REBEL.pl
Repos Production
Autoři: Antoine Bauza
Rok vydání: 2011

Recenzia hry

Autor: monkeyml | 28.1.2013 | 2

Ako naznačuje samotný názov hry, ide o rozšírenie k hre 7 Wonders. V balení sa nachádza okrem iného (pravidlá, žetóny mincí a pod.) jeden nový div sveta, 36 kariet lídrov a 4 nové karty gíld. Základný mechanizmus hry sa výrazne týmto rozšírením nemení, ale stáva sa zaujímavejší a rozmanitejší, keďže pridaním samotných lídrov do hry sa dajú vytvárať rôzne stratégie.

Príprava hry

Nové karty gíld sa pridajú k tým zo základnej hry a zamiešajú sa. Ich pridanie do hracieho balíčka prebieha rovnakým spôsobom. Na začiatku hry dostane každý hráč 6 mincí (namiesto troch, ako v základnej hre). Balík lídrov sa zamieša a každý hráč dostane náhodne štyri karty lídrov. Následne, ešte pred samotným začatím hry, prebehne tzv. fáza lídrov. Každý hráč si vyberie tajne jednu zo štyroch kariet lídrov a zvyšných troch lídrov posunie ďalej hráčovi po pravej ruke. Hráči opäť vyberú tajne jedného lídra a zvyšné dve karty posunú hráčovi po pravej ruke. Nakoniec si vyberú z dvoch kariet tajne jedného lídra a poslednú kartu podajú znova hráčovi po pravej ruke, ktorý si túto kartu pridá k svojim trom už vybraným kartám lídrov. Týmto má každý z hráčov balíček štyroch lídrov, ktorých môže najať. Hra sa môže začať.

Priebeh hry

Každý vek je rozdelený na tri fázy:

1. Fáza rekrutovania.

2. Samotný priebeh veku.

3. Vyhodnotenie konfliktov.

Vo fáze rekrutovania lídrov každý hráč vyberie tajne jedného zo svojich lídrov a položí ho pred seba na stôl. Keď každý hráč vybral svojho lídra, môžu sa títo použiť. Sú tri spôsoby:

a) rekrutovanie lídra – hráč zaplatí za lídra zodpovedajúcu cenu a položí si ho vedľa svojho divu sveta a okamžite využíva jeho výhody.

b) postaviť jeden diel divu sveta – hráč kartu lídra neotočí, ale postaví ňou jednu časť svojho divu sveta v zmysle bežných pravidiel, t.z. musí zaplatiť príslušnú cenu a stavať postupne od prvého stupňa po tretí.

c) odhodiť kartu lídra – hráč kartu lídra odhodí a zoberie si za ňu zo zásoby 3 mince.

Druhá a tretia fáza následne prebieha tak ako v základnej hre až do konca hry.

Koniec hry

Hrá končí tak isto ako v základnej verzii hry, po ukončení tretieho veku a vyhodnotení všetkých konfliktov. Hráči si následne zrátajú štandardne body. Jediný rozdiel je v tom, že samotní lídri môžu hráčom pridať dodatočné bonusové body a tým rozhodnúť o celkovom víťazovi. Súčasťou hry je aj nový bodovací blok, kde je pridaný riadok na zapísanie bodov, ktoré hráči získali za lídrov.

Zhrnutie

Toto rozšírenie pridáva variabilitu hrania k základnej hre, ktorá sa pri častom hraní jednoducho obohrá. Lídri pridávajú do hry istý prvok náhody a preto je zakaždým každá hra iná. Pri dobrej kombinácií lídrov sa dajú za nich na konci hry získať pekné body. Taktiež nový div sveta, Koloseum, je prínosom pre hru. Napriek tomu, že na začiatku hry neprináša tento div sveta pre hráča žiadnu surovinu, jeho výhoda leží práve v rekrutovaní lídrov, čo nie je zanedbateľná výhoda. V zásade sa nedá tomuto rozšíreniu nič vytknúť.

Hráčom, ktorým sa táto hra doteraz páčila, ho musím iba odporučiť. Tým, ktorým táto hra ani doteraz nevoňala, odporúčam si ju vyskúšať práve s týmto rozšírením. Potom sami môžu rozhodnúť, či je pre nich lepšia alebo horšia. Osobne som sa stretol s rôznymi reakciami. Mňa samotná hra 7 Wonders nijako výnimočne nenadchla. Po zakúpení tohto rozšírenia sa situácia výraznejšie nezmenila. Stále mi tam chýbala vyššia interakcia. Ale ako som napísal. Každému vyhovuje niečo iné a tak treba vyskúšať a zhodnotiť. Jedno je však isté, táto hra je vydarený kúsok a toto rozšírenie určite nie je krok vedľa. Veľa zábavy pri hraní prajem.