Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Počet hráčů: | 2 - 4 |
Doporučený věk: | od 12 let |
Herní doba: | 120 min |
Herní svět: | 2. světová válka |
Herní kategorie: | desková hra, strategická, válečná |
Čeština: | ke stažení |
Vydavatelé: | 1A Games Edge Entertainment Fantasy Flight Games Ubik |
Autoři: | Corey Konieczka Christian T. Petersen John Goodenough |
Rok vydání: | 2007 |
Sdílej: |
Nejasnosti v pravidlech
Chtěl bych v této sekci diskutovat s pravidelnými hráči TOI nejasnosti v pravidlech a jak si s tím kdo poradil. Pro začátek mám tři dotazy:Klopik
dikec tak nejak jsem si to myslel.
ale pak me zajima situace kdyz na hexu kde je pouze zakop stoji dve cety jedna v zakopu a druha ne jak na ne hazet kostakama pri utoku minometem (plosny utok) hodit na kazdou cetu zvlast obranu ?
machista
...ano, při plošném útoku se hází obranné kostky za každou četu zvlášť.
Pohyb+Moznost strelby
Zdravím, měl bych dotaz ohledně vlivu M-střelby nepřátelské jednotky na pohybující se četu. Jestli jsem to pochopil správně z pravidel str. 19, tak pokud při útoku (krycí střelbou) nedojde k žádným zásahům může četa pokračovat v pohybu stejně tak v případě, kdy četa utrpí ztrátu při normálním útoku.
Děkuji za potvrzení či vyvrácení mého postoje
bab081
ano, pochopils to správně...
Vládní a vítězné cíle
Ahoj. Měl bych jeden základní dotaz. Žetony kontroly nad vládními cíli umísťuji jen na začátku vládní fáze, anebo kdykoliv? Mám ToI už 2,5 roku a hráli jsme to vždy tak, že když se nějaká jednotka přemístila na hex s vládním/vítězným cílem (a pak třeba pokračovala v pohybu), tak ten hex okamžitě kontrolovala a umístili jsme tam žeton kontroly.
Teď jsem si ale četl znova pravidla a z těch mi vyplynulo, že se žetony kontroly dávají až ve vládní fázi. To by tedy znamenalo, že se např. americká jednotka přesune na hex s vládním cílem, který kontrolují Němci, a ukončí tam svůj pohyb. Po chvíli je ale zničena a na hex do konce kola nikdo nevstoupí. Daný hex je tedy podle pravidel stále kontrolován Němci? Moc díky!
to ichthys...
Jo jo, pravidla mají pravdu :-)
Případná změna majitele vítězného/vládního hexu se odehraje až ve vládní fázi, nikoliv hned po provedené akci jednotky, která na tento hex vstoupila.
Vládní či vítězné body se taktéž udílí až v této fázi, takže to autoři hry tyto "záležitosti" nechali takhle (konzistentně) u sebe.
Jediná výjimka je obsazení takovýchto hexů jednotkami už během přípravy hry (pokud tedy spadnou do oblasti nasazení). Pak se žetony kontroly umísťují zrovna a netřeba čekat až na vládní fázi 1. kola.
Útok/obrana ztečí
...před lety tu zazněl dotaz, zda může útok ztečí podporovat kulometčík a Eyron mi svojí odpovědí trochu rozhodil sandál:
"ano, kulometčík může podpořit zteč, jako jakákoli jiná jednotka, nesmí tedy být vystrašený či zaskočený, ale může být unavený".
V pravidlech je psáno, že při útoku ztečí v aktivované četě (a podporující četě) nesmí být figurka vyzbrojená těžkými pěchtními zbraněmi. Hrajeme to tedy tak, že NEMUŽE kulometčík podpořit. Hrajeme to špatně?
...a předpokládám tedy, že ani obránce při zteči nemůže použít četu ve které je těžká pěchotní zbraň???
ta"jemná"
Kulometčík nemůže útočit ztečí, ani útok ztečí podpořit. To hrajete správně. Obránce ale, dle mého názoru, kulometčíka na obranu použít může (alespoň pravidla neříkají, že ne). Co se minometu týče, tak ten nemůže útočit na sousední hex, takže ten se bránit nemůže.
Ichthys
...právě mi nejde do hlavy, proč by útočník nemohl kulometčíka použít a obránce mohl, potřebovala bych si to nějak odůvoděnit...
tajemná
Já bych to viděl asi tak, že kulometčík prostě nemůže nasadit na svůj dvacetikilový těžký kulomet bodák a běžet s ním 300 metrů někoho propíchnout. Ale když už k němu někdo přiběhne, tak ho vezme po hlavě polní lopatkou.
chilly
...leda tak :-)
to ta "jemná", ad kulometšík ve zteči...
No, abych se přiznal, tak mě vaše polemika docela překvapila. Taky jsem měl za to, že četa s kulometčíkem může zteč pdporovat, nicméně pravidla jsou v tomto směru nekompromisní a tedy nemůže.
Co se týče kulometu v obraně, tak pokud se na tebe coby kulometčici řídí halda cizích vojáků, tak jenom otáčíš hlavní a držíš spoušť, narozdíl od útočníka s kulometem, čili jako obránce omezení nemáš. Podobné to je s použití schopnosti Bandáž u zdravotníků útočící nebo bránící se při zteči.
V souvislosti se ztečí je dobré zmínit koncept podpůrných vln. Tedy, že postupně se čety přibližují k cíli, vystřelí a pak podporují zteč. Stejně tak i jednotka provádějící samotnou zteč, atd. Ale to je asi známé...
Jinak vítej ve sboru místních náčelníků štábů - coby první generálka :-).
Zteč, kouř, atd ...
Ahoj, po letech oprašuji ToI a trochu jsem vypadl z pravidel. Jen mi prosím napiště, jestli body níže píšu správně:
1) pokud hlavní útočná četa ztečuje na žeton s kouřem, snižuje se jí útočná síla na 1/2 , ale nedostává krytí +2 (za kouř).
2) četa podporůjící zteč může být unavená
3) četa podporující zteč nesmí stát na žetonu kouře, protože by se jí útočná síla dělila 2x (jednou za podporu a podruhé za žeton kouře), nebo je to tak, že četa podporující zteč nesmí podporovat útok na cílový hex s kouřem?
4) těžké zbraně mohou útočit na dlouhou vzdálenost
5) minomet nesmí být v M-střelbě (OP FIRE)
6) pokud chce tank udělat průnik a zaskočit jednotky na hexu, kterým projíždí, ale během zastrašování mu dojdou pohybové body - vrátí se zpět, nebo nezastraší jednotky?
To je vše - díky.
Deskovec
Takže popořadě:
1) Ano.
2) Ano.
3) V obou případech nesmí podporovat četa zteč, protože by se její palebná síla musela 2x půlit.
4) Ano.
5) Ano. Minomet nesmí být v možné střelbě, ale pozor! Pokud máš v četě 1 minometčíka a např. 2 pravidelné pěšáky, tak tito pěšáci v možné střelbě být mohou. Když ale vystřelí, tak se k nim minomet nemůže přidat.
6) Myslím si, že pokud tank nemá dostatek bodů pohybu, tak přes hex nemůže projet. On totiž čety na tom hexu zastraší vždy - ne, jen když chce. To je nutnost. Vždy musí zaplatit za každou jednotku o 1 bod pohybu více a čety se tímto stávají zaskočené.
Ichthys
Díky za rychlou odpověď ... jenom k tomu bodu 3): vlastnost kouře je poskytovat krytí +2 a snižovat útočnou sílu jednotce na kouři a ne jednotce, která na kouř útočí ... ne? V případě ztečující jednotky je to torchu jiné, její útočná síla při útoku na hex s kouřem je snížena na 1/2, protože si můžeme představit, že do toho kouře vběhne, ale podporující četa? Ta se přece nepřesouvá, jenom poskytuje podpůrnou palbu ... nebo si to špatně vykládám?
Deskovec
Já to vidím fluffově tak, že podpůrná jednotka se taky přidává ke zteči...
Eyron
To je taky varianta (a je pravda, že v případě úspěšného obsazení území se na něj stejně, jako hlavní útočící četa, může posunout), ale to by potom znamenalo, že není ovlivněna kouřem na hexu ze kterého na zteč vyráží (protože ho vlastně opouští). Podobně je řešena situace, kdy hlavní útočící jednotka vyráží na zteč z ostnatých drátů (také jimi není ovlivněna, protože vstupuje-ztečuje na jiný sousední hex).
Já vím, že je to "prekérka" ...
Minometčíci
...jen tak čistě teoreticky, proč by se nemohli minometčíci bránit při zteči, stejně jako kulometčíci - jak píše chilly - "když už k němu někdo přiběhne, tak ho vezme po hlavě polní lopatkou" ??? Furt mi to vrtá v hlavě...
ta"jemná"
Protože by se musela vymyslet nová hodnota pro útok holýma rukama (lopatkou) :) Ale jinak hezký pokus ;)
ta"jemná"
Já bych to viděl asi takhle:
Minometčík nemůže útočit na souseda, protože má balistickou střelu. To je jasné.
A kulometčík, protože nese těžkou zbraň, se nemůže hýbat a střílet zároveň. Může se buď pohnout nebo vystřelit. Holt ten kvér něco váží. :-) Když tedy by chtěl kulometčík útočit ztečí, tak nemůže, protože by se hýbal i střílel. To samé by mohlo platit v případě podpory zteče, protože by tam byla možnost se přesunout na dobytý hex. Když se ale brání zteči, tak se nehýbe ale jen střelí, což může. Tuto mou myšlenku nahlodává ale fakt, že kdyby se neubránil tak se musí stáhnout - tedy pohnout. To by se dalo odůvodnit tím, že když vidí houfy nepřátel řítících se přímo na něj, tak ten kulomet prostě v pudu sebezáchovy položí na záda a vezme nohy na ramena. Všichni moc dobře víme, že člověk je ve strachu ochoten udělat cokoliv. :-) To by tam ten kulomet ale asi spíše nechal ležet... Hmm...
Nevím. Nic lepšího mě nenapadá. :-)
Deskovec
...no furt by to mohla být ta poloviční hodnota /obrana/ prostě tam ti hoši útočníci naběhnou a nějakej nevytíženej minometčík mu podrazí nohy a pak ho majzne ještě tou lopatkou :-)
Minometčík
A navíc podle mě mají i minometčíci nějakou osobní zbraň. Schválně to zkusím vygooglit, nevěřím že při boji na blízko stojí jak jelita a čučí do minometu :-)
Podpora jednotky v M-střelbě při zteči.
Ještě bych nadhodil jeden dotaz. Zkoušel jsem odpověď najít v FAQ, nebo na BGG, ale marně. Může jednotka v M-střelbě (OP FIRE) podporovat při zteči?
Deskovec
Myslím si, že ne, protože v možné střelbě vždy reaguješ na nějaký pohyb a ten tady chybí. Pokud by to možné bylo, tak by to určitě v pravidlech nebo FAQ bylo uvedeno.
Ichthys - M střelba a zteč
S tou M střelbou je to sice pravda, ale unavená jednotka taky běžně nevykonává další akce - vyjma podpory zteče. Nehledě na to, že pravidla zteče z podpory výslovně vylučují pouze zaskočené a vystrašené jednotky. Podobnou věc řešili i kolegové na BGG, ale s nulovým výsledkem, proto to zkouším i zde, jestli něco vymyslíme.
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Stronghold: Undead
Akt. cena: 500 Kč
Končí za: 11 dnů