Autoři: Christian T. Petersen
Kevin Wilson
Rok vydání: 2004

Poplach na Marsu

Autor: Aldomoro | 5.8.2009 | 9

POPLACH, POPLACH, POPLACH

Hlášení veškerému personálu UAC. Zde, na základně Union Aerospace Corporation na Marsu, došlo ve výzkumném zařízení dimenzionálních bran k narušení bezpečnosti červeného stupně. Čelíme invazi. Opakuji, čelíme invazi.

Desková hra Doom (zhouba) s originálním názvem Doom: The Boardgame vznikla podle stejnojmenné legendární PC hry. Vyvinula ji ve světě deskových her velmi známá firma Fantasy Flight Games pod vedením Kevina Wilsona v roce 2004 a na úvod je nutné dodat, že se opravdu povedla. Hru k nám dováží firma Blackfire a za částku 1499,-Kč pořídíme velkou, graficky povedenou a dosti těžkou krabici s následující komponenty:

• pravidla (v češtině i angličtině)
  • kniha scénářů (v češtině i angličtině)
  • 66 miniatur
  • 6 speciálních kostek
  • 84 karet
  • 3 značky mariňáků
  • 58 dílků mapy
  • 14 značek dveří a vchodů
  • 14 plastových dílků dveří a vchodů
  • 31 značek doplňků (klíče, teleporty…)
  • 45 žetonů střeliva (kulky, granáty, energie)
  • 30 žetonů zranění
  • 15 žetonů odolnosti
  • 10 žetonů skupin
  • 48 žetonů síly

Příprava hry

Hraje se podle scénářů, kterých je k návodu 5 a jejich obtížnost se z pohledu mariňáků zvyšuje (další scénáře jsou k dipozici na stránkách výrobce). Scénář dopředu zná pouze hráč útočník hájící barvy příšer, který zde vystupuje v podstatě jako gamemaster. Ostatní 1-3 hráči hrají za mariňáky a dopředu neví co je čeká, protože herní plán se objevuje postupně až poté co mariňáci danou oblast objeví. Scénáře jsou  dokresleny příběhem dle počítačového Dooma 3, což dodává hře krásnou atmosféru. Po zvolení scénáře útočník postaví počáteční oblast a to i s figurkami a žetony. Hráči mariňáci obdrží podle toho kolik jich hraje žetony kulek, zranění, brnění a karet dávajících jim do hry určité schopnosti navíc. Hráč útočníka obdrží 5 karet útočníka bez ohledu na množství mariňáků. Poté útočník přečte instruktážní misi a cíle hry a může se začít.

Průbeh hry

V každém kolem hry se vystřídají v jednotlivých tazích všichni hráči počínaje mariňákem po levici útočníka. Mariňák musí ve svém kolem zvolit jednu ze čtyř činností : sprint - pohyb až o 8 polí, uvolnit - může provést až 2 útoky a nesmí se pohnout, postupovat - pohyb až o 4 pole + útok a připravit se - pohyb až o 4 pole nebo útok a položí jeden mariňácký příkaz. Útočník si nejprve musí vzít za každého mariňáka ve hře kartu útočníka a může hrát libovolný počet karet událostí, dále může použít jednu kartu pro oživení příšer a nakonec může se všemi příšerami na ploše jednou bojovat.

Boj

Boj je prováděn pomocí šesti barevných kostek (1 žlutá, 1 červená, 2 zelené, 2 modré), přičemž každá barva má odlišnou specializaci - některé dávají větší damage a jiné dostřel. Tyto kostky se používají podle druhu zbraně a příšery, které jsou použity. Mariňákovi možné zbraně: Pěst, Pistole, Kulomet, Motorová pila, Brokovnice, Granát, Rotační kulomet, Raketomet, Plazmová puška, BFG. Útočníkovi možné příšery: Zombie, Trit, Pekelný rytíř, Démon, Archvile, Imp, Mancubus, Cyberdemon. Příšery mají dále odlišnou rychlost a odolnost proti zásahům.

Cíle hry

Mariňáci vítězí pokud se jim podaří opustit určitý sektor a někdy přitom ještě musí splnit úkol. Útočník vítězí v případě, že získá 6 fragů, které většinou získává zabitím mariňáků nebo pokud dobere poslední kartu útočníka z balíčku.

Provedení komponentů

Krabice má nádhernou grafiku, kvalitní povrch, je velká, ale vzhledem k množství a váze herního materiálu by mohla být ještě z o něco silnějšího kartonu a hlavně uvnitř chybí přihrádky pro jednotlivé díly. Originální anglická pravidla obsahují pěkně provedenou knihu pravidel a knihu scénářů, česká pravidla jsou vměstnána do jedné knihy, ale jsou provedena také pěkně – barevně, na křídovém papíře, častějším používáním se však rozpojí. Ozdobou hry jsou plastové figurky mariňáků a příšer, které jsou velmi vyvedené a vybízejí k vybarvení, takže i příznivci figurkových her by si přišli na své. Dílky map jsou z tvrdého kartonu, spojují se systémem puzzlí a barevně skvěle navozují atmosféru hry. Kvalitně a chytře jsou provedené také dveře z kartonů na plastových podstavcích. Provedení žetonů a karet je zcela vyhovující. V menší kvalitě jsou kostky, jejichž potisk mizí a to po poměrně krátkém používání.

Na největším serveru deskových her www.boardgamegeek.com zaujímá Doom nádherné 259. místo, kde ji hodnotilo 1941 uživatelů se ziskem 7.09 bodů z 10 možných. To je opravdu dobré umístění vzhledem k tomu, že se jedná o hru pro náročné hráče deskových her s velmi náročným tématem a ne o žádnou hru rodinnou. Na našem serveru získává hra 9 z 10 bodů,  protože velmi věrně kopíruje svoji slavnou předlohu, má netradiční herní systém (použil bych originální, ale nevím, zda můžu, když znám ještě jednu hru, která tento systém používá - Descent) a má skvělé figurky. 1 bod zůstává pro něco ještě propracovanějšího a s ještě o něco lépe provedenými komponenty (zejména v provedení krabice jsou rezervy).

Démoničtí útočníci z jiné dimenze vtrhli do základny Union Aerospace Corporation na Marsu. Po základně byli rozestavěni mariňáci, aby chránili personál UAC a zničili útočníky.

Tak jdeme na to…