat a pokusit se objekt vyloupit i v případě, že moje útočná síla nedosahuje obrany objektu, což umožňují pravidla, protože příslušnou sumu mohu dohodit na kostce. Na druhou stranu je nutné říct, že u minima her si pamatuji po delší dobu, jaké to bylo, u Zapadákova nezapomenu, jak na sebe kolem stolu hráči pokřikují, jak si užívají střelby, jak se hádají o to, zda házeli z regulérní vzdálenosti, jak jdou do přestřelek i za situace, kdy na to nemají karty, a jen se snaží „škodit“.

P.S.: Jestli máte pocit, že jedno pivo nemůže ovlivnit vaše řidičské schopnosti, zkuste si zaházet na terč.