Kami-sama - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2 - 4
Doporučený věk: od 14 let
Herní doba: 90 min
Herní svět: Fantasy
Herní kategorie: desková hra, budovatelská
Čeština: undefined
Vydavatelé: Kolossal Games
Autoři: AJ Lambeth
Rok vydání: 2018
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

Zkušenosti po pár zahrání ...

Hra Kami-sama je časově zasazena do Japonska 13. století (období Edo). Hráči se zda ujímají role Kami (bohů různých úrovní, přírodních sil, inteligence, zemřelých předků a dokonce i žijících lidí) a v časovém rozmezí tří let budou ovlivňovat život ve čtyřech vesnicích. Každá z nich je spjata s přírodou a božstvy specifickým způsobem (zemědělství, bohatství, rybolov a náboženství).

A co je cílem hráčů? Využívat svých schopností s cílem stát se hlavním božstvem všech vesničanů.

KOMPONENTY
- kruhová herní deska tvořená čtyřmi vesnicemi. Každá vesnice tvoří právě čtvrtinu tohoto kruhu
- desky jednotlivých Kami (v základu je jich 8)
- karty vesničanů - ti přinášejí jednotlivým hráčů jak jednorázové výhody, tak i vítězné body
karty cílů
- “panáčci” svatyní a akční kostky - až 20 svatyní a 5 kostek pro každého hráče
- další žetony a pomocné komponenty
- kitsune karty a kitsune token (použitelné pro hru ve dvou hráčích)

Kruhová herní deska vypadá na první pohled hezky, ale při hraní nám přišla trochu nepřehledná. Navíc chybí viditelné odlišení typů jednotlivých vesnic. To má za následek obtížnou orientaci hráčů, na jaké desce vesnice zrovna hrají (my to řešíme položením žetonu vesnice na příslušnou čtvrtinu herní desky).

Jak jednotlivé karty vesničanů, tak desky Kami jsou hezky graficky zpracovány a podtrhují jak téma, tak atmosféru hry. Jenom škoda, že Kami desky nejsou zpracovány ze stejného kartonu, jako desky vesnic (včetně prolisů na umisťování akčních kostek).

“Panáčci” svatyní jsou odlišeny pro každého hráče jak jinou barvu, tak také jiným tvarem - pro hru nepodstatné, ale hezký detail. Jednotlivé svatyně však během hry budete rozeznávat zásadně podle barvy …

JAK SE TO HRAJE
Hra implementuje zajímavý herní mechanismus - kruhová herní deska se po ukončení herního kola otáčí o 90 stupňů. To má za následek, že hráči postupně ovlivňují dění v každé ze čtyř vesnic. Po završení celého cyklu (4 otočení) je herní rok ukončen … Celkově hra trvá právě 3 roky (jinak řečeno - celkem 12 kol) …

Těžiště celé hry spočívá v umění využívání akcí a schopností na začátku partie hráčem zvolené Kami. U každé z nich má hráč k dispozici jak jednu pasivní schopnost, tři unikátní schopnosti, tak také možnost přidání a odstranění (většinou ostatních hráčů) svatynÍ z herní desky. Tyto zmíněné schopnosti se aktivují akčními kostkami. Za většinu z těchto akcí zaplatíte právě jednu akční kostku. Pro aktivaci jedné unikátní akce je nutné utratit kostky dvě.

Hra se skládá z následujících částí:
- začátek roku
- hraní akcí jednotlivými hráči
- konec roku

ZAČÁTEK ROKU
Někteří z hráčů mohou hrát za Kami s pasivní vlastností, která se uplatní právě v této fázi.

HRANÍ AKCÍ JEDNOTLIVÝMI HRÁČI
Toto je zásadní herní fáze - zde hráči využívají akcí svých Kami a to vůči své aktivní vesnici, případně i v jiných okolních vesnicích. A to vždy dle typů akcí, které jim dává jejich Kami. Vždy ve svém tahu hrají všechny svoje akční kostky, které mají v daném roce k dispozici. V úvodním roce jsou to právě tři. Na konci každého roku hráči dostávají jednu akční kostku navíc. Hru tedy končí až s pěti akcemi.

Další významnou roli ve hře hrají karty cílů - ty určují pattern, který je nutné splnit, aby bylo možné získat žeton vesnice. Pokud se hráči podaří posbírat všechny čtyři (za každou vesnici jednu), znamená to významný bodový zisk.

Další možností k získávání vítězných bodů je využívání vlastností některých z prostorů vesnice - a to zejména lesů, políček a chrámů. Za umístění své svatyně na tato místa, posouvají hráči svoje ukazatele Přírody a Přízně na desce Kami, za které jsou ve fázi Konec roku také bodově zvýhodněni.

Ale to není vše - hráči se umisťováním svých svatyní do vesnic snaží také zvyšovat svůj vliv (vliv vzniká ortogonálně propojenymi svatyněmi). Ve fázi Konec roku to pak umožňuje hráčům vybírat z nabídky karet vesničanů tu nejvýhodnější pro tento okamžik. Na posledního pak zbude bohužel karta, kterou již nikdo nechce. A to dokáže řádně zamíchat pořadím!

Po odehrání všech dostupných akcí každým z hráčů, dojde k otočení herní desky o 90 stupňů. Tato herní kola se opakují tak dlouho, dokud nedojde k otočení herní desky o 360 stupňů (jednotliví hráči již “obsluhovali” každou část vesnice a to právě jednou). Tím je ukončen rok.

KONEC ROKU
Tato fáze hry je složena z následujících kroků:
- vyhodnocení vlivu v každé z vesnici
- výběr z karet vesničanů dle pořadí vlivu
- připočtení vítězných bodů na základě ukazatele Přírody/Přízně
- příprava na další rok

Nejstrategičtější částí této fáze je výběr těch správných karet vesničanů a to v pořadí dané mírou vlivu hráčů v jednotlivých vesnicích. A jaké výhody tyto karty přinášejí? Jsou to jak možnosti manipulace se svatyněmi, ale také akce směřující k získávání žetonů vesnic a v neposlední řadě také k získávání hodnot Přírody a nebo Přízně. A navíc mimo tyto vlastnosti, které zasahují přímo do hry, přináší karty vesničanů hráčům na závěr i vítězné body.

Připočtením bodů za ukazatele Přírody/Přízně a přípravou na další rok jsou hráči připraveni zahájit další rok soupeření. A jak již bylo zmíněno výše, celkem se hra odehrává po dobu třech let.

ZÁVĚR
A jaké je to po pár zahrání?
Kami-sama je hra, u které se hráči musí neustále přizpůsobovat vznikajícím pozicím v jednotlivých vesnicích. Vytváření dlouhodobých strategií zde není častým jevem - jedná se o hru spíše taktickou (i když je nutné dělat strategická rozhodnutí, která se často týkají speciálních schopnosti jednotlivých Kami). Po každém otočení desky získává hráč novou situaci, kterou musí vyřešit co nejefektivněji za pomoci svých dostupných vlastností a akcí.

Jedná se o hru velmi interaktivní s tudíž neexistuje možnost hrát svoje akce během tahu předcházejících hráčů. To často vede k delším prodlevám, než se hráč dostane na svůj tah (a to zejména ve hře 4 hráčů).

Těžištěm hry je využívání schopností jednotlivých Kami. Ty jsou postavené každá úplně jinak a správnou herní taktiku a strategii je potřeba hledat. U některých nám to šlo jednodušeji, u jiných nám přišly jejich schopnosti neprůhledné (ale spíše jsme za ně neuměli hrát).

Pravidla jsou primárně vysvětlena pro hru 4 hráčů, s mírnou modifikací je možné hrát i ve 3 hráčích (mě osobně se hra ve 3 hráčích líbila více a to z důvodu kratších prostojů při čekání na odehrání tahů soupeřů při zachování strategické/taktické hloubky). Pro 2 hráče vstupuje do hry nový element - automatický třetí hráč nazvaný Kitsune (nemám vyzkoušeno, na BGG to chválí)

Suma sumárum:
- rychlá příprava hry
- velká variabilita schopností Kami
- zajímavý herní mechanismus s otáčením herní desky
- překvapivě bohaté herní taktiky
- vyváženost schopností Kami - bodové rozdíly jsou na závěr minimální
- hezký vizuál karet a desek Kami
- pravidla jsou sepsána jednoduše a pochopitelně. Bohužel některé situace zde nejsou dostatečně vysvětleny - zasloužilo by si to nějaká ERRATA případně doplnění pravidel o některé situace
- nepřehledná kruhová herní deska
- delší herní doba (záleží samozřejmě na herní “hygieně” hráčů)

Hru jsem pořídil v rámci Kickstarter kampaně a mám k dispozici další dvě rozšíření - první z nich (Spirit Way) dodává do hry pouze další postavy Kami. Oproti tomu v rozšíření The Awakened najdeme nejenom další Kami, ale také novou variantu hry nazvanou Kamidama.
13.2.2019 18:03:15

V této diskusi není zatím žádná odpověď...

Vybíráme z Bazaru

ASL: Starter Kit #4
ASL: Starter Kit #4
Akt. cena: 1000 Kč
Končí za: 21 hodin

Nejnovější otázky

další >>

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas