Rozšíření pro hru: Warrior Knights
Herní doba: 240 min
Herní kategorie: desková hra, strategická, válečná, diplomacie
Autoři: Corey Konieczka

Královská krev

Autor: sydo | 18.5.2009 | 13

Crown and Glory je rozšířením k deskové hře Warrior Knights. Přináší do hry mnoho nových prvků a možností, které přispívají k celkovému oživení hry a její větší propracovanosti. Větší počet možností s sebou však nese další nároky na (základní hrou již dost zatížené) mozkové buňky.

V malé krabici s výhružně vypadajícím rytířem na obalu dostanete přes 200 nových karet a dvě malé plata žetonů. Na první pohled nic moc, v tomto případě se však nemusíte obávat, že jste vyhodili peníze za málo muziky.

První změnou jsou modifikace stávajících karet. Dostanete 25 nových agend a 20 nových událostí. Těch už je nyní tolik, že si opravdu nemůžete být jisti, co na vás osud nachystal a dostatečná zásoba peněz, víry i hlasů se vždy hodí (jak už jsem několikrát zmínil). Mezi zajímavé nové agendy patří například „Master Ranger“, která umožňuje majiteli jednou za kolo vyměnit svou právě otočenou akční kartu za jinou kartu z ruky. Velmi užitečné a flexibilní. Máme tu také nový (a větší) fate deck (karty osudu), ve kterém jsou lépe vyznačeny pozice měst.

Nejvýznamnější modifikací základní části hry jsou dvě nové akční karty – „Forced March“ a „Enrich Mind“. První z nich mění hru celkem závažným způsobem. Umožňuje vám totiž uvést do použitelného stavu jednoho z vašich unavených rytířů a za každé další dva zlaťáky, které zaplatíte, můžete „osvěžit“ dalšího rytíře. Tím rázem narůstá vaše mobilita a mimo jiné vám tato karta umožní dobýt město obléháním v jednom kole. Pokud máte svého rytíře u cesty, můžete pomocí „Forced March“ přejet velkou část mapy a zaútočit na soupeřovo slabě chráněné město, o kterém si myslel, že je daleko a v bezpečí.

Karta „Enrich Mind“ slouží k získání nového zdroje – vědomostí. Vedle hlasů, víry a peněz je zde tedy další zdroj, o který propuknou tvrdé boje. Pokud po zahrání této karty máte víc vědomostí než jakýkoli soupeř, získáte žeton Učence (další role vedle Hlavy církve a Předsedy shromáždění). A k čemu vědomosti slouží? K pořízení nových karet vylepšení. Vždy jsou na stole otočeny tři lícem nahoru a z těch si můžete po zahrání karty „Enrich Mind“ jednu vybrat (nebo více, pokus jste Učenec). Každá stojí určitý počet vědomostí a po jejím pořízení ji můžete jednou za kolo použít pro rozličné efekty. Karta zbroje vám umožní preventovat 100 zranění, meče naopak 100 zranění způsobí, díky obléhacím strojům dobydete město obležením za jedno kolo, alchymie vám v každém kole dává peníze... Je toho prostě hodně a všechny efekty naleznou ve hře uplatnění.

Další změna se týká neutrálních akčních karet. V základní hře se do každého ze třech balíčků akcí míchají dvě tyto karty, s rozšířením se jejich počet zvyšuje na tři. Rozšíření přináší několik nových neutrálních karet, hlavně však mění některé karty ze základu. Například karta „Upgrade defenses“ vám nyní kromě stavby a opravy hradeb dovolí do vašeho města umístit vojenskou posádku (garrison), která zvyšuje obranyschopnost města a brání proti nepokojům. Díky tomu si můžete dovolit vyrazit na válečnou výpravu a nemusíte mít až takový strach, že jste nechali město napospas soupeřům. Středně velké město s hradbami a posádkou již není cílem pro kdejakého lapku, který si myslí, že s hrstkou polských žoldáků dobyde svět. Karta „Muster forces“, nyní kromě vyléčení armády umožní ve městech, kde máte své rytíře naverbovat lůzu do armády. Jde o jednotku o síle 100 můžů, která se k vám zadarmo přidá a nemusíte ji živit. Dívky pláčou, mladíci se snaží vyhnout odvodu, matky lomí rukama, ale není to nic platné – je válka a posily jsou potřeba.

Když už jsme u těch armád, musím zmínit nové vůdce a heraldy žoldnéřů. Tyto karty jsou zamíchány do balíčku vojska a když přijdou na řadu, můžete si je pořídit jako normální jednotku. Každý národ žoldáků ma nyní svého heralda – ten zlevňuje rytíři, který jej vlastní všechny jednotky dané národnosti o jednu zlatku ve fázi výplaty. Pak jsou tu také vůdci žoldáků, opět jeden pro každý národ a přidávají rytíři, ke kterému jsou přidáni speciální vlastnost. A ty už opravdu stojí za to, posuďte sami – toskánský vojevůdce vám za dobytí města přidá jednu víru, vědomost nebo dva hlasy, švýcarský může přecházet hory a řeky, polský se pohybuje o jedno pole navíc, rumunský v bitvě líže o jednu kartu navíc... Mě se tito vojevůdci moc líbí, jelikož přinášejí variabilitu a rozlišení jednotlivých armád.

Každý hráč může být také na začátku hry pověřen tajným úkolem. Pokud na konci hry splňuje podmínky tohoto úkolu, získá dva body navíc. A jelikož hry bývají těsné, každý bod se hodí. Pokud se rozhodnete pro tuto variantu, hráči na začátku hry obdrží po jedné kartě misí. Ty zahrnují kontrolu určitého města, nashromáždění největšího množství víry, vyplenění měst apod. Osobně mi některé mise přijdou snadněji splnitelné než ostatní, proto jsme zatím tuto variantu nezkoušeli a možná ani nebudeme, nicméně tato možnost tu je.

Poslední velkou změnou ve hře je alternativní konec hry. S touto variantou hra nekončí dobráním žetonů vlivu, ale hráč, který jich nasbíral nejvíce se stává králem, do jeho pevnosti je umístěna mocná královská armáda a každé kolo dostává jeden bod vlivu navíc. Vítězem se stává ten hráč, který dosáhne jako první dvojnásobného počtu bodů, než bylo určeno na začátku (např. pokud jste hráli na 12 bodů na hráče, vítězem se stává ten, kdo po zvolení krále dosáhne dříve 24 bodů). Kdokoli během kralování jednoho z hráčů dobude královskou pevnost, usurpuje trůn pro sebe. Tato varianta vede k velké výpravě na krále a armády pod královskou pevností vedou krvavé bitvy o korunu a slávu, přesně tak, jak stojí v názvu tohoto rozšíření.

Konečný verdikt

Z rozšíření mám velmi pozitivní dojem. Do už komplexní hry přidává mnoho nových možností a dle mého názoru doplňuje to, co by vám snad v základu mohlo chybět. Už kvůli samotné kartě „Forced March“ stojí za to a Učenec a vojevůdci jsou super. Warrior Knights u mě teď poletují mezi hodnocením 9 a 10, jediné, co mi na hře totiž moc nesedí je systém bodů vlivu, kterými se rozhoduje o vítězství. Sám nevím, co mi na nich vadí, ale vždy mám dojem, že to šlo vyřešit trochu lépe. S rozšířením lze naštěstí lépe stáhnout časný bodový náskok některého z hráčů a trocha diplomacie a úplatků to vyřeší i v základní hře. Takže má stížnost na body je spíše takové rýpnutí do jinak podle mě perfektní hry. Pokud jste si Warrior Knights oblíbili, rozšíření Crown and Glory si rozhodně pořiďte, vaši hru velmi obohatí.