Herní kategorie: párty hra
Autoři: Alex Cutler
Matt Fantastic

Tři primáti pospolu u stolu (Recenze Team 3 – růžová edice)

Autor: phex | 4.1.2021 | 1

Team 3 je hrou, z které by měli nebo budou mít radost lidí organizující teambuildingové akce. Takový je můj nejsilnější pocit z této originální, kooperativní hry.

O co v ní jde? Skupina tří lidí má dle vylosovaného plánku za úkol sestavit jednotlivé, různě tvarované a barevné plastové kostky do většího celku a je omezena časem tří minut. Vtip je v tom, že pouze jeden z nich plánek vidí (architekt), ten ale může komunikovat pouze posunky. Druhý hráč (stavbyvedoucí) plánek nevidí, ale dle posunků architekta předává ústně pokyny třetímu hráči, který má zavázané oči, ale jako jediný se může dotýkat kostek a reálně stavbu tvořit (dělník). Úspěšné sestavení kostek do obrazce zadaného plánkem tak vyžaduje kvalitní spolupráci všech tří spoluhráčů, která je založena na komunikaci (verbální i neverbální) a také šikovnosti. Hráči si poté vymění své role a každý tak dostane šanci zažít informační omezení, které náleželo v předchozích kolech jeho spoluhráčům. Za nejkritičtější považuji roli nevidomého dělníka, stavícího stavbu. Velmi lehce si totiž do stavby drknete a je po všem. Proto pro snížení stresových hormonů zvažte nabízející se ulehčení – nebudete stavět „do výšky“, ale s kostkami ležícími na plocho na desce stolu.

Team 3 je na Zatrolených hrách veden jako párty hra, na rozdíl ale od takových Aktivit nebo něčeho podobného vyžaduje mnohem větší soustředění a řekl bych stejnou míru odhodlání a střízlivosti u všech hráčů. Platí jednoznačně, že celek bude tak silný jako jeho nejslabší člen. Tím se dostáváme k jednomu z úskalí této hry. Pokud vás stolní hry dokážou vtáhnout – chcete být úspěšní a zároveň hrajete s někým, koho se nebojíte oslovovat “ty vole“, pak je zde slušná šance, že se při hře pohádáte. Vždy se může ozvat někdo, kdo neúspěch přičte špatné nápovědě toho druhého, nešikovnosti třetího atd. Tak to bude asi zpočátku, poté co vášně opadnou, a vy jste hru ještě nespálili v kamnech nebo neumlátili někoho osobujícího si roli alfa jedince, přichází to co je vysoce lidské a v čem strčíme i ty šimpanze do kapsy. Vrátíte se ke stolu a zkusíte zavést takový systém, který může vést k úspěchu. Analyzujete zkrátka problém a pokusíte se změnit, co bylo špatně. Lekce udělena a vy se můžete poplácat po zádech.

Na jakou úroveň obtížnosti ze čtyř uvedených bude váš přístup a šikovnost stačit, uvidíte sami. My po několika partiích začali vyhrávat poměrně jistě druhou úroveň, ale dál jsme se nedostali. Zkoušet třetí úroveň bylo příliš frustrující a poslední čtvrtou úroveň, která je 3D variantou popsaného, jsme se ani nezačali zabývat, tak nereálná nám přišla. Po jednom delším večeru s touto hrou již nebyla příliš velká ochota se k ní vracet, protože nikdo z nás nedoufal, že „trojku“ zvládneme a na druhou úroveň naše schopnosti a systém bezpečně stačily. Znovuhratelnost v uzavřené skupině tak hodnotím jako velmi malou.

Hra je udávána pro tři až šest osob, ale dle mě jsou to buď tři (proti hře) nebo šest lidí (dva týmy, kdo bude lepší). Při hře čtyř nebo pěti to znamená, že nadpočetní hráči prostě mlčky čekají, až na ně přijde řada v dalším kole (tolik k výrobcem uváděné variantě čtyř až pěti hráčů). Naopak věkové omezení uváděné na krabici (nikoliv v popisu na Zatrolených hrách) 8+ mi přijde trefené. Lze si totiž zahrát s kýmkoliv, kdo zná tvary, barvy a ví co je nahoře, dole, vlevo, vpravo. Můžu potvrdit, že pro děti byla hra pochopitelná a přístupná.

Krabice krom jasně napsaných a graficky zajímavě upravených pravidel obsahuje ještě 80 plánků zadání dle kategorií obtížnosti a pět dvojic plastových kostek tvarů písmen T, L, Z, W a znaménka +, odlišených i barevně kvůli lepší orientaci při čtení z plánku. Plánků není nevyčerpatelný počet, něco přes 20 na danou kategorii obtížnosti a 10 na variantu 3D. Za pár her tak nějak tušíte, co by to mohlo být před vámi, opět tedy mínus pro znovuhratelnost. Co mi v krabici chybělo, byl časovač, přesýpačky na tři minuty – odpočet času tak musíte zajistit sami

Sumasumárum, pokud vám nevadí při prvních pokusech zažívat frustraci, zvládnutí společné činnost je pro vás herní výzvou, dokážete se vžít do pozice někoho jiného, nevadí vám, že u deskovky jde i o mechanickou šikovnost, může vás Team 3 oslovit. U mne zabodovala hra netradičním pojetím stolní zábavy, ale poměrně rychle se můj zájem vyčerpal.