Marektoy
Z-Man Games
Autoři: Grzegorz Rejchtman
Rok vydání: 2003

Recenzia hry

Autor: monkeyml | 30.1.2011 | 5

„John už dlhšie kráčal v tmavej chodbe s fakľou v ruke. „Podľa mapy by tie drahokamy mali predsa niekde tu!“. Po chvíli došiel k akejsi kamennej stene, ktoré vyzerali ako dvere. Vedľa nich bola kamenná doska, v ktorej bol vysekaný akýsi tvar a vedľa nej nejaké kamenné kúsky. Neďaleko dosky ešte zbadal presýpacie hodiny. „Čo to len môže byť? Aháá, rébus a zároveň kľúč od dverí“, povedal a dotkol sa kameňov. V tom momente sa hodiny pretočili a strop nad ním sa dal do pohybu. Okamžite pochopil, že ide do tuhého...„

Ubongo je abstraktná nenáročná rodinná spoločenská hra založená na priestorovom videní, rýchlosti, postrehu a drobným prvkom taktiky. Hra je pre 2-4 hráčov a doba hrania neprekročí 45 minút. Cieľom hry je zbierať drahokamy rôznych farieb a hráč, ktorý má na konci hry najviac kameňov v jednej farbe vyhráva. V krabici nájdete 1 hrací plán, 4 figúrky v rôznych farbách, 72 drahokamov v 12-tich farbách, 36 obojstranných hracích kariet, 4 x 12 hracích dielikov, presýpacie hodiny a jednu kocku s rôznymi symbolmi.

Príprava hry

Po spojení dvoch časti hracieho plánu poukladajte náhodne farebné drahokamy do prázdnych miest na pláne. Každý hráč si vezme sadu 12-tich hracích dielov a 9 hracích kariet. Vedľa hracej plochy sa položia presýpacie hodiny a kocka. Hráči si ešte umiestnia svoju figúrku na jedno zo šiestich polí na hracom pláne a po určení začínajúceho hráča sa môže hra začať.

Priebeh hry

Hráči si zoberú jednu hraciu kartu pred seba. Sú obojstranné podľa náročnosti hrania. Na jednej strane sa skladajú obrazce z troch dielikov a na druhej zo štyroch. Začínajúci hráč hodí kockou a otočí presýpacie hodiny. Od teraz má každý z hráčov práve minútu na to, aby podľa symbolu na kocke vyhľadal správne dieliky, zložil z nich obrazec na hracej karte a zobral si prvé dva drahokamy z nejakého radu. Komu sa podarí poskladať obrazec vykríkne „Ubongo!“, pohne sa o určitý počet polí a vezme si prvé dva drahokamy v rade, na ktorom stojí. Platí pravidlo, že kto poskladal obrazec prvý sa môže pohnúť o 0-3 polia, druhý o 0-2 polia, tretí o 0-1 a štvrtý hráč musí zostať na mieste. Ktorý z hráčom nestihol úlohu splniť má smolu a musí skúsiť šťastie v ďalšom kole. Potom sa poradie posunie v smere hodinových ručičiek a začne sa ďalšie kolo.

Koniec hry

Hra končí v momente, keď hráči použili poslednú deviatu hraciu kartu. Po poslednom kole nastane určenie víťaza. Tým sa stene ten, kto zozbieral najviac drahokamov v jednej farbe. Nezáleží pri tom na farbe, ale na počte drahokamov. Napr. ak má niekto 7 modrých kameňov, tak je na tom lepšie ako ten, čo má 6 zelených atď.

Zhrnutie

Ubongo je veľmi rýchla a nenáročná hra vhodná predovšetkým pre rodiny alebo ako ukážka pre (zatiaľ) nehráčov, čo to vlastne stolové hry sú a že sa ich určite netreba báť. Ďalšou výhodou Ubonga je, že hracia doba je naozaj krátka a hra ubieha ako voda. Nie je čas sa ani poriadne zamyslieť, koľko je ešte minút do konca. Podľa môjho názoru Ubongo nie je hra, ktorá by sa dala hrať každý deň a často, ale ako príležitostná zábava na strávenie peknej chvíle s rodinou či priateľmi je Ubongo určite dobrá voľba. Mne sa táto hra osvedčila ako „ťahač“ ľudí k stolovým hrám. Stačilo povedať, že ide o tetris v podobe stolovky, k tomu som povedal hernú dobu a nebol problém si danú hru zahrať. Efekt bol asi taký, že z desiatich nehráčov sa stali štyria v podstate aktívnymi hráčmi, čo poteší „geeka“ stále. Nevýhodou tejto hry je podľa mňa to, že môže začať časom nudiť, ale závisí to samozrejme od toho, čo sa ktorému hráčovi páči. Na záver mi nezostáva nič iné iba popriať veľa príjemných chvíľ pri tejto hre.