Herní kategorie: neuvedeno
Vydavatelé: Zoch Verlag
Autoři: Alessandro Zucchini
Rok vydání: 2010

Vražda v hotelu AROSA

Autor: Kent | 21.7.2011 | 4

Copak je v tomhle hotelu tak divné, říkám si. Na první pohled se zdá hotel hezký, docela vysoký, personál milý a usměvavý. V noci to najednou přišlo. Hlasitý výkřik a za ním hned další. Na malou chvíli celý hotel jakoby ztichl. A pak to přišlo, všude se začalo rozsvěcovat, zvuky výtahu se rozezněly hotelovou šachtou, zvuky policejních sirén, náhle někdo zakřičel: "Támhle je" a místo odpočinku jsem se i já ocitnul na seznamu podezřelých, neboť v patře pode mnou našli jednu zakrvácenou oběť.  I takhle může někdy vypadat průběh této hry s detektivní zápletkou.

Takže úvod máme za sebou, tak se vrhnu na popis hry

Tato hra je určena pro 2 až 6 hráčů, ale ve dvou to vůbec nedoporučuji. Podle mého názoru jsou i 3 hráči málo, ale pokud by nebylo na výběr, dá se to zahrát i ve 3. Nicméně v 5-6 lidech je to super zábava. Hra se skládá z osmi papírových čtverců, které se poskládají na sebe a vytvoří nám tak hotelovou věž. Grafika je vskutku originální a je radost se na hotel podívat. Najdeme tam jak siluetu za záclonou, tak i milence jak se drží parapetu, u vchodu nás přivítá usměvavý recepční a v některém okně jde zahlédnout i vrah. No prostě jak jsem napsal, grafika podle mého nemá chybu.

Uprostřed každého dílu je čtvercový otvor, který vede až do přízemí. Dále pak obdrží každý hráč svoji sadu stop, které tvoří dřevěné kostičky v počtu 20 ks v 6-ti barvách a 2 červené kostičky, představující oběti. Nakonec se na stůl položí neméně důležitá součást hry a sice vyšetřovací arch. Ten je tvořen z tvrdého papíru, dá se přeložit na polovinu a opět se setkám se originální grafikou. Vyšetřovací arch má stejný počet poschodí jako hotel a při hře se na něj pokládají jednat oběti, které se po vhození do hotelové šachty musí nalézt a pak také jednotlivé stopy hráčů, které se v průběhu hry podaří nalézt na jednotlivých podlažích. Jednu výtku bych ke kvalitě herních komponentů přece jen měl a sice k dřevěným kostičkách. Tohle výrobce opravdu odfliknul a vůbec se to nedá srovnat s kvalitou kostiček v Pandemii, či Době kamenné a jiných hrách. Jednak je každá kostička jiného rozměru, což působí dost povrchně až kýčovitě.

Co vsechno hra obsahuje

Herní systém a jak se hra vlastně hraje

Nebudu zde popisovat pravidla, ani složitě popisovat do detailů jak probíhá průběh hry, ostatně to je uvedeno v popisu, ale jakmile je hra připravena, tedy s dílů se postaví hotel, každý hráč obdrží 20 stop, rozloží se vyšetřovací arch, může se začít. Ještě před samotným zahájením hry doporučuji dát pod přízemí nějaký kus hadříku, molitan, prostě cokoli co ztlumí náraz kostičky na stůl, neboť je ihned jasné kam až stopa spadla. Určení začínajícího hráče je také originální – začíná hráč, který naposledy držel v ruce nůž. Celá hra je založena na sluchu, s čímž jsem se ještě u žádné hry nesetkal. Pokud bych měl hrát hru podle pravidel a vážně, muselo by být při hře ticho a každý by jen poslouchal kam se asi mohla vhazovaná stopa zakutálet. Vlastně do kterého patra by mohla spadnout.

Hra se dělí na dvě dějství. V prvním dějství se pátrá po obětech, v tom druhém se buď vyšetřuje nebo se snažím setřít svoje vlastní stopy. Na začátku totiž začínající hráč vhodí obě oběti do hotelové šachty a všichni poslouchají kde by tak asi mohly být. Po té vezme své dvě stopy vhodí je do hotelu také. A tak následuje další hráč, až mají všichni hráči uvnitř hotel své dvě stopy. Jakmile se obě oběti naleznou, vloží se na vyšetřovací arch na odpovídající patro hotelu, kde byly nalezeny. Jsou-li tam i stopy spoluhráčů, položí se k obětem. Pokud je tam hráčova vlastní stopa, tuto jakoby přehlédne a i když ji vyjme, vhodí ji znovu do hotelu. Takto máme zaznamenané místo činu. Můžou být dvě místa činu, ale může se stát, že obě oběti leží na stejném patře. V tomto případě je pouze jedno místo činu.

Prubeh hry Prubeh hry Vysetrovaci arch

Ve druhém dějství se začíná hledat, kde by tak mohly být soupeřovy kostičky. Pokud jsem úspěšný, stopy opět z hotelu vyjmu, spoluhráč položí na odpovídající patro hotelu ze své zásoby právě tolik stop, kolik jsem jich naleznul a nalezené stopy vhodím opět do hotelu. V této chvíli nastává ticho a hráči poslouchají, kam stopy mohly spadnout. Nejsem-li úspěšný, vhodím tam tolik vlastních stop, kolik jsem neprávem podezíral spoluhráčů. Všechny stopy opět skončí v hotelové šachtě. Všechno probíhá podle pravidel hry, kterými se zde nechci zabývat.

Ve hře pak existuje zvláštní pravidlo pro přízemí, neboť i tam lze podezřelé stopy hledat, ale pokud se rozhodnu pátrat v přízemí, musím si být jist, že tam leží minimálně 1 moje stopa. Pokud tomu tak není, mám smůlu a i když je tam podezřelá stopa spoluhráče, musím přesto vhodit do hotelové šachty stopu svoji a spoluhráč tak nemusí dávat žádnou svoji kostičku na vyšetřovací arch. Hra končí v okamžiku, kdy jeden z hráčů má na vyšetřovacích archu minimálně 10 podezřelých stop a nebo pokud už nemá žádné své vlastní stopy. Po té provede vyhodnocení a určení vítěze. Ten kdo má nejvíce podezřelých bodů je vrahem, naopak ten kdo jich má nejméně nebo žádný, je povýšen na vrchního komisaře.

Rozmistneni stop na vysetrovacim archu behem hry

Shrnutí a závěr

Tuto hru jsem si pořídil, protože mne na první pohled zaujala. Hru jsem si koupil, aniž bych ji znal nebo kdykoli před tím hrál. Hra mne nezklamala, ba dokonce předčila moje očekávání. Je velmi zábavná, napínavá a chytře vymyšlená. Nejedná se o žádné souboje, ekonomiku, ani strategii. Nicméně si dovolit říci, že i náhoda zde hraje velmi malou roli, neboť jak jsem napsal, princip hry je založen na sluchu, který je ve hře důležitý. Dá se do jisté míry taktizovat, zejména pak co se týká očištění vlastních podezřelých stop, které mám na vyšetřovacím archu. Nicméně při plném počtu hráčů, je docela těžké. Hru bych určitě doporučil jako příjemný doplněk herní sbírky a jako příležitostní oddechovku.