nepřihlášený

přihlásit

registrovat

Wing Leader: Victories 1940-1942

Počet hráčů: 2 - 2
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 120 min
Herní svět: 2. světová válka
Herní kategorie: válečná
Čeština:
Vydavatelé: GMT Games
Autoři: Lee Brimmicombe-Wood
Rok vydání: 2015
Sdílej: Facebook, Google+

Popis hry

Upravit

Wing Leader je trochu netradiční válečnou simulací leteckých bitev první poloviny 2. sv. války. Netradiční v tom, že na bojiště se hráči nedívají shora, jako u velké většiny válečných her, nýbrž z boku. Proto hra pracuje v výškou/letovou hladinou leteckých jednotek a se vzájemnou polohou letadel (jsem za nepřítelem, nebo mě pronásleduje on?).

Jednotky ve hře představují perutě o 8-12 letadlech, případně menší letky (zhruba polovina perutě). Proto je záběr scénářů větší, jelikož posílá proti sobě někdy i desítky letadel, v několika scénářích i ve vícero vlnách. Jedna ze stran je vždy útočníkem, druhá pak obráncem. Cílem útočníka může být zničení pozemních cílů bombardéry, přičemž obránce se snaží bombardovací svazek narušit a zabránit bombardování. Jindy mají obě strany k dispozici jenom stíhačky a snaží se jedna druhou zničit.

Ke každému typu letadla je ve hře dostupná informační karta letadla s údaji o jeho rychlosti, obratnosti a stoupavosti v odlišných letových výškách, o možnostech nesení bomb nebo jiné výzbroje a výstroje a dále pak o ochraně a útočné síle. Na zadní straně je vždy uveden krátký historický popis letadla a to, které varianty letadla daná informační karta popisuje. Například Bf 109 má ve hře zastoupení hned ve třech verzích - Bf 109E-4 Emil, Bf 109F-2 Friedrich a Bf 109F-4 Friedrich, přičemž každá z těchto verzí může ještě uvést varianty dané verze, líšící se změnou některé statistiky letadla.

Kniha scénářů obsahuje přes 20 scénářů a na rubové straně uvádí stručný přehled zařazení scénářů do průběhu války. Scénáře jsou řazeny od nejjednodušších až po nejsložitější a zároveň hráče postupně seznamují s dalšími a dalšími pravidly (například první mise čítá jenom několik stíhacích perutí bez bombardování a jakýchkoli pokročilých pravidel). Tak se hráč do hry dostane snadnějí a pozná herní koncepty jeden po druhém.

Americká letadla:
A-20 Havoc, F2A-3 Buffalo, F4F-4 Wildcat, P-40B Warhawk, P-40E Warhawk, P-40F Warhawk, SBD-3 Dauntless, TBD-1 Devastator, TBF-1 Avenger

Britská letadla: A-20 Havoc, Battle Mk.I, Blenheim Mk.IV, Gladiator Mk.II, Hurricane Mk.I, Hurricane Mk.IIC, Spitfire Mk.IA, Spitfire Mk.VB

Ruská letadla: IL-2 'Ilyusha', LaGG-3, Yak-1

Německá letadla: Bf 109E-4 'Emil', Bf 109F-2 'Friedrich', Bf 109F-4 'Friedrich', Bf 110C-4, Do 17Z-2, Do 217E-2, Fw 190A-2, He 111H-1, Ju 87B-1 'Stuka', Ju 88A-4

Italská letadla: CR.42 Falco, G.50 Freccia, MC.200 Saetta, MC.202 Folgore, SM.79-II Sparviero

Japonská letadla: A6M2 'Zero' (Zeke), B5N2 'Kankō' (Kate), D3A1 'Kanbaku' (Val), G4M1 'Rikkō' (Betty), Ki-21-IIa (Sally), Ki-43-I Hayabusa (Oscar)

 

Průběh herního kola:

  1. Fáze přípravy nových letounů pro daný tah - pokud v daném tahu vstupují na mapu nová letadla, jsou umístěna na své pozice (nebo okraje mapy). Rovněž jsou umístěny žetony vektorů navádění pro nové stíhací perutě.
  2. Fáze zaměření - perutě, které chtějí zaměřit nepřátelské jednotky, vykonají testy zaměření (nejdříve útočník, pak obránce); perutě „v klidu“ přechází do stavu „v pohotovosti“, pokud jsou varovány rádiem; velitelé křídla mohou vydat rozkazy
  3. Fáze pohybu - perutě se pohybují po mapě; je možné zbavit se přídavných nádrží/bomb; perutě doprovázející bombardéry mohou reagovat na útočníky, kteří skončí na stejném políčku jako bombardéry; jsou rovněž vyhodnoceny palební přehrady (flak)
  4. Bojová fáze - nejdříve je vyhodnocen přímá dělostřelecká palba, pak bombové útoky a pak vzdušný boj; pořadí vzdušného souboje určuje útočník; po boji mohou být odhozeny bomby/přídavné nádrže
  5. Administrativní fáze - perutě hází na únik z bojiště (nejdřív útočník, pak obránce); na mapu k perutím se umísťují značky „Doprovod“, mění se naváděcí vektory perutí naváděných ze země a případně se mění mise doprovodných stíhaček na „Pátrání“ (pokud ukončily doprovod); hází se na překvapivý útok dělostřelecké palby (pokud je ve scénáři)
  6. Konec tahu - končí aktuální tah a začíná nový Fází přípravy nových letounů

Během vzdušného boje mohou bojovat jenom perutě, které zaměřily nějakou nepřátelskou peruť (nebo byly samy zaměřeny). Zaměření může být i řetězové (japonský stíhač zaměřil amerického stíhače, který naopak zaměřil japonský bombardér), v tom případě proběhne jeden souboj mezi všemi takovými perutěmi. V každém suboji je určen útočník a obránce, dle zaměření, ale většinou je obráncem strana vlastnící bombardéry. Pokud je zaměření vzájemné, útočníkem je poslední peruť dle pořadí pohybu. V manévrovacím souboji je útočníkem peruť s vyšší hodnotou obratnosti, jinak rozhoduje hod kostkou.

Obě ze stran určí jednu peruť, která bude primárním bojovníkem, každá další peruť dané strany k souboji přispěje bonusem, ať už k bojové nebo k obranné hodnotě (u bombardérů). Pak je určen typ souboje - poziční souboj nebo souboj „zasáhni-a-uteč“. Podle toho se porovnají statistiky „obratnost“ nebo „rychlost“ bojujících perutí (s bonusem za další perutě té které bojující strany), každá strana hodí dvěmi kostkami a dle porovnání upravených hodů je určen výsledek boje - počet zásahů nebo minutí protivníka.

Následuje potvrzení zásahů a případné následné určení ztrát obránce (plus případných opozdilců). Po boji se vždy hází na určení stavu soudržnosti všech perutí účastnících se daného souboje, načež mohou některé jednoduše vzdát boj a otočit to „domů“. Rovněž se snižuje stav munice (což značí postih pro další boj), nebo může peruť ztratit své letecké eso nebo velitele křídla.

Bombardování probíhá dle dalších pravidel, ale vzdušný boj je nejčastěji se vyskytujícím mechanismem ve hře, proto je popsán detailněji.

Autor: Joe

Vybíráme z aukcí

Behind the Throne
Behind the Throne
Akt. cena: 250 Kč
Končí za: 3 dny

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>