Tzolk'in: Mayský kalendář

xxxxxxxxoo hodnoceno 243x (Seznam vlastníků)

Tzolk'in: Mayský kalendář - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2 - 4
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 90 min
Herní svět: Starověk
Herní kategorie: desková hra, strategická
Čeština: v balení hry
Vydavatelé:
MindOK - logo
Autoři: Daniele Tascini
Simone Luciani
Rok vydání: 2012
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

2. stupeň technologie zemědělství a kdo začíná?

Dotaz: narazili jsme při hře na situaci, kdy na kole Palenque byly na poli č. 5 dve místa obsazeny žetony dřeva a kukuřice (ležely na sobě) a dvě místa zcela volná. Mohu, jestliže mám 2. stupeň technologie zemědělství, brát samotnou kukuřici - čili z polí bez žetonu kukuřice, anebo musím nejdříve vypálit les, když tam žeton dřeva leží (tím pádem naštvat bohy a slézt v chrámu o jedno místo dolů) a poté si vzít žeton kukuřice a samotnou kukuřici? Na boardgamegeeku se okolo toho strhla velká debata...viz

http://boardgamegeek.com/thread/867737/2nd-agriculture-technology-corn-harvest-tile-que

a dále, jak volíte na začátku hry začínajícího hráče? Myslím, že kdo začíná, má velkou výhodu a měl by být za to nějak "penalizován", viz agricola - o jedno jídlo méně. Díky.

3.1.2013 19:03:50

prošel jsem to znovu
a připadá mi, že pravidla nikdy nebyla míněna tak, jak jsem popsal ve výkladu 2). Autor se vyjadřuje dle mého ne úplně jasně. Připadá mi, že původně to bylo tak, jak jsem popsal ve výkladu 1) (a jak popisuje karel), které bylo Beholderem špatně pochopeno (z tohoto pochopení vzešel druhý výklad) a poté opraveno na výklad 3)

Myslím, že už jsme to rozebrali na prvočísla, takže stačilo ... gg

4.1.2013 15:51:56 | Upraveno autorem (porovnej)

taky jsem si to prošel znovu
Výklad:

2) you cannot harvest where there is forest still to cut

byl zřejmě úplně původní záměr autora (který není v pravidlech). To znamená, že ta 4 políčka v každé skupině měla tvořit jedno velké pole (které bylo velké podle počtu hráčů) a tam by bylo opravdu zcela logické, že dokud se nevykácí všechna políčka s lesem tvořící jedno velké pole, tak prostě kukuřice nebude. Na tom se snad opravdu všichni shodneme, že to dává rozum.

Ale pak to autor změnil na výklad:

1) So, if you have only wood tiles visible, BUT still some EMPTY space (with all the tiles already removed), you CAN harvest from there.

Doplněný o

If you have ALL the fields (the number depends on number of players) with wood tiles on (that means no uncutted field yet), YOU CANNOT HARVEST CORN.

Tohle znamená, že jedno velké pole se rozpadlo na separované 2,3,4 políčka podle počtu hráčů. Tohle ještě beru jako logické. Každé políčko je samostatné a když se vylesní, zak můžu sadit a sklízet kukuřici (s techem i když už někdo přede mnou sklidil)

Tohle bylo ovšem změněno na konečný výklad:

3) YOU CAN HARVEST CORN EVEN WHEN THERE IS NO VISIBLE CORN TILES, that means that you can harvest corn where there is empty field (no more corn tiles) AND where there is only forest tiles visible (nobody harvested yet).

Které je stejné jako to předcházející (jen vypadl ten doplněk) s tím že můžu s techem sklízet i když jsou ještě nevykácena všechna pole. A tohle už prostě logické není.

Takže záleží na každém jak se domluví, že to budou hrát. Já osobně bych si klidně vyzkoušel tu úplně původní variantu - nejdříve vykácet všechny lesy a pak teprve sadit a sklízet kukuřici a když je vše pryč, tak můžu s techem dále sklízet kukuřici.

4.1.2013 16:16:55 | Upraveno autorem (porovnej)

původní záměr autora
jedno velké pole ?

Jak jsi na to přišel? Tak to snad nemohlo být míněno nikdy. Řekl bych, že už od začátku se mělo jednat o oddělená pole nebo jsem něco přehlédl?

4.1.2013 16:30:21 | Upraveno autorem (porovnej)

Pelly
Tak jaký smysl by pak dávalal věta "you cannot harvest where there is forest still to cut", když v pravidlech hry můžeš už po prvním odlesněném políčku normálně sklízet obilí?

EDIT: Cituji autora: "My original rule was more thematic, since you cannot harvest where there is forest still to cut..."

4.1.2013 16:33:35 | Upraveno autorem (porovnej)

dle mého
nemůžeš sklízet kukuřici (prostřednictvím technologie), je li pole zalesněno.

Tedy to jedno konkrétní políčko se žetonkem. Ne že není možné brát kukuřici, dokud není vymícen všechen les. Alespoň tak tomu rozumím ...

4.1.2013 16:58:45

Pelly
No možná to tak myslel, těžko říct, každý si to můžeme vyložit jinak. Udělal bych kompromis v tom, že bych to hrál podle tohoto (původního, staršího) výkladu:

So, if you have only wood tiles visible, BUT still some EMPTY space (with all the tiles already removed), you CAN harvest from there.

If you have ALL the fields (the number depends on number of players) with wood tiles on (that means no uncutted field yet), YOU CANNOT HARVEST CORN.

Protože kukuřici ze zalesněného pole (podle nového pravidla) sklidí snad jen nějaká mimozemská technologie v rozšíření :)

EDIT: A navíc pole, která nejsou v méně hráčích využita se nepočítají

4.1.2013 17:10:46 | Upraveno autorem (porovnej)

česká verze
Dovolím si krátké podotknutí či shrnutí, jak je to v české verzi.

Tam platí, že s technologií zemědělství na druhé úrovni mohu u pozic Palenque 2, 3, 4 a 5 sklízet kukuřici i z políček, která již byla vyčerpána nebo na nich dosud leží oba žetony (pak si neberu hranatou destičku kukuřice "zpod" žetonu těžby dřeva, ale jen normální kulatou kukuřici z banku).

Je už jedno, jak to pravidlo vzniklo a jestli je tématické nebo logické, takhle to prostě je v českých pravidlech napsáno a míněno.
Jak to kdo bude hrát, je jeho věc.

4.1.2013 17:21:39 | Upraveno autorem (porovnej)

česká verze
vzniká až po vydání anglické a německé. Takže se v pravidlech stihly doladit drobnosti, na které bylo nejvíce dotazů. Nová anglická bude mít formulaci:
If you cannot see any Corn Harvest Tiles on the Palenque action space you’re using (i.e. they are hidden under Wood Harvest Tiles or there are no more left), you can still use that action space to get corn (but you do not get a Corn Harvest Tile).
Prostě ti, co kupovali až českou mají výhodu jasněji popsaného pravidla.

4.1.2013 18:13:00

začínající hráč
na tom není vůbec lépe. Sice staví své dělníky na "nuly", ale dýl mu trvá, než některý dělník dosáhne na zajímavější akci.
Já za začínajícího hráče hraju na začátku hry vyloženě nerada.

4.1.2013 18:18:47

v tom případě...
...bude 2. tech zemědělství extra přesílený a budu ho všichni vždy hned chtít.

4.1.2013 18:31:07

to Karel
Vím, že se začínající hráč nemění pravidelně každé kolo, proto jsem napsal, že se může měnit začínající hráč...tím jsem měl na mysli to, pokud by si o něj někdo"zahrál" a postavil si dělníka:)

4.1.2013 20:09:43 | Upraveno autorem (porovnej)

Beholder
2. tech zemedelstvi (stejne jako 3. tech) rozhodne neni presileny, navic pokud ho budou chtit ziskat vsichni hraci, pak mohou - na kazdeho se dostane. Me osobne daleko vice vyhovuje kombinace tezby surovin a trziste, ale mame osvedcene, ze se da najit libovolna kombinace k vitezstvi.

5.1.2013 11:01:23

JanPavel
Dokud platilo, že musí být alespoň jedno políčko vysekané od lesa a sklizené, tak přesílený nebyl, ale když platí, že může být použit i v celém zalesněném poli (což je podle mě naprostá hloupost, ale nové pravidlo to umožňuje), tak podle mě přesílený je. Ale je to jen můj názor.

A tím, že ho bude chtít automatický každý pro mě ztrácí exkluzivitu, kterou by měl tech mít.

5.1.2013 11:10:33 | Upraveno autorem (porovnej)

Beholder
Da se to uhrat i bez nej. Schvalne jsem si posledne zkusit ve hre dvou hracu jet kombinaci suroviny+vymena v Uxmalu (jak pise JanPavel) a na Palenque jsem sel myslim jednou za celou hru a to jsem si bral drevo. Tim padem jsem samozrejme neinvestoval ani bod do techu na kukurici.

5.1.2013 11:34:17

beholder
Už je to asi jasné, ale přece jen ještě poznamenám k Beholderovu příspěvku - není to žádné nové pravidlo. Z pohledu majitele české verze pravidel to takto je napsáno - nic se nemění, nic nepotřebuje upravit.
Nové pravidlo to může být jen pro někoho, kdo dosud hrál podle nějaké starší verze pravidel jiných, patrně anglických - to nevím.

5.1.2013 13:00:40

Staré pravidlo
Není to nové pravidlo, je to původní pravidlo vydavatele, jak bylo zamýšleno od prvního vydání. To, že došlo k jeho špatné interpretaci, nic na pravidle samotném nemění.

5.1.2013 17:18:22

dilli
To není pravda.

Daniele Tascini to v diskusi objasňuje, původně zamýšlené pravidlo bylo tak, jak jsem psal 4.1.2013 17:10:46, ale protože někteří troubové zřejmě brali za prázdné pole i ta, která se ve 2/3 hráčích nepoužívají, tak to změnil. Přitom stačilo napsat do pravidel poznámku, že ve 2/3 hráčích nepoužitá pole pro jakýkoliv výklad pravidel prostě neexistují a ne to takhle nesmyslně změnit na to, že lze ten tech použít i na zcela zalesněných polích.

A to je už můj definitivní příspěvek k této debatě.

5.1.2013 17:29:45 | Upraveno autorem (porovnej)

Beholder
Nezlob se, ale moc nerozumim co vlastne resis.

V te same diskusi na BGG se pise take "the initial prototype had no corn on teeth or extra corn at Yaxchilan gear." (coz je taky logicke protoze v dole na zlato tezko nekutas kukurici), ale to ti nevadi.

V sousedni diskusi ti je uplne jedno, ze maysky kalendar je vlastne aztecky cituji: 'na druhou stranu i kdyby to byla mlýnská kola, tak to je úplně jedno, páč je to klasické euro bez atmosféry a "tématem" naroubovaným na mechanismy".'

Ale tady do krve hajis jakesi dalsi pravidlo, ktere se do finalni hry nedostalo, protoze ti to "prijde maximalne logicke". Popr. ti vadi, ze kdosi nepochopil nejake policko pro 2-3 hrace.

Jako klidne si z toho udelej hru jakou chces, ale myslim, ze by bylo fajn, odpovidat na puvodni otazku a ne vest tady flame jestli autori "spravne a logicky" aplikovali vsechna pravidla z prototypu.

5.1.2013 18:56:49

beholder
kdybys věděl, jak vypadal první prototyp... nebo kolik pravidel Daniele postupně měnil, tak se jeho vyjádřením o původním pravidle neoháníš.
Já jsem jenom uvedla jaké je původní pravidlo prvního a každého dalšího vydání.

Ale klidně to hraj tak, aby ti ta hra udělala radost.

5.1.2013 19:29:31

to karel, ktory napisal:
česká verze

Dovolím si krátké podotknutí či shrnutí, jak je to v české verzi.

Tam platí, že s technologií zemědělství na druhé úrovni mohu u pozic Palenque 2, 3, 4 a 5 sklízet kukuřici i z políček, která již byla vyčerpána nebo na nich dosud leží oba žetony (pak si neberu hranatou destičku kukuřice "zpod" žetonu těžby dřeva, ale jen normální kulatou kukuřici z banku).

Podla mna, si VZDY berie karticku kukurice, pokial tam je. Teda, ked je pod lesom, tak si ju vezmem a karticku lesa tam necham.
p.s este som hru nehral, ale budem sa drzat pravidla, ze kukuricu beriem, ked je les vyrubany.

9.1.2013 12:36:14

dajo26
Ne, destička z pod lesa se nebere. Prostě hráč bere jenom kukuřici.

Samozřejmě pokud je tam destička volná tak si jí vzít dokonce musí.

9.1.2013 13:18:17

otazocka
ak mam budovu, ktora umoznuje menit kukuricu za suroviny, mozem to pouzit hocikedy, vsak?

9.1.2013 15:25:10

dajo26
Taková možnost mě ani nenapadla, budova by byla extrémně silná. Podle mě je to jednorázově ve chvíli, kdy budovu stavím.

9.1.2013 15:30:52

budova
no ak je to tak, ako pises, tak to by budova podla mna bola velmi slaba, kedze by som musel cakat napr. polovicu hry a nasporit kukuricu a az potom kupovat budovu, to sa mi celko nezda.

9.1.2013 15:35:18

dajo26
Také hrajeme všechny budovy "jednorázově" - koupíš, provedeš. Jen monumenty dávají bonusy na konci hry.

9.1.2013 15:42:56

Vybíráme z Bazaru

Project L + Finesse KS
Project L + Finesse KS
Akt. cena: 830 Kč
Končí za: 17 hodin

Nejnovější otázky

další >>

Offcanvas