XCOM: Desková hra

xxxxxxxxoo hodnoceno 173x (Seznam vlastníků)

XCOM: Desková hra - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 1 - 4
Doporučený věk: od 14 let
Herní doba: 120 min
Herní svět: Sci-fi, Současnost
Herní kategorie: kooperativní
Čeština: v balení hry
Vydavatelé:
ADC Blackfire Entertainment - logo
Autoři: Eric M. Lang
Rok vydání: 2015
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

Dojmy, zkušenosti, názory

Gen Con 2014 a firma FFG na svých stáncích prodává ve velkém tuto hru. Předpokládám, že i v ESSENu se objeví. Abych pravdu řekl, tak cena 60 dolaru s plastovými figurkami mě nepřekvapuje. Bojím se však podobnosti s mixem her SPACE ALERT od Vlaada Chvátila (nastavení času), velká míra náhody kostek (Elder Sign), složitost hry (velké množství textů) Descent. Bude se to vůbec dát hrát bez mobilní aplikace?
15.8.2014 08:37:29 | Upraveno autorem (porovnej)

ideální počet hráčů...
Ve hře je přesně dané, které povolání hraje jeden hráč, pokud je nižší počet lidí, než 4. Pochopil jsem, že je to nakombinované tak, aby člověk pokud možno stíhal více věcí najednou.
Nicméně aplikace se na začátku ptá kolik vás hraje, aby právě mohl upravit časy v případě nižšího počtu hráčů než 4.
Osobně to nepovažuji jako ideální hru pro 1-2 hrače (je tam opravdu i možnost solitéru), atmošku to podle mne dostane právě spíše ve 3-4. Aspoň z toho co jsem zatím viděl a četl.
Už jsem domluvený na vyzkoušení koncem března, takže se více o dojmech rozepíšu potom...

5.3.2015 08:34:35

Konečně první dojmy
Tak o víkendu na deskoherní akci jsme vyzkoušeli různé obtížnosti.
Hrálo se vždy ve 4 lidech.
Náhoda je tam vskutku vysoká a občas dokážou hody poslat do kytek sebelepší tým, ale díky vysokého počtu hodů nám ve výsledku hra přišla na easy a normál obtížnost dohratelná bez větších problémů.
Díky aplikaci a malého časového prostoru měla hra spád a nejčastěji nastal průser v okamžiku, kdy některý z hráčů místo svých povinností začal kecat do tahu někomu jinému, nebo někdo nepochopil některý z herních principů.
Polovinu her sledovalo krom hráčů ještě několik diváků a bylo vidět, že se baví až do konce a sledují, jak to celé dopadne.
Nevím jak moc hra reguluje obtížnost. Bylo třeba vidět, že když se nám povedlo vyčistit ufa a paniku, tak nám to v dalším tahu najednou nahodilo třeba 5 krizí a novou velkou várku nepřátel do vzduchu, takže jsme se okamžitě dostali opět pod tlak a naopak, když bylo vidět, že nám jde panika prudce nahoru a zůstalo nám toho ve vzduchu moc, tak hra jakoby lehce ubrala.
Ale to mohla být náhoda.
Každopádně jsem zvědavý na homerules. Hra má několik míst, které by šlo zoptimalizovat, tak jsem zvědav.
Například u výzkumu by mělo být něco jako automatické přidělování bodů výzkumu + navíc ještě body za úspěšné hody. Jelikož když nejedou kostky právě v researchi, tak to hru ovlivní skoro nejvíce.
Dá se říct, že právě až technologie dělají z hodně náhodné hry hru mnohem taktičtější, kdy se pak už používají vojáci, interceptory a satelity taktičtěji, takže bych čekal, že výzkum bude právě náhodou ovlivněn trochu méně než ostatní herní prvky.
Takže když posoudím kolikrát se hra hrála a jaké to mělo obecenstvo, tak i přes nemalou náhodu byl výsledný pocit jednoznačně pozitivní.
A to i z her, které jsme prohráli... ;)

23.3.2015 09:32:33

Tutoriálová mise
Sobotní večer jsme se ženou věnovali právě této hře. Verča se bála, že u toho usne, ale XCOM jí to neumožnil. Byla to naše první hra a seznámení s deskovkou. Já viděl pár her na youtube a očekávání bylo veliké.
Já měl na starosti nasazování vojáků na mise, obranu základny, obranu orbity a komunikaci s tabletem, Verča se pak starala o výzkum, rozpočet a vzdušnou nadvládu.
Aplikace nás krásně provedla prvními koly a naučila hru. Žádné složité čtení pravidel, žádné dohady nad různým výkladem pravidel, nic. První velké plus.
Z počátku jsme měli velké problémy s rozpočtem, ale postupně jsme finance stabilizovali, když jsme byli schopní každé kolo navýšit rozpočet o 5 kreditů, které jsme většinou využili na nákup jednotek. Mě se dařilo držet emzáky od báze a díky výzkumům jsem kolikrát ani nemusel házet kostkami a zabíjel jsme je automaticky. Verča zase perfektně čistila oblohu, i když nám každé kolo jeden až dva talíře někde zbyly, ale většinou to bylo nad kontinenty s nejmenší panikou, takže to nebolo.
Hru jsme vyhráli splněním finální mise asi v devátém kole. Celkový čas se vyšplhal na 3 hodiny, ale museli jsme toho spoustu číst a učili jsme se. Další hry budou určitě kratší. I přesto ale nebylo během hrání žádné hluché místo a pořád bylo co dělat a ani nám to nepřišlo, že jsme u toho tak dlouho.
Za mě asi nejlepší co-op hra, co jsem hrál (sorry arkhame).

15.6.2015 08:33:54

Dice fest
Včera jsem si projel solo tréninkovou misi. Mimochodem žena ze mě měla celkem srandu, když jsem si tam komentoval každou akci :)

Krátce popíšu pocity z každé složky hry:

1. Aplikace
Asi každý chce vědět, jak to funguje? Funguje to dobře. Vše je přehledné a tablet či mobil vás vedou za ruku, a hlavně v tutoriálové hře vám přiblíží všechna pravidla (ale pozor! ne úplně všechna). Po ukončení fáze reálného času jí vybavíte stav na hrací desce (zeměkouli) a ona pro vás vygeneruje další kolo. Prostě skvělé.

2. Komponenty
Klasické FFG... co říci? Snad jen "top kvalita". Přinejmenším karty výzkumů doporučuji obalit, protože si je bude Vedoucí Výzkumu celou dobu muchlat v pracičkách.

3. Pravidla
Ty už jsem nakousl. V krabici české verze najdete jen krátký přehled, který je dle mého - nedostatečný. Většinu pravidel najdete v aplikaci, ale zde je malý problém... Pravidla jsou ve jmenném rejstříku seřazena dle abecedy, čili nemáte postupný přehled o pravidlech tak, jak je to v klasicky tištěných u většiny her.
Výuková mise vás sice všemi zákonitostmi hry provede, ale nevysvětlí úplně vše.

- Nikde jsem se nedozvěděl (nebo jsem hledal špatně), jak fungují některé karty výzkumu. (Např. karty na které umisťujete vědce, vojáky či satelity. Platíte za ně zdroji nebo je jen musíte mít?

4. Kooperace
Zatím jsem hrál pouze solo, ale nějaký obrázek o tom, jak to bude vypadat jsem si udělal.
Plán je přehledný, takže se každý zorientuje. Trochu horší to bude poté, co se vyzkoumá více technologií. Pak už můžete ztratit přehled, co může každý hráč provést a jaké akce navíc má k dispozici. Naštěstí je tu fáze vyhodnocení, kdy máte spoustu času se rozkoukat a vytvořit plán na další kolo/a.

5. Solo
Záhul, ale velice velice "rewarding". Sice budete trpět samomluvou, protože akce za každou z roli bude hektická. Ale multitasking si užijete.
Připravte si taky větší herní prostor, protože se vám budou hromadit karty.

x. Kostky
Proč bod "x"? Protože x je v tomto případě neurčitá proměnná. Hoooodně neurčitá.
Jak už někdo napsal v BGG: "Je jedno, co děláte v předchozí fázi, nakonec vše rozhodnou kostky." Je to hodně nadnesené, ale většinu hry budete mít tento pocit.

- Hrajete dobře? Máte na misi nasazené 4 jednotky? Nebojte se, při prvním hodu vám na cizácké kostce padne "1" a máte po ptákách.
- Chcete zničit všechny ty otravné ufo nad kontinentem? Vyšlete všechno, co máte, aby jste to dali alespoň na pátý hod, že! No prvním hodem hodíte všechny úspěchy, aby vás mrzelo, že jste do boje vložili všechny prostředky. ;)
- Nebo úplně naopak, z 20 hodů vám nepadne nic.

Chcete buď slavně vyhrát nebo krutopřísně dostat na prdel? Pak je tahle hra pro vás ;) A co je bonus... u obou těchto variant se budete výborně bavit.

Nechť vás kostky provází !

22.6.2015 10:28:14

Nevyváženost rolí
Během uplynulého pátku jsem si byl zahrát X-com. jakožto hráč snad všech pokračování v PC (a ty původní byly echt epický) jsem byl docela zvědavý, jak si s touto PC kultovkou poradili.
nejdříve jsme prošli tutoriálem a zahráli si úvodní cvičební misi. naučit se pravidla, nebyl až takový problém a vzhledem k tomu, že bylo vše nové, měl jsem dost práce vše sledovat a na nic nezapomenout. Misi (ano tutoriál), jsme úspěšně prohráli, čemuž jsem nepřikládal velkou roli a vrhli jsme se rychle na druhou misi, kterou už jsme chtěli jet naostro.
Jelikož už jsem pár věcí znal, stíhal jsem sledovat i hru ostatních hráčů. No a tady nastal drobný zádrhel, který mne od další hry nejspíš odradil. Uvědomil jsem si, že všechny role si nejsou rovnocenné a v určité fázi se může hráč začít nudit. Hrál jsem za náčelníka štábu a dokud byly peníze, případně stíhačky, tak se to dalo, nicméně ve chvíli když jedno nebo druhé došlo, stal se ze mne prostý vyhodnocovač krizí, počítač peněz, případně jsem jednou či dvakrát tutam hodil za stíhačku.
Nicméně ještě hůř bych na tom byl v pozici (teď nevím název...comannder?) hráče, který ovládá program a satelity. Ve chvíli, kdy nebyly satelity na orbitu (ať jsme riskovali nebo nebylo potřeba), pak se jeho role jeví jako neskonale nudná. Dodat podle počítače na hrací plochu ufáky dokáže i cvičená opice.
Nejvíce si zahrál velitel vojsk a ostatní byli víceméně jen jeho podpora. Chápu, že pro výzkumníka jsou ze začátku karty velkou neznámou a může se rozhodovat ve stresu, nicméně později, když karty zná, je to jen o tom, rychle vybrat tu správnou, dát ji na plac, pak si párkrát hodit. Trochu tu nudu a rutinu naruší speciální karty a prodej artefaktů, takže se může trochu realizovat. Nicméně v případě "cvičené opice" to nezachrání ani sledování radaru.
Právě z důvodu nevyrovanosti rolí mne ta hra moc nenadchnula

14.7.2015 13:04:11

Nevyváženost rolí
podle tvých dojmu to vypadá ,že sólovka by určitě nenudila , ale zda se to bude vše v jednom stíhat to je otázka.

15.7.2015 19:04:03

RE: Nevyváženost rolí
Já třeba za commandera hraju rád. Ono se to nezdá, ale je to dost důležitá role, která umí zasahovat do všech ostatních rolí (tedy za předpokladu, že mu výzkum dodá správné karty). Jeho rozhodnutí pak docela ovlivňují směr hry. Na druhou stranu prakticky nehází kostkami, což já osobně kvituji, neboť v každé hře na kostky jsem totální levák.

17.7.2015 13:46:30

:)
Zkouknul jsem gameplay a jako největší slabina mi přišly kostky. Mít šanci na úspěch 2 z 6 a ostatní strany jsou prázdné a vůbec nic nedělají mi připadá jak člověče nezlob se. Hráči vpodstatě optimálně reagují na to co jim háže hra. Hodí mi tady toho nepřítele proti tomu je dobrý tento voják šup tam s ním, nějaké extra rozhodování tam nevidím. Klíčové mi přijdou technologie, které vylepšují zoufalou pravděpodobnost hodem kostkou, pokud to ovšem na jejich vynalézání padá :) Ufo enemy unknown a xcom terror from the deep jsou podle mně nejlepší počítačové hry všech dob, ale obávám se že deskovku nepořídím. Škoda, že nejdou třeba vynalézt nové kostky, který by třeba měly vyšší šanci na úspěch a třeba negativní efekty.

29.7.2015 21:35:44 | Upraveno autorem (porovnej)

kostky
Po odehraných asi pěti hrách o víkendu ve 4 a 3 hráčích můžu říct že hra moc příjemně pobavila. Super atmosféra, je dynamická. A ano je tam prvek náhody kostky. Jenže kdo hrál Xcom taky ví že často voják minul i když měl dobrý výhled atd. A často prostě jde vyhrát už předem prohraný zápas na oběžné dráze :) Takže hru bych kvůli kostkám nezatracoval pořád to má dobrý téma a člověk se u toho zapotí ..kostky bych bral jako část hry která je nutné menší zlo..Ale to moře činností kolem hru dělají velmi hratelnou....

29.7.2015 22:07:35

Super nápad
Tak dlouho jsem si jí přál, až jsem si jí musel koupit sám. :-)

Geniální nápad propojit deskovou hru a aplikaci. Připadám si u toho jako malé dítě, ještě tak ten teleport... B-)
Člověk má pocit, jako by byl přímo ve hře (nebo součástí). Na hory nebo do lesa, kde není elektřina, bych si stejně vzal Kubb nebo Mölkky, večer už stejně není pořádně vidět na žádnou hru.

Zatím jsem hrál sám, jednu Výukovou a jednu jednoduchou hru.
Pocit ze hry? Jedním slovem: masakr
Ovládat čtyři postavy.
Zvládnout si vzit 13 kreditů z krabice za 8 vteřin? Nejsem superman?
Za 15 vteřin zvolit výzkum, určit počet vědců a k tomu vybrat mísí a útočníky za 26 vteřin?
To dokáže jen Chuck Noriss...
Naštěstí je tu tlačítko pauza, která pozastavuje čas.Ale nic není zadarmo...
A i tak. Kdo z vás zažil spoluhráče se kterými hodinová hra trvá hodiny tři?
Tady je to alespoň bude popohánět (příslovečné přesípací hodiny u jiných her) A i když, furt je tam ta pauza.

Ještě tu je radar, který předvídá nálety UFO na Zemi.

Po otevření krabice a nalezení návodu velikosti A4 jsem byl mírně zaskočen. Veškeré naděje jsem proto upřel na aplikaci.
A... Nadějně. Jako první se nabízela Výuková hra.
Naprosto stačila na zavedení do hry. Seznámila mě s principem hry. Ukázala jak se hraje a tři tahy ukázka jako pro blbce. Sice zanechala pár otázek, ale ty vyřešil návod,
který Je přiložený k app v menu. Je abecedně seřazen nejspíš proto, že se v něm tak lépe vyhledává, jinak nevím. Mimo jiné, ve spodní části stránky obsahuje i odkazy na další související části návodu. Takže se člověk v návodu jen tak neztratí.

Ano,
Fáze první: Dělej co ti app přikáže, a udělej to jak nejrychleji umíš...

Ano,
Fáze druhá: házej kostkami, dokud můžeš a nezblbneš z toho....

Ano,
Fáze třetí: zjisti co jsi naházel, a jak jsi na tom...

Ano. Ne, ne vlastně NE!!!
Je v tom toho víc, než se na první pohled může zdát.
Každý může přispět s trochou do mlýna. Každý řeší svůj příděl ke hře a každý je důležitý. I třeba ten s tím rozpočtem.... (náčelník štábu)
Moc náhody? Tu reguluje počáteční vybavení a výzkum. Ve všem je nejdůležitější správné rozhodování. Sice se to nezdá, ale je to tak.
První fáze je o rychlosti, přípravenosti a hlavně znalosti. Vědět co chci zkoumat, kolik stíhaček nasadit a kolik si můžu dovolit nasadit pěchoty? Udělám to teď, nebo tohle kolo vynechat?
Druhá fáze je opravdu o náhodě. Záleží na každém jak se s tím vypořádá. Mě náhoda nevadí. Naopak mě velice baví, že dokáže zamotat jakoukoli hru. (I tu jasně vyhranou)
Třetí fáze o interakci s app. Kde zadáš přehled hracího plánu. (Panika kontinentů, stav základny, stav mise,...)
A app ti připraví nové kolo podle tvých (vašich) úspěchů, zdolávání hry a překážek.

Těším se na hru více hráčů (možná radši ne...)
Tak takhle to vidím já...... :-)

22.3.2016 08:08:38

Kostky
Jak je popsáno níže, kostky jsou z počátku o velké náhodě. Šance na úspěch je 1:3. Stejně jako v počítačové hře, začínáš s vojínem popř. se stíhačkou se základním vybavení a ty moc parády nenadělají. Časem voják získá zkušenost nebo specializaci a už emzáky řeže o něco lépe, stejně jako stíhačka dostane plasmové dělo a pak UFO přestává mít šanci. A stejně je to i u této deskovky. Správným výzkumem, výcvikem vojáků a vylepšením se ty šance začnou přelévat opačným směrem. Ano kostky jsou pořád 1:3. Nicméně je možnost, že jeden voják má proti emzákovi 4 kostky (specializace, výcvik ELITA, vybavení) a statisticky ti jeden úspěch padnout musí. Občas s dobrou kartou nemusí ani hodit kostkou a emzáka zabije. A podobně to mají i stíhačky a satelity. Můj první dojem byl stejný jako píšete. Hodně je to o kostkách. Dneska vím, že je to hodně o strategii a postřehu. Kostky mají vliv na hru, celkově však né až tak podstatný.

8.4.2016 12:34:22

Vybíráme z Bazaru

Verona
Verona
Akt. cena: 300 Kč
Končí za: 3 dny

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas