Vydavatelé: Weird City Games
Autoři: Ryan Swisher
Tim Eisner
Rok vydání: 2015

Mravenci nesou smrt? Ano, ale nejen...

Autor: Paco | 23.9.2015 | 2

V deskové hře „March of the Ants“ se vžíváte do role vůdce jednoho mravenčího hnízda a snažíte se porazit ostatní. V cestě nestojí jen nepřátelské mravenčí kolonie, ale také nebezpečné stonožky nebo mravkolví díra. Tento text se zabývá základní hrou pro 2 - 5 hráčů. Hra s „bonusy“ zde není popsána.

Co hra obsahuje:

• 1 pole „Velkého tunelu“ (základní část hracího plánu)
  • 25 hexů, každý jiný. Graficky pěkně zpracováno. Některé z nich mají zvláštní schopnosti, které jsou přímo na nich uvedeny, přičemž některé potěší, jiné budete proklínat.
  • 66 karet, pro které z hlediska grafiky a variability platí totéž.
  • 5 ploch mravenčích hnízd. Z jedné strany je vždy normální hnízdo a ze strany druhé hnízdo pro speciální verzi hry. Na každém hnízdě je i popis a posloupnost tahů ve hře, což dost pomáhá se zapamatováním si různých variant hlavně pro začínající hráče.
  • 180 dřevěných kostiček mravenčích vajíček/larev/mravenců (36 pro každého hráče -> 5 barev). Hra by snesla rozhodně něco lepšího než jen kostky. Alespoň kdyby na kostkách byl z jedné strany obrázek larvy a z druhé mravence...tohle kostičkování je z mého pohledu vizuálně největší mínus hry, hlavně v porovnání s kartami a hexy. Pokud ale máte slabost pro tupé hrany a hladké plochy, pak budiž.
  • 5 značek bodů pro každého z hráčů v jeho barvě (dřevěné disky).
  • 30 dřevěných disků jídla.
  • 1 bodovací tabulka.
  • 1 žeton odpočívajícího/začínajícího hráče (kolečko s měsícem na jedné a se sluncem na druhé straně).
  • 1 žeton kola (zelený list).
  • 15 žeton stonožek/červích děr.
  • 5 pomocné karty k bitvě/bodování (v pravidlech při výčtu herních komponent nejsou vypsané, ale věřte nebo ne, v krabici jsou).
  • 1 návod

Každé kolo se skládá ze čtyř hlavních fází. Jsou to fáze dělníků, vojáků, královny a fáze spánku.

Fáze dělníků:

Každou z podfází této fáze může hrát každý z hráčů, i když zrovna není na tahu. Hráč, který je na tahu, vybírá akci primárně a má z ní největší užitek. Ostatní hráči na tuto akci reagují sekundární akcí, která je určena typem primární akce. Tato reakce má sice slabší efekt než akce primární, na druhou stranu hráč vůbec nemusí být na tahu k jejímu zahrání (příklad: primární akce - pochod larev nebo mravenců v pěti krocích, sekundární akce - pochod mravence o jeden krok). Za primární akci (mimo hraní karet) se platí vždy jedním žetonem jídla, což je jedním ze dvou hlavních pohonů hráčů k získávání jídla.

•  Prozkoumávání: dostupná mapa se v tomto tahu rozšiřuje o další herní pole a hráči tato nová pole obsazují. Pole se vybírá shora z balíku hexů, které jsou zamíchány na začátku hry a otočeny rubem nahoru. Plus této akce je v tom, že si hex dá hráč tam, kam potřebuje, a obsadí na něm produkční pole (viz fáze Pochod), které se mu hodí, jako první. Rizikem je ale to, že si vybere hex, který pro něj bude mít malý užitek nebo mu dokonce uškodí. Jistou možností, jak se zbavit většího tlaku ze stran soupeřů, je umisťovat hexy mimo okolí velkého tunelu. Za místa obránců (viz níže), která na polích kolem velkého tunelu hráči obsadili, se totiž ve fázi spánku dávají hráčům body a také jsou tyto hexy lépe dostupné. Z těchto dvou důvodů na nich bývá větší konkurence. Tímto stylem se tedy lze lépe od zbytku „izolovat“ a vyvíjet se sám za sebe s menší interakcí se soupeři. Kdo chce naopak spíše nasadit bojovou taktiku, jsou pro něj tato pole jako stvořená.
  • Pochod: z larev se v této části stávají mravenci a mravenci, kteří jsou již umístěni na herní ploše, se dostávají na nová místa. Mohou tím zlepšit produktivitu svého hnízda, dostat se do křížku se stonožkami nebo s jinými klany mravenců, podpořit obranu svých mravenců na jiných polích a také opouštět místa, která jsou pro ně nevýhodná nebo nebezpečná.

Na každém hexu je „soubor míst“, která mohou mravenci obsazovat a čerpat z jejich produkce. Proto je tak výhodné prozkoumávat. Na novém hexu je celý „soubor“ prázdný a hráč si může vybírat, která produkční místa obsadí. Pokud chce při pochodu hráč nějaká produkční místa obsadit, musí se spoléhat na to, že vůbec nějaká budou k mání a pokud už budou, budou to místa s menším přínosem. Pokud je na každém tomto místě mravenec a přesto se na hex hrnou další, pak se tito umístí na hex mimo „soubor míst“ a čekají, až se jim místo uvolní, nebo do fáze vojáků, kdy o tato místa budou bojovat. Na druhou stranu použitím pochodu oproti prozkoumávání hráč přesouvá zpravidla víc jednotek a taky ví, kam je přesouvá, takže je to větší sázka na jistotu.

•  Sběr karet: hráč si vezme dvě karty z balíku a přidá je ke kartám, které má již v ruce. Ostatní hráči dostanou po jedné larvě. Proto se často tento tah nechce nikomu z hráčů moc hrát, aby soupeři nepřilepšili, a raději si počkají na pole produkce, které jim karty přinesou. Nehrál jsem hru zrovna „stokrát“, ale prozatím byla ve většině her tato akce spíš v minoritě.
  • Hraní karet: hráč může hrát kartu (nebo karty, dle toho jak je stanoveno v popisu karet) a musí za to zaplatit. Většinu karet lze zaplatit mravenci i larvami v jakékoli kombinaci. Osobně bych doporučil zbavit se v první řadě larev (neboť tyto potřebují fázi přesunu, aby se vůbec do hry mohly dostat) a mravenců, kteří mají malou šanci na přežití (na hexech, kde se bude bojovat a kde je současně velká převaha soupeřů) nebo kde se jejich výnosy mají pro jejich majitele malý užitek a je těžké je dostat na lepší pozici (když máte dost jídla, pak mravenec na produkčním místě s jídlem na jedné straně mapy je méně cenný, než larva, která se může umístit na opačnou stranu hracího plánu tak, jak to třeba zrovna teď potřebujete).

Ve hře najdete tři druhy karet.

Událost: Vykazuje jednorázovou akci, jejíž efekt se ihned vyřeší a karta je odložena do odhazovacího balíku. Akce se týkají různých efektů, například hraní dvou karet najednou v tahu, shlédnutí a výběr jednoho ze tří hexů, zisk šesti larev nebo výběr a zahrání jedné z několika akcí, které jsou na kartě uvedeny. Celkem je ve hře 22 karet událostí, takže paleta akcí je různorodá.

Evoluce: Oproti Události může vykazovat efekt celou hru. Vylepšuje určitou část těla mravence, je umístěna v hnízdě daného hráče a má několik různých efektů. První z nich je vypsán na kartě (kupříkladu „Když hraješ Prozkoumávání, podívej se na dva hexy z balíku a jeden si vyber. Druhý dej zpět na vrch nebo dospod balíku hexů.“, nebo „Na konci každé fáze vojáků si přičti jeden vítězný bod za každý hex, kde jsi bojoval“) a má efekt každé kolo, dokud na něj hráč neumístí kartu jinou.

Druhým efektem je to, že počet karet určité části těla zvyšuje účinek v určité části hry. Jedna karta evoluce hlavy zvýší sílu v bitvě o "1". Evoluce zadečku naopak zvýší počet mravenců, kteří jdou nakrmit z jednoho jídla.

Třetím plusem je to, že za každé tělo mravence, složené z karet evoluce dostává hráč tři vítězné body. Dle toho, kterou část hráč vylepšuje, se pak může s větší efektivitou zaměřit na určitou fázi hry.

Cíl kolonie: Tyto karty mohou stejně jako karty Evoluce zůstat ve hře celou dobu. Hráč, který kartu zahrál, ji musí umístit vedle svého hnízda a ostatní hráči mohou vidět její obsah. Pokud hráč cíl splní, dostává vítězné body navíc. Tímto se dá získat hodně bodů. Soupeři ale kartu vidí a mohou se snažit splnění cíle danému hráči překazit.

•  Odpočinek: Pokud některý z hráčů zahraje tuto akci, pak v první řadě obdrží larvu a každé další kolo tolik jídla, kolik kol odpočívá. Navíc může hrát sekundární akce při hře ostatních hráčů. Toto se hodí hráčům, kteří nemají karty, jídlo nebo larvy/mravence k tomu, aby mohli nějakou z předešlých akcí zahrát. Jakmile druhý hráč zahraje tuto akci, kolo ihned končí a přistupuje se k fázi vojáků. Druhý odpočívající hráč nejen „utne“ akce ostatním, ale zároveň v dalším kole začíná jako první.

Fáze vojáků:

Na každém poli, kde je více mravenců než produkčních míst a zároveň je zde více než jedna barva mravenců se odehraje boj. Boj se odehraje také na hexech, kde je mimo mravenců přítomen i žeton stonožky.

Boj má část náhodnou a část předvídatelnou. Oba hráči sečtou své mravence na daném hexu a přičtou k jejich počtu počet karet evoluce hlavy. Toto je základní síla jejich armády a tato je hráčem i protivníkem předvídatelná přímo ze hry. Druhá, nepředvidatelná část, vychází z toho, že si každý hráč vezme jednu kartu z ruky a určí z ní "zuřivost" své armády. Číslo, které udává zuřivost, se přičte k síle stávající armády. Vyhrává ten, který má celkovou sílu větší než protivník. Zde se pozastavím nad dvěma aspekty. Poražený ztrácí svou přítomnou armádu mravenců v počtu, jaká byla základní síla armády vítěze, vítěz ztratí část své armády dle toho, jaká byla polovina základní síly armády poraženého. Vždy ale vítězi zůstane na poli minimálně jeden mravenec. Druhý aspekt tkví v tom, že pokud mají obě armády stejnou sílu, vyhrává hráč, který má mravence na místě obránce daného hexu. Místo obránce je na každém hexu jedno a vždy se pojí k některému produkčnímu místu, proto, pokud považujete hex za dostatečně přínosný na to, abyste ho bránili jakýmkoli způsobem, je lepší umístit své mravence přednostně zde. Je sice menší pravděpodobnost, že tato situace nastane, ale i přesto je to další možnost, jak přiklonit výhru na svou stranu. Vítěz navíc dostává jeden vítězný bod. Pacifismus lze tedy v této hře aplikovat a přesto vyhrát, ale není to zcela lehká věc.

Boj se stonožkou se podobá boji mezi mravenci jen zčásti. Součet síly armády mravenců, kteří se dostali do střetu se stonožkou se počítá stejně jako u boje mezi mravenci. Síla stonožky je ale zcela náhodná a proto je tak zrádná. Stonožka nemá žádnou základní sílu, naopak si bere dvě karty a součet čísel "zuřivosti" se stává její silou. Může mít tedy v jedné bitvě sílu "2" (=dvě karty každá s hodnotou zuřivosti 1) a v bitvě jiné sílu "9" (= 4 + 5). Odebírání ztrát je stejné. Pokud hráč stonožku porazí, dostane mimo jednoho vítězného bodu také jeden disk jídla.

Fáze královny: skládá se ze tří částí

Sklizeň: Každý hráč si vezme tolik karet, bodů, jídla a larev do svého hnízda, kolik ukazují produkční místa. Rozdělení je po směru hodinových ručiček, takže pokud je dostupných disků jídla málo, dostanou jídlo pouze hráči, kteří jsou dříve v pořadí (ale tato situace může nastat velmi zřídkavě). Je klíčové mít určitý poměr produkčních míst jídla a larev. Bez jídla budete muset nakrmit své mravence larvami, které pak budete postrádat v dalším kole, nebo dokonce ztratíte samotné mravence, které jste tak pracně dostali tam, kde jsou teď. Zatímco bez larev budete muset provádět akce jen za pomoci mravenců z minulého kola a budete mít menší možnosti hraní karet z ruky. Různé karty mohou výnosy zvýšit nebo změnit (např. těžba z jednoho pole produkce dvakrát nebo těžba dvou žetonů jídla na místech produkce jiné komodity).

Krmení mravenců: Jeden disk jídla nakrmí maximálně čtyři mravence. Pokud je mravenců pět, musí hráč využít disky dva a tímto stylem to pokračuje i ve vyšších počtech. Pokud hráč nemá dost jídla k nakrmení, musí nakrmit každého mravence jednou svou larvou a pokud ani tyto nestačí, hráč nenakrmené mravence ztrácí. Vyplatí se tedy mít dostatek jídla, neboť jeho nedostatek může zcela změnit ráz hry v dalších kolech a mít fatální následky. Lze také kartou přimět soupeře, aby část vašich mravenců nakrmili oni. Zefektivnění krmení svých mravenců také přidávají evoluce zadečku.

Královský výnos: Je to jakási záchrana pro hráče, kteří nemají moc produkčních míst nebo je ztratili v bitvách a chtějí se ve hře udržet. Každý z hráčů si vybere, zdali mu jeho královna dá dva disky jídla nebo pět larev. Pomáhá to také hráčům, kteří mají nadbytek produkce larev nebo jídla a chtějí z těchto dvou komodit tu, co si nemohou sami vyprodukovat. Pro hráče, kteří jsou na produkčním vrcholu je to také výhodná akce, ale ne tak klíčová, jako pro hráče s nízkou produkcí.

Spánek:

Hráči v této fázi získávají body za místa obránců, která mají obsazené na hexech kolem velkého tunelu a také za splněné cíle kolonie. Po této akci začíná nové kolo.

Konec hry:

Po posledním kole hry (podle požadované délky hry se hraje na 3-5 kol) se po fázi spánku rozdají bonusové vítězné body. Tři body dostane hráč, který má nejvíce jídla v hnízdě. Stejně se ohodnotí hráči s nejvíce larvami a kartami. Vítězem je hráč s nejvíce vítěznými body.

Základní verze hry je určena pro 2-5 hráčů. Se zvyšujícím počtem hráčů se zvyšuje také délka hry a herní pole. Čas hry, uvedený na krabici v délce 60 - 90 minut souhlasí. Je ale možné malými modifikacemi hru prodloužit i zkrátit dle potřeby.

Závěr:

+ grafické zpracování karet a herních polí a jejich různorodost
+ mnoho stylů hry