SPI (Simulations Publications Inc.)
Autoři: Richard H. Berg
Rok vydání: 1977

Bitva na polích Pelenoru - recenze od Draka

Autor: Drak | 14.1.2010 | 13

Zdravím,

pokusím se i já zde učinit svůj první větší počin a rozepsat se o hře, která naplnila můj mládežnický čas. Je to už přeci jenom trochu dávno a proto se omlouvám za případné nedostatky či nesrovnalosti v popisu.

Stručně na začátek - Bitva na Ploích Pelennoru byla (a vlastně stále je - prodejní cena je dnes kolem 79 Kč) strategickou hrou, kde prosti sobě stáli (sakra vlastně stojí) dva hráči, z nichž jeden řídí vojska Západu a druhý Sauronovu armádu. Základem hry je obrovský hrací plán s hexovou sítí zobrazující pevnost Minath Tirith a blízké okolí. Každý hex je očíslován. Na plánu jsou zakresleny hradby pevnosti (vnější a vnitřní), dále členitosti terénu jako pole, lesy, valy apod.

Hra se hraje na kola, která jsou dále rozdělena na jednotlivé fáze (pohyb velitelů, reakce, ztmelení oddílů, pohyb jednotek, boj). Důležité je počítat jednotlivá kola, jelikož vojskům Západu přichází v průběhu hry posily (Theodénova jízda z východu a Aragorn ze západu). Cílem Zápaďana je ubránit pevnost, cílem Saurona je pevnost dobýt (dostat se do citadeli). Jak jednoduché.

Základní princip je tedy podobný jako u většiny podobných her. Systém souboje je prosté porovnání útočného koeficientu, který nabývá hodnoty A až E a obranného číslo, které reprezentuje číclice od 1 do 5 a hození dvěma šestistěnými kostkami. Výsledek porovnáte s hodnotou v tabulce a zjistíte, zda útočník zasáhl obránce. Dalším hodem a porovnáním s údajem morálky (nabývá hodnot W, X, Y až Z) zjistíme, co se se zasaženou jednotkou stalo. Může být netknuta, rozpášena, zraněna (žeton se otočí - zraněná jednotka má slabší vlastnosti) nebo zabita. Pohyb jednotek je stejný pro všechny jednotlivé typy. To znamená, že pěchota má 4 body pohybu, jízda 6, lehká jízda 8 apod. (snad jsem se nesekl v číslech :) Ve hře je několik dalších drobností, které hru spestří. Jedná se například o kouzla velitelů, samotní velitelé a jejich vliv na bitvu, střelba z katapultů, obrovské Sauronovo beranidlo, obléhací věže apod. Toliko k základům pravidel a nyní to důležité: jak se to hraje?

Je to už dávno, kdy jsem naposledy ubránil pevnost před dotěrnými skřety a skuruty a kdy jsem Rohanskými jezdci rozprášil Sauronovi pohunky, ale dodnes to nemohu vymazat z paměti. Při hraní se připravte na poměrně dlouhou dobu, než se odehraje jedno kolo. Oddílů (žetonů) je hodně a tak jenom přesunutí armády nějakou chvíli trvá. Základ spatřuji v tom, že si hráči věří a že nepodvádí. My jsme to řešili tak, že jeden hráč byl na tahu a druhý si četl knížku nebo prováděl jinou činnost. Když došlo na boj, byli jsme přítomni samozřejmě oba dva a s napětím sledovali čísla na kostkách a osud svých jednotek. Tímto stylem jsme odehráli mnoho a mnoho partií a hra nás nepřestala nudit. Četl jsem zde z příspěvků jiných hráčů, že nebylo možné za Saurona vyhrát. Co já si pamatuji, tak to šlo a nebylo neobvyklé, když Gandalf se svými druhy podlehl obří mase temnot. Jakmile bylo prolomena obrana vnější zdi (bránit se za vnější zdí bylo mnohem účinnější než na pláni či ve valu), šlo to ráz na ráz a jestliže se to Sauronovi podařilo rychle, nepomohly vojskům Západu ani spěchající posily.

Pro mne je Bitva na polích Pelennoru úžasnou hrou, kterou si dnes už bohužel nemám šanci s někým zahrát, ale přijde-li to, věřím, že si to zase užiju. Její jednoduchost je krásná, není potřeba dalších složitých pravidel, líbí se mi rovněž velký počet jednotek a tím pádem dost možností strategií (ano skutečně se daly vymýšlet psí potažmo olifantí kusy), její dostupnost všem. Perfektní je také možnost rozšíření na amatérské bázi. Nám kdysi stačila čtvrtka, pastelky a fix. S pomocí toho jsem vyrobil spoustu a spoustu dalších jednotek a přidal například létací jednotky a pravidla pro ně a s pomocí kopírky a vytisknutí hexových plánů jsem třeba vytvořil bitvu pěti armád nebo jiné smyšlené bitvy. Vždy šlo o jednu zásadní věc - doladit sílu armád a tím hru vyvážit. V dnešní době věřím, že by si šikovní hráči mohli vytvořit jednotky v kvalitě originálu a určitě by se dalo vymyslet pravidlo pro "cenu" jednotek, která by vyřešila vyváženost (čím lepší jednotka, tím dražší). V podstatě se stejným konceptem přišlo DrD pro experty - vytváření armád. Tam to vše funguje na stejném principu.

Sečteno a podtrženo - pro mne je Bitva na polích Pelennoru srdeční záležitostí, na kterou nedám dopustit. Uchvacuje mne její monstróznost (počet jednotek) a jednoduchost pravidel. Možnost jednoduchého přidělání jednotek, vytváření nových velkolepých bitev je úžasné plus oproti hrám s miniaturami, které jsou ovšem na pohled líbivější. Ale fantasie je pro nás ostřílené bardy, kteří začínali s DrD verzí 1.0, něčím, co předčí sebekrásněji namalované a vymodelované figurky celého světa.

A proto velím moji temní bratři, trubte na útok a rozežeňte ty navoněné lidské panáky ve fialových sukních. Nechť katapulty roznesou hlavy mrtvých do řad našich nepřátel, nechť západní svět padne a lidksá i elfí krev naplní koryta řek a potoků. Temnota nechť se rozprostře po celém známém světě. A hlavně pozor, nekýchat !!!