Mayfair Games
Stratelibri
Autoři: David B. Bromley
Rok vydání: 1982

Nabídka, která se neodmítá...

Autor: Kanje | 28.9.2011 | 1

O hře "Rodinný podnik" jsem kdysi dávno slyšel od několika známých - vždy to byla zpráva z druhé ruky, že ji někdo má a že ji jednou hráli a že to bylo fajn. Nějakou dobu trvalo než se mi podařilo vypátrat její původní název, potom už chyběl jenom krok k tomu zjistit, že existuje i česká mutace a že není k sehnání.

Nakonec jsem si ji objednal z jakéhosi na koleně a v garáži provozovaného ostravského e-shopu. Údajně se jednalo "o poslední balíček v ČR dostupný" a stál pár korun. Dorazil paklík karet v originální krabičce, který ale vypadal jako po výletě Ostravicí. Později mi kamarád tvrdil, že to potkalo celou jednu várku této hry a stalo se to při nějakých mystických povodních.

Na herní kvalitě to hře nijak neubralo. Každý hráč se stane šéfem jedné rodiny a snaží se zlikvidovat ostatní gangy. Pravidla nijak neomezují uzavírání spojenectví mezi jednotlivými hráči, to dává prvek komunikace mezi hráči. 9 gangsterů každého hráče a pět karet v ruce umožňuje postupně nasbírat vhodné rozložení úročných i obranných karet a eliminovat tak vliv náhody.

Není třeba ani odehrání celé jedné partie, aby jste se seznámili s kartami a hra začne rychle plynout. Na většině karet je jejich význam stručně uveden, u ostatních si ho rychle zapamatujete. Princip je jednoduchý - dostat soupeřovi gangstery pomocí smluv uzavíraných na jejich likvidaci co nejblíže ke zdi, kde potom zemřou. K tomu slouží karty představující jednotlivé smlouvy v různých variantách - obyčejná smlouva, dvojitá smlouva, přednostní smlouva a podobně. Proti různým variantám existují také obranné karty - např. Moc gangu nebo Rodinný vliv. Další karty umožňují vysvobození gangsterů čekajících na smrt nebo naopak jejich okamžité usmrcení.

Nechci tu vypisovat podrobná pravidla, spíše podat svůj dojem ze hry. Hra má díky jednoduchému principu vysokou hratelnost, na můj vkus do ní ale dost promlouvá náhoda. A neupravené možnosti dohody mezi hráči vám můžou herní zážitek dost pokazit - při hře ve 3 hráčích bude dohoda dvou hráčů nutně znamenat neodvratný konec toho třetího. Herní princip, kdy se do hry dostává hráč, který zahraje obrannou kartu a dobírání karet může také znamenat, že se některý z hráčů k tahu nedostane velmi dlouho, to platí zejména hrají-li nejméně 4 hráči.

Celkově má hra moje sympatie, zpravidla u ní nevydržíme déle než jednu či dvě partie za večer, na druhou stranu se u nich dobře bavíme