Might & Magic Heroes

xxxxxxxooo hodnoceno 11x (Seznam vlastníků)

Might & Magic Heroes - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2 - 4
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 180 min
Herní svět: Fantasy
Herní kategorie: neuvedeno
Čeština: undefined
Vydavatelé: Axel
Autoři: Marcin Tomczyk
Rok vydání: 2012
Sdílej: Facebook

Might & Magic Heroes - z monitoru na herní stůl

Autor: tomasV | 9.2.2015 | 6

Hra vychází ze známe počítačové hry Might & Magic Heroes. Do teď si pamatuji na mnoho nocí u počítače s MMH III. Takže když jsem hru viděl, dlouho jsem neváhal. Protože jsem si jí přeobjednal, dostal jsem k ní i minirozšíření - hrdinského barbara Kraga.

Hra je určena pro 2 až 4 hráče, kteří hrají za jednu ze čtyř frakcí  - Haven, Necropolis, Sanctuary nebo Stronghold. Herní doba je uvedena okolo 2 hodin (na anglické krabici, na polských stránkách 3 hodiny). Herní doba je závislá na počtu hráčů, při 3 hráčích je 2 až 2,5 hodiny reálné. Cílem hry je rozvinout svou rasu a získat co nejvíce vítězných bodů. Hra skočí tím, že někdo dosáhne daného počtu bodů nebo se odehraje určitý počet dní.

Herní komponenty 

Když krabici otevřete, je doslova natřískaná komponenty (jedna z mála krabic, co je po vyloupání všech žetonů opravdu plná). V krabici najdete:

  • Pro každou frakci - kartu města, 3 karty hrdinů, 3 dřevěné žetony hrdinů, na které si nalepíte samolepku s jejich obrázkem, 9 žetonů staveb, 26 žetonů jednotek, dřevěné žetonky a pro každou frakci jinou velkou stavbu představující město
  • Balíček karet - dovednosti hrdinů, karty pro plánování akcí, karty svitků, artefaktů a pokladů.
  • Hromadu dalších žetonů - nepřátelské příšery, které budou hlídat na mapě, zlato, suroviny, zranění a další.
  • 5 osmistěnných bojových kostek a 1 speciální šestistěnnou
  • 16 desek berního plánu - ten je modulární, náhodně se skládá a každý počet hráčů je jinak velký.

Všechny žetony jsou kvalitní, pevné, karty jsou celobarevné na pevném papíře. Veškeré komponenty působí solidně, grafika vychází z počítačové hry - mně se líbí. Ke grafice mám výtku pouze k zvolenému fontu na kartách, ten mohl být lepší, vypadá divně. U mapových dílků na sebe grafika sousedních dílů nijak nenavazuje, což vypadá zvláštně u vodní plochy, ale zase mapa je variabilní a nejste omezení (ať už pevnou mapou nebo orientací dílů).

Důležité je zmínit, že frakce jsou v podstatě symetrické. Každá má pouze jednu unikátní stavbu, která jí dává speciální vlastnosti, a jednotky jsou také velmi podobné. Jsou stejně silné, liší se iniciativou a schopnostmi. Hrdinové pak mají různé statistiky i vlastnosti. 

Jak se to hraje

Jak grafika hry, tak i herní mechanismy vycházejí z počítačové předlohy. Na začátku hry si každý z hráčů vybere jednu frakci, vezme si kartu města a příslušné žetony a karty. Hráči se také dohodnou, jak bude hra dlouhá a podle toho poskládají karety události, které se táhnou vždy na začátku dalšího kola (dne). Dále složí mapa, postaví se na ni příšery, které hlídají jednotlivé lokace a hráči si vyberou místo pro umístění svého města.

Na začátku mají všichni město první úrovně, jednoho hrdinu, možnost verbovat základní jednotky, stavět stavby první úrovně a hrát 3 akce v každém kole (dni). Postupně jak, jak vylepšuje město, získává lepší bojové jednotky, stavby mu umožňují například najímat další hrdiny, verbovat elitní jednotky, mít v armádě více jednotek atd. Je potřeba říci, že všechny frakce mají všechny stavby (až na jednu) stejné - mají různou grafiku, ale stejný efekt. Jednu ze staveb - oltář, který Vám přinese 3 vítězné body, však může postavit pouze jeden z hráčů - ten, který vlastní určený artefakt.

Herní kolo

Hra trvá předem daný počet kol, pokud některý z hráčů nevyhraje dříve. Hráči hrají postupně, střídají se po jednotlivých akcích. Na začátku hry mohou hrát 3 akce za kolo, později, pokud si postaví příslušnou budovu, získají ještě jednu. Akce se hrají pomocí karet akcí, které na sobě mají vždy symbol dvou různých akcí. Hráč si vybere jednu z nich.

Možné akce:

  • Pohyb - pohnete po mapě každým svým hrdinou. Hrdina se může pohnout o hodnotu pohybu a jednou bojovat. Během pohybu může hráč prozkoumávat různé lokace (každá se dá prozkoumat jen jednou), které mu přinášejí bonusy nebo zabírat doly, které mu nesou zlato nebo suroviny,
  • Sběr surovin -  hráč získá výnosy ze svých dolů, budov ve městě a vlastností hrdinů,
  • Stavba budov - za získané suroviny hráč může stavět ve městě budovy nebo zvýšit úroveň města,
  • Verbování do armády - hráč může verbovat jednotky do armády hrdiny, který je právě ve městě.

Prostoje mezi tahy hráčů nejsou velké, záleží, jaké hráči používají akce. Například na začátku hry, kdy hráči hlavně staví, sbírají a verbují, je to v řádu minut. Později, když už má někdo 3 hrdiny, se kterými se pohybuje, je kolo o něco delší, ale přišlo mi, že jeho délka je i tak únosná.

Boj

Ve hře můžete útočit na dva cíle - na příšery na mapě nebo na jiné hráče. Příšery na mapě jsou rozdělené podle obtížnosti podle kategorií a hlídají buď důl, nebo nějaké pole, které vám přinese nějaké bonusy nebo poklady. Na jiného hráče můžete útočit např. pokud chcete ovládnout doly, které právě hlídá, nebo mu chcete ukrást artefakt (za který jsou vítězné body). 

Oproti počítačové hře byl boj velmi zjednodušen. Osobně mi to přijde jako správný krok - souboje odsýpají, i když je v nich velký podíl náhody. Částečně můžete zvýšit svou pravděpodobnost ve hře vhodnými vlastnostmi hrdiny a artefakty. 

Pro boj se používá speciální herní plán - spíše ukazatel, na který srovnáte jednotky podle iniciativy. Pak začne první kolo souboje. V něm postupně, pomocí kostek útočí jednotlivé jednotky v pořadí podle iniciativy. Úspěšně zasáhnou, pokud na osmistěnné kostce hodí stejně nebo méně než je jejich síla. Pokud obě strany po odházení všech jednotek přežijí, může se kterýkoli hrdina rozhodnout z boje utéci. Pokud nikdo neuteče, pokračuje se dalším kolem. Bitva končí tím, že buď hrdina uteče, nebo je jedna ze stran vyhlazena. Hrdina, který uteče, nebo je poražen, se vrací do města.

Po vítězném boji můžete svého hrdinu posilit (zvýšit jeho level), za získané trofeje můžete kupovat nové vlastnosti - ať už bojové (Might) nebo magické (Magic).

Celkové dojmy 

Pokud jste hráli počítačovou hru M&M Heroes, postup ve hře je podobný. Na začátku si každý hraje ve svém městě, buduje si armádu a snaží se ovládnout blízké doly. Občas se utká s nestvůrou, která je nad jeho síly a zpráskaný hrdina se vrací do města pro posily. Postupem času musí, aby získal další vítězné body, zaútočit na pole ovládaná soupeřem, případně napadnout jeho hrdinu.

Osobně se mi hra líbí. Když pominu již zmíněný font na kartách, jsem grafikou nadšený. Herní mechanismus není složitý, myslím, že se dá rychle zažít. Prostoje mezi tahy hráčů nejsou dlouhé. Celková délka hry okolo 2 hodin je také přijatelná.

Drobnou výhradu mám k pravidlům, kde úplně chybí jakékoliv příklady, což by umožnilo některé herní mechaniky lépe pochopit. Při překladu z polské do anglické verze došlo k několika drobným chybám (lze dohledat na BGG či herních serverech u nás). Dále mi chybí přehledové karty - ve hře je dost věcí řešeno ikonami (hlavně vlastnosti jednotek a hrdinů), takže musíte pořád koukat do pravidel.

 

Hru určitě doporučuji vyzkoušet, zvláště pokud se vám líbila počítačová hra, podle které vznikla. Výrobce počítá s rozšířením a na svých stránkách již publikuje nějaké scénáře (zatím pouze v polštině).

 

Sdílet s přáteli:

Komentáře

dobrá recenze
konečně ;-)

9.2.2015 13:18:58

ako doskovka
Homam III Complete má nahraný rádovo v mesiacoch čistého času a občas si ju z nostalgie zahrám. Ale priznám sa, že ani Titan, ani títo Heroesovia ma vôbec nelákajú. V každom prípade ďakujem za recenziu :).

9.2.2015 13:39:55

Vybíráme z Bazaru

Kemet Krev a písek
Kemet Krev a písek
Akt. cena: 900 Kč
Končí za: 2 dny

Nejnovější otázky

další >>

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas