Eggert-Spiele
Filosofia Editions
Autoři: Michael Rieneck
Stefan Stadler

Kuba - země zaslíbená

Autor: Kozmicz | 21.5.2013 | 7

Kuba, komunistickou zemi uprostřed karibiku netřeba představovat, zná ji asi každý, ale kdo z vás by si troufnul ovládnout kubánský obchod, stavět na tamních polích těžební továrny a vládnout vývozu tabáku či rumu. Vy? Pokud ano, tak je tato hra určena přímo pro vás...

Kuba je hra s mírně složitějšími pravidly, proto bych ji nedoporučil začínajícím hráčům, pokud však máte ve svém okolí hráče, který pravidla zná a dokáže je vysvětlit, pochopí hru téměř každý. Hra se skládá ze 6ti kol, kdy každé kolo má 5 fází. Po složitější a poměrně dlouhé přípravě celé hry se začne fází návrhů, kdy se otočí parlamentní karty se zákony, které v daném kole budou putovat do parlamentu. Hráči tedy musí pečlivě sledovat, které zákony tak mohou vejít v platnost a dobře se na ně připravit.

Druhá fáze hry, je ta nejzajímavější a to je akční fáze, kdy každý z hráčů postupně za sebou odloží vždy jednu kartu z ruky (dělník, obchodnice, architekt, předák, starosta) a vždy využije akci, kterou daná karta nabízí. Hráči se musí pečlivě rozhodnout, kterou zahrají kartu, neboť správné načasování a zahrání té správné karty je nesmírně důležité. Chcete těžit suroviny? Zahrajte kartu dělníka. Chcete obchodovat na tržišti? Zahrajte obchodnici. A co stavět budovy, je ten správný čas? Pokud ano, zahrajte architekta.

Máte už nějaké budovy? Bude nutné je využít. K tomu je zase nutné zahrát kartu předáka. A co vydělat nějaký ten pesos navíc či naložit loď komoditama? V takovém případě je nejlepší zahrát kartu starosty. Hráči se střídají a vždy každý hráč zahraje jednu kartu, jakmile se zahrají 4 z 5ti karet, je konec akční fáze. Hráč, který zahrál poslední kartu s nejvyšší hodnotou (na každé kartě je uvedeno číslo, které představuje počet hlasů v parlamentu. Dělník má 1, obchodnice 2 atd.) se stává automaticky okamžitě začínajícím hráčem. Ta poslední karta, která hráčům zůstala v ruce má však své využití. Čím vyšší je počet hlasů v parlamentu dané karty, tím větší šanci máte na to, že právě vy budete rozhodovat o tom, které zákony vejdou v platnost. Samozřejmě je tu ještě možnost zaplatit si další hlasy pesos, to ale rozebírat do podrobna nechci. :)

A je tu další fáze, tedy fáze zákonů, kdy každý hráč musí udělat přesně to, co mu zákon říká. "Zaplať 3 pesos." Kdo zpalatí, může svoji figurku posunout o příslušný počet vítězných bodů, kdo nezaplatí, má smůlu a žádné vítězné body nezíská. Zákony jsou ve hře nesmírně důležité a hraje velikou roli, které jsou zrovna v platnosti. Z osobních zkušeností vím, že pokud svoji hru budete soustředit zejména na to, aby jste rozhodovali o zákonech, jste velký adept na vítězství ve hře. Samozřejmě o zákonech budou chtít rozhodovat všichni hráči, takže tak jednoduché to mít určitě nebudete.

V poslední fázy hry akorát odplují naložené lodě a zmizí všechny suroviny, které nebyli vloženy do skladu během akční fáze karty předáka. Jakmile zkončí kolo, opět se začíná první fází, tedy fází návrhů, kdy se nám opět zobrazí zákony, které budou určovat další směr hry.

Největší výhodou hry je to, že zde nepotřebujete žádnou kostku, tím tedy naprosto odpadá veškerá náhoda a rozhodovat tak mezi hráči bude skutečně jen to, kdo nejlépe zahrál své karty a získal nadvládu v parlamentu. Hra je určena pro 2 až 5 hráčů, kdy určitě platí to, že čím více hráčů hraje, tím je hra zajímavější. Samozřejmě počet hráčů má velký vliv na tom, jak dlouho hru budete hrát, ve dvou hráčích se dá zahrát za cca 60 minut, v pěti hráčích jsem si hru zatím netroufl hrát, ale musí to být naprostá bomba. Trochu nevýhodu ve hře vidím v tom, že před začátkem hry, musíte pečlivě prostudovat, které budovy ve hře jsou a dají se stavět, neboť je dobré už nazačátku hry se rozhodnout, které budovy budete stavět, aby jste věděl, které suroviny sbírat.

Na Kubě si užijete určitě spoustu zábavy, nebojte se stavět vždy jiné budovy a každou hru, tak lehce pozměnit taktiku, hra určitě nebude monotónní a pokud se nenecháte odradit delší přípravou hry, bude vás dlouhé večery bavit...