Počet hráčů: 1 - 7
Herní kategorie: neuvedeno
Autoři: Uwe Rosenberg
Rok vydání: 2013

Agricola vs. Caverna

Autor: Cardinalle | 5.2.2015 | 4

Keďže Caverna a Agricola sú hry prinajmenšom príbuzné, určite mnohých zaujíma, aká Caverna je, aké sú rozdiely oproti Agricole, ako sa to hrá... Pravidlá sa dajú nájsť na BGG, tie naozaj nebudem rozoberať, len spomeniem to, že drobných rozdielov oproti Agricole je naozaj veľa. Vysvetľovanie týchto rozdielov aj nám, čo sme odohrali vyše stovky partii Agricoly, trvalo asi 20 minút. Nie kvôli zložitosti, ale kvôli tomu, že ich proste je tak veľa.

No ale poďme na tú hrateľnosť - prvá veľká zmena, ktorú si všimnete, je absencia kariet vybavenia a profesii. Vďaka týmto kartám bola naozaj každá hra Agricoly iná. Caverna má namiesto toho 48 miestností (ekvivalent veľkého vybavenia v Agricole), ktoré sú dostupné všetkým hráčom od začiatku hry, plus bane na rudu a rubín, takže to zaokrúhlime na rovných 50. My sme prvú hru dali v tzv. zjednodušenom móde, kedy tých miestností v hre je o niečo menej - niektoré skrátka zostanú v krabici. Pomohlo nám to trochu sa preorientovať na nový štýl hry, a potom už sme hrali s plným počtom. Môžem potvrdiť, že žiaden chaos v tých miestnostiach nám nevzniká, a navyše je priestor pre veľkú variabilitu hry.

Kartičky v Agricole boli výborné, mne osobne trochu nostalgicky v Caverne chýbajú, ale naozaj iba nostalgicky. Už takto je toho v Caverne dosť veľa, keby k tomu pribudli kartičky, mohlo by to už byť neprehľadné (a la Ora et Labora). Vzhľadom na obmedzený priestor na stavbu miestností v Caverne si aj tak myslím, že počet kombinácii na preskúmanie je hoooooodne veľký :)

Druhou zmenou je kŕmenie vo väčšom či menšom rozsahu v takmer každom kole. Agricola je známa najmä tým, že kŕmenie je prvok, ktorý prináša mnoho hlavybolenia a frustrácie, často zakončenej tým, že hráč zlikviduje polovicu farmy, len aby nakŕmil rodinu. A už počujem tú ozátku - to preboha v Caverne treba kŕmiť ešte viac?? Holt, treba. Ale paradoxne je to jednoduchšie! (Aj keď v prvej hre to tak zo začiatku vôbec nevyzeralo…) Teda je to jednoduchšie ako v Agricole, čiže pozor, nie je to jednoduché, ale už to nie je taká frustrácia. S (takmer) každou fázou kŕmenia je tu aj fáza zberu úrody a rozmnožovania zvierat, a ja mám pocit, že po tých niekoľkých hrách, čo máme za sebou, máme na farmách na konci hry viac zvierat aj úrody, ako sme mávali v Agricole. Naozaj nakŕmiť v Caverne nie je až taký problém.

Otázkou je, ako to kto bude vnímať. Práve to napätie pri kŕmení je prvok Agricoly, pre ktorý ju jedna skupina ľudí vyzdvihovala, a druhá zatracovala. V Caverne je všeobecne napätia menej, nie je taký boj o jednotlivé akcie, dokonca existuje akcia, ktorou sa dá "skopírovať" (imitovať, akcia sa volá "Imitation") akcia, ktorú už zahral niektorý zo súperov. Ani o začiatočného hráča nie je taký boj ako v Agricole. A keď sme mali ku konci hry na jednej akcii deväť (áno, DEVÄŤ, DEVĚT, číslom 9!!) driev, a nikto ich nechcel, tak sme pochopili, že toto nie je Agricola. Hrá sa to skôr ako Le Havre, a ide o to maximalizovať zisk, a nie minimalizovať straty.

Celkový dojem z hry je ale vynikajúci! Mali sme pocit, že sme naozaj niečo budovali, hracie plány nám rozkvitali pod rukami, stále bolo nad čím premýšľať, stále sme mali pocit, že to ide spraviť aj lepšie, a tak podobne. Presne ako v Agricole. Len bez tej frustrácie. V tomto je Caverna iná. V Agricole som mal neustále pocit, že potrebujem spraviť 8 akcii, ale mám ich k dispozícii iba 5, a že ku koncu hry mi zostane vlastne veľa nedokončených vecí. Alebo dokončených len tak napoly. V Caverne mám pocit z plne dokončenej práce, otázkou iba je, ako efektívne som pracoval. A toto je ten hlavný rozdiel, ktorý u nás Cavernu stavia trošilinku vyššie ako Agricolu.

Agricolu v žiadnom prípade neodkladáme do police. Určite budeme pokračovať v jej hraní aj naďalej, pretože je skrátka iná, a je vynikajúca. To, čo vytiahneme Agricolu alebo Cavernu, bude záležať od toho, aký sme mali deň - či mi nebude vadiť pocit "ach jaj, toto som zasa nestihol…", alebo či skôr potrebujem zdvihnúť trochu náladu tým, že si poviem, že "aspoň niečo sa mi des podarilo dokončiť"… :)