Corey Konieczka
Derek Carver
Pierre Clequin
Rok vydání: 2006

Král je mrtev, ať žije král!

Autor: sydo | 6.3.2009 | 33

Warrior Knights mají podobný osud jako Fury of Dracula – hra vyšla v 80. letech u Games Workshop a v novém tisíciletí prošla úpravou pravidel a faceliftem u Fantasy Flight Games. Na krabici se skví jména Konieczka a Faidutti, známé firmy, a tak bylo jasné, že WK budou povedená taškařice. A také že ano.

Po hře jsem nějakou dobu pokukoval, čekal jsem od ní chaotickou řežbu s prvky diplomacie a politiky, u které se bude pít pivo a posílat jednotky do útoku s tím, že to „nějak dopadne“. První hra tak opravdu vypadala, naši rytíři běhali po mapě jako obyvatelé rozšlapaného mraveniště, dostávali nesmyslné rozkazy a kdyby se ty plastové figurky mohly hýbat, jistě by si ťukaly na čelo, co to s nimi vyvádíme. Včerejší partie však ukázaly, že hra je dost hardcore a nedá vám nic zadarmo. Vše je úžasně propojené a logicky vyřešené, souboje (téměř) vždy vyhrála silnější armáda a bez schopnosti dobře plánovat nemáte šanci. Se spoluhráči jsme se shodli, že mírou zapojení šedých buněk si hra nezadá s Tikalem. Zkrátka válečná hra skvěle navozující atmosféru středověké Evropy, náročná na přemýšlení a přitom v žádném případě „suchá“.

Nyní již k samotné hře.

Téma:
Hráči se stávají barony bojujícími o vliv, který by je dosadil na místo zavražděného krále. K tomu jim pomáhají jejich armády, žoldnéři, politické intriky a církevní moc. Místem dění je blíže neurčený region ve středověké Evropě.

Komponenty:
Je to hra od FFG, takže se budu opakovat s opěvováním jejich produkce. V krabici čtvercového (typ Arkham Horror) tvaru naleznete herní plán, který svým zpracováním dává dojem starých map, je přehledný a přitom lahodí oku. Dále je zde mnoho kartiček (se stráášně malými písmenky), žetonků z tvrdého kartonu a samozřejmě plastových figurek symbolizujících města a rytíře. Bohužel je vnitřek krabice velmi nešťastně řešený (podobně jako u hry Cosmic Encounter) a tak je třeba investovat do nějakého pořadače. Já to vyřešil krabičkou Plano 2-3600, viz obrázky. Celkově za své peníze dostanete opravdu mnoho kvalitních komponent a WK rozhodně neudělají vaší herní sbírce ostudu. Jen v mé krabici byli dva stejní modří rytíři a jeden chyběl, takže jsem napsal FFG a čekám na odpověď.

Pravidla:
Pravidel je hodně a bude pár her trvat, než se s nimi sžijete. WK jsou v tomto ohledu opakem zmíněného Cosmicu – ten pochopíte po jednom kole a pak už jen přizpůsobujete strategii situaci na stole a vymýšlíte „vychytávky“. WK jsou naproti tomu jeden skvěle fungující motor, který musíte nejprve rozebrat, abyste se mohli konečně rozjet. Pokud tedy hledáte pouze příležitostnou hru na večer s „neherními“ přáteli, nemohu WK s klidným svědomím doporučit.

Na počátku hry se na mapu umístí města a každý hráč obdrží své počáteční jednotky – pevnost, pár věrných armád a žoldnéře. Ty rozdělí mezi své 4 rytíře, kteří je povedou za slávou a kořistí. Každý hráč má stejnou sadu rytířů a každý z nich má nějakou speciální schopnost – přidává nebo brání ztráty v bitvě, snadněji vítězí (+1 Victory, viz dále) nebo neplatí za své jednotky. Ti rytíři, kterým nebyla žádná jednotka přidělena zůstávají v záloze a mohou přijít do hry později, pokud jim koupíte armádu. Již nyní před vás hra klade jedno z mnoha těžkých rozhodnutí: dám své jednotky maximálně dvěma rytířům a udělám tak dvě průměrně silné armády nebo pošlu na plochu 4 slabší, ale mobilnější? Je to jen na vás. Každý hráč dostane také sadu akčních karet, pomocí kterých plánuje své akce pro každé kolo a 15 korun (platidlo).
Do banku se umístí 10 žetonů vlivu za každého hráče ve hře. Pokud chcete hru delší, můžete dát víc a naopak. Na konci každého kola si hráči berou z banku tolik žetonů, kolik kontrolují měst. Pokud bank dojde, hra končí a vítězem se stává hráč, který má největší vliv. Druhou možností jak vyhrát je kontrolovat na konci kola polovinu nevyrabovaných měst. V původní verzi hry toto byla jediná cesta k vítězství, to však bylo v době, kdy letěly hry jako Titan, Civilizace a 18xx a herní čas 6 hodin nikoho nepřekvapoval.

V první části kola, Plánování, hráči určují své akce pro dané kolo. Ze svých dvanácti akčních karet vyberou šest a rozdělí je na tři hromádky po dvou kartách od každého hráče. Na každou hromádku ještě přidají dvě neutrální akční karty (nepatřící žádnému z hráčů) a hromádky zamíchají. Počínaje první hromádkou se pak karty otáčí a hráč, kterému otočená karta patří, ji vyhodnotí. Pokud tedy například do první hromádky zamícháte kartu Najímání žoldnéřů a do druhé hromádky kartu útoku, je jasné, že nejprve najmete žoldnéře a útok bude následovat až později. Ale nevíte přesně, kolikátí půjdete na řadu v dané hromádce.

Druhy akčních karet:
  • 2x Mobilizace – pohnete se svou armádou a/nebo zaútočíte.
  • 2x Služba církvi – získáte jeden žeton Víry, pokud v tuto chvíli máte největší Víru, stáváte se Hlavou církve (viz dále). Navíc můžete tuto kartu položit na libovolnou hromádku (viz níže) a ovlivnit tak následující události.
  • 2x Sbírání podpory – získáte dva Hlasy, pokud máte nejvíc hlasů, stáváte se Předsedou Shromáždění (viz dále)
  • 2x Nákup žoldnéřů – dáte svoji značku na počítadlo žoldnéřů, pokud je zaplněno (má tolik míst, kolik je počet hráčů +1), hráči podle pořadí svých značek nakupují žoldnéře. Žoldnéři jsou různé síly a národnosti a také stojí různý počet korun. Zakoupené žoldnéře můžete dát svým rytířům na ploše nebo je dát rytířům, které máte v záloze, ti pak na konci kola přijdou do hry.
  • 2x Výběr daní – za každého vašeho rytíře na ploše dostanete jednu korunu.
  • 2x Univerzální karta – útok nebo pohyb nebo 2 koruny nebo jeden Hlas nebo nákup žoldnéřů
Každá karta (s výjimkou univerzální) se po svém použití položí na jednu ze tří barevně odlišených hromádek. Pokud počet karet v hromádce dosáhne dvojnásobku počtu hráčů, odstartuje se mimořádná fáze, podle druhu hromádky:
  • Žlutá hromádka – sem jdou po použití karty Výběr daní. Mimořádná událost = taxace – z každého vašeho města dostanete tolik korun, kolik je na městu vyznačeno
  • Modrá hromádka – sem jdou karty Sbírání podpory a Mobilizace. Mimořádná událost = Zasedání Shromáždění (viz dále).
  • Červená hromádka – sem jdou karty Nákup žoldnéřů a Mobilizace (hráč si vybere, zda Mobilizaci umístí na modrou či červenou hromádku). Mimořádná událost = Výplaty – hráči musí zaplatit žoldnéřům, aby jim nedezertovali.
Mechanismus karet je podle mě skvěle vymyšlen. Karty, které použijete, nebudete mít k dispozici, dokud se nevyprázdní příslušná hromádka, musíte tedy pečlivě plánovat co v daném kole udělat a jak to ovlivní vaše další možnosti. Zároveň je vše skvěle provázáno – pokud najímáte armády a často útočíte, brzy musíte zaplatit výplatu vašim vojákům atd. Je to velmi originální a náročné na plánování. Navíc se rytíři, kteří se pohnuli nebo zaútočili, unaví a po zbytek kola nemohou být použiti.

Neutrální karty zamíchané do hromádek mají rozličné efekty ovlivňující všechny hráče – můžete si opravovat poškozená města, opevňovat je, léčit armády, zakládat expedice do cizích zemí a také čelit různým událostem. Pokud se otočí karta události, vstupuje do hry role Hlavy církve. V balíčku událostí jsou tři druhy efektů – modré, zelené a červené. Modré jsou neutrální, červené vždy škodí a zelené vždy pomohou. Hráč, který je hlavou církve, vyhodnotí horní kartu v balíčku událostí – pokud je červená, musí si jí vzít nebo zaplatit jednu víru a dát ji hráči podle svého výběru. Pokud je zelená, musí ji dát jinému hráči nebo zaplatit víru a vzít si jí sám. Modré události nemůže ovlivnit. Hlava církve s velkým množstvím víry je velmi nebezpečná a zatímco sám si hrabe prospěšné události, ostatní bombarduje pohromami.

Zasedání shromáždění:
Pokud se zaplní modrá hromádka (viz výše), proběhne zasedání. Jsou otočeny tři karty Agend, o kterých hráči hlasují. Mezi agendami mohou být zákony, úkoly, úřady, konsese nebo i vlastní návrhy hráčů. Některé jsou prospěšné, jiné ne a je jen na hráčích, zda zákony schválí nebo komu přidělí tituly a konsese. Hráči hlasují pomocí Hlasů a v případě remízy má hlavní slovo Předseda shromáždění. I tato funkce je důležitá a má velkou moc.

Boj
Boj se řeší pomocí Karet Osudu. Každý hráč si v boji lízne jednu kartu za každých 100 bodů jednotek ve své armádě. Pokud má v armádě rytíře, lízne si ještě dvě navíc a poté dvě zahodí. Karty mají následující efekty:
  • Uděl 100 zranění
  • Preventuj 100 zranění
  • 1 Vítězství
Nejprve hráči porovnají karty zranění a uplatní je na své jednotky. Za každých obdržených 100 zranění na svou armádu položí jeden žeton zranění. Pokud počet žetonů dosáhne síly armády, je armáda zničena a rytíř umírá (naštěstí ne napořád, na konci kola se vrátí jako „dědic“, ale už bez žoldnéřů). Pokud obě armády přežijí, vyhrává ta, která vyložila více karet „1 vítězství“.
Tento mechanismus vypadá na papíře divně, ve skutečnosti však funguje skvěle. Jen jednou se nám stalo, že vyhrála slabší armáda, přesto jsou však boje napínavé a vyžadují zapojení mozku. Stejně se postupuje i při dobývání měst.

Uff, tak to byl opravdu stručný přehled pravidel. Nebudu zde popisovat expedice, výhody zákonů, obléhání, rabování a možnosti dobývat zámořská města. Hra je opravdu komplexní a vyžaduje 100% nasazení. Vše je důležité – hlasy, víra, peníze a zároveň je těžké mít ode všeho dostatek. Jednotlivé aspekty hry jsou výtečně a logicky propojeny a opravdu mi nejde na rozum, kdo tyhle hry vymýšlí, klobouk dolů pane Konieczko. Co nás velmi mile překvapilo je spád hry. Hra plyne svižně, nejsou prostoje, jelikož své akční karty máte rozloženy v celém průběhu kola a ve 4 hráčích lze dohrát za 2,5 hodiny, což je při propracovanosti hry úctyhodný výkon. Hráli jsme ve 3, 4 i 5 hráčích a pokaždé se skvěle bavili, přesto bych doporučil alespoň 4 hráče, ať je konflikt vyšší.

Jak jste již asi pochopili, hra naprosto předčila mé očekávání a spoluhráči byli také nadšeni. Dokonce vyslovili kacířskou myšlenku, že je hra zdatnou konkurencí Cosmic Encounteru, naší herní modly. Hru bych doporučil všem, kteří mají rádi atmosférické (hra opravdu působí jako boj o moc ve středověké Evropě), hezky zpracované a náročné multiplayer hry plné konfliktů. Musíte se však připravit na počáteční zmatky a také na značnou míru informací ke zpracování. Hlavně nesmíte být útlocitní a brečet, že se na vás všichni spikli, protože vedete nebo že vás papež šikanuje, když jste mu odmítli podpořit zákon. Toto vše je součástí této trochu přehlížené hry a přidává jí na kouzlu. Málokdy se stává, abych byl ke hře takto nekritický, ale v tomto případě si nemohu pomoci. Pokud se nějaké nešvary objeví, dám vám vědět, stejně tak, jak je to se znovuhratelností, která bude podle mě vysoká. Vytkl bych snad jedině příliš malá písmenka na kartách.

Okamžitě jsem si zakoupil i rozšíření a jen po přečtení pravidel se ho nemůžu dočkat. Dostanete možnosti nechávat posádky ve městech, ovládat mocné žoldnéřské vůdce, vynalézat obléhací stroje, alchymii a lepší zbraně a zbroje. Dále jsou zde možnosti plnit tajné úkoly a také alternativní konec hry. Až vyzkouším, napíšu v případě zájmu recenzi k rozšíření. Už teď si myslím, že hru významně obohatí.