Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Počet hráčů: | 2 - 6 |
Doporučený věk: | od 12 let |
Herní doba: | 120 min |
Herní svět: | Současnost |
Herní kategorie: | desková hra, budovatelská, ekonomická |
Čeština: | ke stažení |
Vydavatelé: | |
Autoři: | Friedemann Friese |
Rok vydání: | 2004 |
Sdílej: |
Cestovní verze, zjednodušené počítání
Krapnikova zmínka o cestovní verzi VN v jiném vlákně diskuze mě přiměla k přemýšlení. Hlavním problémem je počítání peněz a surovin. Neustálé přesouvání papírků a dřevěných dílků je skutečně dost náročné a může řadě lidí znepříjemnit pocity z prvních her.počítání
Že není co doplňovat, to se nám už několikrát stalo ... Ostatní nevím ... 16 ks uhlí u hráče je podle mě bezpečně nereálné, nechámu, kdo by provozoval ty šíleně neúsporné uhelné elektrárny ze začátku hry současně :-) 14 barelů nafty je taky poměrně nepravděpodobné, zbytek už by mohl být reálný ...
Merlin
Díky. Myslíš, že by bylo nějakým zásadním ovlivněním hry, kdyby se toto pravidlo nedodržovalo a prostě by se při každém doplňování doplnil normální počet surovin? Dle mého názoru by mělo jít vlastně jen o pár drobných, o které koupím surovinu levněji, nebo dráž.
doplňování
No nevím, mám pocit, že těch pár drobných je často dost rozhodujících. Kolikrát mi kvůli drahým surovinám chybí na elektránu cca 3 Elektra a pak nemůžu rozsvítit třeba 3 domy a už to jede.
doplňování
Souhlasím se sappho, občas těch pár drobnej rozhodne o tom, jestli budeš napájet o pár měst víc a tím získáš o pár (desítek) peněz víc do příštího tahu ... Pokud by se tomu ale dalo vyhnout, tak bych doplňoval podle určených pravidel, na tom částečně hra stojí, protože různým doplňováním se efektivně odlišují různé dostupnosti surovin a politika pro jejich využívání v různých zemích.
Doplňování dle pravidel rozhodně ano. Různé fáze a různé počty hráčů, s tím nemám problém. Jediná výjimka je sledování CELKOVÉHO POČTU dané suroviny ve hře.
Příklad Sappho chápu. Mnou navrhované řešení by vlastně bylo jemným zlevněním surovin, protože by se v každém kole doplnilo přesně tolik, kolik je v pravidlech. Prostě jakoby byl neomezený celkový počet dílků suroviny ve hře.
Říkám si, že tato situace je stejná pro všechny hráče, takže nikdo není znevýhodněn. Ale je to zásah do oficiálních pravidel, proto sonduji vaše názory.
ad doplňování
No v tomhle musím souhlasit se sappho. Kde už suroviny nejsou, ak ani smrt nebere. Ono se totiž nedoplňuje odkudkoliv ale od nejdražších míst, takže suroviny mohou být k dispozici, ale právě ne už na nejlevnějších místech. To se nám stávalo poměrně často. Pak se musí brát v úvahu všechna rozšíření (mapy) a každá mapa má jiný trh surovin a jiný způsob doplňování přibližně podle skutečné energetické situace v oblasti. Mám všechny mapy (Německo, střední Evropa, Benelux, Itálie, Francie, Čína a Jižní a Severní Korea). V každé zemi je situace se surovinami jiná a v Číně a Koreji je i plánovité hospodářství kdy se vlastně nemůžeš až tak rozhodnout jakou elektrárnu budeš stavět. Pak je tu i balíček Nových elektráren, který do toho vnáší ještě další prvky. Nehledě na elektrárny kombinované, které jsou u nás taky dost využívané. Takže osobně si myslím, že doplňování do plného počtu surovin je podle mne velký zásah do principu hry. Ona ta hra je dobře vyladěná tak jak je. Možná že se mnou někdo nebude souhlasit, ale bylo období, kdy jsem hrál Vysoké napětí poměrně často a toto jsou mé zkušenosti.
Tak hlídání celkového počtu surovinových dílků mám už vyřešeno. Přesvědčili jste mě a bude to normálně podle pravidel.
Takže už mi chybí jen zjistit, jestli počty surovin dle bodů 1-4 jsou dostatečné, nebo jestli počítat s větší rezervou.
Jak koukám na elektrárny, nastavím to na:
Uhlí 18 ks.
Nafta 18 ks.
Odpad 14 ks.
Uran 8 ks.
To jsou maximální počty při 3 nejžravějších elektrárnách od každé suroviny, kdy každá má plnou zásobu na 2 spalování. V praxi si sice takovou strategii nedovedu představit, že by hráč jel všemi elektrárnami na jediný pohon. Nebo jste se tím už setkali?
Přes víkend jsem mimo, tak uvítám vaše další názory a v neděli večer budu pokračovat na grafickém zpracování.
Ty uvedené počty jsou chápány jako maximální možná skladovací kapacita elektráren daného hráče. Trh surovin zůstane stejný dle toho, co je na mapě dané země.
Příklad: Ve hře jsou nejméně 3 elektrárny krát 3 uhlí krát 2 kola = 18 je maximum.
to husak
Jsem ochoten se podílet na odladění tvých úprav pro Vysoké napětí.
Mě se sice líbí ten neustálý koloběh herních komponent a doplňování dřevěných kostiček válečků a šestihranů, ale někomu to může přinést zjednodušení, kterým se pro něho stane Vysoké napětí přitažlivější. Také pokud by byl zájem jsem ochoten pomoct s grafickou úpravou.
Jinak pokud bys měl zájem si zahrát i na těch všech mapách, tak ti je můžu půjčit, vzhledem k tomu, že od sebe nebydlíme až zas tak daleko. Ještě jsem zapoměl v tom výčtu na fandovskou mapu Nordic (Skandinávie) - tu mám taky. Tam je zajímavá ta termální elektrárna na Islandu.
Kren
Díky, budu rád. Ostatní mapy mimo Německa jsem zatím nezkoumal, ale plánované hospodářství v Číně mi přijde jako naprosto geniální nápad! To musím vidět. :-)
Ten koloběh čudlíků a peněz mi právě moc neimponuje. A docela zásadně brání hře VN v prostorově omezených podmínkách, nebo třeba venku. To jsou věci na které jsem se soustředil. Zkusím během příštího týdne udělat první verzi mé úpravy a dám ji k připomínkám. No, budu ještě chvíli napínat a víc zatím neprozradím. :D
Jdu makat, díky za všechny podněty a připomínky. A pěkný víkend všem!
to Husak
Asi tuším jak jsi to vymyslel. Jinak ta nabídka s těma mapama platí a taky ti můžu půjčit to rozšíření "Nové elektrárny". Když tak mi pak soukromou zprávou pošli na sebe kontakt, nebo kde se sejdem.
První verze počítadla pro VV
Tak nahazuji slíbenou první verzi počítadla pro Vysoké napětí. Celé jsem to dělal s perspektivou vytištění na magnetickou gumu aby se to dalo přenášet. Anebo i na normální papír, kdy se výrazně omezí neustálé rotování drobných dřevěných surovin a bankovek.
PDF je i s vysvětlivkami. Zatím zveřejňuji jen verzi s počítadlem pro jediného (červeného) hráče (2,2MB). Uvítám jakékoli připomínky.
SHIFT+CTRL+PLUS otočí PDF do čitelného směru.
http://www.KurKdeChces.cz/tmp/Pocitadlo-prevew.pdf
to husak
Naprosto chápu princip tvého zjednodušení, ale musím říct, že to není nic pro mne. Já mám rád když šustí a rozměňují se bankovky a když nakupuju barely s naftou. Spíš bych si vymodeloval z hmoty FIMO nějaké kontejnery s uhlím, barely s naftou, popelnice s odpadky a radioaktivní kontejnery :-)(tak jak jsem to viděl na BGG). Pro mne by to ztrácelo atmosféru hry, kdyby se vše omezovalo jen na nějaké šoupání žetonů.
Nicméně někoho to může zaujmout.
Počítadlo
Pěkné a docela praktické.
Ale v tomhle souhlasím s Křenem, asi by to ztratilo trošku atmosféru. A pokud jde o cestovní verzi, abych řekl pravdu, to si raději vezmu "cestovní" hry typu San Juan (jen balíček karet) a podobně, než vyrábět nějakou speciální verzi "velké" hry typu Vysoké napětí.
:-(
Búúú a já si s tím tak hrál... :-(
Ba ne, chápu že dřevo je dřevo a když je dost místa tak to má něco do sebe. Nebylo cílem vytlačit z cestovatelských baťůžků karetky, ale prostě VN je extrémně hardwarově náročná hra, tak to byl pokus jak ji zjednodušit bez změny pravidel. Myslím že jí může dát více dynamiky omezení mechanického přesouvání dílků. Ale nikomu to nenutím. Vyzkouším v praxi a třeba to zahodím. :-)
to husak
Ne, mě se tvůj výtvor libí ... ale nevadí mi původní systém, takže ho budu používat dál. A navíc tuhle hru nemám ambice někam tahat ... ale uvidíme, třeba se to časem změní a pak ještě rád sáhnu po tomhle počítadle :-)
to husak
No princip je v pořádku, ale ten tvůj "design" bych osobně přizpůsobil designu hry, protože tak jak je vypadá k Vysokému napětí jak pěst na oko.
Design
O design mi vážně zatím vůbec nešlo. Nejdříve musím ověřit použitelnost v praxi. Pokud to vážně přinese zjednodušení, pak se to dá udělat s pořádnou grafikou. Pokud se to ale neosvědčí, tak by to bylo plýtvání časem. Taky jsem nechtěl vykrádat cizí grafiku více, než je nezbytné. Proto jsem ponechal jen piktogramy surovin, a podkladový obrázek vychází ze hry jen tématicky. Mmch: to, že zelený bude mít podkladovou barvu desky do zelena jste asi pochopili, že? :-)
to kren
S těma 3d modelama surovin už mě to taky napadlo. Buď FIMO nebo CERNIT.
Penize
Tak jsem dospel k nazoru, ze ackoli se mi tahle hra hodne libi, je pro lidi co ji hrajou prvne pomerne nezazivna. Osobne i me v tehle hre vadi jedna jedinva vec a to hlavne opravdu zezazivne presouvani penez. U surovin mi to nevadi ale ty penize rotuji z banku a do banku opravdu rychle a clovek co drzi kasu je tam naprosto vytizen.
to BMAJTZ
Já nedávno zkoušel tuhle hru na kolegy v práci (občas si něco zahrajem, a skoro pokaždý jinou hru - nejoblíbenější je Battlestar Galactica, Roborally a Drakon, mimochodem), a dost nezaujala, až skoro nudila ... holt buď je to tím, že fakt rozjezd je takovej pomalejší a nebo mám publikum odmítající eurovky :-)
S tím točením peněz to nevidím tak hrozně, buď funkci bankéře nedržíme a každej si to řeší sám a nebo to dělá nejkušenější hráč (já :-( a jsme v pohodě (resp. ostatní jsou v pohodě)...
Merlin
Jeden fakt ze je te interakce mezi hraci moc neni, jen doufam ze je jeste premluvim na jednu partii s vidinou ze bude lepsi :-D
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Marvel United: X-Men – X-Force EN
Akt. cena: 40 €
Končí za: 1 den