Space Empires: 4X

xxxxxxxxxo hodnoceno 44x (Seznam vlastníků)

Space Empires: 4X - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2 - 4
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 180 min
Herní svět: Sci-fi
Herní kategorie: válečná
Čeština: ke stažení
Vydavatelé: GMT Games
Autoři: Jim Krohn
Rok vydání: 2011
Sdílej: Facebook

První dojmy

Autor: Thales | 2 hodiny 10 minut | 21.9.2011 | 21

Hra: Space Empires: 4X

Hráči: Jenda (SSZGSA), Thales

"... Před sto padesáti lety se nám otevřela cesta do vesmíru. Před čtyřiceti lety jsme stavěli první kolonie na okolních planetách. Před dvaceti lety jsme zjistili, že nejsme ve vesmíru sami a s lítostí přijali skutečnost, že tento objev nás uvrhl do války s Galiany. Před deseti lety naši solární soustavu opustily první flotily bitevních lodí. Před rokem se na orbitě Khronosu odehrála první vítězná bitva s Galiany. Včera naše průzkumné lodě našly cestu do srdce Galianského impéria. Zítra nás čeká vítězství..."

úryvek z proslovu císaře Quinta III.

Včerejší večer jsme s Jendou věnovali vyzkoušení očekávané vesmírné strategie od Jima Krohna - Space Empires: 4X. Jelikož jsem překládal pravidla, mohl jsem si udělat představu, ale skutečnost vše překonala. Nebudu ovšem předbíhat a vezmu to od začátku.

První věcí jsou komponenty - mapa je designově čistá a za velké hexy jsme při hře několikrát děkovali. Žetonky jsou povedené a během hry se na vše dívá moc dobře, tak nějak to všechno dohromady ladí.

Ke hře jsme vybrali střední mapu pro dva hráče a pravidla jsme omezili na čistý základ, tedy žádné miny, stíhače, maskování apod. Po vybrání barvy impéria a rozmístění domovských systémů a žetonů hlubokého vesmíru jsme se hned vrhli na průzkum okolí, objevování prvních planet a nerostných asteroidů a kolonizaci. Tady přišlo první překvapení - hra odsýpá a to velmi rychle. Navíc jsme byli s Jendou schopni tato kola průzkumu hrát víceméně simultánně, ale pro udržení přehlednosti v první výukové hře jsme hráli postupně, což o nějaký čas prodloužilo hru.

Samotný průzkum a kolonizace s postupným růstem kolonií je skvěle vyřešen a v člověku navozuje pocit postupného budování a rozkvětu každé planety. Moji zkušení průzkumníci se až na jeden případ vyhnuli všem nesnázím (včetně tří černých děr), zatímco Jenda je posílal pomalu na jistou smrt. Tři kola tak ubíhaly jako nic a jsou dovršeny ekonomickou fází.

Tady se koná druhé překvapení, jakmile totiž člověk pronikne do (nikterak složité) tabulky produkce, je schopný proběhnout ekonomikou za chvilku. Nejtěžší a nejdelší je rozhodování, jaké technologie vyvinout (jsou drahé, opravdu drahé) a které lodě postavit (také nejsou nejlevnější). Jestliže si to ovšem člověk promyslí během tří kol před ekonomikou, nebo má stálejší strategii a té se drží, je celá ekonomická fáze otázkou zapsání pár čísel a umístění nových žetonů na herní plán. Po pár hrách bude celá ekonomická fáze otázkou maximálně minuty. Ze začátku jsme tedy stavěli především průzkumníky a vyvíjeli technologii velikosti lodí, takže při prvním střetu jsme už měli postavené nějaké bitevníky, křižníky a dostali jsme se až k těžkým křižníkům. A tím se dostáváme k bitvám.

Bitvy vypadají úchvatně. Taktiku jsme ani jeden nezkoumali, takže vyvolání bitvy byla hra na kočku a myš, kdy jsme oba vyčkávali, až zaútočí ten druhý (bez taktiky má obránce výhodu), takže bitvy se občas nesli v duchu hit&run, kdy se po prvním kole útočící flotila stáhla a čekala na soupeře. Stejně tak se mi ale podařilo nalákat Jendu do pasti, kdy se ve třetím kole ekonomického kola pohnul k mému domovskému systému, zatímco já jsem měl ve dvou vedlejších systémech své lodě. Kdyby zaútočil pouze na jedno seskupení, nejspíše bych prohrál, já ovšem vsadil hodně bodů do nabídky k prvnímu kolu a zajistil si první místo v pořadí, což vyústilo v mohutný protiútok ze dvou systémů a Jenda se musel rychle stáhnout s pocuchanými zbytky flotily. Bitvy se v pohraniční oblasti přelévaly jako vlny přes pobřeží. K tomu pomohla i skutečnost, že jsme si s Jendou vybrali stejnou strategii - stavba flotil velkých silných lodí.

Hru jsme s ohledem na pozdní hodiny nedohráli a navíc trvala dlouho, což ovšem nebylo dáno tím, že by hra byla tak zdlouhavá, ale hodně jsme u ní řešily možnosti, další rozšiřující pravidla, strategie apod. Tím jsme si hru protáhli o značný čas, ale věřím, že příští hru na podobné mapě budeme schopni v klidu dohrát i za dvě hodiny.

Dojem je zcela pohlcující, až by se chtělo říct: zapomeňte na vše ostatní! SE4X je hra geniální, přičemž jsme během zkušební partie nevyužili ani polovinu jejího skutečného potenciálu. Je to hard-core sci-fi hra, která má jednoduchá pravidla, ale dává nesmírný prostor k rozhodování. Jak napsal trefně někdo na BGG: tohle je vlhký sen hráčů komplexních vesmírných strategií z devadesátých let. A měl pravdu. Space Empires je pravidlově relativně jednoduchá a rychlá hra, která dá hráči tolik možností, že mu z toho jde hlava kolem. Během hry nebudou dvě říše stejné, ať už vývojem různých technologií, stavbou odlišných lodí, či strategií. Tohle je čistá, geniální hra a teprve při ní jsem si uvědomil všechen ten neskutečný čas, který tvůrci věnovali jejímu vymyšlení a vybalancování. Na papíře vše vypadá jasně a snadně, ale nad herním plánem hvězdné oblohy člověk nahlédne do hloubi několika let, které Krohn a jeho přátelé věnovali tomuto pokladu. O kvalitě snad svědčí i naprosté (pro GMT rekordní) vyprodání hry necelý měsíc po jejím vydání a následně prakticky okamžité oznámení reprintu.

Odehráno v: Praha (Okres: Praha)

Komentáře

Lodní deník.. Dodatek..
Je to tak jak píše Thales..:) Ale rád bych napsal.., že moje flotila sice padla do léčky hnusně vypadajícího nepřítele, ale krom 5 flotil, které mi sestřelil se zase tak nic hrzného nestalo.. :)

No.. jak to čtu.. tak 5 flotil zní hrozně moc co? :D Neee.. je to jen 5 žetonků.. to jde... :D

Velice oceňuji, že ty technologie jsou tak drahé.. úplně to člověka svírá aby zvážil každou investici a plně se soustředil co dělat. Ale největší mazec je její aplikace.

Prostě nejde udělat technologii a jásat, že ji mají všechny lodě.. Novou technologii mají teprve lodě které se po jejím výzkumu vyrobí.. Takže najednou je to tak, že vám vesmírem plují staré herky, které se div nerozpadnou a čekáte až je dostanete do základny, kde je za prachy můžete vylepšit, nebo rozebrat.. :D
Já jsem z toho cítil ten pocit filmů, jak se staré lodě potkají s krásnou novou flotilou a jen žasnou. :)
Tohle mě strašně dostalo.. A přitom přehled o tom všem jde snadno udržet... :)

22.9.2011 10:19:09

Vybíráme z Bazaru

Illumination - ENG
Illumination - ENG
Akt. cena: 599 Kč
Končí za: 5 dnů

Nejnovější otázky

další >>

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas