Axis & Allies: Battle of the Bulge

xxxxxxoooo hodnoceno 9x (Seznam vlastníků)

Axis & Allies: Battle of the Bulge - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2 - 2
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 120 min
Herní svět: 2. světová válka
Herní kategorie: desková hra, strategická, válečná
Čeština: není
Vydavatelé: Avalon Hill
Autoři: Lawrence H. Harris
Rok vydání: 2006
Sdílej: Facebook

Recenze hry

Autor: Kamba | 1.4.2011 | 1

16. prosince 1944 v 5.35 hod. nad temnými a zamlženými Ardenami začala silná německá dělostřelecká palba z 2000 nejrůznějších hlavní jako předzvěst mohutného útoku pěchoty a tanků. Proti 23 německým divizím stály 28. a 4. divize, které zde byly na zotavení po těžkých bojích, a 106. pěší a 9. obrněná divize, které se ještě nezapojily do žádných bojů. Vlivem špatné práce spojenecké výzvědné služby nebyl tento sektor považován za důležitý a tak překvapení spojenců bylo obrovské. Postup Němců usnadňovali anglicky mluvící vojáci v ukořistěných spojeneckých uniformách, kteří se vydávali na druhou stranu fronty, kde vnášeli zmatek do řad amerických a britských vojáků. Navíc Hitler vybral pro útok tu nejvhodnější dobu, spojenecké letectvo (mající v té době již jasnou převahu nad německým) muselo zůstat na zemi kvůli mlze a sněhu v prvních dnech ofenzivy. Na první pohled to tedy vypadalo, že německá ofenziva může zvrátit průběh bojů na západní frontě...

Toto bylo ovšem klamné zdání. Němci neměli dostatek paliva, aby jejich tanky po prvních dnech byly schopny v ofenzivě postupovat dál. Hitler sice očekával, že se jeho jednotkám podaří obsadit spojenecká skladiště zásob, to se jim ovšem příliš nepodařilo. Navíc se nedalo předpokládat, že špatné počasí vydrží věčně. Nakonec nedostatek zásob, obrovská přesila spojeneckého letectva i nově přisunuté spojenecké zálohy německý útok zastavily a vrhly jej zpět.

Jak to ovšem bude v této hře, závisí pouze na hráčích samotných.

Samotná hra

Hra Axis & Allies: Battle of the Bulge je pro dva hráče. To je neobvyklé oproti jiným hrám série Axis & Alies. Ale je to logický důsledek podoby bitvy – Britové už v té době neměli dostatek jednotek pro samostatně vedené akce. Na jedné straně tedy stojí Německé jednotky, na straně druhé Americké, posílené několika Britskými brigádami.

Hlavním dějem hry je bitva o města a městečka v oblasti Arden. Cílem Němce je během 8 kol dobýt dostatek důležitých měst (v celkové hodnotě 24 vítězných bodů), čímž získá větších úspěchů, než Němci ve skutečnosti dosáhli. Úkolem Spojenců je Němcům v tomto zabránit.

Mapa

Herní plán je velmi netradiční na sérii Axis & Alies – je tvořena hexy. Tvůrci hry se uchýlili k použití nových taktických prvků: na mapě jsou vyznačeny cesty (tanky a nákladní vozidla se mohou po cestě pohybovat, jak chtějí, dokud nenarazí na nepřítele) a řeky (tanky a děla se nemohou přes řeky pohybovat).

Průběh kola

Hra probíhá na kola. Celkem se hraje 8 kol, každé kolo se skládá ze 4 fází:

  1. Letecké útoky – hráči si háží na iniciativu, a kdo hodí více, určuje, kdo bude začínat. Začínající hráč umístí své letadla na herní plán a poté je umístí druhý hráč. Po umístění probíhají v oblastech s letadly obou stran vzdušné souboje tak dlouho, dokud nejsou letadla jedné strany zničena. Nyní následuje protiletecká obrana jednotek na zemi. No a nakonec, pokud některá letadla přežijí protileteckou palbu, mohou shodit svůj smrtonosný náklad.

    V této fázi mají jasnou převahu Spojenci. Disponují 3 bombardéry a 9 stíhačkami, oproti 1 bombardéru a 3 stíhačkám německým. Tato fáze je přeskočena během prvních 4 kol (z důvodu špatného počasí nad bojištěm).

  2. Pozemní boje – hráči si hodí na iniciativu, a kdo hodí více, začíná. Vybírá si, odkud a kam bude útočit. Za každý provedený útok musí zaplatit 1 žetonem zásob z útočícího nebo sousedního hexu. Po provedení všech bojů má druhý hráč šanci na odvetu.

    V prvním kole útočí pouze Němci, Spojenci jsou překvapeni a k protiútokům se nezmůžou.

  3. Pohyb jednotek a příchod posil – nejdříve Němci a po nich Spojenci hýbají svými jednotkami a umísťují posily, které jim v daném kole mají přijít. Za každý hex aktivovaný pro pohyb jednotek se musí zaplatit jeden žeton zásob. Pokud jednotky hráče vstoupí na hex, kde se nachází nepřátelský náklaďák a/nebo zásoby (a zároveň nejsou nikým chráněny), jsou tyto zajaty.

    V posilách mají jasnou převahu Spojenci. Přichází jím více jednotek, ovšem pomalu a postupně, takže nejsou schopni okamžitě postavit proti nepříteli silné svazky jednotek. Čas tedy hraje proti Němcům.

  4. Posun bitevní fronty, počítání vítězných bodů – pokud se Němcům (popř. Spojencům) podařilo dobýt nějaké území, posouvá se fronta tak, aby probíhala mezi bojujícími stranami. V této části dochází k “přebarvení“ nepřátelských zajatých náklaďáků. Na konci dojde k posunutí počítadla vítězných bodů, pokud Němec dobyl nějaké spojenecké město a pak končí kolo.

Boj

Boj probíhá naprosto odlišně od všech her série Axis & Alies. Prvním rozdílem je použití 12stěnných kostek místo 6stěnných. Druhým pak to, že se obránci nebrání protiútokem. Jak boj probíhá? Bránící jednotky jsou umístěny na plánek v pořadí pěchota, tanky, děla, náklaďáky a zásoby. Každá jednotka obsadí jedno políčko (kromě zásob a náklaďáků, ty mají pouze jedno pole dohromady). Nyní útočník hodí tolik kostek, kolik udává útok jeho jednotek (pěchota hází 1 kostkou, tank 2, dělo 3, stíhačka při bombardování 1 a bombardér 4). Každý hod za 6 a míň znamená zásah. Zásahy se nyní umístí do nepřátelských polí: kostky s jedničkou jdou do prvního políčka, s dvojkou do druhého atd. Pokud je více bránících se jednotek, než 6, hází útočník za každý úspěšný zásah ještě jeden hod, který určí pořadí, kam zasáhl.

Nyní se vyhodnotí zásahy: 1 zásah do pěchoty, tanku či děla způsobí, že se daná jednotka musí stáhnout. 2 zásahy do pěchoty, tanku a děla nebo 1 zásah do náklaďáku a zásob znamená zničení jednotky (či žetonu). Každý další zásah v daném poli je brán jako ztracený (kromě políčka zásob, zásob může být zničeno až tolik, kolik jich je na bránícím se hexu).

Logistika

Naprosto novým prvkem v této hře je logistika. Jednotky potřebují pro útok a pohyb zásoby a ty jim musí být dovezeny. Pokud se tak nestane, může se stát, že ofenziva uvízne. Zásoby dovážejí náklaďáky. Ty mají speciální pohyb (nemusí platit zásoby, pokud se chtějí hýbat, navíc mohou opouštět herní plochu a zase se na ni vracet) a kapacitu 8 míst. Do náklaďáku se dají umístit zásoby (1 žeton zabere 1 místo) nebo pěchota či dělo (každé zabere 1 místo).

Náklaďáky tedy představují efektivní způsob dopravování jednotek a zásob na frontu, ale jsou velmi zranitelné (1 zásah jej zničí). Velitelé tedy musí velmi dobře promýšlet, kam své náklaďáky pošlou a s jakým nákladem. Není nic horšího, než uvízlá jednotka bez zásob. To platí dvojnásob pro Němce, kteří hru začínají jen s 2 náklaďáky a v průběhu hry jim přibudou pouze 3 další (oproti Spojencům, kteří jich na konci hry můžou mít 12).

Každý hráč ve 3. fázi kola obdrží nové zásoby do svého základního tábora, odkud je musí rozvést náklaďáky. Němec dostává zásob 9, Spojenec 11.

Územní limity

Narozdíl od jiných her této serie, velikost armád na jednom území je omezena na počet 12 libovolných pozemních jednotek. Navíc platí speciální limity pro typy jednotek na jednom hexu: max. 3 děla, 6 tanků a 6 jednotek pěchoty.

Konec

Hra končí ve chvíli, kdy Němec získá 24 vítězných bodů. Pokud se mu to do 8. kola nepodaří, vyhrává spojenec.

 

Závěrem

Osobně považuji tuto hru za velmi zdařilou. Je vhodná pro středně náročné hráče, kteří rádi plánují a jsou schopni strategického uvažování. V porovnání s jinými hrami serie Axis & Allies je tato hra velmi originální a přináší do hry novou, taktickou rovinu. Rozdílnost obou stran přidává hře na hratelnosti, každá strana hraje diametrálně odlišně: Němci tlačí obrovskou silou svých tanků vpřed, snaží se obsazovat nepřátelská skladiště surovin a likvidovat ojedinělé ostrůvky spojenecké obrany. Naopak Spojenci musí takticky a spořádaně ustupovat do nových obranných pozic a postupně akumulovat dostatečné jednotky pro vytvoření pořádné obrany. Většinou platí, že se stálá fronta nepodaří ustavit, Spojenec se pouze svými čerstvými posilami snaží zachránit nejkritičtější místa fronty jen proto, aby v dalším kole vyvstaly někde jinde. A v prvních 4 kolech se modlí, ať už konečně přijdou na pomoc bombardéry.

Hrací doba je asi 4 hodiny, což ji řadí k svižným hrám série.

Jediným podstatným mínusem hry je hod na iniciativu v pozemních bojích. Komu se podaří získat iniciativu, má obrovskou výhodu, protože svými útoky donutí spoustu nepřátelských jednotek ustoupit a druhému hráči pak pro jeho útok už příliš jednotek nezbývá. Stalo se nám, že šestkrát po sobě Němec vyhrál iniciativu v pozemních bojích a to se pak Spojenec může snažit jakkoli a má malou šanci.

Pro příští hru nás napadlo tento prvek náhody lehce zmírnit, a to tím, že místo hodu jednou kostkou se bude házet kostkami třemi a iniciativu získává ten, co hodí v součtu více. Náhoda tak stále přetrvává, ale může se takto více rozložit mezi oba hráče.

Přes tuto neřest považuji investici do této hry jako správnou, určitě se bude vyjímat v každé sbírce her Axis & Alies.

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Pravděpodobnost
"Pro příští hru nás napadlo tento prvek náhody lehce zmírnit, a to tím, že místo hodu jednou kostkou se bude házet kostkami třemi a iniciativu získává ten, co hodí v součtu více. Náhoda tak stále přetrvává, ale může se takto více rozložit mezi oba hráče."

Myslím, že toto je špatná úvaha - jak u jedné, tak u třech kostek je pravděpodobnost většího hodu 0,5 (tedy stejná) pro každého hráče, takže se vůbec nic nezmění.

4.4.2011 20:02:45

pravděpodobnost
ano, to jistě, pravděpodobnost se nemění... ale srovnávají se velmi nepříjemné hody (1,2) vs. velmi příjemné hody 11, 12 (všechny mají pravděpodobnost 1/12). Když se hází třikrát, tak pravděpodobnost velmi nepříznivých jevů (1-1-1, 1-1-2 ...) a velmi příznivých jevů (12-12-12, 12-12-11 ...) je o dost menší, než hodnota "normálních" hodů (se součtem 12,13)
a v tom je to zajímavější

13.7.2011 23:07:22

Vybíráme z Bazaru

Zeměplocha: Semafory
Zeměplocha: Semafory
Akt. cena: 720 Kč
Končí za: 3 dny

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas