Runewars - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2 - 4
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 180 min
Herní svět: Fantasy
Herní kategorie: desková hra, strategická, budovatelská, válečná
Čeština: ke stažení
Vydavatelé: Fantasy Flight Games
Autoři: Corey Konieczka
Rok vydání: 2009
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

1. Hra - report

Tak jak jsem slíbil, tak konám a budu týrat ty, kdo ještě čekají. Včera jsme se poprvé sešli na Runewars a navzájem jsme se přiznali, že jsme trochu pesimističtí - kvůli tomu všemu hypu a očekáváním jsme se báli zklamání. Po 5 minutách vysvětlování pravidel se očička rozjasňovala, koutky zvedaly a ruce třásly nedočkavostí. Když jsme se dostali k tomu, že v zimě zamrzají jezera a jdou tedy překročit, nadšení neznalo mezí (to jen abyste věděli, jaké maličkosti nás dokáží potěšit).

Takže - sešli jsme se v 18:00, do 19:30 jsme vysvětlovali pravidla, kecali o všem možném a stavěli herní desku. Už to je minihra sama o sobě a výsledná mapa dost diktuje průběh hry. Mezi počáteční částí území elfů a lidí se táhly Pyreneje a tak tyto dva národy uzavřeli jakési spojenectví proti nemrtvým a démonům. Stavba mapy je velmi zábavná a nad každým položeným kouskem jsme dlouho dumali (přeci jen jsme hráli poprvé a nevěděli, co čekat).

Složení frakcí tedy bylo následující: Zoltán - démoni, Honza - lidé, Iggy - elfové, sydo - nemrtví (hurr, durr!). Hned první jarní karta umožnila všem rekrutovat a tak se naše armády utěšeně rozrostly. Všichni jsme se hned snažili narekrutovat nějaké neutrální jednotky, ale ouha - pro rekrutování musíte přijít na pole s potvorami, zaplatit 1-6 žetonů vlivu a za každý zapolacený žeton líznete kartu. Pokud je alespoň na jedné kartě zlatý symbol, byli jste úspěšní. Jinak na vás potvory zaútočí nebo ustoupí. Průšvih je, že v balíčku fate karet tvoří zlaté znaky asi 20%, tudíž pokud nemáte alespoň 4 žetony vlivu, diplomacii nezkoušejte, je opravdu těžká. Většinou se spíš vyplatí potvory vyhnat. Jen Honza byl úspěšný a pomocí 6 žetonů získal dva draky. S těmi vytáhl proti Zoltánovi, nicméně ten se ubránil a přešel do protiútoku. ABych nezapomněl - hned první zimu nám celkem dost jednotek pochcípalo. Standardně totiž může být na jednom území maximálně 8 jednotek, v zimě však jen tolik, kolik má jejich majitel jídla. A jelikož jídla jsme měli málo a nikdo nesklízel, dobrá čtvrtina jednotek zařvala.

Já jsem mezitím uzavřel s démony pakt o neútočení a vydal se směrem k elfům. Kousek od jejich lesa se totiž objevil Dračí Trůn, který se počítá jako jedna Dračí Runa (musíte mít 6 run, abyste vyhráli, přičemž každý začíná s dvěmi). Trůn jsem dobyl pomocí lučištníků a nekromancerů a postavil kolem něj pevnost, abych si ho pojistil. O pár kol později jsem vtrhnul na Iggyho území, abych od něj získal svou šestou runu. Iggy byl opevněn ve své pevnosti, ale pomohl mi "generál mráz" - opět přišla zima a Iggy měl jen dvě jídla, kdežto já 8. Pomocí rozkazu "conquer" jsem tedy zaútočil na jeho hladem a zimou zdecimované jednotky a získal šestou vítěznou runu. Nutno říci, že v tom samém kole by vyhrál i Zoltán, který téměř vyhladil lidsku rasu pomocí své armády démonů a také si brousil zuby na 6 run, jen jeho karta se řešila později.

Ze hry jsme byli naprosto nadšeni a já se nebojím říct, že ještě předčila mé už tak vysoké očekávání. Pokud bude i příští hra taková, jde u mě na naprostou špičku. Trvala dlouho, ale to jen díky tomu, že jsme hráli poprvé a nevěděli, co čekat a dělat. Stejně jako u většiny strategických AT her můžete mít perfektně načtená ptavidla, ale když je mapa postavená a vy máte udělat svůj první krok, nevíte co s tím, možností je moc. Jinak hra plyne velice svižně a bez prostojů, soubopje odsýpají a i když jsou rychlé, taktika v nich je. Během boje můžete jeho výsledek ovlivnit pouze taktickými kartami (pokud je máte), ale nejdůležitější je skladba vašich vojsk. Pokud spoléháte pouze na pár velkých a pomalých nestvůr, může se lehce stát, že vás soupeřova armáda rychlých lučištníku zdecimuje dřív, než stihnete zaútočit. Musíte mít tedy armádu vyrovnanou, přičemž pro každý národ to znamená něco jiného (odlišnost jednotlivých ras je pro mě další velký plus).

Jak říkám, hra má vše, co jsem od ní čekal a ještě mnohem víc, třeba se mi moc líbí efekt zimy - pokud máte dostatek jídla, je velmi výhodné počkat si na zimu a pak zaútočit na oslabeného soupeře. Systém surovin je vůbec moc chytrý a nemusíte se brodit hromadami žetonů a počítat, kolik jaký soupeř může čeho rekrutovat - prostě kouknete a vidíte.

Ještě bych se chtěl vyjádřit ke komentářům na BGG ohledně toho, že hrdinové jsou prý k ničemu a do hry jsou přidáni jen tak navíc. Naprosto nesouhlasím! Hrdinové jsou důležitou součástí hry a jeden ze způsobů, jak získat runy. To že neinteragují s armádami mi vůbec nevadí, nejsou to přeci vojevůdci, ale zvědové a dobrodruzi, kteří jdou za svými questy. Ti lidé z BGG totiž hráli RW v FFG centru, kde se nehrálo s žetony průzkumu. Ty s epoloží na počátku hry na každé pole a pokud tam přijde hrdina, žeton otočí. Mohou tam být bandité, pasti nebo různá místa (portály, Dračí Trůn, Kobky). Tato místa dodávají každé hře osobotist a "šťávu", třeba portály jsou podobné jako červí díry v TI3 a mohou tak urychlit pohyb a útok na nepřítele. Dračí trůn zase slouží jako přirozený zdroj konfliktu - kdo by si nechal utéct dračí runu.

Uff, zž toho je ažaž, prostě jsem nadšen na nejvyšší míru a ostatní na tom nebyli jinak. I když jsme to hráli jako člobrdo a strategických chyb sekali fest, pravidla přešla do krve rychle a zábava byla velká. Jen s pohybovými kartami byly zmatky - strategize posunuje jednotky pouze do soudedních prázdných nebo přátelských polí! Před panem Konieczkou smekám svůj skalp (one hundred nazi scalps!), tohle mohl vymyslet jen blázen nebo člověk, který má svou práci rád, rozumí jí a je zkušený. Pan K. je patrně včechno najednou. Hodnotím po jedné hře a stojím si za tím :)

Btw. ty 3D hory jsou nutnost, plocha je dost zaplněná a kdyby byly jen nakreslené, snadno by se přehlédly.
28.1.2010 09:57:17

překlepy
už mě znáte, tak omluvte :) "osobotist" je samozřejmě "osobitost" :)

28.1.2010 09:59:17

Ehm
Ještě jsem zapomněl říct, že ta hra vypadá SUPER!!!

28.1.2010 10:01:44

A opět dodatek :)
Herní doba - od půl 8 do 11, ale to jen proto, že jsme hráli poprvé. Jinak si dovedu dost dobře představit 2 - 2,5 hodin. Zkrátka se konečně povedlo udělat epickou hru, která netrvá celý den. A délka lze nastavit pomocí počtu dračích run k vítězství!

28.1.2010 10:07:16

Skvělé zprávy!
Podle tvého popisu soudím, že se nám to bude líbit !!! a to hodně. Já jsem tak rád, že mám doma tři kluky :)

28.1.2010 10:14:00

kolik roků?
Mě by zajímalo kolik herních roků trvalo než došlo k vítěztví? Protože těch předepsaných šest let mi přijde jako málo (pouhých šest možností udělat něco s hrdinou...)

28.1.2010 10:29:25

martannen
V zimě třetího roku, takže přesně v polovině. A stihlo se toho dost, až jsem byl překvapen. Ale jak říkám, hráli jsme to hovadsky, jelikož to byla první hra, normálně to bude trvat déle bych řekl. Klíčové bylo, že jsme dobyl Dračí Trůn, démoni měli dost práce s genocidou lidí a že se Iggy ve finále nechal vyhladovět zimou.

28.1.2010 10:37:26

dotaz
NA BGG jsem četl ještě jeden kritičtější příspěvek týkající se těch neutrálních jednotek a diplomacie s nimi. Tys to trochu nakousnul v reportu. Prý nemá cenu nějaká diplomacie, protože skoro vždy jednotky utečou (byť třeba jde o obyčejného archera proti mocnému drakovi), což někdy moc smyslu nedává. Je to tak?

28.1.2010 10:44:13

Richmond
Diplomacie má cenu, jelikož třeba ti draci jsou silní a když je těch jednotek víc, je to dobrý způsob, jak rychle narekrutovat. Ale musíš mít alespoň 4 ty žetony vlivu, ideálně všech 6. To že na ně někdo jde s dvěma žetony a pak se diví, to už je jen jeho problém :) A navíc, nebral bych to jako útěk - buď emisar jednotky naštve a oni na něj zaútočí nebo je přesvědčí, aby odešly pryč nebo je získá na svou stranu.

28.1.2010 10:51:23

archer vs. drak
já to neberu jako vyhnání, já to beru tak, že neutrální jednotky prostě zůstávají neutrálními a nechají tě projít...

když jdeš žádat o diplomacii, tak je přeci jedno jestli pošleš komořího nebo rytíře...

prostě jdeš zkusit zlákat jednotky do svých služeb
když neuspěješ – napadnou tě
když uspěješ – začnou ti sloužit
pat – prostě s tebou nechtějí mít nic společného a jdou si svou cestou, což mi vzhledem k nizké šanci na úspěch přijde jako adekvátní

28.1.2010 10:54:53

archer vs. drak
Ale jo, i když slovo "retreat" beru jako ústup, ale to je slovíčkaření, to není důležitý.

28.1.2010 11:00:25

tak teď už to nevydržím :D
Doma se mi Runewars sice hřejou od úterka, ale partu na hraní se mi podařilo dát dohromady až na sobotu... Ale zase se nám na to podařilo vyhradit celý den, takže pak dám snad i svůj report po několika odehraných partiích;) A přidám i fotky rozehrané hry.

28.1.2010 11:01:46

Já chci taky
Búúú škyt. Jak Bohouš z Rychlých šípů:)

28.1.2010 11:04:36

sydo
óóójéééé ... to jsem přesně nechtěl slyšet. Chci si nejprve pořádně užít WK a SH, ale teď to vypadá, že chci i tohle:-)

Jinak ta zima je super. Já se s podobným principem setkal v Hannibalovi, kde se to řeší přes hod na ztráty, pokud armáda přezimuje na poli, které nemá její frakce politicky kontolované. Jednou jsem takhle vylákal Hannibala do mnou ovládané provincie a když se posledním pohybem hnbal zpátky na své území, tak jsme ho zastavil přes akční kartu "špatné počasí". Následné přezimování byl pro Hanniabal a jeho slony docela masakr:-D

28.1.2010 11:09:50

The Hammer
Hádej, co mě napadlo! Že by se schylovalo na konec euroher v našem gorodku? :D :D :D :D

Mmch, pokud bys dnes měl s klukama čas, asi pojedu od 17 do 20 do Kopřivnice. Má tam být první kolo deskoklubu v DDM. Místa v autě mám dost. Co takhle dopřát maminám klidný podvečer?

28.1.2010 11:22:41

Karty
jak je to s kartami, maji moc bohate texty a musi je umet prelozit jednotlivi hraci nebo jde spise o nejake udalostni karty ktere staci kdyz prelozi dycky jeden z hracu?

28.1.2010 11:33:12

husak
já už jsem mamině klidný podvečer zajistil :)
Zítra jsou prázdniny, já si vzal dovolenou a máme další ponocování našeho dračákovského klubu...

...ty karty a texty mě taky zajímají

28.1.2010 11:40:23

Report
Sydo, moc hezky napsano, citim se navnazen na nejvyssi miru:) Az je mi dost lito, ze se mi hra uz bude za chvili valet doma a v nejblizsich minimalne 10 dnech ji z nedostatku casu nestihnu zahrat:(

28.1.2010 11:43:46

Počet hráčů
Asi je ještě brzo na otázku, zda je to hratelné i ve 2 či ve 3? :)

28.1.2010 11:43:52

všichni
Ringo: karty mají hodně textu, ale většinu z nich přečte jeden hráč nahlas. V podstatě jediné skryté jsou questy (kde ale k pochopení stačí jen přečíst si číslo hexu třeba 6A, kam je třeba dojít a co tam testovat - sílu, obratnost či moudrost), objectivy a předměty. Takže minimum.

Richmond: Podle mě tím hra neutrpí, bude sice méně diplomacie mezi hráči ale díky menší mapě bude konfliktu pořád dost. Z těch prvních dojmů si myslím, že to neutrpí.

28.1.2010 11:51:13

Sydo
Jo, diky te modularni mape by to melo jit, treba takovy Age of Conan je v mensim poctu nez ve ctyrech docela ustupek. Jinak je hra (vyjma Battlemyst, samozrejme:)), ke ktery bys hru ci casti hry mohl prirovnat? Nebo je to natolik origos? Z toho popisu to pusobi hodne novatorsky.

28.1.2010 12:10:30

aneken
Přijde mi, jako kdyby si to bralo to nejlepší z Warrior Knights a TI3. Honza říkal, že mu to připomíná i Game of Thrones, díky těm ročním obdobím.

28.1.2010 12:13:55

sydo
Kudy, že chodíš i stou krabicí? :-D

28.1.2010 12:21:11

Runewars versus Warrior Knights
Vyplatí se mít ty hry obě? WK mám už pár měsíců a ještě jsem je nehrál, u Runewars si nejsem jistý. Tak uvažuji o zbavení se WK a pořízení Run., ale váhám, váhám... No a tady to vypadá, že se baví lidé, co znají ty hry obě, tak by třeba mohli poradit :)

28.1.2010 12:29:34

Dansemacabre
Výhoda Wk je, že jdou hrát i v 5 a 6 lidech. Řekl bych také, že ve WK tě samotná hra víc tlačí, je tam víc faktorů, které tě ohrožují ze strany hry (eventy, výplaty atd.), kdežto v Runewars máš větší svobodu, tlačí tě vlastně jen ta zima a je jen na tobě, jakou další cestou půjdeš. Já se třeba úplně vyprdnul na influence žetony a na neutrály a snažil se mít hodně jídla. Jednak to byl můj tajný úkol a jednak jsem chtěl mít stále velkou armádu na dobytí a ubránění Dračího Trůnu. Zoltán měl zase hodně influence a vyhrával tak dražby o Runy. Můj hrdina zemřel po mé chybě, ale chtěl jsem ho poslat za questy a pak se stát hlavou Cechu hrdinů, abych mohl odměny z questů měnit za runy. Prostě je tu více svobody. Ve WK je na druhou stranu více takových jemných nitek, za které se dá tahat, když proti někomu pletichaříš a když se ti podaří své království dobře rozběhnout, je to satisfakce :) U RW se mi zas líbí způsob vítězství, to sbíráni influence je jediná věc, která mi ve WK nikdy mo cnesedlo, dobývání run je takový konkrétnější cíl. Ale ještě moc hluboce porovnávat nemůžu, na to je jedna hra RW málo.

28.1.2010 12:46:02

runewars
Jedine co me od tehle hry zatim odrazuje je to prekypujici nadseni, ktere tady panuje. Zadna kriticka namitka jenom same klady. A to mi moc nesedi.

28.1.2010 12:57:10

Vybíráme z Bazaru

Nightfall Martial Law + DLC Upíři RARITA
Nightfall Martial Law + DLC Upíři RARITA
Akt. cena: 1199 Kč
Končí za: 13 dnů

Offcanvas