nepřihlášený

přihlásit

registrovat

Arkham Horror (Third Edition)

Počet hráčů: 1 - 6
Doporučený věk: od 14 let
Herní doba: 180 min
Herní svět: Horror
Herní kategorie: desková hra, kooperativní, vývoj postavy
Čeština: právě překládáme
Vydavatelé: ADC Blackfire Entertainment
Edge Entertainment
Fantasy Flight Games
Galakta
Autoři: Nikki Valens
Rok vydání: 2018
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

Dojmy

Tak co, jak se vám líbí pokračovatel hry kvůli které část lidí tady objevila a začala hrát deskovky?
Za mě osobně to je pecka. A to vyloženě nesnáším koopy a lovecraftův mythos ve hrách (je tak maximálně vyždímaný až mě štve zhruba stejně moc jako zombie hry).
Hra je překrásná, odsýpá, je to arkham, funguje zatím perfektně, vláčkování monster aby neotravovaly, doom a anomálie (brány) dávaj smysl, jsou overwhelming, ale rozumně, ne náhodně a nekontrolovaně jak to bývalo. A takové spousty drobností jako kouzelní za ostatky monster, to že allies můžou dostat zranění místo hráčů, schopnosti postav co dávaj smysl. Sbírání lup a postupné odhalování příběhu. Hezky to udělali, moc hezky.
Jediné čeho se bojím je znovuhratelnost scénářů a to že se to eventuelně zvrhne v FFG pračku na peníze.

8.11.2018 09:20:38

Vojtech Musil

Rozsireni budou, co pustil byvaly zamestnanec pocita se s vice rozsirenimi, momentalne se chysta jedno velke, je fakt ze u EH tomu rozsireni taky dost pomohly, verim ze i AH3 dostane pak o neco vetsi stavu

Upraveno autorem (porovnej)

18.1.2020 20:09:42

Frogerry

Jsem si to spletl, nekdo to psal ve vedlejsim vlakne, ze u AH3 chybi ruznorodost a snad to budou resit rozsireni...

Naprosto souhlasim s tim, co pises. Na druhou stranu mi neprijde az takovy problem, ze AH3 je scenarovy. Ve dvojce clovek taky delal porad to same a nejak to nevadilo. Ta ruznorodost je dana tim, jak chodi setkani, monstra a predmety.

18.1.2020 19:57:41

Dojmy

A abych nebyl offtopic tak AH3 me taky nejak nenadchnul, neni to spatna hra, ale EH a hlavne Arkham LCG me bavi mnohem vic, AH3 mi proste nejak moc pripomina Pandemic, ten moc nemusim, prijde mi ze mi hra az moc diktuje co budu muset udelat a neda mi moc herniho prostoru a i ta atmosfera z toho na me tolik nedycha.

Upraveno autorem (porovnej)

18.1.2020 19:56:55

Vojtech Musil

Tak u AH2 to chce michat nestvury, predmety a stretnuti maximalne z jednoho velkyho a jednoho malyho rozsireni + Miskatonic pak to je jeste docela funguje, hodit vsechno dokupy fakt ne.

18.1.2020 19:50:11

JAHMANsvk

Tak ja musim souhlasit se speedym, kdyz se EH naucis, zarizne te hra tak ze nemas vubec sanci tak maximalne v 10% her, jinak je to opravdu hlavne o hracich.

18.1.2020 19:47:18

JAHMANsvk

To prave vcelku dobre resi AH3 a myslim si, ze se z toho da inspirovat a pravidla v ostatnich hrach upravit. Osobne me silene stvalo, ze si clovek vytahnul tri nahodne karty a z nich si vybiral... uplny nesmysl. Ale asi je to cil umele zvysit obtiznost hry.

Jinak co se ruznorodosti AH2 tyce, tak tam byl neduh, ze pri pouziti vsech rozsireni hra nefungovala proste. V te zaplave karet se neuplatnil mechanismus toho ci onoho rozsireni a ztracelo to smysl a zaroven hra byla silene obtizna, protoze karty a monstra z ostatnich rozsireni byly brutal.

Tak jsem zvedavy, s cim prijdou v AH3.

Upraveno autorem (porovnej)

18.1.2020 19:31:14

speedy

Tak aj my sme samozrejme zacinali s najlahsim prastarym a len s lahkymi kartami mytov. Ale aj tak. Par zlych hodov kockami a nespravis s hrou nic, ides do urciteho mesta po urcite vylepsenie, potiahnes kartu a hold smola :). Hral som to x krat az kym nesla hra z domu. Ale to sem asi nepatri, ja a AT si netykame, az na zlatu vynimku TWoM, ktoru doslova milujem :)

Upraveno autorem (porovnej)

18.1.2020 19:19:03

JAHMANsvk

Jasně, že některý prastarý je těžší než jiný, a někdy si člověk namíchá brutální Mythos deck (míchám všechno dohromady, jednodušší, normální i těžké karty). Ale nepamatuju, kdy jsem EH naposledy prohrál. A to hraju prakticky výhradně ve 2-3 (s jednou postavou samozřejmě).
⚜⚜⚜
L'Inquisiteur des Jeux de plateau
Montjoie! Saint-Denis!

18.1.2020 19:07:04

speedy

EH je vo dvojici ideálny či až moc jednoduchý? To aky EH hras? Vo dvojici s jednou postavou nehratelna katastrofa, s dvoma postavami hratelna katastrofa :).

18.1.2020 18:28:23

Azalin, celyl

EH je ve 2 úplně ideální, i když možná až příliš jednoduchý - proto nejraději hraju ve 3.

Jinak ale souhlasím. Mě AH3 hrozně zklamal a EH si zahrají kdykoli raději.
⚜⚜⚜
L'Inquisiteur des Jeux de plateau
Montjoie! Saint-Denis!

Upraveno autorem (porovnej)

18.1.2020 18:11:42

každá akcia len raz za kolo?

Hrozne mi vadí obmedzenie, že každú akciu môžem za kolo urobiť len raz. Nevadí mi obtiažnosť hry. Keď človek má dojem, že pre výhru urobil všetko, čo mohol, v pohode prehrám. Aj umrieť prvú noc v this war of mine som bral ako príjemný zážitok, lebo to dávalo zmysel.

Ale toto obmedzenie ma vyslovene frustruje. V menšom počte hráčov je obtiažne obsiahnuť celú mapu, hlavne keď ako naschvál sa anomália objaví na opačnom konci mapy a trvá niekoľko kôl, kým sa tam človek dostane a už je neskoro. Alebo ste obklopený viacerými príšerami a nemôžete bojovať, aj keď silu máte 7-8. A uniknúť viacerým sa nedá, lebo na to je kociek málo.

Totálna hlúposť. To už aj prehryziem to, že pohyb sa nedá rozdeliť - to pochopím - dáva to väčší zmysel - a naplánujem si veci podľa toho. Ale že nemôžem urobiť nejakú akciu dvakrát, tak to je fakt dosť výrazne blbé a frustrujúce.

Ešte doplním, že by som to obmedzenie chápal pri střežení (čo by vlastne ani dvakrát urobiť nešlo :D ) alebo pri sústředění či pri zkoumání. Do by mohlo dávať logiku a zmysel. Ale obmedzenie pre pohyb a útok mi žiadnu logiku nedáva.

Upraveno autorem (porovnej)

18.1.2020 14:19:13

celyl

Eldritch Horror je se dvěma postavama v podstatě nehratelnej, ideální jsou tak čtyři. Ale že "už je to jiná liga" si fakt nemyslím. Za mě je teda Eldritch Horror lepší a vím, že nejsem sám, kdo to tak má.. :)

28.11.2019 14:41:02

Dojmy

AH3 je de facto závod s časem, v tomhle je ta hra vzdáleně podobná Pandemicu, dvojka mohla skončit velmi rychle výhrou a nebo mnohem častěji rychlou prohrou, ale taky mohla být pořádně dlouhá. V AH3 je čas poměrně jasně daný a vyšetřovatelé se musí snažit stihnout prohrabat svojí částí archive balíčku dřív než je hra semele, takže je to hodně o optimalizaci akcí.

Monstra jsou spíš takové překážky než vážné hrozby, pro bojový charakter většina z nich nepředstavuje zásadní problém, ale často blokují cestu, občas skočí na nějakého slabčáka a je potřeba ho zachránit atd...

Oproti dvojce je ta hra více "utažená", vše co se děje na boardu je de facto jen vstup pro otáčení karet z archive balíčku, ať už ve prospěch nebo neprospěch vyšetřovatelů.

Hra se mi líbí, ale nenahradila dvojku, ta má pro mě úplně jinou atmosféru, v AH3 není ten pocit zoufalství a bezmoci, který občas přinášela dvojka, je to spíš vyhodnocování situace a optimalizace akcí. Osobně mi příjde víc mechanická a samotný scénář a příběh na pozadí to úplně nezachraňují, ale i tak se mi ta hra líbí, protože mechanicky funguje naopak super.

28.11.2019 13:26:54

dojmy

Tahle hra už je jiná liga než např. Eldritch horror. EH jsem zkoušel za dvě postavy a ta hra byla na hraně hratelnosti... o vítězství nemohla být ani řeč(a to nemluvím o lichém počtu hráčů). AH3 postoupila až tak, že jsem měl pocit chaosu v chaosu. Bravo. Bavilo mě to vždy - odehráno asi 6 her. Podle mě jde o to zkloubit vlastnost hrdiny + odměny za střetnutí + optimalizace zístání stopy + střežení. Tohle je podle mě dostatečná zábava a přemýšlení je dost a dost.

28.11.2019 07:52:24

Za me

jeden takovy rychly dojem. Pripada mi to jako Ghost Stories. Podobne srovnani jsem delal pred x let, kdyz vyslo GS s AH2. AH2 mi prislo takove volne, delej si co chces a kdy chces - jdes si nakoupit, seberes stopu a pri te prilezitosti se setkas, zabijes monstrum atp. Tu mi prijde, ze mi hra v zasade hodne diktuje, co mam delat. Pokud to delat nebudu, tak hra taky muze velmi rychle skoncit. Presne jako v GS, kde je v zasade nutne opakovat urcite kroky, ktere vedou k vitezstvi.

Prijde monstrum do hry a v zasade prvni, co chci/musim udelat je se ho zbavit. Na nejake lokaci je hodne doom tokenu -> honem je musim uklidit. Sbirani stop je dost randomizer a pri trose smule clovek stoji na miste a ceka, kdy to konecne prijde - to mi pripada jako nejslabsi clanek hry.

Obecne ale hra neni spatna. Takova 6.5 - 7.

Upraveno autorem (porovnej)

14.7.2019 12:28:48

líbí

Mě se líbí víc než 2. edice (asi jako rozdíl mezi syrovou bramborou a punčovým řezem), líbí se mi prvky z AH LCG (způsob boje s monstrem obzvlášť, vývoj scéáře je hezky atmosferický, role postavy). Co se mi nelíbí je způsob sbírání stop, kdy se vám může stát, že x kol po sobě řešíte stále totožný encounter, zde je EH zajímavější. (edit: karty se do stojanku vlezou i v obalech, mea culpa, smazano)

Stále se mi víc líbí EH, ale přeci jen jsou to trochu jiné hry, kolega AH 3rdE komentoval slovy "zatím mi to připadá trochu moc jako bordel", ale třeba se to zlepší dalšími rozšířeními, nebo je to prostě o zvyku. Po 3 odehraných hrách zatím takto.

Upraveno autorem (porovnej)

2.2.2019 11:33:45

beru zpět

svůj předchozí spoiler. Šlo o nesprávný výklad nejednoznačného pravidla. Pořád mi to šrotovalo a připadalo divné a dnes se mi podařilo najít upřesňující výklad. Tedy ano, AH je plně kooperativní. Prozatím to platí bez výjimky.

29.1.2019 00:28:50

to je nad slunce jasné,

že rozšíření budou...

8.1.2019 13:15:11

Rozsireni budou?

Minulka pravidla byla postupne vylepsovana moduly a proto se mi to velice libilo, stale mi vsak chybi Kingsport a

Innsmouth Horror
Kingsport Horror
The Black Goat of the Woods

8.1.2019 12:25:19

znovuhratelnost

Z tohohle má rovněž trochu obavu. Rozvinu. Ještě jsem to nehrál, ale nejčastěji je hra přirovnávána k Eldritchi, který mám velmi rád. Tam je motorem hry "balíček" mystérií, ze kterých ve hře použijete 3 (výjimečně 4). Hra se sice tváří jako příběhová, ale v podstatě není - je to svým způsobem optimalizační hra o třech dějstvích. Oproti tomu motorem AH je balíček archivu a z něj pramenící kodex, který tvoří kostru (a poměrně silný příběh) scénáře. Přičemž *** SPOILER *** mohou hru udělat i částečně semi-kooperativní *** KONEC SPOULERU ***. To mi přijde pro vlastní hru natolik zásadní, že mám o znovuhratelnost trochu obavu. Naopak je to perfektní marketingový tah, protože možnosti rozšíření jsou (i díky modulárnímu plánu) takřka nekonečné. Dokážu si představit "malé" rozšíření tvořené několika kartami kodexu a tabulkou scénáře a kartami událostí i "velké" rozšíření, přidávající i nové sousedství a nové karty střetnutí.

V tomto ohledu bych to přirovnával spíše k MoM, není to tak?

Upraveno autorem (porovnej)

8.1.2019 12:16:14

Dojmy

Tak, konečně párkráte odehráno.

(+) Jakmile člověk pochopí pravidla, hra velice svižně utíká a člověk má neustále co dělat a baví se, zejména i proto, že na rozdíl od Arkhamu II zde vaše střetnutí skutečně většinou vedou k nějaké získané výhodě a člověk nemá pocit promarněného času. Pořád se něco děje.

(+) Ilustrace. Tohle je prostě nádhera, není co dodat.

(+) Perfektní herní mechaniky, kombinace Dvojky a LCG. Zajímavý postup v příběhu.

(-) Pravidla jsou zprvu trochu složitá (hodně jsme dohledávali v rules reference a stejně tam je dost věcí ošklivě poschovávaných tam, kde by to jeden nečekal.

(-) Příprava hry nám trvá dokonce déle než u Arkham II.

(-) Nevybalancované postavy, což byl problém Arkhamu vždy. Ale tak dá se.

(-) Znovuhratelnost. Největší problém řekl bych.

Celkově opravdu úžasná hra. Bude to dost tím, že je nová, bojím se ohrání. Ale fakt super, doporučuji všem.

25.11.2018 10:50:39

Yedle

Ty mě zkoušíš ne? :-D V tom daném případě moje volba znamenala, že jsem na konci hry nevyhrál. Druhý hráč naopak vyhrál. Takže příště bych si zvolil druhou možnost...jelikož vím co nastane.

15.11.2018 09:08:20

Tak ještě jednou

A mně jde o to jestli je jedna volba lepší než druhá aka znovuhratelnost je dva pokusy. Protože poté vždycky zvolíš tu lepší variantu. Už se chápeme?

EDIT: příklad z AH LCG (asi spoiler jestli to někoho tankuje) na konci prvního scénáře základu po zabití bosse dostaneš možnost spálit svůj barák. Když to uděláš utrpíš trvalé poškození sanity ale také hodně silného společníka díky čemuž si otevřeš také alternativní konec kampaně. Když to neuděláš máš trošku jednodušší druhý scénář. Obě volby mají něco do sebe. Kdyby jedna volba nepřinášela žádnou objektivní výhodu, tak je její výběr zbytečný.
___
redaktor Deskofobie

Upraveno autorem (porovnej)

14.11.2018 16:40:52

Yedle

Však jsem ti odpověděl, jestli se to v tom příspěvku ztratilo, tak pro upřesnění uvádím, že v danou chvíli nepoznáš jestli je nějaká volba výhodnější či nikoliv...aspoň když daný scénář hraješ poprvé.

14.11.2018 15:14:28

desdi

To chápu, ale jde mi to, jestli z těch věcí na výběr byla jedna volba objektivně výhodnější než druhá.
___
redaktor Deskofobie

14.11.2018 09:09:21