Dungeon Twister

xxxxxxxxoo hodnoceno 19x (Seznam vlastníků)

Dungeon Twister - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2 - 2
Doporučený věk: od 11 let
Herní doba: 60 min
Herní svět: Fantasy
Herní kategorie: desková hra, vývoj postavy, strategická
Čeština: není
Vydavatelé: Asmodée Editions
Edge Entertainment
Nexus
Pro Ludo
Autoři: Christophe Boelinger
Rok vydání: 2004
Sdílej: Facebook

Velké nesnáze v malé kobce

Autor: sydo | 5.9.2009 | 10

Komplet herní materiálDungeon Twister (DT) je celkem nenápadnou hrou pro dva, která by však neměla ujít pozornosti žádného hráče. Podobně jako ve hře Tikal je totiž za velmi jednoduchými pravidly skryta bohatá a variabilní hra, kterou mohou hrát jak ostřílení mazáci, tak třeba táta se synem. Jedna partie zabere cca 45 minut a prostorově je hra velice nenáročná.

Jako všechny hry od Asmodee, se kterými jsem měl tu čest, je DT hrou lahodící oku a i když dle mého názoru cena zas tak úplně neodpovídá množství materiálu v krabici, jeho zpracování to vyvažuje. Hlavní složkou hry je 8 dílků arcimágovy kobky. Do té se vydává tlupa vašich hrdinů a snaží se tuto arcimágovu hru projít ve zdraví. Každý díl místnosti je rozdělen na políčka obsahující chodby, zdi, pasti, mříže a rotátory, vše pečlivě namalováno a občas vše dokreslí cákanec krve na zdi či tlející kostlivec. Vše je ale nakresleno v jasných barvách a tak nějak "nezávadně", dětem tedy hru upírat nemusíte. Pokud znáte hru Okko, víte, o čem mluvím. Hra dále obsahuje 16 kartonových figurek postav (opět s hezkými obrázky), žetony předmětů a postav a sadu karet pro každého hráče. Velmi užitečnou je také přehledová karta sloužící jako zástěna při přípravě hry.

Pravidla jsou opravdu jednoduchá jak Mackova facka. Cílem hry je dosáhnout 5 bodů. Ty se dají získat útěkem vaší postavy z kobky na soupeřově straně, zabitím soupeřovi postavy nebo vynesením pokladu (vše po jednom bodu). Na začátku každé hry se připraví kobka položením 2x4 dílů lícem dolů. Každý z hráčů má pak svoji startovní linii na jednom z užších konců kobky. Sem tajně umístí 4 startovní postavy dle svého výběru. Zbyde mu ještě 6 předmětů a 4 postavy - v jejich umístění na díly kobky se hráči střídají, dokud kobku nezaplní a tyto postavy přijdou do hry s postupným objevováním kobky. Nakonec hráči odhalí své startovní postavy a hurá za dobrodružstvím.

Karty akceKolo hráče se skládá z určitého počtu akcí. Každý hráč má k dispozici karty 2, 3, 4 a 5 akcí. Když jednu z nich použije, musí s jejím opětovným použitím počkat, dokud nezahraje všechny ostatní karty.

 

Akce mohou být:

  • Odhalení dílu kobky - pokud postava stojí u dosud neobjeveného dílu, může ho jako jednu akci odhalit. Veškeré předměty a postavy na dílu jsou na něj položeny.
  • Pohyb - každá postava má určitý počet bodů pohybu, které určují, o kolik polí se postava může v jedné akci pohnout, přičemž mříže a pasti mohou pohyb omezit - přes mříže se nedostanete a přes propast musíte skočit.
  • Použití zvláštní schopnosti - viz popis postav
  • Skok - každý hráč má k dispozici tři karty skoku. Ty slouží k překonávání pastí a pokud je karta využita, je odebrána ze hry.
  • Boj - Pokud spolu dvě postavy sousedí, mohou na sebe zaútočit. Boj je stejný jako ve hře Cosmic Encounter, každá postava má určitou sílu a k ní hráč skrytě přiřadí jednu ze svých bojových karet (v hodnotě +0 až +6). Poté s ekarty odhalí - vyšší součet vyhrává a soupeř je zraněn. Použité bojové karty (kromě +0) jsou po použití vyřazeny ze hry. Pokud soupeřovu postavu zraníte podruhé, je mrtvá a vy máte bod.
  • Otočení místnosti - Jak již bylo řečeno, kobka se skládá 2 čtvercové desky. Lze je otáčet ve směru šipky.z 8 místností. Ty jsou dále rozděleny na čtyři páry. Jako jednu akci může postava stojící na rotátoru místnosti otočit místnost nebo její párovou místnost po směru šipky na rotátoru. Tento jednoduchý prvek dokáže s hrou pěkně zamotat a dal také hře název.

Aby toho nebylo tak málo, i postavy mají své zvláštní schopnosti. Zloděj dokáže odmykat i zamykat mříže a přeskakovat pasti (přes které může pomáhat i ostatním), válečník je silný a mříže rozlamuje, wallwalker prochází zdmi, kouzelník levituje a může používat hůlku (viz dále), mekanork dokáže rotovat místnostmi v libovolném směru, klerik léčí ostatní postavy, troll je silný, pomalý a může se regenerovat, goblin je rychlý, zbabělý a nic neumí, ale když ho dostanete z kobky, získáte za něj dva body.

PostavyPostavám mohou pomoci i předměty, které se v kobce povalují: meč a zbroj pomohou v boji, provazem se přehoupnete přes past, kouzelnou hůlkou dokáže kouzelník sesmažit nepřítele na prach, poklad má cenu bodu, pokud ho vynesete ven a lektvar rychlosti dá postavě 4 akce. Každá postava však může nést pouze jeden předmět.

Takhle na papíře (či spíše na monitoru) to vypadá obsáhle, ale ve skutečnosti pravidla každému vysvětlíte během pěti minut a pak už se můžete pustit do hry. Ve hře není žádná náhoda, ale to neznamená, že by průběh sklouzl k chladnému počítání - nikdy totiž nevíte, jak natočená bude čerstvě objevená místnost a jakou šílenost vymyslí váš soupeř. Postavy tedy bloudí kobkou, taktizují, snaží se zabránit soupeřovým postavám v útěku a zároveň postupovat kupředu - rozmístění postav vzhledem k soupeřovým a jejich schopnostem je důležité. Místnosti se točí a postava v chodbě se během okamžiku může ocitnout zavřená mezi zdmi. Zažil jsem hry, ve kterých se hrálo jen na útěk i hry, které skončily krvavým masakrem a neutekl nikdo. Hra vás nutí stále přemýšlet a myslet dopředu, ale zároveň musíte být vždy připraveni svou taktiku změnit v závislosti na činech soupeře. Samostatnou kapitolou je souboj - pokud dokážete "přečíst" protivníka, máte ohromnou výhodu. Vědět, kdy zahrát nulu a šetřit si silnější karty a naopak, kdy "jít do plnejch", dokáže mnohdy rozhodnout partii bohatou na boje. Ačkoli je DT euro jak Brno (i když obsahuje konflikt), dokáže vytvořit příběh. Každá hra je jiná a občas si opravdu připadám jako v Dračím doupěti, když jsem si kreslil mapu na čtverečkový papír a bojoval s nepřáteli. DT není o bezduchém opájení se mechanismy a ukazuje, že nemusí být herní plán šedohnědý, aby si člověk šedé buňky zapařil. Zatím jsem ještě nenašel člověka, kterému by se hra nelíbila a pokaždé jsme se stali terčem zvědavých pohledů v hospodách. Provedení hry totiž nechá málokoho chladným.

Ke hře existuje řada rozšíření, se kterými jsem ještě neměl tu čest. Jedno z nich umožňuje i hru 3 a 4 hráčů, nicméně osobně si to nedovedu představit, už takhle nad každým tahem přemýšlíme celkem dlouho. Ale pokud vás základní místnosti a postavy omrzí, věřím, že rozšíření opět hru oživí.

Verdikt: Takovéhle euro si nechám líbit! Osvěžující mix taktiky a zábavy s lehkým RPG (či spíše "dungeoncrawl") požitkem.

7,5/10

Sdílet s přáteli:

Komentáře

hmm
pěkná recenze, ale nedočetl jsem se nikde nějaké zápory :), předpokládám, že tam nějaké jsou (alespoň pro tebe sydo) když je hodnocení 7,5 :). Kdyby tam to číslo nebylo, tak po přečtení si myslím, že hodnotíš tak 9 :)

5.9.2009 10:13:19

Beholder
Ono to není tak záporem hry jako spíš tím, že DT je spíše díky své délce a počtu hráčů jen taková občasná hra. Málokdy se plánuje herní večer jen kvůli tomu, spíše je to taková znouzectnost, když jsme jen dva a nemáme čas na Twilight Struggle. Na druhou stranu si to můžu zahrát i s lidmi, kteří jinak deskovky moc nemusí. Takže máš recht, pokud často hrajete ve dvou lidech a nevadí vám krátké hry, klidně si půl až jeden bod přidejte.

5.9.2009 10:20:00

sydo
fajn, to jsem chtěl slyšet :). btw přítelkyně mi asi před 3 dny říkala, že je to sice hezké, ale přijde ji to docela drahé na to kolik toho v krabici je a z jakého materiálu (viděli jsme DT u Ringa), takže jsi ji v téhle recenzi dal za pravdu :). No snad časem ustoupí :)

5.9.2009 10:26:07

Cena
Asi takhle - peněz vložených do DT ani v nejmenším nelituji, nicméně klidně to mohla být hra za 600. Na druhou stranu, dohání to překrásnou grafikou.

5.9.2009 10:30:40

herni komponenty
tak v hernich komponentech bych nevidel problem ani nahodou. ME prijdou nadherne, zpracovane idealne pro to aby hra fungovala. Cena taky v pohode, Kdyz muze stat Puerto Rico pres 900 a pritom vypada jko by ho zplichtil nekdo doma na kolene, tak proc by DT nemohl byt za 850 kdyz je tak nadherny.

5.9.2009 11:40:44

Ringo
tak ty bys za ty hry uvalil klidně celou výplatu :D...
Srovněj DT třeba s WK, které jsem kupoval za litr i s poštovným (respektive poštovné bylo zdarma). Nebo Nexus Ops, který jsem kupoval za nějakých 600, WoR (sice v němčině), ale taky za litr.

5.9.2009 11:44:35

2 Beholder
to by pak hry jako DT musely stat padesat korun a to uznej ze je nesmysl. Pocitej u kazde hry s pausalem minimalne 500, mene stat az na vyjimky nebudou, i kdyby obsahovaly sadu 100 karet:-) Ted to neber uplne doslova, kdy treba Citadela je slevnena na 2 kila a pod. Ale proste tak nejak to je. Kdyby se cena odvijela jen od hromady materialu, tak tu mame fakt hromady her za pajdu a to by se s tim fakt nikdo nenamahal vymyslet treba grafiku, komponenty, pravidla a pod.

5.9.2009 11:52:36

2 Beholder
schvalne, kolik stal Dominion?

5.9.2009 11:54:19

Ringo
já se tady nechci zase hádat a poslední dobou se to děje docela často, takže se snažím některé věci tady komentovat co nejméně, nejlépe vůbec, protože z toho vždy vznikne flame a já ztratím fůru drahoceného času, ale občas mi to "ujede" a já k něčemu vyjádřím svůj názor...Ač se mi DT líbí, dlouho po něm pokukuju a jednou si ho určitě pořídím, musím dát přítelkyni za pravdu, že na to že je ve hře 8 kartonových destiček a pár žetonů (bezpochyby hezky zpracovaných), je cena 850Kč docela dost. Ve srovnání s hrama co máme doma a za kolik jsme je kupovali...

btw Dominion jsme kupovali za 650Kč i s poštou.

5.9.2009 12:03:30

Cena
Přesně, srovnání třeba s WK je na místě. 850 kč je podle mě nehoráznost. Může to být stokrát hezky namalováno, ale nezastíní to fakt, že jsou to jen tři kartony. Když si vzpomenu, že za cenu dvou Twisterů to někdo pořídil novou edici Space Hulku... Těch 600 - 650 jako Diminion by podle mě bylo tak akorát.

5.9.2009 12:14:25

2 Beholder
tak ne vzdy je jednoduche unest tihu argumentu ci odlisnych nazoru, ale kdyby tohle v diskusich nebylo, ta kse nediskutuje nikde a o nicem.
Co se tyce ceny, mel jsem za stejnou cenu treba Mr. Jacka, ktery byl tak o tridu chudsi nz DT, mel jem i rozsireni Mr. Jacka za nejakych 700 Kc a tam bylo 5 karticek postava 5 zetonu postav, takze kdyz to srovnam s timhle naopak ja, tak DT ma cenu odpovidajici. Ja si treba cenim hry i po obsahove strance (ted nemam na mysli pocet komponent, ale proste to o cem ta hra je).
Jinak ti ale nebudu brat tve zvlastni sito pro vyber hry - tedy mnohdy podle nazvu a podle toho, zda pocet komponent je umerny cene ve srovnani s hrami jinymi.

5.9.2009 12:22:03

2 SYDO
problem by nastal v momente, kdy komponentove chudsiho DT hodis na 650 a sposuta dalsich her by kvuli tomu muselo jit na 300, protoze jsou jeste chudsi nez DT. s Cenou u WK bych to moc neporovnaval, protoze ja netusim proc ta hra stoji jen litr, ja bych ji ocenoval na nejakych 1400

5.9.2009 12:24:38

No
Už tady tu diskuzi nechci protahovat, měla by tu být diskuze a připomínky k recenzi, takže jen závěrem: je samozřejmě na každém, kolik je ochoten za hru dát, ale já osobně znám jen málo her, které by byly komponentově chudší než DT (asi mám jen Acquire). Nicméně herní prožitek za to stojí a i já jsem těch 900 dal. Howgh, zpět ke hře.

5.9.2009 13:06:13

Kvalita komponent
Je pravdou, že v komponentách by bylo co dohánět. Ať už nedořešené označení zraněné postavy, tak i otázka přenášení předmětů.

Nechme se překvapit zpracováním druhé verze DT, kterou bude vyrábět přímo firma založená autorem této hry. Bude se jednat o figurkovou verzi, takže pro sběratele hodnota balení stoupne. Pro nás, co zápasíme s místem v herní skříni, to zas taková výhoda nebude... Aspoň že zůstane zachována kompatibilita s první verzí.

6.9.2009 19:02:46

Vybíráme z Bazaru

Odhodlaní: Normandie
Odhodlaní: Normandie
Akt. cena: 520 Kč
Končí za: 3 dny

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas