Herní kategorie: kooperativní
Vydavatelé: Riot Games
Autoři: Stone Librande
Rok vydání: 2016

Mechs vs. Minions - žádné kompromisy

Autor: Ondřej Grob Netik | 11.10.2020 | 15

Obsah obrovské krabice je úctyhodný až neuvěřitelný. Hned na úvod by se dalo říci, že množství herních komponent je zcela v cenové relaci této hry. Až na velké ALE, o kterém začnu mluvit za chvilku. Obrovská krabice (a to bez přehánění) je až po vrch vyplněna herním materiálem. Do doby než jsem si pořídil tuto hru, byla mou největší herní krabicí hra Kolonie, ale „Mechs vs. Minions“ jsou dvojnásobní.

A teď to ALE – tím je kvalita bez kompromisů! Tam, kde si jiní vystačí s žetony, přináší Mechs vs. Minions krásně zpracované figurky minionů v počtu sto kusů, vyvedených ve třech různých pózách. Tam, kde jiní použijí na žetony papír či plast, je zde použit kov. Figurky hráčů jsou 7 cm vysoké (a 10 cm vysoký boss) a jsou nejen složitými modely plnými detailů, ale jsou už i nabarvené. A vůbec ne špatně. (Vím že někteří si je vylepší, ale nabarvení figurek je jednoznačně plus. Každý to neumí!)

Mapové díly hry jsou z opravdu silného kartonu. A nejen v plné barvě, ale i s lokálně použitým lakem na „olejové skvrny“, které se tak opravdu lesknou a zrcadlí. Herní komponenty jsou všechny velké, žádné titěrné zmenšování. Připravte celý stůl! A to stále není vše!

Součástí hry jsou rovněž inserty pro poskládání herního materiálu (a to již dávno není obvyklé.) Asi netřeba říkat že samotná krabice je opravdu pevná a robustní, ale plasticky vyražené lego na vrchu je dalším detailem, vylepšující vlastní dojem. Zkráceně řečeno – z každého detailu na vás dýchá až překvapivá preciznost a kvalita. Za tu cenu až nepochopitelná!

Hra je zahraniční a výrobce si zařizuje distribuci sám (zde – ač vyšla již 2016, já ji objednal v roce 2020 a došla do týdne). Přesto je plně lokalizována do češtiny. Lokalizace je kvalitní a profesionální. A to se texty nachází nejen na pravidlech, popisu misí a na kartičkách, ale i na herních komponentech. Ano, i ty jsou lokalizovány. Jediný anglický nápis tak zůstává pouze v názvu hry. A ten by překladem spíše utrpěl.

Tato desková hra pochází z pera tvůrců počítačové hry „League of Legends“. Navštívíte v ní stejný svět. Jste pozváni do školy pro mechy, říditelné mechanizované obleky (pozvánka do školy je součástí hry – i s podpisem děkana školy.) Přístup k naučení se této hry je typicky počítačový. Žádná složitá pravidla, ale učení za pochodu, při hře. A pokud se vám nechce číst ani to minimum, krátké vtipné videjko vás základy naučí (opět je i v češtině!). Co chtít víc?

A teď k samotné hře. Na úvod musím říci, že sám jsem se snažil několik posledních let vymyslet hru, na které bych mým dětem ukazoval programování, skládání příkazů. A mechové se k tomu sami nabízí. Ale než jsem ji dokončil, objevil jsem tento skvost.

Základním herním principem je programování. Programujete mechy a ti pak vykonávají program. A na rozdíl od mých pokusů, tady to funguje. Úžasně a snadno. Tahle hra je o přemýšlení. V každém kole máte možnost doplnit či upravit svůj program a před sebou určitou taktickou situaci. Smyslem je tím relativně drobným zásahem dosáhnout maxima. A když ne v tomto kole, tak alespoň od toho dalšího.

Mám děti ve věku 12, 9 a 8 let a od první hry hraní zvládají, protože samotné programování je zde triviálně lehké. Ne však dosažení vítězství. Hra je kooperativní, všichni (2-4) hráči bojují proti hře. Různá úroveň schopností tu nehraje roli. Musíte spolupracovat, jen tak lze vyhrát. A to z Mechs vs. Minions dělá hru jak pro táty, tak děti.

Kdybych měl vyzvednout něco dalšího z herního principu, pak zmíním pocit úspěchu. Ne vždy vyhrajete, ale každopádně každý porazí opravdu hodně protivníků. Ti se rodí na ploše po tuctech a stejně tak umírají. Minioni jsou ve hře proto, aby vaše zbraně měly co dělat. A nebo jste je jen zašlapali do země při pohybu. Hrači ve hře naopak umřít nemohou. Můžete nesplnit misi, ale až do posledního okamžku v tom budete všichni spolu! Žádný pocit frustrace, že vás hra decimuje, ale čisté nadšení z porážení minionů po hrstech.

Hra obsahuje deset misí zapečetěných v obálkách. Tím vás postupně učí další pravidla, zvyšuje obtížnost, ale také napíná. (Další mise si můžete vytvořit sami, na webu výobce je na to nástroj.) Mise nejsou přímočaré a v průběhu se mění. Někdy méně, ale někdy dost razantně. Je dobré se domluvit na společné taktice. A možná ji i v průběhu hry několikrát změnit! Hra vás k tomu občas donutí...

Celý design hry je vtipný. Hlášky postav, obrázky na kartách i v pravidlech. Stejně tak příběh, který postupně procházíte. Plus dávám tedy nejen za herní design, ale i za ten grafický!

K obtížnosti bych řekl, že hra je nejlehčí ve čtyřech hráčích a nejnáročnější asi ve dvou. Protože taktická situace se dle počtu hráčů neupravuje. Jen rychleji stavíte program. Jste efektivnější, což znamená že se více projeví taktika a programování = přemýšlení. Ve čtyřech se prostě masakrují minioni snadněji! :)

Hodnocení hry nakonec! Pominu-li luxusně precizní zpracování a dokonalý grafický design, a budu se soustředit pouze na herní mechaniku, nemohu se zbavit nadšení, jak je geniálně snadná na pochopení a zábavná, přesto, že jejím základem je programování = přemýšlení. A to pod časovým tlakem.

Nemám rád hry se složitými pravidly, které neustále zapomínáte. Nemám rád hry o desítkách žetonů, jejichž pozice musíte hlídat (a děti vám je stejně poztrácí). Tady nic takového není. Krabici vypňuje především stovka minionů!

Tohle je jednoduchý a robustní herní princip. A ten je vytěžen na maximum! Geniální. Jiné hodnocení nemám.