XCOM: Desková hra

xxxxxxxxoo hodnoceno 173x (Seznam vlastníků)

XCOM: Desková hra - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 1 - 4
Doporučený věk: od 14 let
Herní doba: 120 min
Herní svět: Sci-fi, Současnost
Herní kategorie: kooperativní
Čeština: v balení hry
Vydavatelé:
ADC Blackfire Entertainment - logo
Autoři: Eric M. Lang
Rok vydání: 2015
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

Dojmy, zkušenosti, názory

Gen Con 2014 a firma FFG na svých stáncích prodává ve velkém tuto hru. Předpokládám, že i v ESSENu se objeví. Abych pravdu řekl, tak cena 60 dolaru s plastovými figurkami mě nepřekvapuje. Bojím se však podobnosti s mixem her SPACE ALERT od Vlaada Chvátila (nastavení času), velká míra náhody kostek (Elder Sign), složitost hry (velké množství textů) Descent. Bude se to vůbec dát hrát bez mobilní aplikace?
15.8.2014 08:37:29 | Upraveno autorem (porovnej)

Ancovicka
Ja bych nebyl tak skepticky. Krom toho to pripodobneni na Descent, Elder Sign a Space Alert uplne nesedi.

Podle toho, co pise FFG na svem webu, tak ta aplikace bude dynamicky reagovat na tahy hracu. Asi bych si to predstavil jako umelou inteligenci zastupujici pana jeskyne. U Space Alertu je fixni cas na misi a jeji obsah je stale stejny nezavisle na tvem rozhodnuti. Tady to vypada obracene. Cas neni omezeny (ale zalezi na nem). Pokud se budes rozhodovat rychle, tak UFO nebude mit cas se pripravit, naopak, pokud budete otalet, tak to bude zle. Takhle to citim ja a kdyby to opravdu byla nejaka takova UI v deskovce, tak to muze byt velmi zajimave a jsem na to hodne zvedavy.

Co se tyce kostek, tak je to spis Zombie Dice. Hodis, kouknes na vysledek a zvazis, jestli chces hazet dal nebo prestanes, to v Elder Sign nemuzes, tam musis hazet, dokud nesplnis ukol.

A co se textu tyce, tak to vypada na standardni hru s popiskama na kartach, mozna i v aplikaci, ale to se uvidi, co ta aplikace bude vlastne vsechno delat.

Nicmene tesim se na dalsi informace. Bud to bude "nuda" a ona aplikace v podstate neprinese nic noveho nebo to naopak bude neco, co tu jeste nebylo. Zatim u me neprevazuje ani nadseni ani sekpse. :-)

EDIT:
Jinak co muze byt problem je fixni pocet hracu. Ve hre jsou zastupci 4 oddeleni/""ministerstev" ktere hraci ridi a ani o chlup vic nebo min. Cili at hrajes sam nebo s kamarady, vzdycky to bude za 4 role. Coz me uplne nevyhovuje, protoze nerad hraju za 2 postavy. Na druhou stranu bych ocekaval, ze hra bude pekne vyvazena. :-)

15.8.2014 09:12:51 | Upraveno autorem (porovnej)

jsem zvedav
co jsem pochopil, tak aplikace bude simulovat UI ve hre, myslim, ze místo aplikace by mohl hrat i clovek, ale uvidíme co to vlastne bude delat :)
Sam jsem premyslel jak prevezt stary UFO: EU do deskove podoby, mozna se na to precijen vrhnu...

15.8.2014 15:20:06

Bez elektroniky ani ránu
Já to zatím pochopil tak, že aplikace je nutnou podmínkou pro hraní hry, ale k dispozici bude mimo jiné i na webu, čili spustielné na všem, co zobrazí webovou stránku. Nahradit hráčem to nepůjde. Osobně nemám rád, když nevidím do všech pravidel ve hře, tohle mě nepřitahuje.

15.8.2014 23:17:51

Borghal
Proc myslis, ze bys nevidel do vsech pravidel?

16.8.2014 08:26:40

Já rád pravidla
Kvůli té appce. Pochybuju že její logika bude vysvětlena v papírových pravidlech u hry. Leda by byla open-source a o tom jsem zatím neslyšel...

Pokud bych se na to měl dívat jako na simulaci hráče, pak se nabízí otázka - proč to rovnou hráčem nenahradit? A pokud je to prostě prvek hry, pak chci znát všechna pravidla, podle kterých se řídí - pořád je to deskovka kde tradičně nejsou žádná pravidla před hráčem skryta. Nemám zájem o "black box" systémy v deskových hrách.

16.8.2014 13:05:04 | Upraveno autorem (porovnej)

appka
Protože to je i solitér, což je bomba! V 99 % případů stejně žádný spoluhráče neseženu, respektive nemám čas se za nimi někam trmácet...

16.8.2014 13:16:09

Borghal
Tak ackoli to bude aplikace, tak se bude a musi ridit pravidly hry. Podle me nejde, aby ta aplikace delalo neco, co neni nikde popsane. A proc to nenahradit hracem? Ono je lehci hodit vinu na aplikaci, nez na pana jeskyne... krom toho se z toho stava kooperativni hra, coz je podle me u vice hracu zadane nez 1vX + podle popisu ke hre delka tahu hracu ovlivnuje rozhodovani aplikace. Kdezto pri hre realnych hracu odehrajes tah a pak pan jeskyne premysli "hodinu" nad nejlepsim tahem apod.
Ja jsem zvedavy, co ze z toho vyklube. Zatim to rozhodne neni must have, ale ani odpad. :-)

16.8.2014 20:28:02

"Pravidla"
Tak pokud se nekdo bal pravidel, tak uz nemusi. Jsou na 3 stranky! Vsechno ostatni je rizene prave onou aplikaci.

http://www.boardgamegeek.com/video/51589/xcom-board-game/xcom-board-game-overview-gen-con-2014

Podle videa to vypada, ze aplikace ridi uplne vsechno a soucasti je i neco jako Tutorial. Krome tutorialu je tam dalsich asi 5 - 6 obtiznosti. No, nevim nevim teda.

16.8.2014 21:22:19

hmm
tak to asi nic pro me. Aby z toho nebyl pocatek her, který budou potrebovat i tablet nebo něco, aby pritahly vic lidi - to by se mi moc nelíbilo. To si radsi zahraju pc verzi a na stole něco jinciho :)

16.8.2014 21:48:21

hm
ja som zatial dost sklamany, X-com je pecka vdaka tym taktickym bojom na mapkach, nie pre toto planovanie, dufam ze tam budu aj nejake taketo boje inak to nebude nic pre mna :) to Gears of War sa zatial dost priblizilo mojej predstave X-comu ako board game :)

16.8.2014 23:13:38

mno
No vidíš a mě na UFU vždycky nejvíc bavil ten výzkum (zbraní, ufounů), rozšiřování základny, objevování základen atd mnohem víc, než samotný mise.

17.8.2014 00:11:28

Halbarad
Souhlas, samotne mise mě začaly časem vždycky nudit, zatímco stavba základny a výzkum neomrzely nikdy.

Jinak jsou moje dojmy ze stolního UFA celkem rozpačité, hlavně díky té "realtimeovosti". Naštěstí se chystá ještě Level 7: Invasion s podobným tématem, ale klasictější hratelností. Takže bude z čeho vybírat:)

17.8.2014 09:10:15

O tom, co se diskutuje na FFG servrech
Tak jsem si pročítal diskuze a mnoho dalších hráčů má otázníky u mobilní aplikace. Možná, že jsem stará škola, ale nemít možnost nahradit zařízení papírovou verzi není dobrý nápad. Např. Escape má v základu přesýpací hodiny. Dle mě je nutností, aby hra měla alternativu. Něco podobného s možností řídit hru i jiným způsobem. Přidat dalšího hráče jako pána jeskyně by byla stejná parádička jako u Pandemicu- Nové hrozby (Bioterorista). Hru to posouvá úplně na jiný level.

Druhá věc co se řeší jsou role. Každý hraje za tu svoji. Managment, vývoj technologii,... Hráči se bojí, aby to neskončilo pouze u vyřešení co budu zkoumat a čekat na dalšího hráče co udělá. Abych se přiznal i já jsem v tomto trošku skeptický. Poněvadž, když si představím soliter, tak bude muset hrát za všechny postavy? Jak to potom bude s časem ( 4x delší)?

Na hru se těším a doufám, že tyto mé pochybnosti zažene a jenom mile překvapí. V neposlední řadě politika FFG je taková, že stejně jako mno rozšíření u hry Descent (podotýkám, že na tuto hru nedám dopustit) budou muset rozšíření vydávat i zde. Za předpokladu, že se hra ujme. A to z toho důvodu, že karet lokací mi přijde strašně málo.

17.8.2014 09:49:26

...
Desková hra, kde je zapotřebí i nějaká aplikace? WTF?! Marjaduchu, snad se to nestane standardem...

18.8.2014 08:20:57

blackfire
Tak před chvílí Blackfire oznámil, že začínají pracovat na lokalizaci této hry, následně přes zimu lokalizují i aplikaci a ha by měla vyjít na jaře 2015

22.10.2014 13:19:41

Osobní dojmy
Hru jsem přímo nehrál, ale díval jsem se, jak se hraje. Moje dojmy. Je to podobné jako Space Alert, ale lepší. U SA se mi nelíbí, že všichni jsou si rovni a každý může dělat vše. V XC má každý svou funkci a je zodpovědný "za to své." Díky tomu si může role hru od hry střídat a tak rychle ho to neomrzí. Má na to vymezený čas (řídí právě ta aplikace) a čím je hráč efektivnější, tím víc ulehčí svým spoluhráčům, protože mu toho času zůstane víc. Náhoda tam hraje svou roli, ale dá se ovlivnit. Není to nijak tragické. Přišlo mi to jako vhodná porce. Přeci jen FFG není producent eurovek :)
Aplikace jako taková je nutná. Nebál bych se nahrazení pravidel. Spíše naopak to vítám. Podle výběru hráče vygeneruje setup a hlídá dodržování pravidel. Nevím, co by na tom mělo být špatného spíš bych takový postup uvítal. Odpadly by situace typu "Hele vy hrajete už padesátou hru? A víte, že tohle pravidlo hrajete blbě?" Stejně jako zdlouhavé řešení FAQ a dotazy na stejně neinformované hráče, jak vlastně to a to pravidlo má fungovat.

Nevýhodou je, že hráči mají (z logiky věci) omezený čas na plánování svých akcí. Takže čím lépe hru znají, tím větší šance mají na výhru. Za mě platí, že čím dokonaleji hru znám, tím méně mě baví. Je ohraná, nemá čím překvapit, podívám se po něčem jiném.
Plus vidím v tom, že hráči na sobě závisí, jsou provázaní a i když nejste na tahu, musíte bedlivě sledovat, co udělali ostatní. Takže se nenudíte.

Osobně nemusím ani SA ani XC, ale kdybych si chtěl hru tohoto typu koupit, bez váhání sáhnu po XC (SA jsem hrál a nic mi to neřeklo).

26.10.2014 10:12:47

Nutnost Tabletu / Smartphonu
Zarazilo mne, jaká nevole vládne kolem nutnosti mít u hry aplikaci v telefonu nebo tabletu.
U té hry mne právě tento požadavek zaujal nejvíce. Podobné smysluplné a opodstatněné propojení a využití moderních zařízení s deskovkama mi právě příjde jako úžasné plus ( ne nadarmo tímto směrem experimentuje i náš nejlepší autor her, Vláďa Chvátil pokud se nepletu...).
Každopádně zde má aplikace podle nastavené obtížnosti roli přesýpacích hodin, nahazuje objevující se ufa, bere v potaz prošvihnutí časového limitu, případně selhání z minulých kol, vyhodnocuje tzv. rušení komunikace, pokud hráči neřeší ufa na orbitě (takže pak například musí nejprve někam poslat interceptory a teprve později zjistí, kam vlastně v tomto kole ufa útočí) apod.
Hromada těchto věcí by asi šla i v režii jednoho hráče, který yb to měl na starost, ale tohle je prostě opravdu efektivní využití aplikace.
Co se týče menšího počtu hráčů, tak to je opravdu řešeno tím, že jeden hráč hraje dvě postavy (je tam určena kombinace právě proto, aby se dvě konkrétní role co nejméně rušily při přemýšlení). Aplikace taky právě bere v potaz, zda hraje 1 hráč, nebo 4 a podle toho upravuje obtížnost.

Hru jsem zatím bohužel nehrál a všechny postřehy mám ze záznamů hry na netu, prohlídky aplikace, diskuze na BGG a podobně.

Každopádně bych rád slyšel raději komentáře někoho kdo hru hrál, než sledovat spamování toho, jak je naprd, že hra si dovoluje požadovat nějakou aplikaci...

A abych nebyl jen optimistický. Mé osobní obavy a hlavní důvod, proč jsem si hru zatím nepořídil, jsou dány tím, že nemám moc rád kostky a zde mi prvek náhody příjde nepříjemně silný.

Co se týče pravidel, tak mechanismus hry je právě docela jednoduchý a proto není třeba, aby měla obsáhlá pravidla, navíc první hra pokud je zvolen v aplikaci mód "tutorial", dost polopatisticky vysvětluje každý krok. První dvě kola pokaždé vysvětlí co je třeba jak a proč udělat a v tu chvíli vypne časový limit, takže každý si může zopakovat co má udělat. Po dvou kolech mi i bez samotné deskovky bylo zhruba jasné co bych měl dělat a věřím, že s kartičkama v ruce a deskou před sebou, by to bylo ještě snazší.

3.3.2015 13:39:20

SPAMUJU
Nemám chytrý telefon a myslím, že ho nikdy nebudu potřebovat, stejně jako nechci vozit třeba na hory počítač jen pro to abych zahrál nějakou hru. Takže pro mě tyhle novosti nejsou.

3.3.2015 14:05:50

IN

Re
mam sice oboji (telefon i tablet) ale presne s tim souhlasim. Deskovky jsou prave od toho aby clovek nepotreboval elektriku a nejnovejsi technologie. Proste jen papir, tuzku a kostky :-). Moc se mi propojeni s technologiemi take nelibi a kdyz uz, melo by se dat obejit.

3.3.2015 16:27:56

Dojem
Ami se to propojení s technologií strašně líbí. Nevím proč bych si měl ubrat společného hráče, aby dělal něco co zmákne applikace zařízení, které mám vždycky v kapse.

Xcom je srdcovka už tématem. Hra je pro mě nutnost. Čekám na českou verzi od Blackfiru, ale kamarád má anglickou tak jsem měl možnost ji vyzkoušet.
Ve hře odpadá syndrom "vedoucího hráče", protože stejně jako ve space alertu prstě není čas. Hráč se musí opravdu rozhodnout sám za sebe, protože spoluhráči nemají moc prostor vnímat jeho situaci, max prokonzultovat s commanderem stav financí, jestli si to může dovolit. Hráč musí pořád přemýšlet co udělat, tak aby co nejméně zatížil už tak napjatý rozpočet a splnil co se po něm v rámci organizace požaduje.
Já hral squad leadera a když nepadají kostky jde to fakt do kytek, ale hráč musí jít náhodě naproti, ne na ní spoléhat. Měl jsme na starosti obranu základny a mise a byl fakt nedostatek vojáků, často se mi stavalo že jsme špatně nakombinoval symboly a pak zjistil že daný voják je v misi uplně k ničemu a musíme za něho zaplatit. Naštěstí šef výzkumu měl lepší hody a zasoboval mě poměrně kvalitní technologií pro boj, ale zase pak chyběly lidské zdroje na jejich aktivace. Přehozy červené kostky jsou nutnost.
Hráli jsme easy a stejně nás hra porazila asi jedno kolo před naším vítězstvím. Vymyšlené to mají pěkně.

4.3.2015 07:59:08

jen tak
Spojení aplikace a deskovky je zajímavé, leč to podle mě jaksi začíná potírat smysl deskových her. XCOM jsem po uveřejnění práskl na wishlist (citový vztah k PC hře), ale bleskurychle se z něj pakoval právě kvůli té aplikaci. Deskovky mám rád právě pro nepotřebnost jakýchkoliv technických krámů - to se už lidi bez toho nedokážou obejít?

4.3.2015 09:41:30

Lumirus
Ideální, aby lidi co jim je appka proti srsti, pomalu vycouvali z tématu. Víme, že jsou někteří silně konzervativní a teď už raději pokrokovější hráče, kteří se už smířili s tím, že bez aplikace to prostě nepojede ;)))

Mi osobně příjde česká verze jako něco co určitě chtít nebudu. Jelikož se mi líbí právě i počítačová hra a tu jsem hrál v angličtině, tak by mi čeština dělala v terminologii akorát binec.

U applikace se mi navíc líbí, že na pozadí hraje hudba z počítačové verze a dobře to podkresluje atmosféru. Zkoušel jsem aplikaci jak na phonu, tak na tabletu a překvapilo mne, jak dobře to funguje i z telefonu a menší velikost nakonec nevadí.

Každopádně nějaký hlubší vhled do hry si nechám až po vyzkoušení. Jenom přece mi to příjde prostě hodně kostkové...

4.3.2015 11:48:20

kostky
je to klasický hod na úspěch jako FFG použivá ve svých hrách. 5 a 6 je úspěch. Co se milíbí tak je právě červená kostka která ti nahrazuje počty pokusů. Jednou se dostaneš do stadia, že už další pokus nebudeš riskovat protože bys mohl přijít o vojáky nebo vědce. Výzkum technologie přehozů téhle červené kostky je jasná volba.

4.3.2015 14:58:20

xcom
Já se na hru prvně docela těšil. X-COM znám jenom od vidění, nikdy jsem ho nehrál. Mě naopak na hře nejvíce lákala právě ta aplikace na telefonu/tabletu. (Btw Alchymisté mě zlákali taky appkou, proto jsem je pořídil).
Trochu jsem vychladl po shlédnutí videa, kde borec ukazoval jedno kolo, jak se hraje. Je pravda, že to bylo hodně zkreslené tím, že hrál za všechny 4 hráče. Ale udělalo to na mě dojem takový, že 1/3 kola dělám co mi diktuje appka a 2/3 kola házím kostkama a 3/3 kola vyhodnotím co se stalo. Přišlo mi to děsně bezduché a bez možností něco ovlivnit.
Ale určitě budu hru dále sledovat a rád se nechám přesvědčit zpět na původní nadšení :)

4.3.2015 18:22:25 | Upraveno autorem (porovnej)

Beholder
Na videa jsme nekoukal kromě nějakých z výstavy kde představovali hru, ale nudné to určitě není. Čekáš na to jenom aby ti dala appka příkaz a ty pak musíš vyřešit co ti přikázala a máš třeba 15 vteřin na rozhodnutí. samozřejmě ti to applikace pěkně zamotavá, jde to napřeskáčku. Hral jsem toho squad leadera a bylo to vezmi dvě karty mise a vyber. 15 vteřin. Promyslet sitaci zjistit stav vojáků které bys na tu misi mohl vyslat. vybereš. Pak hrajou další. Nepřítel útočí na základnu. Otočíš kartu nepřítele. Začneš přemýšlet jak to zase nakombinovat. Ikony vojáků, ikony na misi, ikony nepřátel a kombinuješ. Vůbec nevnímáš okolí najednou ti řeknou: "Nepřítel utočí na základnu". Otočíš další kartu. Hrajou zase další hráči. Kombinuješ. "Nasaď vojáky do mise." Rozhodneš se, že někoho pošleš a ubytek bude bránit základnu. Appka zahlásí: "Nepřítel útočí na základnu." Cože? V minulém kole byli dva teď jsou tři? Tyjo proč jsem dával ty vojáky do mise. Hmm tak asi nezbyde nikdo na výcvik a budu rád když budou vojáci na aktivace karet. "Vyšli obranu základny." Kolik jich můžu poslat? Zbývají nějaké peníze na nákup dalších vojáků? Asi dostanem sodu.

5.3.2015 07:56:20

Vybíráme z Bazaru

Sid Meier's Civilization:The Boardgame 2002 ENG/CZ
Sid Meier's Civilization:The Boardgame 2002 ENG/CZ
Akt. cena: 1250 Kč
Končí za: 9 dnů

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas