nepřihlášený

přihlásit

registrovat

Arkham Horror (Third Edition)

Počet hráčů: 1 - 6
Doporučený věk: od 14 let
Herní doba: 180 min
Herní svět: Horror
Herní kategorie: desková hra, kooperativní, vývoj postavy
Čeština: právě překládáme
Vydavatelé: ADC Blackfire Entertainment
Edge Entertainment
Fantasy Flight Games
Galakta
Autoři: Nikki Valens
Rok vydání: 2018
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

Dojmy

Tak co, jak se vám líbí pokračovatel hry kvůli které část lidí tady objevila a začala hrát deskovky?
Za mě osobně to je pecka. A to vyloženě nesnáším koopy a lovecraftův mythos ve hrách (je tak maximálně vyždímaný až mě štve zhruba stejně moc jako zombie hry).
Hra je překrásná, odsýpá, je to arkham, funguje zatím perfektně, vláčkování monster aby neotravovaly, doom a anomálie (brány) dávaj smysl, jsou overwhelming, ale rozumně, ne náhodně a nekontrolovaně jak to bývalo. A takové spousty drobností jako kouzelní za ostatky monster, to že allies můžou dostat zranění místo hráčů, schopnosti postav co dávaj smysl. Sbírání lup a postupné odhalování příběhu. Hezky to udělali, moc hezky.
Jediné čeho se bojím je znovuhratelnost scénářů a to že se to eventuelně zvrhne v FFG pračku na peníze.

8.11.2018 09:20:38

Za me

jeden takovy rychly dojem. Pripada mi to jako Ghost Stories. Podobne srovnani jsem delal pred x let, kdyz vyslo GS s AH2. AH2 mi prislo takove volne, delej si co chces a kdy chces - jdes si nakoupit, seberes stopu a pri te prilezitosti se setkas, zabijes monstrum atp. Tu mi prijde, ze mi hra v zasade hodne diktuje, co mam delat. Pokud to delat nebudu, tak hra taky muze velmi rychle skoncit. Presne jako v GS, kde je v zasade nutne opakovat urcite kroky, ktere vedou k vitezstvi.

Prijde monstrum do hry a v zasade prvni, co chci/musim udelat je se ho zbavit. Na nejake lokaci je hodne doom tokenu -> honem je musim uklidit. Sbirani stop je dost randomizer a pri trose smule clovek stoji na miste a ceka, kdy to konecne prijde - to mi pripada jako nejslabsi clanek hry.

Obecne ale hra neni spatna. Takova 6.5 - 7.

Upraveno autorem (porovnej)

14.7.2019 12:28:48

líbí

Mě se líbí víc než 2. edice (asi jako rozdíl mezi syrovou bramborou a punčovým řezem), líbí se mi prvky z AH LCG (způsob boje s monstrem obzvlášť, vývoj scéáře je hezky atmosferický, role postavy). Co se mi nelíbí je způsob sbírání stop, kdy se vám může stát, že x kol po sobě řešíte stále totožný encounter, zde je EH zajímavější. (edit: karty se do stojanku vlezou i v obalech, mea culpa, smazano)

Stále se mi víc líbí EH, ale přeci jen jsou to trochu jiné hry, kolega AH 3rdE komentoval slovy "zatím mi to připadá trochu moc jako bordel", ale třeba se to zlepší dalšími rozšířeními, nebo je to prostě o zvyku. Po 3 odehraných hrách zatím takto.

Upraveno autorem (porovnej)

2.2.2019 11:33:45

beru zpět

svůj předchozí spoiler. Šlo o nesprávný výklad nejednoznačného pravidla. Pořád mi to šrotovalo a připadalo divné a dnes se mi podařilo najít upřesňující výklad. Tedy ano, AH je plně kooperativní. Prozatím to platí bez výjimky.

29.1.2019 00:28:50

to je nad slunce jasné,

že rozšíření budou...

8.1.2019 13:15:11

Rozsireni budou?

Minulka pravidla byla postupne vylepsovana moduly a proto se mi to velice libilo, stale mi vsak chybi Kingsport a

Innsmouth Horror
Kingsport Horror
The Black Goat of the Woods

8.1.2019 12:25:19

znovuhratelnost

Z tohohle má rovněž trochu obavu. Rozvinu. Ještě jsem to nehrál, ale nejčastěji je hra přirovnávána k Eldritchi, který mám velmi rád. Tam je motorem hry "balíček" mystérií, ze kterých ve hře použijete 3 (výjimečně 4). Hra se sice tváří jako příběhová, ale v podstatě není - je to svým způsobem optimalizační hra o třech dějstvích. Oproti tomu motorem AH je balíček archivu a z něj pramenící kodex, který tvoří kostru (a poměrně silný příběh) scénáře. Přičemž *** SPOILER *** mohou hru udělat i částečně semi-kooperativní *** KONEC SPOULERU ***. To mi přijde pro vlastní hru natolik zásadní, že mám o znovuhratelnost trochu obavu. Naopak je to perfektní marketingový tah, protože možnosti rozšíření jsou (i díky modulárnímu plánu) takřka nekonečné. Dokážu si představit "malé" rozšíření tvořené několika kartami kodexu a tabulkou scénáře a kartami událostí i "velké" rozšíření, přidávající i nové sousedství a nové karty střetnutí.

V tomto ohledu bych to přirovnával spíše k MoM, není to tak?

Upraveno autorem (porovnej)

8.1.2019 12:16:14

Dojmy

Tak, konečně párkráte odehráno.

(+) Jakmile člověk pochopí pravidla, hra velice svižně utíká a člověk má neustále co dělat a baví se, zejména i proto, že na rozdíl od Arkhamu II zde vaše střetnutí skutečně většinou vedou k nějaké získané výhodě a člověk nemá pocit promarněného času. Pořád se něco děje.

(+) Ilustrace. Tohle je prostě nádhera, není co dodat.

(+) Perfektní herní mechaniky, kombinace Dvojky a LCG. Zajímavý postup v příběhu.

(-) Pravidla jsou zprvu trochu složitá (hodně jsme dohledávali v rules reference a stejně tam je dost věcí ošklivě poschovávaných tam, kde by to jeden nečekal.

(-) Příprava hry nám trvá dokonce déle než u Arkham II.

(-) Nevybalancované postavy, což byl problém Arkhamu vždy. Ale tak dá se.

(-) Znovuhratelnost. Největší problém řekl bych.

Celkově opravdu úžasná hra. Bude to dost tím, že je nová, bojím se ohrání. Ale fakt super, doporučuji všem.

25.11.2018 10:50:39

Yedle

Ty mě zkoušíš ne? :-D V tom daném případě moje volba znamenala, že jsem na konci hry nevyhrál. Druhý hráč naopak vyhrál. Takže příště bych si zvolil druhou možnost...jelikož vím co nastane.

15.11.2018 09:08:20

Tak ještě jednou

A mně jde o to jestli je jedna volba lepší než druhá aka znovuhratelnost je dva pokusy. Protože poté vždycky zvolíš tu lepší variantu. Už se chápeme?

EDIT: příklad z AH LCG (asi spoiler jestli to někoho tankuje) na konci prvního scénáře základu po zabití bosse dostaneš možnost spálit svůj barák. Když to uděláš utrpíš trvalé poškození sanity ale také hodně silného společníka díky čemuž si otevřeš také alternativní konec kampaně. Když to neuděláš máš trošku jednodušší druhý scénář. Obě volby mají něco do sebe. Kdyby jedna volba nepřinášela žádnou objektivní výhodu, tak je její výběr zbytečný.
___
redaktor Deskofobie

Upraveno autorem (porovnej)

14.11.2018 16:40:52

Yedle

Však jsem ti odpověděl, jestli se to v tom příspěvku ztratilo, tak pro upřesnění uvádím, že v danou chvíli nepoznáš jestli je nějaká volba výhodnější či nikoliv...aspoň když daný scénář hraješ poprvé.

14.11.2018 15:14:28

desdi

To chápu, ale jde mi to, jestli z těch věcí na výběr byla jedna volba objektivně výhodnější než druhá.
___
redaktor Deskofobie

14.11.2018 09:09:21

Yedle

Je to podobný jak v LCG. Na tu kartu scénáře přidáváš lupy nebo doom tokeny, a jednotlivé příběhové karty dané k scénáři se pak otáčejí podle toho co je spouští. Například se otočí karta, která má z druhé strany dvě pokračování podle toho zda byla karta otočena na základě "lup" nebo doom tokenů (ale není to pravidlo, někdy je na zadní straně jenom jeden text). Logicky část spuštěná doom tokenama nebude pro vyšetřovatele nejlepší, ale ještě to neznámená špatný konec. Ale konkrétně jak jsem zmínil, že jsme měli možnost na výběr tak to bylo poté co jsme kartu otočili díky požadovanému počtu "lup" na kartě scénáře a jak jsi zmínil z LCG nelze v tu dobu zjistit jestli je to dobré rozhodnutí nebo ne....když se teď k tomu vracím tak to byl vlastně můj nejlepší zážitek z té první hry, protože já jsem se nějak rozhodl a druhý hráč zvolil jinou možnost, což mělo na konci hry svoje následky :-) připomnělo mi to jednu povídku z Lovecraftovi země. Ale jak jsem zmínil v prvním příspěvku při dalším hraní už vím jaké následky můžou nastat...

14.11.2018 08:38:25

desdi

To rozhodnutí o kterém mluvíš. Je to tak, že ti hra nabízí jednu příběhově výhodnější možnost než druhou?

V LCG se mi líbí, že na konci scénáře také volíš mezi různými možnostmi, ale žádná z nich není jednoznačně lepší. Jen mají různý efekt na průběh příběhu. Kdyby tomu tak nebylo, tak si pak nikdy tu horší variantu nezvolíš (pokud nejsi masochista) a příběhovost hry tím trpí.

Já dnes sledoval hraní prvního scénáře s Azathotem a moc se mi líbil, že má defacto nekonečnou znovuhratelnost. Příběh se ubíral různým směrem, podle toho, jak se hráčům dařilo bojovat se zkázou a hledat stopy. Náhoda ve formě žetonů lokací, které je třeba objevit, zaručuje, že i když přesně víte, co dělat a jak vyhrát, tak se jednoduše nemusíte trefit.
___
redaktor Deskofobie

13.11.2018 17:13:20

První dojmy

Mám odehrané dva scénáře ve dvou hráčích (Yog Sothoth a Cthulhu), vzhledem k tomu, že Arkham Horror je hra, která mě přivedla ke hraní deskových her a ke spisovateli H.P. Lovecraftovi, tak jsem se na odehrání prvních partií moc těšil. Nechci prozrazovat nic z jednotlivých scénářů, tak to zkrátím, scénář s Yog Sothothem mě bavil, měli jsme možnost se v jedné části nějak rozhodnout, a umím si tedy představit, že při další hře bychom se rozhodli jiným způsobem. Nicméně další hry už prostě přispějí k tomu, že určitě hráče nečeká nějaké scénaristické překvapení...ale zase na druhou stranu vždy tam nějaký scénář je, tak proč ne...v předchozí verzi žádné scénáře nebyly. Takže určite je to vylepšení směrem k lepšímu. Další klad, ale možná i zápor, že na naskočení do hry je pro fanoušky her Arkham Horror, Eldritch Horror, Mansions of Madness nebo karetní hry AH, velice snadné, stačí chvilka s pravidly a jde se hrát. Nicméně neubránil jsem se při hrání pocitu, že pořád hraju to samý na několik způsobů, pořád dokola ty stejný herní mechaniky....za mě je to ten největší problém co hře vytýkám, ale což je možná vlastně dobře :-) protože fanoušci Arkhamu dostanou to co chtějí a v nejlepší formě...pak mě ještě přišlo, že pořád losuji z pytlíku :-D jak jsem již uvedl pravidla se rychle zmáknou, tak každý vyšetřovatel provede dvě akce, pohyb a boj příšer, vyřešení setkání a losovačka z pytlíku...možná je to tím, že mě ta losovačka stresovala co se zase stane či zhorší, ale to je asi taky nakonec dobře a přispívá to k atmosféře hry :-). Na závěr ještě uvedu, že scénář s Cthulhu mě zklamal. Nevím jestli nás první hraní tak na hru připravilo, ale tímhle scénářem jsme prošli levá zadní, a hra proti nám neudělala vůbec nic...takže trošku nuda. Možná to bylo tím, že jsme si na to vybrali ideální vyšetřovatele, nebo jsme někde udělali chybu, něco přehlédli...tak doufám, že při příštím hraní se hra do nás trošku zakousne a předvede nám ten pravý Akrhamský horor.

Upraveno autorem (porovnej)

12.11.2018 12:17:23

OT kapsle

U hraní nikdy nejím, ale žetony AH LCG jsou po vytahování a míchání v pytlíků hodně omlácené, proto jsem vyloupal druhou sadu a šoupl je do těch kapslí.

Dotaz ke scénářům, trpí nějak, že už hru znám? Hry přeci nemůžou být nikdy identické, objevují se nové události, jiná monstra, někdy se testy nezadaří... V tomto ohledu třeba nemám problém s AH LCG, příběh sice znám, ale nemám problém si kampaň projet opakovaně.
___
redaktor Deskofobie

9.11.2018 15:34:32

Nejest a davat pozor

Ja si len davam na deskovky pozor, GWT hrávame skoro kazdy druhy den, kde tiez stale len losujes s pytlikou zetony a stale (zatial) su ako nove, u nas sa pri hrach nekonzumuje nic okrem pitia, ked sa chceme najest dame pauzu a najeme sa osve. Neobalujem nic a nedavam zetoniky do dakych oných :) , len davame pozor. A podla mna hrana hra s filingom hratelnosti, je stale lepsie ako obaly a neviem co bez nadychu s vyzorom uplnej novoty. Ale kazdy podla gusta, ale reci ze obaly a dake serepeticky na zetony su nutnost, nemam rad. Lebo je to hlupost. Dost OT
Edit: to yedle: Tak to teda bude daka divná kvalita, ked sa akurát žetony z tejto hry tak strasne nicia a ine nie...

Mia san mia...

Upraveno autorem (porovnej)

9.11.2018 14:53:03

JAHMANsvk

LCG člověk hraje (alespoň já) výrazně častěji než normální Arkham, přičemž každá seance sestává z desítek tažení tokenu z pytlíku. Když se hraje ve víc lidech tak i několikanásobek.

Člověk jednoduše nemá prsty neustále dokonale čisté a ten karton taky není všeodolný. Časem se tak začne po okrajích "ničit" potažmo rozlepovat.

Jestli jsi intenzivní hráč a tvoje tokeny přesto bez ochrany i po měsících či letech vypadají stále stejně jako v den, kdy jsi je vytáhl z krabice, tak gratuluju. Očividně máš lehký dotek a tvoje deskovky tě bezpochyby vzývají jako šetrného a milosrdného boha (myšleno jako kompliemnt) ;)

9.11.2018 14:43:45

Lebo?

Lebo?

Mia san mia...

9.11.2018 14:37:24

JAHMANsvk

U "velkého" Arkhamu možná ne, u LCG to nutnost opravdu je.

9.11.2018 14:28:11

@azalin-coins

Nechapem preco by mali byt dake capsle na zetony nutnost, pre mna uplná zbytocnost :)

Mia san mia...

Upraveno autorem (porovnej)

9.11.2018 13:56:24

Dojmy

Podle příspěvků je to "dovymazlený a vlastně uplně jiný" Arkham, který si vzal hodně z Eldritche - co nepopulární srovnání právě s Eldritchem? Postřehy / výtky / názory (na Bgg je docela pěkně podrobně sepsaná recenze, ale víc pohledů na věc rozhodně není na škodu)

9.11.2018 12:15:18

Místo na stole

No tak Eldritch nebo 2nd edition s nějakým tím rozšířením to určitě nebude, to nemám obavu.. ;-) Já jsem ještě nehrál, karty obaleny, ale čekám, až mi příjdou Coin capsules na mythos tokeny z ebaye, což je nutnost pro LCG a tady taky IMHO..

9.11.2018 08:51:34

Místo na stole

Já k místu na stole zmíním, že to vychází o něco lépe, než Eldritch nebo původní Arkham. Těch jsem měl plný stůl. Tady jsou ještě volná místa...
...................................................................
Redaktor Deskofobie a blogu Kubrt vs Deskovky

8.11.2018 14:23:45

Dojmy

Odehrána jedna partie → 1. scénář, dvě postavy, solo


+ hraní je opravdu plynulé, není potřeba moc upkeepu. Po zaběhnutí pravidel to krásně frčí

+Event deck funguje velice dobře (systém opětovného zamíchávání karet ala pandemic)

+/- modulární mapa - největší změna oproti 2nd edici a zároveň i nejožehavější téma. Z mého pohledu veliké překvapení... Je super!! Zároveň otevírá designerům velké možnosti pro další rozšíření (zejména pro malá rozšíření s novým scénářem (+karty), který si mapu ustaví po svém. Opravdu obrovské možnosti...)

+ Scénáře jsou na první pohled dost odlišné a využívají z větší části jiné karty. Systém vyprávění příběhu je silně ovlivněn mechanikou z Arkham Horror LCG. S tím ale souvisí...

- ...znovuhratelnost jednotlivých scénářů nebude vysoká s ohledem na fakt, že cíle pro ukončení hry se odkrývají během partie a po několikátém hraní už přesně budete vědět, kam jít a co dělat

- setup je překvapivě dlouhý (sestavení mapy, připravení balíků). Předpokládám, že po několika hrách se může dostat někam k 10ti minutám

- životnost modulární mapy. Pro mě nešťastně řešené. Spojujete kartón na kartón stejně jako puzzle. Je potřeba dávat pozor, jinak si časem poničíte jednotlivé kousky

- velikost hry na stole. Možná se to z marketingových materiálů nezdá, ale budete potřebovat pořádný stůl, zejména při hře více hráčů


Možná to z výše popsaného není patrné, ale Arkham Horror 3rd edition je pecka! Vzala si to nejlepší z ostatních Arkham Horror archives her a zároveň se od nich vymezila do té míry, že si místo na stole určitě zaslouží.

Minimálně pro mě nahradila Arkham Horror LCG, která je sice jako solitaire hra lepší, ale mechanicky pořád stejná a hlavně náročná na finance i úschovu.

Upraveno autorem (porovnej)

8.11.2018 13:48:59