Autoři: Richard Ulrich
Wolfgang Kramer
Rok vydání: 1995

El Grande-za Španělsko a krále

Autor: zluda | 4.8.2010 | 13

Úvod

Po cca 20 odehraných hrách jsem se konečně odhodlal k napsání recenze na tuto výbornou převahovou hru. Ta hráče zavede do Španělska 15. století. V té době je země rozdělena na několik menších regionů (Aragon, Valencia, Granada atd.) a v nich se hráš jako zástupce vyšší šlechty tzv. Grande snaží získat vliv a převahu pomocí svých věrných Caballeros (rytířů). Za získaný vliv v jednotlivých regionech hráči získávají body a kdo jich má po devíti kolech nejvíc vyhrává a stává se nejmocnějším Grandem v celém Španělsku...alespoň do příští hry:)

Zpracování

Zpracování této hry by určitě nemělo nikoho urazit - na prvním místě musím pochválit herní plán představující středověkou mapu Španělska rozdělenou na regiony. Nejen, že je skutečně pěkně graficky zpracován a dychá z něj atmosféra oné doby, ale navíc je po obvodu plánu umístěno velice praktické počítadlo bodů a na místě Portugalska ukazatel kola a aktuálně hodnoceného regionu. Dobře je také zpracováno Castillo (dřevěná věž, více o něm dále) i velká dřevěná figurka krále- toho skutečně na plánu nepřehlédnete (už jen pro jeho lehce falický vzhled:-) Nemám námitek ani proti zpracování Grande (větší dřevěná kostka) a Caballeros (menší kostky). Obvykle mě takto "kostičkové" zpracování her odrazuje, ale zde je to asi nejlepší řešení díky kterému je stále přehled o tom kdo má v jákem regionu navrch. Jedinou výtku bych tedy měl ke kartám- materiál je celkem v pohodě, stejně tak i zvolený formát karty, ale jejich grafiku bych za povedenou rozhodně neoznačil. Nicméně to je spíše věcí vkusu a na druhou stranu i z obrázků a symbolů na kartách je celkem jasné co která karta dělá a to i bez čtení textu, což je jednoznačně plus. Kromě tohoto materiálu v krabici najdete ještě kotouče , na kterých se při určitých akcích nastvují tajně reginy a dvě tabulky zhodnocení, kterými můžete zvýšit nebo naopak snížit bodový zisk v regionu kam ji umístíte.

Vlastní hra

Jak už bylo řečeno El Grande je hra převahová, velkou roli zde hraje i aukce. Na začátku hry dostane každý hráč kostku Grandeho a deset Caballeros. Grandeho umístí spolu se dvěma Caballeros do svého domovského regionu(náhodně se tahá z karet regionů), dalšího Caballeros umístí na start bodové stupnice- pokaždé když hráč získá body pohne s ním o příslušný počet polí, takže je stále přehled o tom jak si který hráč vede. Stejným způsobem jako se vybírá domovský region se určí i region královský a umístí se do něj figurka krále. Dále každý hráč obdrží 13 karet síly (s hodnotou 1-13). Karty akcí se rozdělí do 5 hromádek, první karta z každé se otočí a hra může začít.

Začíná se aukcí- hráči postupně vykládají karty síly, s tím že žádný hráč nesmí vyložit stejnou hodnotu jaká již byla v tomto kole vyložena jiným hráčem. Čím vyšší hodnota síly, tím dřív přijde hráč na řadu, ale zaroveň tím méně Caballeros si smí vzít z krabice (provincie) do své zásoby (dvůr). Hráč s nejvyšší kartou síly tedy začíná a první si vybírá jednu z 5ti otočených akčních karet. Ta mimo vykonání konkrétní akce (zhodnoť vybraný region, přemísti X Caballeros v regionech atd.) umožňuje nasadit určitý počet Caballeros ze dvora do regionů nebo do Castilla. I zde platí většinou nepřímá úměra- čím silnější akce, tím méně Caballeros smíte umístit. Další pravidlo omezující umísťování Caballeros je, že je možne je úmístit jen do regionů sousedících s královským, přitom do královského regionu není možné nic dávat ani nic brát. Samotný pohyb krále a tím i královského reginu řeší akční karta "Přesuň krále", která jako jediná je ve hře každé kolo. Poté co všichni hráčíi dokončí svůj tah se otočí nových pět akčních karet a hráč, který hrál minulý tah poslední začíná novou aukci.

Na konci každého třetího kola dojde k bodování. Nejprve každý hráč na svém kotouči nastaví region kam půjdou všichni jaho Caballeros vhození do Castilla (ti nejsou v Castillu vidět, takže je potřeba pozorně sledovat a pamatovat si kdo a kolik Caballeros do Castilla hodil), Castillo se následně zhodnotí (stejně jako klasický region) a Caballeros se přesunou do zvolených regionů, což velice často může hodně zamýchat s výsledkem:) poté se zhodnotí jednotlivé regiony podle toho kdo v něm má nejvice Caballeros (v 5ti hráčích se většinou bodují první tři pozice). Navíc pokud má někdo nejvíce Caballeros v královském nebo svém domovském regionu dostává bodový bonus.  Poslední bodování proběhne po 9. kole, kdy se určí konečný vítěz.

El Grande je vynikající převahová hra, ve které nechybí jistá dávka konfliktu-zastoupená hlavně přesouváním soupeřových Caballeros tam, kde je zrovna vůbec nepotřebuje:). Nechybí ani napětí, kdy hráč čeká, jestli se do jeho domovského regionu nepřesunou soupeřovi Caballeros z castilla a nepřijde tím o těsnou většinu a případně i celkové vítězství - o výherci se často rozhodje skutečně do poslední chvíle. Co musím jednoznčně pochválit je, že hra se výborně hraje v jakémkoliv počtu hráčů, ve 2 je to téměř šachová partie, kdy se bez dlouhodobého plánu a předvídání tahů protivníka neobejdete, zatímco ve 4-5 hráčích je hra podstatně hektičtější a konfliktnější (= pro mě většinou zábavnější:) a spíš než dlouhodobá strategie se reaguje na právě vznikající situace. Hra ve třech hráčích je někde mezi těmito dvěma stavy a pro mě je nejméně zajímavá, ale stále je to velká zábava a hraje se výborně.

+ snadná a rychle pochopitelná pravidla
+ krásný herní plán
+ nechybí konflikt