Ron & Bones - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2 - 4
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 60 min
Herní svět: Piráti
Herní kategorie: neuvedeno
Čeština: není
Vydavatelé: Tale of War
Autoři: Francisco Conde
Gustavo Cuadrado
Santos Prieto
Rok vydání: 2009
Sdílej: Facebook

Ron & Bones - Starter Kit

Autor: Polylux1 | 21.6.2011 | 13

Krvežíznivá, přece však komická bitkařina dvou pirátských posádek, dvou táborů vyvrhelů, kterým už na světě zbývá jen flaška rumu, levá noha a pistole s poslední kulkou... Hra proti sobě svádí dvě nevelké, ale vpravdě různorodé skupinky pirátů. Na palubě totiž přestalo být dost místa pro všechny...

První co vás překvapí je velikost krabice. Pokud vás Descent při prvním pohledu a potěžkání ohromil a Runewars rozzuřily, Ron & Bones vás rozesmějí. Autoři složili malý papírový plán na čtvrtiny, položili na něj knížečku pravidel formátu A6, dvě rozebrané figurky a na padesát karet standardní velikosti ... a řekli si, že nebudou zákazníkům lhát. Starter Kit této hry tak budete mít doma uskladněn spíš v šuplíku mezi žolíky a cestovními šachy, než chlubivě na polici. Po rozbalení, podrobném studiu pravidel, ale hlavně lepení a barvení figurek dohromady vás však čeká velmi milé překvapení, co se z toho minimalistického uzlíčku všechno vylouplo. Navíc ve své podstatě se jedná o hru sběratelskou, takže se vaše posádka bude dosti pravděpodobně systematicky rozšiřovat...

 

Komponentstvo

Starter Kit je na komponenty skoupý. Vytušil jsem z blogu Tale of War, že původní box se čtyřmi figurkami, větším plánem a několika stylovými prvky terénu (krabice, sudy s rumem apod...) připadal světu příliš drahý, tak dali ve firmě hlavy dohromady a koumali jak ušetřit. Výsledkem jsou pouhé dvě, byť unikátní figurky (jednotlivě je, stejně jako ty ze základního a dnes již vyprodaného boxu neseženete), skládací plán menší loďky z tenkého kartonu a na padesát karet ve vynikající kvalitě, s povrchovou úpravou co bez větší úhony přečká i vyžbrncnuté pivko. Úspora se však bohužel projevila i na žetonech zbraní: je jimi všeho všudy oboustranně potisklá jedna z karet-na jedné straně se španělskými a na druhé s anglickými popisky, jejíž strany navíc o cca milimetřík nelícují a musíte si tak při vystřihování vybrat které straně dáte přednost. Ech což, za ty prachy...

Figurky jsou cínové, nezkompletované, nenabarvené a geniální! Přiložené karty se již pyšní re-designem, který je co do funkčnosti asi lepší než původní (větší písmo, větší symboly, jiné rozložení základních barev hry, ve prospěch azurové a na úkor hnědé), ale zase postrádá tak výraznou atmosféru jako design původní. Karty samostatných figurek, které jsou k miniaturám volně ke stažení, nebo v již popsané kvalitě ke koupi či objednání, už jsou tohoto "vylepšení" ušetřeny, ale spolu se nijak extra netlučou a někomu se nový design může třeba i líbit... tady radši přece jenom dávám od unáhleného hodnocení ruce pryč.

Předepsané prvky terénu (krabice, sudy či lahve s rumem, truhly apod.) si bohužel musíte dokoupit zvlášť, ale nám plnohodnotně slouží čtverečky či kolečka z papundeklu a viděl jsem i fotky kde jsou, ještě jednodušeji, nahrazovány mincemi. K tak vychytaným figurkám a hezky malovanému plánu lodě by ale asi stálo za to ještě drobounce doinvestovat, nebo se prohrabat nejbližším hračkářstvím...

 

Pravidla

Hra už je na světě cca dva roky, ale zatímco Španělé ji mydlí ostošest, založili již několik domovských webů a pořádají turnaje, v ostatních zemích se příliš neujala. Proč? Odpovědí je slůvko Spanglish... První verze anglických pravidel byla světu zcela nesrozumitelná. Naprostá rezignace na tzv. "keywording", tedy nepsanou dohodu mezi autory a hráči: "Když něco pojmenuju, tak tomu tak budu říkat", stejně jako objevování novotvarů typu "total circulation in the table" (hod kostkou) dokázalo spolehlivě zmást i rodilé angličtináře. Po čase se vyloupla druhá verze, poučená z chyb předchozích, která je volně ke stažení na domovských stránkách Tale of War, ale Vám se při zakoupení dostane do ruky dokonce verze číslo tři. Zde už je změna především kosmetická, terminologické chybky jsou takřka vymýceny a byť jsem narazil na dva do očí bijící překlepy v číselných hodnotách, díky přiložené španělské verzi si můžete snadno ověřit, že jste se při jejich rozpoznání a korekci mohli klidně spolehnout na vlastní intuici.

A tím se dostáváme k hlavní přednosti pravidel samotných: všechna jsou intuitivní. Všechno to do sebe zapadá, všechno je to takové logické a snadno zapamatovatelné. Řeší se sice poměrně dost věcí, velmi svědomitým způsobem například pohyb po palubě, střely na dálku či viditelnost a krytí jednotlivých postav, navíc často za pomoci hodu přiloženými osmistěnnými kostkami a pátrání v tabulkách. Ale již po pár hrách Vám všechno zacvakne a vystačíte si pravděpodobně, tak jako já, jen s obsáhlejší tabulkou pro zjištění zranění při zásahu. Knížečka je to navíc přehledná, jen mi chybí nějaký závěrečný sumář nejdůležitějších tabulek. Ačkoli se v tom lze celkem snadno zorientovat, věčné listování dokáže první hry negativně poznamenat.

 

Hra samotná

Každý pirát má svůj unikátní balíček šesti dvouhlavých akčních karet (tedy dohromady dvanáct rozkazů), oboustrannou kartu s popisy dovedností, postižení, zbraní a dále kartu, která slouží jako přehledu toho co pirát v které ruce třímá (velkou roli hraje jestli je postava levák či pravák) i jeho vlastností: Zkušenosti, Obratnosti, Statečnosti, Síly a Proslulosti. Před samotnou hrou je potřeba vybrat si scénář, který zpravidla udává 270 dublonů pro najmutí pirátů do jedné posádky. Vzhledem k tomu že piráti ze Starter Kitu "stojí" okolo 35 těchto dublonů, je jasné pro kolik figurek jsou tyto scénáře koncipovány... Všechny scénáře uvedené v základních pravidlech jsou standardně pro dva hráče, ale na stránkách Tale of Wars není problém i bez znalosti Španělštiny objevit scénáře i mapy jiné, případně si je jednoduše vytvořit svépomocí. Sám nevidím důvod proč by s dostatečným počtem figurek nešel udělat scénář klidně i pro tři či více hráčů...

Nejjednodušší scénář "I'm the Captain!!!", či jeho varianty si lze po mé zkušenosti plnohodnotně a bez jakéhokoli pocitu nekompletnosti užít už se čtyřmi figurkami (dvě z této základní sady a dvě zvlášť dokoupené). Tento počet je ale opravdu minimum, pokud se budete snažit hrát cokoli a jakkoli s pouhými dvěma základními piráty-solitéry, budete hrou pravděpodobně zklamáni. Základním kamenem systému jsou totiž poziční hrátky, přesila, útok zezadu či z boku, odlákání piráta od vlastní slabší figurky dobře mířenou provokací a všechny další formy spolupráce. Dva spřátelení piráti si tak mohou vzájemně pomáhat, ale pokud se po palubě nahánějí pouze dva solitéři, je polovina možných akcí v podstatě k prdu a často si připadáte spíš jak při hře na babu.

Hra je rozdělena na tři fáze: První je Fáze událostí, kdy se mohou spouštět některé automatické efekty, ale především si hráči berou zpět do ruky své karty. Následuje druhá - Akční fáze, ve které hráči každému pirátovi přiřadí tajně, lícem dolů, jeden z dvanácti rozkazů z jeho balíčku (např. Ujdi šest kroků, Vystřel, Ujdi dva kroky a zaútoč, apod.). Kolo vrcholí třetí - Aktivační fází. Karty se naráz otočí, porovná se jejich iniciativa a podle ní se piráti postupně aktivují. Vypadá to možná krapet krkolomně, ale po chvilce se to zažije a hra odsýpá kvalitním tempem kupředu.

 

Detaily

Různých vychytávek je ve hře spousta, ale pokusím se tu popsat aspoň ty co mne zaujaly nejvíc.

  • Pohyb po palubě. Přes kartu rozkazu dostane pirát určitý počet tzv. "kroků", se kterými může naložit jak chce. Pohyb kupředu stojí 1 krok, otočení postavy o 90° 1 krok, úkrok do strany 2 kroky, skok 2 kroky (ale v závislosti na Obratnosti a hodu kostkami bývá reálné, že pirát zakopne a spadne na zem), krok dozadu zvaný Únik stojí 3 kroky atp...

  • Útoku zblízka se dá bránit střehem. Útok z dálky nic takového neumožňuje, ale zároveň nezískává žádné bonusy za útok zezadu (při útoku zblízka může být bonus až +4!). Hezky to v mých očích odráží skutečnost, že ránu mečem můžete vykrýt, ale u bambitky už je vám plat prtné jestli na střelce vidíte či nikoli...

  • Univerzální akce Handle. Tou můžete nejen nabít bambitku či přezbrojit, ale rovněž cokoli z paluby sebrat a ještě lépe cokoli po soupeři hodit (například dýku, meč, ale i pistoli, dělo, stůl, rybu...)

  • Při úspěšném zásahu si postava háže kostkami proti pasti na Zmužilost, při neúspěchu může na toto kolo ztuhnout, zavrávorat, vylekat se a příští kolo se pouze bránit (máte předepsány jen tři základní rozkazy jež můžete použít), nebo se dokonce vzdát. Silnější zásahy mívají za následek nejen přímé body zranění, ale mnohdy i Kritické zranění. Náhodně si vezmete jednu z balíčku 32 těchto karet a rázem nemáte ruku, ucho, nohu, nos, oko... a k tomu příslušné postihy či bonusy v boji (například zraněný prst vám znemožňuje postiženou rukou střílet, jizva na tváři naopak zvyšuje vaši Zkušenost.)

  • Naše oblíbená akce Voice. Buď lze soupeře zastrašit, takže ztuhne a musí vrátit svou naplánovanou akci zpět do balíčku, nebo jej lze, o něco snáz, vhodnou urážkou vyprovokovat. Takový vyprovokovaný pirát sice rovněž vrátí svou akci do paklíku, ale místo toho se okamžitě sebere, doběhne si k drzounovi a uštědří mu jednu ránu... Hráč navíc řekne urážku nahlas a pokud se protihráč aspoň usměje (volitelné pravidlo), má k hodu na úspěch této akce bonus.

  • Praštit lze soupeře nejen zbraní k tomu určenou, ale pomocí tzv. Improvizovaného útoku i čímkoli jiným. Pažbou pistole, dělem, pěstí... Navíc lze soupeře místo toho zápasnickým chvatem buď odstrčit (obzvlášť vypečené když kvůli tomu spadne přes žbrdlení a další kolo do něj kolega může tlouct coby do ležící postavy), nebo jej chytit, znehybnit a vystavit útokům spřátelených pirátů. Jojo, spolupráce, to je moje...

 

Resumé

Hra je to boží! Kratší, svižná, prostoje nehrozí a zábava i atmosféra jsou nad jiné vynikající. Autoři tento počin evidentně poctivě testovali, protože všechny akce jsou ve správné chvíli velmi užitečné a ani ty nejkomičtější aspekty hry nejsou do pravidel zařazeny samoúčelně. Jediné co nemusí každému sedět je velké využití malého počtu kostek (většinou se háže dvěmi osmistěkami), kdy je někdy rozptyl náhody opravdu dost loterijní, byť se dá jít správnou poziční taktikou bonusům k hodu, potažmo štěstíčku hodně naproti. Další redukce náhody asi přijde logicky s rozšířením zápasících posádek o další piráty, kde se náhoda rozdrobí a pravděpodobnost zprůměruje do více akcí a hodů, soutěživější typy může přece jenom zamrzet, když si jedno až dvě kola hezky naplánují a ono to ošklivým způsobem nevyjde. Jistá nepředvídatelnost a z ní plynoucí živelnost ale zrovna k téhle hře pasuje jak umělá noha do díry v podlaze...

Pro milovníky zkratkovitosti ještě musím vypsat subjektivní klady a zápory:

+ vizuál
+ zábavnost
+ komplexnost
+ svižnost
+ celková vyváženost
+ intuitivnost pravidel
+ snadno dostupná rozšíření
+ ohromná variabilita a odlišnost jednotlivých postav

 

- občasné překlepy v pravidlech i na kartách
- pro někoho kostky
- nutnost dokoupení aspoň dvou dalších figurek.

 

Užijte sobě, přátelé!!

Sdílet s přáteli:

Komentáře

fotky
Obrázky a spoustu dalších informací v Angličtině naleznete na www.ronandbones.com

21.6.2011 10:54:26

Vybíráme z Bazaru

Star wars Jabbův palác
Star wars Jabbův palác
Akt. cena: 283 Kč
Končí za: 19 hodin

Nejnovější otázky

další >>

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas