Jaz
Lukáš Kolek
Ondřej Paška
Rok vydání: 2017

Opráski v karetní podobě

Autor: Liberius | 4.2.2020 | 1

Vašek Lahvel se smutně rozhlédl kolem sebe, okolo něj se nacházeli další dva zasloužilí národní zpičovatelé: známý bijec mlogů Kabel Čapeg a posmutnělá Něncová. Vytvořit chartu z podobného materiálu bude větší fuška než si myslel, obzvláště když na druhé straně u nepřítele formuje Jan Žižla pověstnou vozovou hradbu. Bitva o Vítězný Úmor nebude rozhodně jednoduchá...

Ne, nezbláznil jsem se, ani se mi nerozbila klávesnice, řeč je totiž o hře Opráski sčeskí historje, což je karetní podoba poměrně známých komiksů, které můžeme dnes nalézt už prakticky na všech sociálních sítí (účet mají na instagramu, facebooku, twitteru, apod.). Pokud je neznáte, tak jen v krátkosti: jedná se o komiks (internetový, byť vyšlo i několik knih), které v krátkých stripech humorně komentují některé události z (nejenom) naší minulosti. Vystupuje tu třeba Jan Huz, který se svým přátelům omlouvá za pozdní příchod, protože se prý zdržel na hranici, apod. Jak jste si asi všimli, tak jména postav a jejich řeč jsou záměrně komoleny do pozoruhodné hatmatilky, což je pro některé čtenáře velké úskalí (jak pochopení textu, tak i výrazem jisté neúcty k dějinám). Ti, kdo Opráski znají, se tak zpravidla dělí na dvě skupiny, na obdivovatele a zatracovatele. Jelikož patřím k těm prvním, tak jsem po hře bez váhání před asi 2 lety sáhl. A nelituji toho.

Ona to v zásadě není nějaká bůhvíjaká karetní pařba, princip je poměrně jednoduchý. Hra je určena pro 2 - 4 hráčů, herní partie zabere cca 30 minut. Ve hře se bojuje o různé historické události, které reprezentují kartičky událostí (jedná se např. o Sámovu rýži, Národní oprosení, apod.). Soupeření probíhá postupným vynášením karet historických osobností (Lahvel, Libuna, Žižla, Zmikund,...), které mají různou číselnou hodnotu a většina z nich i nějakou speciální schopnost (přesun karet, apod.). Kdo nasbírá bodů více, vyhrává událost. Pokud jeden hráč získává tři události, tak hra končí.

Jednoduchost hry je velkou předností, není problém ji i defacto nehráčům vysvětlit během několika minut. Já osobně oceňuji přivedení nových hráčů do hry i z toho důvodu, že minimálně první 2 hry se dost dobře baví nad bublinami postaviček vyobrazených na kartách (vychází to přece jen z komiksu). Krabička na hru je také velice dobře skladná, takže nám už několikrát posloužila jako vítaný doplněk zábavy někde na dovolené.

Opráski jsou pohodovou hrou se snadnými pravidly, která jednoduše na několik minut bez problémů zabaví. Přijde mi trochu škoda, že ke hře nevyšlo nějaké další rozšíření (více postav a událostí by ji jen zpestřilo). Vhodná je pro příležitostné hráče, byť i otrlé „gamery“ může potěšit (zejména pokud jsou fandy zmíněného komiksu).