Wizards of the Coast
Autoři: Takumi Akabane
Tsunekaz Ishihara
Rok vydání: 1997

Pokémon TCG

Autor: Micc | 5.8.2011 | 12

Na cestě před stodolou píchá malý hošík klacíkem do hromádky čerstvého trusu. Nedaleko stojící starší muž jen nevěřícně kroutí hlavou, brumlá si pod vousy : „ No toto..Po kém on enem je?“ a pak zavolá : „Tak uže teho nech a val sem ty Píchaču!“

O Pokemonech a lidech

Příhoda v perexu by mohla budit dojem, že kořeny Pokemonů sahají do střední Evropy, ale pravda je jiná. Pokémoni spatřili první východ slunce v Japonsku a to jako ústřední postavy hry na Gameboy. Pokemoni, alias Pocket monsters či Poketto Monsutá, jsou bytosti, žijící volně v přírodě herního světa. Posedlostí řady lidských obyvatel je tyto tvory chytat do tzv. pokeballů, pak je chovat a cvičit, aby je následně mohli proti sobě poštvat do souboje, buď jen tak na plácku za barákem, nebo ve speciálních arenách v rámci nejvyšších soutěží - Pokemoní ligy.

„Pokeši“ (jak jim říká můj syn) pak do sebe buší více či méně brutálními útoky do té doby, dokud není jeden z nich z boje stažen nebo nezůstane bezvládně ležet na zemi. Mimochodem, neshledávám v tomto rozdíl mezi zápasy pokemonů a například bojových psích plemen …. i když vlastně ano, zkuste si nacpat pitbula do pokebalu. Nechme ale stranou morálku, důležité je, že díky rychle vzrůstající oblibě to tyhle potvůrky brzy dotáhly na stránky manga, do seriálů a filmů a konečně také na listy sběratelské karetní hry.

O principech hry obecně

Každý z pokémonů přísluší k nějakému druhu, označovaného podle Energie, jež určují jeho schopnosti, typ útoků, jeho výhody či naopak slabosti vůči ostatním druhům. Jednotlivé typy mají k sobě vztah na základě principu kámen,nůžky, papír, ještěr, Spock – například „kamenný“ pokémon odolává elektrickým útokům, ale běda když se setká s vodním typem atd. Neplatí to ale na 100%, i v rámci skupiny mohou být individuální rozdíly. Dále má každý pokemon tzv. základní stadium, který se při dobrém zacházení a výcviku (nebo za jistých speciálních podmínek) může vyvinout do dalších evolučních stupňů – vyvinutý pokemon bývá samozřejmě silnější a odolnější. Úkolem hráče v konzolové hře bylo jednak pochytat co nejvíce pokemonů a zárověň si několik z nich vybrat a vycvičit soubojový tým, s nímž by se mohl ucházet o mistrovství v pokemoní lize. Vtip byl i v tom, že jste v jedné verzi hry nemohli najít všechny pokemony a pokud jste je chtěli získat (motto hry je catch´em all) museli jste si je vyměnit s majitelem jiné verze.

Zpět k TCG

Z předcházejících řádek je patrné, že tento typ hry je na převod do formátu TCG jako stvořený, čehož se pružně chopili chlapci a děvčata z Wizards of the Coast. V současné době už je ale tato karetka vydávána pod křídly Pokémon USA. Jako hráč jste v roli trenéra pokémonů a snažíte se sestavit co nejsilnější balíček, abyste ostatním na pískovišti ukázali kdo je tady šéfem. Do začátku si můžete pořídit jeden z nabízených předpřipravených balíčků (PCD) nebo jako zkušenější hráč si ho sestavíte úplně sami. Do balíčku potřebujete samozřejmě karty pokémonů, karty energií (aby bylo možno aktivovat útoky a schopnosti) a dále speciální karty - trenéry (umožnující např. léčení, prohledání balíčku, výměnu karet, vystřídání pokemona atd.), supportery ( něco jako silnější trenéři) a stadiony. V karetní hře máte na výběr rovnou 9 typů energií (elektřina, voda, oheň, kámen, kov, temnota, tráva, hypnosa a „hvězdička“ neboli obecný či bezbarvý typ).

Pokemoni jsou výrobcem vyplavováni, ano dokonce se nebojím říci přímo chrleni v generacích a v rámci generace pak ještě v mnoha různých edicích. S postupujícími generacemi se tak objevují noví pokemoni, ti starší disponují novými útoky, dále přibyla nová vývojová stadia (baby pokemon,SP či X), někteří pokemoni obdrželi permanentní speciální síly Poke-Power nebo Poke-body , objevily se nové typy energií, jejichž přiložením se mohou upravit vlastnosti kapesních příšerek atd.

Pravidla jsou poměrně jednoduchá a řadí tak pokémony mezi ideální hry pro začátečníky na poli TCG. Hraje se klasicky na tahy – každý tah začíná líznutím nové karty z balíčku a končí použitím schopnosti pokemona – rozuměj ve většině případů útokem. Mezitím můžete vyložit kartu energie (jednu za tah), posadit si další pokemony na lavičku, vystřídat aktivního pokemona, zahrát trenérské a speciální karty. Každý pokémon má určitý počet životů a nepřátelské útoky mu z něho postupně ukrajují (zaznamenáváno pokládáním damage tokenů). Výsledek útoku ovlivňují, kromě jeho základního účinku, jednak zmíněné vztahy mezi druhy, u některých může o celkové škodě a úspěšnosti útoku rozhodnout i hod mincí.

Útok sám buď přímo ubere určitý počet životů a/nebo způsobí ještě speciální dodatečnou škodu (otrava,popálení, paralýza...) Jakmile počet životů klesne na 0 je insultovaný pokémon vyřazen ze hry, úspěšný útočník si vezme kartu odměny a hra pokračuje do doby, než se někomu podaří dobrat všechny vyložené karty odměn, případně pokud nemá soupeř v daném okamžiku vyloženého dalšího pokémona nebo si už nemůžně líznout další kartu. Jasné, přehledné a svižné.

Hodnocení z pohledu ratolesti

Pro mého syna byly Pokémoni v určitém období hrou No.1, V tu dobu také hltal každý díl seriálu, se spolužáky čile vyměňoval kartičky a chtěl mít Pokeše na všem - penálem počínaje, ložním prádlem konče. Hrani TCG pro něho bylo možností, jak se více "naživo" přiblížit oblíbeným hrdinům. S výrazem naprostého zaujetí vynášel karty s výkřiky typu "volím si tebe Bulbasaure", nebo "Geodude, seismický hod!" Hru se díky jednoduchým pravidlům rychle naučil, i když ještě neuměl číst česky natož anglicky (karty jsou u nás k dispozici pouze v angličtině), velice rychle si zapamatoval karty ve svém balíku a záhy pochopil základní strategii. Příznivým vedlejším efektem bylo, že pochytil i několik anglických slovíček. Jako vstupní brána na pole sběratelských karetních her, se mi v tomto světle jeví Pokémon jako ideální začátek. Zaměření na dětské hráče je ale zároveň tak trochu kamenem úrazu - dětská přízeň je přelétavá a jak rychle se nadchne, tak rychle ochladne, což při nemalých investicích zamrzí.

Hodnocení z pohledu rodiče a toho, kdo to platí

Po několika desítkách odehraných partií musím konstatovat, že i dospělý se může u karetky s dětským motivem slušně pobavit, ovšem s tou podmínkou, že hraje s dětmi. Hra je velmi svižná, partičku máte odehranou za chvíli a i 6-7 leté dítě vám může být zdatným soupeřem. Tím pro mě ale výčet kladů končí. I když různé zdroje básní o nezměrných strategických možnostech při konstrukci balíčku, tak nějak mi chyběla motivace je hledat. A ve srovnání s jinou sběratelskou karetkou od Wizardů (ano, mám na mysli profláknutý Magic) je to stejně dětský odvárek. Vlastně, on to dětský odvárek je, bohužel, finančně dosti nákladný. V boosterech najdete jen 10 náhodných karet - při 9 energetických typech a při množství pokémonů s několika vývojovými stadii si snadno spočítáte, že v několika zakoupených baleních nemusíte narazit ani na jedinou kartu vhodnou pro váš herní balíček a to je při ceně 80-100Kč za booster docela síla. Pak nezbývá než vyměňovat,prodávat a dokupovat kusovky.

Suma sumárum

Pokémon TCG je sběratelskou karetní hrou primárně zaměřenou na dětské publikum – takže přátelé:

1. Pokud jste prcek neodkládající bíločervenou kšiltovku ani do postele a místo „díky“ říkáte „pika pika“ pak je pro Vás Pokémon TCG jasnou volbou.
  2. Pokud Vaše dítě nebo Vy pod vlivem seriálu, spolužáků či kamarádů pokémonské kartičky už stejně sbíráte, ale máte je jen založené v albech a jen si v nich listujete, nevidím důvod proč nezakoupit PCD a nepustit se s ním do hry – zábava to není špatná a alespoň ty karty k něčemu budou. Navíc se i v našich končinách organizuje dostatek turnajů, kde můžete změřit síly s ostatními trenéry.
  3. Pokud Vám ale pokémonské universum nic neříká, tato hra není důvodem, proč na tom cokoliv měnit. Poměr cena/“výkon“ totiž není pro Pokeše moc lichotivý a za stejné peníze určitě najdete řadu lepších řešení – i kdyby to měl být léty podobně nakynutý Magic The Gathering nebo některá z novějších her formátu LCG.

Micc