recenze hry

Autor: PatrikBolas | 29.10.2015 | 1

Když se Bilbo Pytlík vydal na cestu za dobrodružstvím, nedokázal si úplně dobře představit, jaké strasti a zkoušky ho mohou potkat. Krom toho, že musel snášet partičku trpaslíků, utkat se se skřety, vrky a dalšími obludami, přelstít Gluma či samotného draka Šmaka, nebo se zúčastnit bitvy pěti armád, musel se na své cestě dostat i přes Nebezpečný most.

Hobit Bitva pěti armád – Nebezpečný most je nejnovější počin českého vydavatelství stolních her Jirasgames. Hra je pravidlově totožná se hrou Ciao, Ciao… od neměckého autora Alexe Randolpha, pouze se použilo jiné prostředí. Nebezpečný most je – možná překvapivě – blafovací hra pro 2-4 hráče, u které strávíte zhruba 20 minut.

OBSAH HRY

V nemalé, nevelké krabičce naleznete 28 žetonů hrdinů ve čtyřech barvách, arch 35 samolepek (po sedmi pro každou skupinu hrdinů a sedm příslušníků Mordoru), 2 kostky, pravidla a konečně hrací plán, kterým je vyplněna krabice hry. Nic tak nemusíte rozkládat na stůl, protože hra se odehrává přímo v útrobách krabice.

PRŮBĚH HRY

Ve hře se hráči ujmou své vlastní partičky sedmi hrdinů (nebo i skřetů), se kterou se pokusí přejít přes lávovou propast po Nebezpečném mostě. Hrdinové jsou zde zastoupeni dřevěnými žetony, na které si z archu nalepíte tváře postav, které můžete znát z filmové adaptace Hobita. Vaším úkolem bude přehopsat po zpráchnivělých prknech mostu na druhou stranu propasti se třemi svými hrdiny. Rozhodně nepůjde o lehký úkol, protože ostatní výpravy se nebojí použít hrubé síly, aby to byly právě ony, kdo zdolají nebezpečný most jako první.

K tomu, abyste se dostali přes most se svým vždy jen jedním nasazeným hrdinou, si musíte hodit šestistěnnou kostkou. Zde přichází ke slovu hlavní mechanismus hry, který našincům připomene klasickou (picí) hru Macháčka. Na kostce jsou čísla 1-4, která říkají, o kolik příček se po mostě posunete a 2 symboly lebky s řetězem, které vás o svém čísle nutí lhát. Kostku totiž házíte skrytě a nikdo tak neví, co jste skutečně hodili. Lhát o svém čísle ale nemusíte pouze při hodu symbolu lebky. Padne-li vám jednička, můžete zkusit protlačit čtyřku. Nahlas oznámíte, jaké číslo vám padlo a všichni hráči postupně vyjádří svůj souhlas či nesouhlas s vámi vyřčeným číslem. Dopadne to jednou z následujících možností:

1. Pokud vám některý z hráčů nevěřil, musíte odhalit kostku. Pokud se ukáže, že jste mluvili pravdu, máte právo shodit všechny pochybovače z mostu do lávy. Ti si okamžitě na startovní políčko položí nového hrdinu, ale jejich šance uspět se ztenčily.
  2. Pokud vám některý z hráčů nevěřil a po odhalení kostky se ukázalo, že jste lhali, vy spadnete z mostu a pochybovači se za odměnu pohnou o tolik polí, kolik jste prve oznámili.
  3. Pokud vám všichni hráči věří, nemusíte dokazovat svou pravdu (či dobře zahranou lež) a jednoduše se pohnete o oznámený počet příček.

Ihned potom hází kostkou hráč po vaší levici, oznámí číslo a čeká na reakce ostatních hráčů. První hráč, který takto překročí most se třemi svými hrdiny, vyhrává hru.

Jakmile 1. hrdina překročí most, postaví se na políčko označené číslem 1., druhý hrdina na políčko s číslem 2, třetí na 3 atd. Tyto takzvané „vítězné schody“ jsou relevantní v případě, že se žádnému hráči nepovede most překročit se třemi svými hrdiny. V takovém případě si hráči sečtou hodnoty schodů, na kterých mají své hrdiny. Hráč s nejvíce body vyhrává hru. Toto pravidlo hře dodává zábavný prvek rozpolcení, kdy musíte uhánět, abyste byli jako první na druhé straně, ale jakmile zjistíte, že se tam nikdo nedostane se svými třemi hrdiny, musíte zvolnit, protože čím později se dostanete na vítězné schody, tím více bodů z nich získáte.

ZÁVĚREČNÉ HODNOCENÍ

Klady – Nebezpečný most je velice jednoduchá kostková blafovací hra přístupná hráčům všeho věku. Pravidla se naučíte během 5 minut a můžete ihned hrát či lhát. Díky hraní přímo v krabici neztratíte žádný čas přípravou hry. Samotný most a pod ním vřící láva působí na pohled velice pěkně a rozhodně z něj nechcete spadnout. Oceňuji možnost hrát za temnou stranu Středozemě a porazit ty mrňavé hobity a trpaslíky. Neubráním se srovnání s již zmíněným Macháčkem, nad kterým má Nebezpečný most navrch díky symbolu lebky na kostce, který vás vyloženě nutí lhát (v Macháčkovi jste také nuceni lhát, ale v mnohem zjevnějších situacích - hráč před vámi vytáhl indiány nebo macháčka).

Zápory – Největším nedostatkem hry je překvapivě téma. Tolkienův svět tu na vás kouká všude, přesto vás nevtáhne z jednoho prostého důvodu – v jednu chvíli se na mostě mohou ocitnout hned čtyři Bilbové, z nichž jeden je na straně Mordoru! Už vůbec tomu nepomáhá fakt, že tyto naklonované výpravy bojují proti sobě a v lávě tu umírá jeden Gandalf za druhým. Co se hratelnosti týče, opět se neubráním srovnání s Macháčkem, protože jedna kostka, dokonce jen čtyři čísla na ní, poskytují mnohem méně prostoru pro blafování, než Macháček (v tom tvoříte čísla z obou hodů, čtyřka a dvojka vám dají 42, trojka a trojka vám dají 3 indiány, kde indiáni jsou více než jakékoliv číslo a dvojka s jedničkou vám dají 21, tedy Macháčka, který je vůbec nejvyšší).

Suma sumárum –Tato hra by se krásně hodila do restauračních zařízení, kam si jdete s přáteli odpočinout a nechcete přitom probírat nějaké hluboké strategie či vesmírné bitvy, a kde by tak mohla nahradit třeba Macháčka či Kraby, protože radši se budu procházet po hezky zpracovaném mostě se známými postavami v atraktivním prostředí s nějakým daným cílem, než jen bezduše házet kostkami. Nicméně krabici nedám do kapsy a téma, které je velice poutavé a dá se na něm hodně dobře stavět, mě osobně ruší přítomnost několika stejných hrdinů a jejich vzájemné vyvražďování. Nebezpečný most se tak svým pojetím hodí spíše jako oddychový filler mezi větší záležitosti vašeho večera. Konceptuálně nejde o žádný nový mechanismus (nemluvě o Ciao, Ciao…, ze kterého hra vychází), který ale zároveň nemá čím urazit. Blafování je a bude zábavný herní prvek. A co si budeme povídat. Když už vám ta prolhaná čtyřka projde a vy se klepete, abyste na druhou stranu dostali toho třetího hrdinu, nervy vám pěkně tečou a každou lež si dobře promyslíte a nakonec i rozmyslíte. Vždyť ono pohnout se byť jen o 1 příčku je cesta k vítězství, jste-li dost rychlí. Byť má hra své neduhy a téma je zde spíše na škodu, se správnými lidmi se u ní zabavíte na hodiny. Jen ta cena není adekvátní obsahu...