Dobyvatelé vesmíru

xxxxxxxxoo hodnoceno 501x (Seznam vlastníků)

Dobyvatelé vesmíru - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2 - 4
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 45 min
Herní svět: Sci-fi
Herní kategorie: karetní hra, ekonomická
Čeština: v balení hry
Vydavatelé: Abacus Spiele
Albi
Rio Grande Games
Ystari Games
Autoři: Thomas Lehmann
Rok vydání: 2007
Sdílej: Facebook

Lehký nástin strategií RftG - part 1 - modrá spotřeba

Autor: prebio | 0 hodin 5 minut | 3.3.2021 | 0

Hra: Dobyvatelé vesmíru

Hráči: prebio a 3 neregistrovaní

Úvod: 

Vzhledem k tomu, že se nedávno v diskusi opět objevil příspěvek, že RftG má vpodstatě jenom jednu hratelnou strategii, jsem se rozhodl ukázat, jak mohou fungovat různé strategie. Hrál jsem proti AI (Race for the Galaxy 0.9.4 od Keldona Jonese) a veškeré obrázky jsou printscreeny z konkrétní hry. Záměrně jsem vybíral hry, kde je popisovaná strategie co nejčistší i když se mi to v řadě případů ne příliš dařilo. Popis konkrétní partie jsem si dovolil doplnit obecným hodnocením strategie i když si tedy nedělám iluzi, že bych byl schopen podat dokonalou analýzu, takže tuto část chápejte jenom jako názor hráče, kterému se sem tam něco povedlo, a tak má pocit, že tomu rozumí :-) A začneme tou nejzprofanovanější klasikou …

...............................................................

Základní strategie modrého:  Produkce – Spotřeba – modré planety

Počet hráčů:  4

Hra:  Základ RftG

...............................................................

Startovní planety: Earth's Lost Colony (Alpha Centauri,  Old Earth,  Epsilon Eridani)

Počet kol: 9

Konec hry: vyčerpání VB žetonů.

Závěrečné Bodování:

            Modrý 38 VB (21 v žetonech) - ○Earth's Lost Colony*, ○Comet Zone, ○Spice World*, ◊Consumer Markets*, ○Refugee World*, ◊Galactic Renaissance (7VB)+, ○Tourist World+

            Žlutý 15 VB (8 ž).

            Červený 25 VB (1 ž).

            Zelený 28 VB (19 ž).

 

Statistika výběru akcí modrým:

1x (I) Průzkum +1,+1

2x ($) Spotřeba-Obchod

2x (IV) Spotřeba-x2

4x (V) Produkce

............................................................... 

Průběh ukázkové hry

            Počátek ve formě ○Earth's Lost Colony představuje ideální začátek pro „modrou strategii produkce-spotřeba“. Pouze základ RftG neumožňuje si vybírat mezi startovními planetami. V případě, že je na výběr mezi více startovními světy si ○Earth's Lost Colony vyberu jen velmi zřídka. Její hlavní problém spočívá ve vysoké determinaci hrané strategie. Hra s ní na začátku je pomalá a neumožňuje rychle nabrat větší množství karet na ruku. Dokonce i když po přidání rozšíření hraji „modrou“ strategii jen málokdy začínám s touto planetou. V této hře však mezi rozdanými kartami zůstala ◊Consumer Markets, karta která zajišťuje slušný příjem karet ve fázi produkce, ale žádná planeta.

Obr.1 Konec 3. kola

Obr.1. Konec 3. kola

             Na konci třetího kola se situace ukázala pro modrou strategii téměř ideální. Šest karet v ruce, z toho dvě modré planety, byť jedna vojenská. Druhá ○Spice World s bonusem +2 na prodej modrého zboží. Hlavní problém modré strategie spočívá v nedostatku karet. Optimálně by měly být karty dobírány ve fázi produkce, nebo spotřeby, nicméně v prvních několika kolech je relativně obtížné toho dosáhnout, protože klíčové karty jsou relativně drahé. Jednorázový prodej modrého zboží přes karty poskytující bonusy na prodej tak jsou jedním z řešení, jak zajistit pro další hru vysoký počet karet.

            ◊Consumer Markets se podařilo postavit díky předešlému prodeji již na konci pátého kola. A situace u ostatních hráčů byla v tu chvíli velmi příznivá. Žlutý měl postavenu velmi nesourodou směs karet, které na první pohled jednoznačně nepodporovaly žádnou strategii, pouze mně blokovali dvě slabší modré planety. Zelený s ○Old Earth evidentně vsadil taktéž na produkci-spotřebu (hnědých planet), nicméně jeho postavení bylo o něco slabší – měl pouze dvě produkční planety oproti mým třem, navíc s výrazně nižším potenciálem produkovat bokem další karty (3 vs. 1). Červenému karty hrály do prodejní strategie. Přestože měl červený v danou chvíli nejméně bodů jeho postavení bylo relativně dobré. Devět karet v ruce s tím, že minimálně dva jeho soupeři evidentně vše vsadili na produkci-spotřebu. Přitom měl již vyloženou klíčovou kartu ◊Trade League.

            Na konci sedmého kola bylo zřejmé, že se nepodaří postavit důležité vylepšení, kterou je Free Trade Association, protože vůbec nedorazila. Nicméně vzhledem k tomu, že již byla vyložena ◊Galactic Renaissance, bylo zřejmé, že se strategie musí vyplatit mimo jiné i proto, že partie bude velmi rychle ukončena. V zásobě bylo sice ještě 18 žetonů VB, ale již 9 produkčních planet. Vzhledem k tomu, že mé postavení bylo pro produkci – spotřebu jednoznačně nejlepší, musel jsem si obě akce odpracovat sám (produkce-spotřeba), což sice pomáhalo, jak zelenému, tak červenému, nicméně na dohnání mého náskoku nestačilo.

Obr.2 Konec hry

...............................................................

Shrnutí strategie

Klíčová karta vylepšení (6VB): ◊Free Trade Association

Podporující vylepšení (6VB): ◊Galactic Renaissance, ◊New Economy, ◊Galactic Survey: SETI, ◊Merchant Guild

Charakteristika: Strategie využívá levných modrých planet, na kterých hráč točí akce spotřeba a produkce. Protihráči většinou pomáhají této strategii výběrem akcí planety a technologie. Typicky končí hráč s velkým množstvím bodů v žetonech, malým počtem bodů na kartách a středním, nebo velkým počtem bodů na jedné 6 technologii.

Výhody: Strategie je velmi účinná především ve chvíli, kdy se i některý z ostatních hráčů rozhodne tuto strategii používat (např. se zaměřením na hnědé planety, nebo nějakým mixem). To z ní dělá velmi vhodnou strategii zvláště hraje-li větší počet hráčů. Jen v základní hře je relativně dost modrých planet a vylepšení (6VB), které generují větší počet bodů při jejím použití, je spíše vyšší.

Nevýhody: Velmi typicky trpí hráč nedostatkem karet, což vede k tomu, že v jednom kole má karet více, v druhém žádné, nebo téměř žádné. Strategie je velmi závislá na tom, zda především na začátku hry příjdou klíčové karty, které pomáhají hráči další karty získávat. Při strategii sice nemusí být spotřeba karet na platby tak velká, nicméně nepřijdou-li hráči žádné vhodné karty, strategie se může velmi snadno zadrhnout. Další nepříjemnou vlastností je, že hraje-li se od počátku, je v průběhu hry obtížné přejít na jinou strategii, resp. tento přechod je neefektivní a většinou končí neúspěchem.

Efektivita je s přidáním dalších rozšíření:   Nižší.

...............................................................

Osobní shodnocení

Nejjednoduší strategie v RftG vůbec a přitom velmi efektivní. Obecně všechny strategie využívající spotřebu-konzum jsou pouze se základem RftG velmi efektivní, až přesílené. Samotná strategie nemusí být nutně soustředěna pouze na modré planety, protože i zapojení jiného typu planet generuje stejně vysoký počet bodů v žetonech. Zaměření na jeden typ planet (v tomto případě modrých) ale umožňuje lépe využít jak bonusů na klíčových vylepšeních, tak bodový zisk na ◊Free Trade Association. Obrovská výhoda této strategie spočívá ve faktu, že vyložení klíčového vylepšení není nutnou podmínkou vítězství, což se o jiných strategiích říci nedá. Já osobně tuto strategii hraji velmi nerad, protože je příliš deterministická a již od velmi brzkých kol je zřejmé, co musíte dělat a vlastně tedy nemáte na výběr. Jakýkoliv hráč musí počítat s tím, že někdo z protihráčů tuto strategii rozehraje a přizpůsobit se tomu, resp. by měl být ochoten sám tuto strategii rozehrát. Zvláště ve hře více hráčů se to stává pravidlem. Bohužel musím konstatovat, že frustrace mnoha hráčů z této vlastnosti hry je vcelku pochopitelná a z mého pohledu právě toto hře extrémně uškodilo. Nejsmutnějším faktem pak je, že rozšíření (které vlastně původně rozšířením být nemělo, jestli si pamatuji správně) pouhým naředěním modrých planet a zatraktivněním některých jiných strategií, tento problém velmi efektivně řeší.

Odehráno v: neuvedeno

Komentáře

Zatím nebyl přidán žádný komentář...

Vybíráme z Bazaru

Descent 2nd: Shards of Everdark CZ/IT
Descent 2nd: Shards of Everdark CZ/IT
Akt. cena: 1300 Kč
Končí za: 2 hodiny

Nejnovější otázky

další >>

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas