Vydavatelé: Abacus Spiele
Ystari Games
Autoři: Thomas Lehmann
Rok vydání: 2010

Na prahu války

Autor: Bacil | 7.7.2010 | 6

Galaxie jiskří. Nikoli pouze svou hmotnou podstatou, nýbrž také neklidem, vneseným mezi majestátně planoucí hvězdy a tiše expandující mlhoviny hemživou a nenasytnou civilizací. Původní vládci Galaxie odešli, zanechavše po sobě pouze porůznu roztroušené artefakty. Na uprázdněné místo se nahrnuli lidé a další humanoidní rasy i se svými konflikty. Prázdnotu křižují myriády plavidel převážejících potraviny, suroviny, stroje, zboží, turisty nebo myšlenky. A také zbraně. Spousty zbraní. Rebelské základny organizují odpor proti autoritám, Pozvednuté druhy povstávají a přidávají se k svobodomyslným odpadlíkům. Imperium najímá žoldáky, buduje invazní flotily a staví mocnou zbraň schopnou rozmetat jakýkoli svět jediným úderem. Ačkoli z pohledu tržišť, bazarů, pašeráckých doupat, nákupních center, výzkumných laboratoří, módních salonů nebo rekreačních sídel se v životě zdánlivě nic nemění, od centrálního kvasaru po poslední kolonii mimo galaktickou rovinu se superluminální rychlostí šíří zvěst o PRAHU VÁLKY.

Toto třetí rozšíření Dobyvatelů vesmíru završuje celou herní sérii. Způsob, jakým jsou tematicky prezentovány jednotlivé části hry, tedy rámcový příběh galaktické civilizace od poklidného dobývaní surovin a inovací v základní hře až po masivní zbrojení a hrozící totální válku mezi Imperiem a rebely je působivý a vtahuje do děje, avšak zřejmě si ho příliš nevychutnají ti, co by se rozhodli pořídit celou hru najednou.

Nyní spolu v roli adeptů na manažera pro rozvoj navštivme několik lokalit a získejme celkový obraz hvězdné mozaiky.

Galaktický skanzen

Princip hry, její průběh a podmínky vítězství definované dříve se nikterak nemění.

Stará místa s novými atrakcemi

Nové karty startovních světů, planet a technologií, žetony do solitérní hry, nová vylepšení fází, nové první i většinové cíle, žetonky usnadňující přehled o vojenské síle hráče, nepatrně vyšší celkový počet bodů, o něž se hraje. Odtud bych rád upozornil zejména na dvě nové karty (obě přítomné ve dvou exemplářích) umožňující převzetí planet: první je jednorázová rebelská, jež efektem úspěšně kontruje Imperiální maskovací technologii z Rebel vs Imperium, druhou je Interstellar Casus belli. Tato záminka k válce je univerzální a její použití není podmíněno příslušností k rebelům nebo impériu, a to jak na straně útočníka, tak i obránce. Zkombinujte Casus belli s Imperiální invazní flotilou, se kterou můžete napadnout i nevojenský svět a žádná planeta před vámi nebude v bezpečí. Jen pozor na přísný dohled Pangalaktické bezpečnostní rady, která může váš pokus o převzetí zmařit. Za povšimnutí rovněž stojí „duhová“ Rafinérie v Oortově oblaku, která dostane barvu podle potřeby hráče.

Terra astralis incognita

Zašlý nápis Hic sunt astro-leones na hranici tohoto území nedávno nahradil jásavý neon „Vítejte, cizinci !“ (pod který ovšem jakýsi vtipálek přidrátoval ceduli s textem „Co jste nám přinesli“...). Co se zde tedy skrývá dosud neznámého? Galaktická prestiž. U ní se trochu zdržíme.

Materiál

• sem patří žetony prestiže v souhrnné hodnotě 50 bodů, destička pro hráče s aktuálně nejvyšší prestiží a pro každého hráče jednorázová akční karta prestiž/hledání. Rovněž je nutno zahrnout i cca 30 karet (některé i z předchozí expanze), které mají poblíž ceny a bodové hodnoty fialové kolečko.

Použití

• bod prestiže získáte v momentě vyložení karty s motivem fialového kolečka. Kdo má na konci fáze nejvíce, obdrží destičku pro lídra, která mu může přinášet VB a karty do ruky. Prestiž lze získat pomocí vylepšení na jednotlivých kartách například výměnou za nespotřebované zboží. Prestiž se dá utratit na slevy při vykládání planet, karty do ruky, pokus o převzetí při Casus belli, jakože i jeho zmaření Bezpečnostní radou také zaplatíte prestiží. Zisk 15 bodů prestiže jedním hráčem hru ukončuje, stejně jako vyložení 12. karty. Na konci se prestiž přetaví ve VB v kursu 1:1.

Mechanismus prestiže se zdá poměrně silný. Kdo získá prestiž vyložením první, či druhé karty, shrábne skrz prestiž-lídra během hry spoustu bodů a karet, zatímco ostatní nemají nic a budou to těžko dohánět.

Akční karta prestiž/hledání poprvé

• jednorázově je možné utracením bodu prestiže a vyřazením této akční karty získat v libovolné fázi nezanedbatelný bonus k jejímu provádění.

Mezihvězdná mezihra na vmezeřeném mezaninu

Vystupme po několika schůdcích a nahlédněme na jedny z mála nevýhod kompletní hry:

• balík více než 200 karet se zatroleně špatně míchá.

• balík více než 200 karet je na stole nestabilní jako politicko-společenské ovzduší v Galaxii (nakolik je vhodné tvrdit, že Galaxie má nějaké ovzduší), hrozí kolapsem a neustálým dodáváním energie je nutno snižovat jeho entropii.

• balík více než 200 karet je rozlehlejší, než galaktická šírava a dřív se vám mezihvězdným prachem zadřou motory, než v něm naleznete kartu, která se přesně hodí do vaší pracně budované říše. Toto si uvědomil i autor a zavedl mechanismus hledání.

Akční karta prestiž/hledání podruhé

• jednou za hru je možno v dobíracím balíku vyhledat kartu s konkrétní vlastností nebo hodnotou. Povolené vlastnosti hledané karty jsou zobrazeny na speciálním plánku. Hráč před začátkem kola oznámí hledání, určí, co hledá a odkrytě (aby to viděli i ostatní) listuje dobíracím balíčkem tak dlouho, než narazí na požadovanou kartu. Pokud se mu nehodí, má jednu opravnou možnost, druhou nalezenou už si však musí nechat. Spousta užitečných karet se tím sice vyhází, jenže všichni vědí, které to byly a navíc se tím při vícerém použití (více hráči) spotřebuje a protočí odhazovací balík

Konec galaktického ramene

Jestli přinese cesta hvězdného manažera pro rozvoj každému z hráčů báječné zážitky a úspěch nebo spíše kosmické neštovice a škrkavky-X, záleží na jeho prioritách a toleranci. Každému (ne)vyhovuje něco jiného. Někoho může rozpalovat do běla vyhláška omezující rychlost v obydlených systémech na 0,5 AU/hod, někomu je to fuk, jelikož jeho rachotina ji neudělá ani se slunečním větrem v zádech. Mě osobně - kromě zmíněné nevyváženosti prestiž-lídra, patrné zejména ve dvou hráčích - vadí příliš rychlý konec hry. Mám rád to budování a plánování a konec hry při spotřebování 12n+5 bodů (kdy n je počet hráčů) nastane někdy moc brzy. Hrát lze se všemi body a pokud spoluhráč hroutí body produkcí/spotřebou, ztrácí tak akce na vykládání a vždycky mu to můžu zarazit doložením své 12-té karty. Hra se tak reguluje sama. A co se týká konce při 12 kartách...? Taky bych byl radši například za 14, alespoň s expanzemi... No, to nechť posoudí každý ctěný manažer pro rozvoj Galaxie...

Během několika málo dnů si miliardy obyvatel desítek světů oddechly (nebo povzdechly, v závislosti na příslušnosti k té které frakci), že totální válka se zase nekoná. Sklidily tedy plynové masky, odpojily biologické filtry, deaktivovaly radiační štíty a vyrazily z krytů do práce. Lidé se vrátili do dolů, továren, na farmy, burzy, do zábavních center, laboratoří, ateliérů, na úřady a obchodní terminály a začali opět produkovat hodnoty. Hodnoty, které jim vždy byly tolik nápomocny při dobývání vesmíru.